Mainos

Estonian uppoaminen

  • 286 526
  • 1 466

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Nämä miehistön jäsenten mystiset katoamiset vaan mietityttävät just kaikkein eniten, että miksi juuri heitä on kadonnut tolla tavalla oudosti ja sitten heidän lähiomaisiaan on vielä uhkailtu tolla tavalla, että on muka "Liian vaarallista", jos lähtee kyselemään "liikoja" omaistensa perään.

Mistä ihmeestä oikein on voinut tulla jotkut pistojäljet ruumiiseen, jos mies olisi hukkunut tuolla onnettomuuspaikalla?

Näinhän sen on oltava, kerta sinä niin kirjoitat.

Se on ihan sama mitä tähän kukakin kirjoittaa, niin sua vaan tietyt asiat mietityttää just eniten.

Vedit mutkat suoriksi en millään muotoa ottanut kantaa reiän paikkaan tai mahdolliseen synty mekanismiin

Ja siellä toinen. Et tietenkään ottanut kantaa mihinkään, kunhan kävit hämmentämässä keskustelua ja nyt levittelet käsiäsi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
No kuten sanoin jo aikaisemminkin, että nämä puheet siitä sukellusveneen törmäyksestä ovatkin vain pelkkää spekulaatiota, josta ei ole mitään varmuutta, eivätkä ne välttämättä ole edes todennäköisiä.
Älä nyt viitsi kirjoittaa ihan puuta heinää, sukellusveneen ja Estonian törmäämisestä on täysi varmuus. Sitä ei tapahtunut. Ei ole pienintäkään todistetta siihen suuntaan, että sellaista törmäystä olisi ollut, joten on täysin älyllistä epärehellisyyttä sanoa, ettei siitä olisi varmuutta.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Nuo viralliset listaukset eloonjääneistä ovat kyllä mielenkiintoisia. Miten on mahdollista listata mukaan henkilö joka on painunut itämeren pohjaan. Näitä tuskin listataan "kuulemma pelastui naapurilautassa" -tyyliin, vaan lähtökohtaisesti kysytään suoraan pelastuneelta nimi. Julmaa ehtiä ilmoittaa omaisille pelastumisesta hätäisyyden vuoksi. Noh, eipä sillä etteikö tässäkin voisi virheitä tapahtua, tilannehan oli kaoottinen. Nimi listoilla on kuitenkin 100% faktaa, epämääräisten "näin hänet pikaisesti TV-ruudussa" sijaan.
Ketjuun on tullut tosi paljon viestejä, en lukenut kaikkia sivuja.

Mutta tähän kommentoin sen verran, että kapteeni Piht ei ollut ainoa laatuaan, jonka nimi oli selviytyneiden listalla ja myöhemmin päätyi "takaisin" hukkuneeksi. Oli siellä tavan matkustajissakin samanlaisia tapauksia, missä omaisille ehdittiin jo ilmoittaa, että elossa on, kunnes jollekin tuli ikävä tehtävä mennä sanomaan näille "tässä sattuikin virhe".

Miten tämä on sitten käytönnössä mahdollista? En tiedä varmuudella, mutta epäilen sen johtuvan siihen, että Estonian uhrit ja pelastuneet olivat lähes poikkeuksetta ilman tuntomerkkejä. Moni oli paennut hytistä alusvaatteisillaan ja lopuilla oli yllä ne vaatteet, joissa oltiin oltu yökerhossa. Monet pelastetut olivat tiedottomassa tilassa, eivätkä kyenneet kertomaan nimeään. Arvatenkin näissä tapauksissa on saattanut käydä virheitä tai väärintulkintoja. Eikä tuo aika ennen internetiä ole ollut varmasti helppoa, siellä on väännetty nimilistauksia perinteisellä kynä- ja paperi -menetelmällä, jossa virhelyöntien mahdollisuus on helppoa.

Ehkä kapteenin vilahtaminen elävien kirjoissa johtuu tämäntapaisista asioista.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ja näistä yksittäisistä henkilöistä - miten monesta tarinasta on uskottavat lähteet, ei vahvistamattomat huhut ja kuulopuheet? Se yö ja aamu oli käsittämättömän painajaismainen ja kaoottinen ja vääriä havaintoja oli varmasti kosolti. Muistan Kennedy-salaliittojen kohdalla vastaan tulleen analyysin osallisten "oudoista" kuolemista, että suurin osa mahtui ihan tilastollisiin jakaumiin. Toki Tallinnan satamassa varmasti tapahtui yhtä ja toista noina vuosina ja ihmisillä on saattanut olla hyviä syitä kadota tai joillain heitä kadottaa, mutta on vaikea nähdä mitä sillä olisi ollut mitään tekemistä tuon täysin etabloidun turmasyyn ja -prosessin suhteen. Tai siis tiedämme toki vastauksen, ei yhtään mitään.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olihan tässä keskustelussa myös mainittu tämä erään virolaisen tullilaitoksen päälikön mystinen "itsemurha", jossa hänet löydettiin puukotettuna ja johonkin pylvääseen kahlittuna jostain maantien varresta vai mistä lie olikin. Kuten oli myös tapettu joku laivafirman johtaja, jolla oli jotain tarkempaa tietoa näistä Estonian asekuljetuksista.

