Viestin lähetti Kaiser Soze
Viimeksi kun side korjattiin, otettiin korvike polvilumpion kohdalta, mutta poikkihan tuo oli mennyt. Oli muuten helvetillisen kipeä korvikkeen ottopaikka, joten tässä mielessä siirre joltain muulta, on varsin kivuton vaihtoehto ja ehdottomasti valinta myös tulevaisuudessa, jos vielä tarvitsisi korjata.
Se on ihan perseestä, kun siirre höylätään siitä polven yläosasta. Yhdessä operaatiossa mulla otettiin se siirre toisesta jalasta, kun saman jalan vastaava oli jo käytetty. Tästä siirrännäisen ottojalasta tuli alkuun melkeinpä kivuliaampi kuin varsinaisesta ongelmapolvesta. Kaiken lisäksi tuo polven päällä oleva leikkaushaava tulehtui pahanlaisesti.
Viimeksi kun oikea polveni koki ensileikkauksensa, otettiin siirre takareiden jänteistä, polvitaipeesta. Tällä menetelmällä eivät peruslääkärit operoi, mutta esim. Sakari Orava tekee leikkaukset vain tällä "nykyaikaisella" menetelmällä. Parantuminen sujui uskomattoman hienosti.
Mutta asiaan. Aiemmin olin kertonut omista polvistani ja siitä, kuinka olen "taistellut" osittain polveni pilannutta tahoa vastaan, esittämällä heille korvausvaatimuksen kunnollisesta polvituesta. Nyt 1,5 vuoden jälkeen päätös asiaan tuli, jyrkkä EI, joka ei muuttunut miksikään, vaikka asia kulki läpi kolme eri selvitystä. Nyt aion vielä viimeisenä paperisotana virallistaa tämän polveeni tehdyn hoitovirheen, jotta tulevaisuudessa itselläni on lyödä jotain ässää pöytään, kun mahdollista maksajaa haetaan.
No kun pelit on koko syksyn/alkutalven menneet mukavasti ja vammoitta, niin tietenkin tämän asian tullessa esiin ja mennessä vituilleen sattui ekan kerran polveenkin, pitkästä aikaa. Nyt ei saatana voi olla eturistiside poikki, ei voi. Vaikka vaikea enää sanoa miltä tuntuu re-reconstroidun siteen katkeaminen, tuskin miltään. Alkuperäisen katkeaminen sen sijaan teki gutaa polven totaalisen pyörimisen yhteydessä.
Näin tällä kertaa kuitenkin kävi:
Jo maanantaina polvi oli päässyt hiukan muljaamaan jossain kurkotus-tilanteessa, tullen hiukan kipeäksi. Keskiviikkona jäi salibandymailan lapa jalan alle ja jäin tämän pahemman polveni varaan, mutta pysyin ilokseni pystyssä, eikä polvi päässyt kiertymään eikä vääntymään. Silti polven takaosassa tuntui helvetillinen kipu, mutta vuoron pystyin silti vetämään loppuun saakka. Ei siihen mitään ihmeempää turvotusta tullut, mutta painetta tuntuu polvessa jonkun verran. Seuraavina päivinä alkoi kävely olemaan kivuliasta, johtuisiko siitä, että polvessa on kuitenkin nestettä eikä kaikki palikat ole ihan kohdallaan. Kipu on pääsääntöisesti tuolla polven takana, eli polvitaipeessa. Välillä vihloo tosta polven sivusta, sisemmältä puolelta. Eiköhän tässä täydy taas varata aika ortopedille, hän se on joka saa taas tehdä "vetolaatikkokokeensa" ym. vemputukset.
Mutta noista polvituista vielä. Hinnat on tulleet näköjään mukavasti alaspäin, nyt viimeisen päälle olevan tuen saa teetettynä omaan polveen n. 1200-1300 eurolla. Tällaisen tuen kerrotaan suojaavan polven kaikkia siteitä vammoilta. Tuki on valmistettu hiilikuidusta ja titaanista, ollen erittäin kevyt ja huomaamaton, mutta kestävä.
Tietenkään kaikkea ei voi laskea tuollaisen tuen varaan, mutta kyllähän se antaisi pientä turvaa, kun vielä lisäksi muistaa itse välttää niitä hulluja liikkeitä. Nyt kun olen vihdoin pääsemässä opiskelujen jälkeen kiinni työelämään, niin kyllä lähden siitä liikkeelle että olen valmis maksamaan ekoista palkoistani tuollaisen tuen, jos sen avulla pystyn vielä 10 vuoden päästäkin harrastamaan rakkaita lajeja. Silti vituttaa lähes päivittäin se epäonnistunut leikkaus Tilkassa, jonka vuoksi polvessa alkaa olemaan ahdasta titaaniruuvien suhteen.