Sitten kun näitä saman kaltaisia kuolemantapauksia on tapahtunut myös Ruotsissa, jossa niitä asiasta tietäviä henkilöitä sattuikin kuolemaan kuka mitenkin pian tuon onnettomuuden jälkeen. En nyt muista tähän hätään näitä kaikkia tapauksia, kun tästä on jo vuosikausia aikaa, kun niistä aikoinaan luin useastakin eri kirjasta. Toki netistä löytyy niistä varmasti tietoa, jos alkaa googlettamaan.
Paljon erikoisempaa kuin ihmisten kuoleminen on se, että nämä oikean totuuden tietävät ja tapetut avainhenkilöt eivät ole yksikään ehtineet kertomaan viranomaisille totuutta ennen heidän tappamistaan.

Jos esim. virolaisen tullilaitoksen päällikkö on tapettu, niin eihän se voi liittyä mihinkään muuhun kuin Estonian uppoamiseen ja siihen liittyviin salaisuuksiin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljon erikoisempaa kuin ihmisten kuoleminen on se, että nämä oikean totuuden tietävät ja tapetut avainhenkilöt eivät ole yksikään ehtineet kertomaan viranomaisille totuutta ennen heidän tappamistaan.

Jos esim. virolaisen tullilaitoksen päällikkö on tapettu, niin eihän se voi liittyä mihinkään muuhun kuin Estonian uppoamiseen ja siihen liittyviin salaisuuksiin.

Eikä kukaan ole tietenkään ehtinyt kirjoittaa mitään edes ruutuvihkoon tai kertomaan kotona puolisolleen tai tutuilleen. Kuten täällä on todettu, niin juuri kun he ovat aikoneet kertoa jotain, onkin tullut noutaja.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikä kukaan ole tietenkään ehtinyt kirjoittaa mitään edes ruutuvihkoon tai kertomaan kotona puolisolleen tai tutuilleen. Kuten täällä on todettu, niin juuri kun he ovat aikoneet kertoa jotain, onkin tullut noutaja.
Kyllä ja näitä tapauksia on paljon Virossa ja myös Ruotsin puolella. Todella paljon. Yksikin äijä kuulemma olisi just kertonut kaikille miten nää Estonian hommat oikeasti meni, mutta sitten se löytyikin itsemurhan tehneenä käsiraudat selän takana kiinni päähän ammuttuna.
 

Jass0

Jäsen
- perhetuttu saksalaiskapteeni oli nähnyt Saksan tv:n livelähetyksessä kun Avo Piht on kävellyt viltti harteillaan ambulanssista sairaalaan (tästä ei ole löydetty videotallennetta, eikä kukaan ylipäätään muista että kuvailtua tilannetta uhreista olisi edes kuvattu)
Tämä klippi tuli eilen youtubessa vastaan pitkästä aikaa , missä siis Avo Pihtiksi väitetty henkilö istui ambulanssissa, ei siis kävelyä. Minä en tiedä oliko kyseessä hän, mutta luulisi tuosta videosta läheisten pystyvän sanomaan, että onko vai eikö, vaikka naama ei kokonaan näkynytkään.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miten tämä on sitten käytönnössä mahdollista? En tiedä varmuudella, mutta epäilen sen johtuvan siihen, että Estonian uhrit ja pelastuneet olivat lähes poikkeuksetta ilman tuntomerkkejä. Moni oli paennut hytistä alusvaatteisillaan ja lopuilla oli yllä ne vaatteet, joissa oltiin oltu yökerhossa. Monet pelastetut olivat tiedottomassa tilassa, eivätkä kyenneet kertomaan nimeään. Arvatenkin näissä tapauksissa on saattanut käydä virheitä tai väärintulkintoja. Eikä tuo aika ennen internetiä ole ollut varmasti helppoa, siellä on väännetty nimilistauksia perinteisellä kynä- ja paperi -menetelmällä, jossa virhelyöntien mahdollisuus on helppoa.

Vuonna 1994 varustamoilla ei ollut velvoitetta pitää matkustajaluetteloa (velvollisuus tuli vasta Estonian turman jälkeen). Ei ole varsinaisesti mikään ihme, että tuollaisen katastrofin jälkeen ihan kaikki nimet ei osu välittömästi oikeisiin listoihin, kun alunperinkään ei ole kaikkien matkustajien henkilöllisyys tiedossa.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Noista erikoisista murhista vielä sen verran, että Virossa tehtiin todella paljon murhia ja väkivaltarikoksia juurikin tuolloin 90-luvuna alussa. Mafia hallitsi etenkin satamaa. Neukkukulttuurista täyteen vapauteen hetkessä siirtyminen ei ollut mikään iloinen satutarina.

Ihan varmasti siellä on tullivirkailijat ja -pomot, ahtaajat ja kaikki muut tehneet omaa likaista bisnestään vaarallisten tahojen kanssa. Luultavasti myös varustamo ja hyvin mahdollisesti ulkomaalaiset, mahdollisesti jopa valtiollisetkin tahot. Neuvostoliiton hajottuahan kaikki oli myynnissä ja myyjänä yleensä vahvin tai röyhkein, juridisesta omistusoikeudesta viis.
Virohan oli silloin 1994 myös varsinainen erilaisten aseiden Prismakeskus, Venäjän armeija poistui,
ja kaikki mahdollinen myytiin erilaisille kuolemankauppiaille, ja muille hämärille tahoille, erilaista
"transit-liikennettä" tapahtui varmasti myös jonkun verran, ehkä kuitenkin enemmän maanteitse
Baltiaa alaspäin kun autolautalla Ruotsiin tai Suomeen

Mainitaan vielä yksi foliohattuteoria, se on jo omasta mielestäni kaikista utopistisin : Sellainenkin
väittämä on nähty, että autokannelta yritettiin työntää mereen rekan puoliperävaunuja joissa oli
arkaa lastia, ja kiinni jääminen uhkaisi Tukholmassa. Juu, niin varmaan, miten sellainen ylipäätään
tehtäisiin, ja jos edes yritettäisiin niin tuskin moisessa merenkäynnissä ?
 
Viimeksi muokattu:

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Aivan hyvin nämä mystisesti kadonneet tai muuten myöhemmin surmatut henkilöt ovat voineet pyörittää jotain omaa bisnestä laivalla ja sen reitillä. Jos laivaa on käytetty vaikka huumeiden tms. salakuljetukseen länteen ja laiva uppoaa ihan vain luonnollisesti, niin ei joku taustalla oleva rikollisjärjestö anna tätä asianosaisille anteeksi vain siksi koska laiva nyt sattui kohtaamaan onnettomuuden ja lasti sen seurauksena menetettiin. Velka lastista siirtyy asianomaisille ja jos ei kuvetta ala löytymään on seuraava paikka luonnollisesti nahkurin orsilla.

Kuten moni on jo todennut sen, että Virossa oli Neuvostoliiton hajottua röyhkeimmän ottajan markkinat. Tämä koski myös satamia ja Viro satamineen taisi olla ysärillä kaikenlaisen salakuljetuksen yksi isoista tekijöistä koska niissä kiinnijäämisen riski oli pyöreä nolla. Jokainen halusi palan kakusta ja tuskin yksikään tullimies tai muu viskaali jätti tilaisuutta käyttämättä tienata sivussa extraa. Se, että joku löytyy jostain pellolta pylvääseen sidottuna ja tapettuna kertoo enemmänkin siitä, että on jäänyt väärille tahoille velkaa kuin siitä, että olisi pyrkinyt paljastamaan kaiken visusti peitellystä salaliitosta.

Toinen on nämä salatut asemateriaalin vai mitä ne nyt ikinä olikaan kuljetukset laivalla. Oliko materiaali sitten niin tulenarkaa, että koko homma piti yrittää salata viimeiseen asti jopa peittämällä pikaisesti koko uponnut laiva betonilla. Luulisi helposti, että näin arkaa materiaalia kuljetettaisiin länteen ihan muilla keinoin kuin matkustajalaivaan lastattuna. Materiaali oli kuitenkin jo lännen hallussa, joten jos se oli niin kriittistä, salaista ja tärkeää, niin helposti voisi luulla, että nämä olisi haettu pois ihan muilla keinoilla kuin ajamalla ne maastokuvioisilla kuorma-autoilla matkustajalaivaan samalla kymmenten silmäparien tapahtumaa vierestä seuratessa. Taas jos materiaali oli puhtaasti aseita niin tuskin sellaisista lasteista kukaan valtio etukäteen hirveästi meteliä pitää. Tämä jo pelkästään siksi, että tällaiset lastit houkuttavat myös rikollisia tahoja. Mitä länsi tai lähinnä Ruotsi olisi tehnyt joillain neukkujen aseilla. Niitähän sai noihin aikoihin suurinpiirtein ostaa Mustamäen torilta jos tarvetta sellaisille oli. Ei kai se teknologia ollut mitenkään niin salaista, että tällaiseen salaliittoteoreettikojen peräänkuuluttamaan peittelyoperaatioon olisi Ruotsin valtio lähtenyt vain salatakseen jotkut harmaalla aluella olleet pyssykaupat. Ainahan olisi voinut vain jyrkästi kieltää lastin olleen missään tekemisissä Ruotsin valtion kanssa ja antaa tussareiden ruostua meren pohjassa. Tuskin niitä kukaan taho olisi lähtenyt uponneesta laivasta ylös nostamaan. Kyseistä tavaraa kun taisi olla tarjolla ihan kuivalla maallakin ja vieläpä kohtuu sopuhintaan.
 
Saanko arvata: sekä kyseinen pintapelastaja että sairaalassa huonetoverina ollut työkaveri ovat varmaankin joko kadonneet tai kuolleet hämärissä olosuhteissa ennen kuin kukaan on ehtinyt kysellä heiltä mitään?

Avon vaimo Sirje Piht uskoi kuolemaansa (2006) asti miehensä selvinneen turmasta ja kirjoitti asiasta kirjankin. Ymmärtääkseni hänelläkään ei ollut tietoa tuosta pintapelastajasta tai sairaalan huonetoverista. Hänen toivonsa oli sen sijaan seuraavien havaintojen / ilmoitusten varassa:

- perhetuttu saksalaiskapteeni oli nähnyt Saksan tv:n livelähetyksessä kun Avo Piht on kävellyt viltti harteillaan ambulanssista sairaalaan (tästä ei ole löydetty videotallennetta, eikä kukaan ylipäätään muista että kuvailtua tilannetta uhreista olisi edes kuvattu)
- Viron televisiouutisissa on luettu (virheellistä) listaa ja kerrottu mm. Avon olevan pelastuneiden joukossa
- Joku viranomainen ilmoitti, että tutkimuslautakunta on käynyt kuulemassa Pihtiä sairaalassa, mutta tutkimuslautakunta kielsi tämän nopeasti



Ja täällä on keksitty ikiliikkuja. Taas.
En tiedä mitä heille nykyisin kuuluu mutta käsittääkseni näitä ei nirhattu. Virohan taisi etsintäkuuluttaakin tuon Avo Pihtin noiden eri lähteiden kertomusten ja ”todisteiden” perusteella.

Nyt muutama päivä sitten oli Viron lehdissä tuosta juttua kun joku toimittaja tutkija oli ilmeisesti Ruotsista saanut käsiinsä myös noita lomakkeita joihin pelastuneita oli kirjattu ja myös Avo Pihtin osalta sellainen löytyi. Tuohon en kuitenkaan ole paneutunut kuin hyvin kevyesti niin en ota kantaa kuinka hyvin aitous yms on varmistettu.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Vuonna 1994 varustamoilla ei ollut velvoitetta pitää matkustajaluetteloa (velvollisuus tuli vasta Estonian turman jälkeen). Ei ole varsinaisesti mikään ihme, että tuollaisen katastrofin jälkeen ihan kaikki nimet ei osu välittömästi oikeisiin listoihin, kun alunperinkään ei ole kaikkien matkustajien henkilöllisyys tiedossa.
Muistan lukeneeni sellaisenkin asian että sisäinen kuri Estonialla oli aika löperö, ja miehistö
saattoi ottaa pummilla kyytiin kavereitaan tai sukulaisiaan joiden nimiä ei tietenkään löytynyt
mistään luetteloista, siitä ei oltu turhan tarkkoja.

Estonian turmahan taisi muuttaa paljonkin käytäntöjä laivoilla, esimerkiksi miehistön juopottelu
vapaavuorolla taisi loppua koska kaikille määriteltiin oma tehtävä mahdollisessa hätätilanteessa.

Muistan kerran ysärin alussa vierailleeni erään Vikingin laivalla työskennelleen inttikaverin hytissä
juomassa olutta, kaverilla oli jopa työvuoro meneillään, ja kun kysyin että voitko sä juoda bisseä
työaikana, hän vaan myhäili ja sanoi ettei se nyt ole niin turhan tarkkaa täällä. Ennen sitä oltiin
käyty vierailulla tämän kaverin työpaikalla konehuoneessa, tai pikemminkin sen valvontahuoneessa
sinnekin oli ilmeisesti vieraiden tuonti kielletty laivan ollessa liikkeellä mutta sekään ei kuulemma
ollut niin tarkkaa, ei siinä, olihan se mielenkiintoinen visiitti maallikolle.
 
Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tämä klippi tuli eilen youtubessa vastaan pitkästä aikaa , missä siis Avo Pihtiksi väitetty henkilö istui ambulanssissa, ei siis kävelyä. Minä en tiedä oliko kyseessä hän, mutta luulisi tuosta videosta läheisten pystyvän sanomaan, että onko vai eikö, vaikka naama ei kokonaan näkynytkään.

Tuo ei ole sama klippi, minkä se saksalainen merikapteeni kertoi nähneensä ja tunnistaneensa Pihtin kävelemässä sairaalaan. Sinä ilmeisesti tiesitkin tämän, mutta tuosta on kaiketi ollut sekaannusta vuosien aikana, eli jotkut ovat luulleet että puhutaan samasta videosta. Tuo youtubesta löytyvä pätkä on mielestäni de-bunkattu jossain yhteydessä, eli kuvauspaikka tai -aika ei sovi yhteen Pihti-väitteiden kanssa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Juu en mäkään lähtisi v.2024 ihan kaikkea Virossa v.1994 tapahtuneita asioita laittamaan Estonian piikkiin.

Vedettiin keväällä 1993 via Balticaa pitkin skimbaamaan Slovakiaan ja olihan mielenkiintoinen reissu kaikkinensa. Rynkkymiesten kanssa 14-16-vuotiaat finskit jossain Viron ja Latvian välisen rajan parakissa. Keskellä yötä.

Laivalla (Hki-Tallinna) oli sellainen maine, että viinaa saa, kunhan käy hakemassa. Toisin kuin Helsinki-Tukholma välillä. Itsekin käytin tätä mahdollisuutta kun 16-vanhana paluumatkalla 39,5c-asteen kuumeessa raahauduin tax freehen ja ostin 2*0,5l votkapulloa. Kunhan jalat edes vähän kantoi, sai viinaa, vaikka olisi näyttänyt 16v pilvessä olevalta narkkarilta, jolta varmaan näytin. Olin kuitenkin päivää ennen sairastunut ja matkustanut 24h dösällä Slovakiasta liki 40c-kuumeessa. Mutta viinaa oli pakko hakea kun oli mahdollisuus. Ja sitä saatiin. Ei kysytty papereita kaikilta jotka näyttivät alle 30-vuotiailta. Voi olla että joissain muissakin pykälissä oiottiin?

Kun jääkiekkopalstasta kyse niin todettakoon, että toinen noista pulloista nautittiin matkalla Poriin, 1993 Ässät-TPS-välierään ja sieltä takaisin K-Uudellemaalle. Ässät voitti 4-1. Sitä en muista ketä Niko Mikkola taklasi mutta sen seurauksena Olli Kaski tappeli Raimo Summasen kanssa. Porilaiset voivat täsmentää.

Lukion jälkeen moni tuttu lähti Tarttoon opiskelemaan, siellä pyöri myös ex-avopuoliso ja tarinoita bordelleista ja mafiaukoista pistooleineen kyllä kuullut minäkin. Itse en 1993-reissun jälkeen ollut hirveän kiinnostunut tuosta maasta ja taisin vasta joku reilu 5v sitten käydä ensimmäisen kerran käydä Tallinnassa oikein kunnolla. Ja sehän olikin hieno paikka. 1990-luvun alussa ei ollut. Se pitää ottaa huomioon kun mietitään myös case Estoniaa.

Vähän offtopicia tuossa ja muisteloita. Ja jottei menisi ihan aiheen vierestä niin kysyisin mitä mieltä jengi on tuosta sarjasta? Onko se todenmukainen vai onko siinä mutkia suoristeltu? Itse en ole hirveesti aiheeseen tutustunut. Toki seurannut asioita realiaikaisesti 1990-luvulla, kun mm. HS lukeminen kuului aamurutiineihin. Ja jonkun kirjankin joskus lukenut. Mutta muuten syvempi tutustuminen salaliittoihin tai onnettomuusraportteihin jäänyt tekemättä. Sarja vaikuttaa hyvältä ja mielenkiintoiselta. Ja nuo eri maiden eri suuntaan vetämiset tulivat jo 1990-luvun puolenvälin uutisoinneissa selväksi.

Edit: vai oliko se niin, että nuori Mikkola pommitti hirveän mällin itse Kaskeen ja siitä kohde tulistui. Ja Summanen kokeneempana ajatteli että ota mielummin minua vastaan kuin tuota poikasta? Joka tapauksessa Porin seisomakatsomossa oli kova fiilis, itsekin olin Ässä-kaverin rinnalla kannustamassa. Promilletaso rupesi kyllä olemaan jo korkealla, kiitos matkaeväiden.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuosta betoniin valamisesta niin muistaakohan juuri kukaan enää sitä vyyhtiä mikä syntyi kun lähinnä ruotsalaiset omaiset alkoivat vaatia hukkuneiden nostamista, jostain ihmeellisestä ruotsalaisesta emotionaalisesta syystä, siinä missä Viro ja Suomi pitivät merta perinteisenä hautapaikkana. Tämä omaisten liikehdintä oli intensiivistä ja he painostivat voimakkaasti myös Ruotsin hallitusta median vähintään osittaisella tuella. Hautarauhan takaaminen oli keskeinen syy tuohon päätökseen, mikä sitten jäi käytännössä toteutumatta.

edit: ohessa 10-vuotisartikkeli aiheesta: Estonian tuho lietsoi salaliittoteorioita
 
Viimeksi muokattu:

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Virohan oli silloin 1994 myös varsinainen erilaisten aseiden Prismakeskus, Venäjän armeija poistui,
ja kaikki mahdollinen myytiin erilaisille kuolemankauppiaille, ja muille hämärille tahoille, erilaista
"transit-liikennettä" tapahtui varmasti myös jonkun verran, ehkä kuitenkin enemmän maanteitse
Baltiaa alaspäin kun autolautalla Ruotsiin tai Suomeen

Mainitaan vielä yksi foliohattuteoria, se on jo omasta mielestäni kaikista utopistisin : Sellainenkin
väittämä on nähty, että autokannelta yritettiin työntää mereen rekan puoliperävaunuja joissa oli
arkaa lastia, ja kiinni jääminen uhkaisi Tukholmassa. Juu, niin varmaan, miten sellainen ylipäätään
tehtäisiin, ja jos edes yritettäisiin niin tuskin moisessa merenkäynnissä ?


Joo muistan itsekin hyvin tämän teorian, kun joidenkin huhujen mukaan keulaporttia olisi avattu joidenkin rikollisjärjestöjen toimesta, kun laivassa olisi saattanut olla jokin arkaluontoinen lasti, joka ei saisi päätyä perille satamaan ja huhujen mukaan Ruotsin tulli olisi saanut tästä jotain vihiä. Huhujen mukaan tämä lasti olisi ollut kenties huumelasti tai rekassa olevia laittomia siirtolaisia.

Tämä oli kyllä mielestäni jo alusta saakka aikamoisen epäuskottavalta kuulosta väite, ei sillä, etteikö tollaisia olisi voitu laivoilla varsinkin tuon ajan Virossa salakuljettaa ja voidaan varmaan nykyisinkin. Mutta sitten vaan just se, että kun tohon aikaan se tiedonkulkukaan ei ollut samanlaista kun mitä nykyaikana ja vaikka olisikin, niin kuulostaisi se aika uskomattomalta, että kuka tahansa pääsisi autokannelle availemaan keulaportteja ja onnistuisi vielä samalla itse sieltä jollain keinolla karkuun ja turvaan pääsemään ennen laivan uppoamista.

Tosiaan jo pelkän hyvän sään aikana tollainen operaatio olisi aika vaikea tai jopa mahdotonta suorittaa.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Tämä oli kyllä mielestäni jo alusta saakka aikamoisen epäuskottavalta kuulosta väite, ei sillä, etteikö tollaisia olisi voitu laivoilla varsinkin tuon ajan Virossa salakuljettaa ja voidaan varmaan nykyisinkin. Mutta sitten vaan just se, että kun tohon aikaan se tiedonkulkukaan ei ollut samanlaista kun mitä nykyaikana ja vaikka olisikin, niin kuulostaisi se aika uskomattomalta, että kuka tahansa pääsisi autokannelle availemaan keulaportteja ja onnistuisi vielä samalla itse sieltä jollain keinolla karkuun ja turvaan pääsemään ennen laivan uppoamista.

Tosiaan jo pelkän hyvän sään aikana tollainen operaatio olisi aika vaikea tai jopa mahdotonta suorittaa.
Siihen aikaan ei ollut samanlaisia viestintävälineitä, ainoa tapa saada tieto olisi ollut joku
radioviesti laivalle, sateliittipuhelimia ei varmaankaan ollut, eikä matkapuhelimet toimi
kovin ulkona merellä nykypäivänäkään.

Jos olisi jotain kamaa josta pitäisi päästä eroon, niin eiköhän se vaan heitettäisi yli laidan
eikä yritettäisi saada sitä jonkun autokannen kautta ulos. Onhan noilla botskeilla tietysti
mennyt vuosien saatossa vaikka mitä toinen toistaan hämärämpiä kuormia , mutta en millään
voi uskoa että se olisi ollut syy tähän katastrofiin.

Ja tuollainen ei voisi millään jäädä huomaamatta, kysymys kuuluu myös että miten jonkun
raskaan ajoneuvon edes saisi työnnettyä mereen, henkilöauto onnistuisi varmaan useamman
työntäjän voimin, mutta ei kyllä mikään isompi ajoneuvo, se kuulostaa kyllä lähinnä joltain
c-luokan toimintaelokuvan kohtaukselta.
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Lastin poistaminen keularampin kautta vesittyy teoriana myös kylmien faktojen perusteella. Keulaportin lukituslaitteet olivat kiinni sekä todistajanlausuntojen että fyysisten todisteiden perusteella.

Tästä joku todennäköisesti lähtee vielä jalostamaan ajatusta, mutta todetaan nyt jo etukäteen, että sekä visiiri että ramppi olivat suljettuina, kun ne irtosivat/rikkoutuivat.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse rahtitila taisi kuitenkin olla hieman väärin lastattu eli lievää kallistumaa oli laivassa jo satamasta lähtiessä tai jonkinlaista epätasapainoa kuitenkin. Tuolla ei tietenkään ole tekemistä rampin irtoamisen kanssa vaikka täydessä lastissa oleva puoliperä mikä painaa 24t. liikkuu kannella niin saa aikaan kyllä jonkinmoista tuhoa.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Itse rahtitila taisi kuitenkin olla hieman väärin lastattu eli lievää kallistumaa oli laivassa jo satamasta lähtiessä tai jonkinlaista epätasapainoa kuitenkin. Tuolla ei tietenkään ole tekemistä rampin irtoamisen kanssa vaikka täydessä lastissa oleva puoliperä mikä painaa 24t. liikkuu kannella niin saa aikaan kyllä jonkinmoista tuhoa.
Joo, sen takia oli vesitankkeja vasemmalta puolelta jo valmiiksi täytetty laivan tasapainottamiseksi. Sitten kun helvetti repesi ja laiva kallistui oikealle, niin ei ollu enää paljoa mahdollista vakauttaa laivaa vesitankin täyttämisen avulla.
 

Kafka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin ravintolapianistit ja harhaoppiset joogaajat
Kuten ketjussa jo aiemmin on ansiokkaasti esitetty, on ajatus siitä, että sukellusveneellä ikään kuin jalkoja pumppuna käyttäen käytäisiin taklaamassa autolautasta keulavisiiri irti ja seilattaisi iloisin mielin auringonlaskuun... on vähän sama kun itse väittäisin käyväni pikatiellä polkupyörällä kiilaamassa Kiitolinjan kymppipyörän ojan puolelle.

Toki ketjua luettua on enemmän tai vähemmän selvinnyt minkälaisen mielenlaadun vaatii, että ajattelee yksityisen terveydenhuollon kela-korvauksien kasvattamisen vähentävän julkisen terveydenhuollon jonoja. Lujaa uskoa vaan.
 

D.A.D

Jäsen
Estonian uppoamiseen liittyvät "salaliito"teoriat sisältävät kaikki hieman ontuvia kohtia.

Keulavisiirin irti räjäyttäminen olisi jättänyt jälkiä mitä ei löytynyt, siis sellaisia joita ei merivesi huuhdo pois. Eli sen voi pyyhkiä listalta surutta.

Keulavisiirin avaaminen jotta saadaan autokannelta mereen ns. "huumelasti" joka ei saa joutua Ruotsin tulliin. Miten konnat olisivat saaneet tiedon lastin paljastumisesta keskelle itämerta? Ja toisekseen edes virosta tuskin löytyisi niin tyhmiä rikollisia että yrittäisivät kyseisessä kelissä avata visiiriä työntääkseen rekan mereen, kun lastin hävittämiseen olisi helpompia ja turvallisempia tapoja. tax-freestä kärryt lainaan hissillä kannelle ja kaiteen yli. Pimeää aikaa oli jäljellä noin seitsämän tuntia, jossa olis tyhjentänyt useammankin rekkalastin. Ja sitäpaitsi lukot olivat kiinni eli visiiriä ei oltu avattu sisältä päin. Ei jatkoon tämäkään.

Sukellusvene hommeli. Olisiko törmäys sukellusveneeseen voinut upottaa estonian kokoisen aluksen? Ja olisiko sukellusvene voinut säilyä ehjänä? Kyllä. Toisin kuin täällä tuntuu käsitys olevan että laiva jatkaisi matkaa tukholmaan ja sukellusvene pohjaan, tosi asia on että estonian kaltaiset alukset oli suunniteltu kestämään siihen kohdistuvat aallot, kun taas ns. väkivalta-alukset suunnitellaan kestämään ohjukset, torpedot ja syvyyspommit.
Jos Estoniaan olisi törmännyt kohtuullisella nopeudella, vaikka vain tuplasti painavampi sukellusvene olisi jälki ollut todennäköisesti nähtyä karumpaa. Uss greenevillen törmätessä Ehime maruun laiva katkesi ja upposi noin viidessä minuutissa ja sukellusveneessä oltiin ihmeissään että taidettiin osua johonkin mennäänpä pintaan katsomaan.
Olisiko joku ajanut tahallaan päin risteilyalusta (venakot)? No ei todellakaan, ihmisiä nekin on ja riski omaan hengenlähtöön olisi olemassa. Ne olisi torpeedoinut sen laivan kuleksimasta. ja taas jälki olisi ollut eri luokkaa.
Olisiko ollut mahdollista että törmäys sattui vahingossa(hurrit)? Ei koska joku sven olisi jo tähän mennessä kuolinvuoteellaan paljastanut tapauksen, eli ei olisi pystytty salaamaan tapahtunutta.

Olisiko saksalainen insinööri voinut laskea keulavisiirin rakenteet ihan vihkoon? Kyllä ja samoja keulaportti ongelmia on tässäkin ketjussa jo lueteltu. Mikään ei pois sulje sitä mahdollisuutta että Estonia upposi siitä syystä kuin virallinen totuus on, toisin kuin vaihtoehtoteorioissa tässä ei ole mitään miksi se ei olisi mahdollista.

Sitten päästään tähän toiseen tarinaan johon mielestäni liittyvät kaikki muu "hämärä" tässä keississä. Jo myönnetyt "erikoiskuljetukset".
Kadonneet selviytyjät mukaan luettuna Avo Piht. kaiken maailman tullimiesten kuolemat ja piikkilankaan kääriytymällä tehdyt itsemurhat. Sukeltajilla kahdet radiot joista toisen ääni tallentui viralliselle nauhalle ja toisesta tuli hieman kummalisia ohjeita mihin saa kuvata ja mihin hytteihin pitää kurkistaa, ja muutokset tavaroiden sijoituksessa ja osittain rakenteissakin myöhemmillä sukelluksilla. Kova hinku peittää koko paska betonilla. Nämä eivät liity mitenkään siihen miksi Estonia upposi, mutta voivat mahdollisesti joltain osin liittyä toisiinsa, mahdollisesti näiden "Lastien" kautta.

Toki tähän tulee seuraavaksi joku julistamaan että on ihan foliohattu hommaa jos epäilee että aivan kaikkea ei ole kerrottu aivan kaikille. Mutta sen pystyn sivuuttamaan hymyillen itsekseni tyytyväisenä että on vielä sini-silmäisiä ihmisiä, jotka elävät käsityksessä että mitään tässä maailmassa ei ole heiltä salattu. Osa heistä ei edes tiedä sitä että vaimo käy vieraissa.
 

Tuamas

Jäsen
Uss greenevillen törmätessä Ehime maruun laiva katkesi ja upposi noin viidessä minuutissa ja sukellusveneessä oltiin ihmeissään että taidettiin osua johonkin mennäänpä pintaan katsomaan.

Ehime Maru oli 54m pitkä (vs 155m) ja 9 metriä leveä (vs 24m) ja 500 tonnia painanut (vs. 16 000 tonnia) kalastusalus, eli merkittävästi pienempi kuin USS Greeneville, saati Estonia.

Kokoluokka tuossa oli Estoniaan verrattuna kevyen rekan törmäys vs. henkilöauto vs. viisiakselinen rekka ja kevyt rekka.
 

D.A.D

Jäsen
Ehime Maru oli 54m pitkä (vs 155m) ja 9 metriä leveä (vs 24m) ja 500 tonnia painanut (vs. 16 000 tonnia) kalastusalus.

Kokoluokka tuossa oli Estoniaan verrattuna kevyen rekan törmäys vs. henkilöauto vs. viisiakselinen rekka.
Juu olihan Maru Estoniaa pienempi. Jos otetaan vastakkain joku ryssien viiskytluvun vehje(5000 t/115m leveys 9m) vs. Estonia (9733 t/155m leveys24m) en väitä että risteijä hajoaisi ihan tuhannen pillun päreiksi, vaan että hylyssä olisi erittäin huomattavia muodonmuutoksia ja humalaista porilaista lukuunottamatta jokainen selvinnyt olisi kertonut voimakkaasta tärähdyksestä ja kovasta äänestä ennen kallistumista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös