Mainos

Estonian uppoaminen

  • 285 494
  • 1 477

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Puuttui kyllä keulavisiiri, mutta mikä sen putoamisen sitten aiheutti, niin onkin taas ihan eri asia. Että olisiko se keulavisiiri rikkoutunut kenties pommin seurauksena tai olisiko laivan keulaporttiin voinut osua kenties sukellusvene?
Mikä seikka puoltaa sukellusveneen osumaa keulaporttiin? Ja yksikään tutkintaryhmä ei ole löytänyt viitteitä pommista/räjähdyksestä.

Vieläkin enemmän sitä vaan herättää epäilyksiä just nämä niin monet hämäräperäiset kuolemantapaukset, joissa useita tästä Estonian tapauksesta ja sen taustoista jotain tienneet henkilöt kuolivat tai katosivat mystisesti lyhyen ajan sisällä laivan uppoamisen jälkeen.
Näille voisi heittää lähdettä ("googlaa ite" ei kelpaa. Väitteen esittäjä on velvollinen linkittämään lähteen), sen sijaan että viesti toisensa perään näistä "niin monista kuolemantapauksista" puhuu.
 

npc

Jäsen
Toivottavasti jatkossa sanotaan jo ennakkoon, että jos meillä tapahtuu maapallolla joku hirveä katastrofi niin se tutkitaan samantien. Uhreja ja omaisia kunnioitetaan heti, mutta tutkinta on tehtävä.

En tajua miten jossain vaiheessa on täytynyt muuttaa ihan perus onnettomuustutkintaa hähmäseksi.

Ei ihme jos ruokkii salaliittoja.

Mulle tuli todella paha mieli kun luin tuota juttua ip-lehdestä. (E: uhreista/selviytyneistä) Jouduin lopettaa. Anteeks.

Olin Ylen toimistoissa kun toi tapahtui. En heidän palkkalistoilla, mutta silti. Hirvee kaaos ja silmät kostuu nytkin kirjoittaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan siellä kuljetettu useamman kerrankin vaikka ja mitä, toki uppoamisyönä ei kuulemma (toki vastaisiakin todisteita löytyy). Vaikuttiko se uppoamiseen, tuskin, mutta mahdollisesti tuohon betoniin hautaamiseen. Voi myös olla, että Ruotsissakin oltiin alkuun epävarmoja vaikuttiko oma toiminta uppoamiseen (tai pelättiin salaliittoteorioiden leviävän jos asia tulee ilmi).


Aika homma olisi Ruotsilta ollut pimittää tuo sukellusveneen hajoaminen ja mahdolliset uhrit siinä törmäyksessä. Lisäksi käsittääkseni sukellusveneen operointi vaatii aika monta henkilöä joten olisivatko kaikki pysyneet hiljaa tähän asti?


Kyllähän vaan usein noilla tiedustelupalveluilla on uskomaton voima ja tahto saada ihmisiä hiljaisiksi usein juurikin sen uhkailun ja kiristyksen avulla, sekä tarvittaessa myös tappamalla näitä henkilöitä, jos tarve niin vaatii. Varsinkaan Venäjän FSB:lle tämä ei ole ikinä tuottanut minkään sortin ongelmia, eikä taatusti olisi tuottanut tossakaan tapauksessa, mikäli se Estoniaan törmännyt sukellusvene olisi ollut venäläinen.

Eikä välttämättä sitä törmäystä sukellusveneessä havaitsisi ihan jokainen, joten ei siinä välttämättä tarvisi jotain sadan hengen miehistöä hiljentää.
 
Toiset vaan tykkää nähdä isoja jänniä salaliittoja kun jotain isoa tapahtuu.
Näinhän se menee mutta Estonia on aika herkullinen näille juuri siksi kun yksi salaliittoteoria onkin muuttunut todeksi. Kyseessä tietenkin tuo sotilasmateriaalin kuljetus. Lisäksi onhan esimerkiksi tuo kapteenin katoaminen hyvin hämmentävä yksityiskohta mutta tuskin niillä uppoamiseen mitään osuutta on.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kun jatkuvasti puhutaan kapteenin katoamisesta, niin pakko varmaan tässä vaiheessa tarkentaa, että kapteeni Avo Piht ei ollut Estonian päällikkönä onnettomuuspaikalla, vaan matkustajana laivalla.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Kyllähän vaan usein noilla tiedustelupalveluilla on uskomaton voima ja tahto saada ihmisiä hiljaisiksi usein juurikin sen uhkailun ja kiristyksen avulla, sekä tarvittaessa myös tappamalla näitä henkilöitä, jos tarve niin vaatii. Varsinkaan Venäjän FSB:lle tämä ei ole ikinä tuottanut minkään sortin ongelmia, eikä taatusti olisi tuottanut tossakaan tapauksessa, mikäli se Estoniaan törmännyt sukellusvene olisi ollut venäläinen.

Eikä välttämättä sitä törmäystä sukellusveneessä havaitsisi ihan jokainen, joten ei siinä välttämättä tarvisi jotain sadan hengen miehistöä hiljentää.
Se keulavisiiri on nostettu ylös, eikä siinäkään ole havaittu mitään sukellusveneen törmäykseen viittaavaa.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Marleau

Ihmisiä tuppaa kuolemaan ihan jatkuvasti. Saisiko noille lukuisille kuolemantapauksille muutaman esimerkin lähteineen?

Edit. Toki tarkempien tietojen kyseleminen on täällä äärimmäisen töykeää, mutta mitä kohteliaimmin yritän niitä nyt tiedustella. Toki jos kysymys oli liian provosoiva, voi sen jättää täysin huomiotta.

Kiitokset ja nöyrimmät anteeksipyynnöt jo etukäteen.


Ei mitään, voi näitä mun puolestani kysellä, jos niin haluaa. Eikä nämä ilmeisesti ole mitään niin salaisia tietoja, etteikö näistä voisi täällä puhua, kun niistä on useaan kertaan tässäkin keskustelussa jo mainittu, kun kelaa tätä keskustelua jonkun sivun taaksepäin.

Kyllä toki ihmisiä kuolee kaiken aikaa, mutta kyllä se musta on vaan aika ihmeellistä sattumaa, jos tai kun niitä useita Estonian tutkintaan ja/tai jotain näistä sen taustoista tietäneitä henkilöitä on monia kuollut tolla tavalla hämäräperäisesti lyhyen ajan sisällä laivan uppoamisen jälkeen. Yksi tapaus nyt vaikka tämä Viron tullipäälikkö, nimeltään joku Kristapovits, jonka nimi tässä jo mainittiin muutama sivu aikaisemmin. Muistan myös lukeneeni tästä tapauksesta jostain näistä Estonian uppoamista käsittelevistä kirjoista.

Nämä kyseiset henkilöt kun eivät suinkaan olleet tuolloin mitään 80-vuotiaita sairastelevia vanhuksia, vaan ihan nuorehkoja tai keski-ikäisiä (n. 35-55-vuotiaita) tuolloin kun heidät joko tapettiin tai heitä mystisesti jotenkin katosi.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Eikä välttämättä sitä törmäystä sukellusveneessä havaitsisi ihan jokainen, joten ei siinä välttämättä tarvisi jotain sadan hengen miehistöä hiljentää.

:D

Että kasuaalisti käydään ajamassa päin autolauttaa, ja vieläpä siten että edes miehistö ei sitä huomaa. Eihän siinä sitten mitään, Seppo Papusta lainatakseni asia sitten just näin!

Vissiin joku vatikaanin kokoinen sukellusvene pyörinyt Itämerellä, mutta kun ei voi varmaksi tietää!
 
Mutta on yksi asia, mitä ei tapahdu koskaan, ei missään tilanteessa. Eli kukaan ei koskaan toimita omaa versiotaan tapahtumien kulusta ja miten se tapahtunut olisi sitten oikeasti edennyt niin, että ne heidän osoittamat epäkohdat kävisi järkeen. Mutta ihan hauskojahan nämä on, ei siinä mitään. Niin traaginen kuin tämä Estonia onnettomuus olikin.
Minä voin antaa tuollaisen version.

Estonia upposi todellisuudessa kuten kerrottu on. Laivalla kuitenkin kuljetettiin salassa sotilasmateriaalia joista tieto oli laivan kapteeneilla. Ruotsin valtio ei halunnut tuoda tuota sotilasmateriaalien kuljetusta julkisuteen sillä eivät olleet alkuun varmoja oliko sillä vaikutusta uppoamiseen sekä pelkäsivät salaliittoteorioiden leviämistä. Siksi tuo hengissä selvinnyt kapteeni eliminoitiin tai laitettiin asumaan uuden henkilöllisyyden turvin jonnekin. Lisäksi laiva päätettiin ”omaisten toiveesta” haudata betoniin jottei kukaan pääse sitä kaivelemaan.

En ainakaan henkilökohtaisesti näe tuossa mitään järjetöntä ja ihan logiikankin. Etenkin kun huomioi, että sotilasmateriaalista liikkui salaliittoteorioita mutta ne myönnettiin todeksi vasta 2006. Toki silloinkin kerrottiin ettei uppoamisyönä pitänyt olla mitään eikä siitä löydetty mitään näyttöä (toki joiltakin ihmisiltä kyllä taidettiin tuon suuntaisia havaintojakin saada alunperinkin). Lisäksi myös käsittääkseni ihan todistettavasti sukeltajia pyydettiin etsimään tietystä hytistä salkkua.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eikä välttämättä sitä törmäystä sukellusveneessä havaitsisi ihan jokainen, joten ei siinä välttämättä tarvisi jotain sadan hengen miehistöä hiljentää.
Ihanko sinä tosissasi kirjoitat ja ehdotat, että jos sukellusvene ja matkustajalaiva törmäävät toisiinsa niin, että törmäys aiheuttaa laivan keulaportin irtoamisen ja lopulta uppoamisen, että sukellusveneessä olevasta miehistöstä sitä törmäystä ei kaikki havaitsisi? (Kauhea virke, anteeksi kieliasu.) Ihan oikeasti?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Muuhun kantaaottamatta, tuohon aikaan matkustajaluettelot oli mitä oli ja esimerkiksi Estoniassakin on saattanut kuolla enemmänkin ihmisiä mitä julkisesti kerrottu.

Joo eihän tuohon aikaan taidettu pitää varsinaisesti kirjaa ollenkaan. Tuollaiset vaatimukset tulivat vasta Estonian uppoamisen jälkeen.

Edit. Eikä tuolla Pihtin statuksella varsinaisesti merkitystä olekaan, mutta näin tarpeelliseksi kuitenkin tarkentaa asian. Onhan se kuitenkin eri asia olla laivan päällikkö tai matkustaja.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihanko sinä tosissasi kirjoitat ja ehdotat, että jos sukellusvene ja matkustajalaiva törmäävät toisiinsa niin, että törmäys aiheuttaa laivan keulaportin irtoamisen ja lopulta uppoamisen, että sukellusveneessä olevasta miehistöstä sitä törmäystä ei kaikki havaitsisi? (Kauhea virke, anteeksi kieliasu.) Ihan oikeasti?


En ole sukellusveneiden asiantuntija, mutta voisin vaan kuvitella sitä, että tuskin siellä tosiaan koko miehistö (esim. +100 henkilöä) on ollut kaiken aikaa tai juuri mahdollisella törmäyshetkellä siinä ohjaamossa tai tutkan äärellä, jossa he olisivat tämän matkustajalaiva, eli Estonian havainneet.

Ja jos törmäys on vielä ollut tällainen pieni haaveri, joka ei ole jättänyt pahempia vaurioita sukellusveneeseen, mutta silti pahempia vaurioita Estonian runkoon tai keulaporttiin.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
En ole sukellusveneiden asiantuntija, mutta voisin vaan kuvitella sitä, että tuskin siellä tosiaan koko miehistö (esim. +100 henkilöä) on ollut kaiken aikaa tai juuri mahdollisella törmäyshetkellä siinä ohjaamossa tai tutkan äärellä, jossa he olisivat tämän matkustajalaiva, eli Estonian havainneet.

Ja jos törmäys on vielä ollut tällainen pieni haaveri, joka ei ole jättänyt pahempia vaurioita sukellusveneeseen, mutta silti pahempia vaurioita Estonian runkoon tai keulaporttiin.
Eishaatana, en ole minäkään sukellusveneiden expertiisin omaava, mutta osaan sanoa tämä näin kansankielellä, että jos samssa mittasuhteessa: DC-9 31m törmää maassa 155 metriseen massiiviseen laivaan niin kukaan sen lentskarin sisällä ei huomaisi pientä törmäystä saatikka vedessä missä pienikin kosketus keinuttaa kohdetta.
P.S. Sukellusveneissä ei taida tuo tutka toimia kauhean hyvin veden alla...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
En ole sukellusveneiden asiantuntija, mutta voisin vaan kuvitella sitä, että tuskin siellä tosiaan koko miehistö (esim. +100 henkilöä) on ollut kaiken aikaa tai juuri mahdollisella törmäyshetkellä siinä ohjaamossa tai tutkan äärellä, jossa he olisivat tämän matkustajalaiva, eli Estonian havainneet.

Ja jos törmäys on vielä ollut tällainen pieni haaveri, joka ei ole jättänyt pahempia vaurioita sukellusveneeseen, mutta silti pahempia vaurioita Estonian runkoon tai keulaporttiin.
Alkaa tulla olo, että trollailet tarkoituksella. Mutta jos kuitenkaan et, niin pysähdy nyt hetkeksi miettimään, ihan omilla aivoillasi. Jos tuommoinen törmäys tapahtuisi, niin mahtaisiko siellä sukellusveneessä tuntua varsin raju tärähdys? Kun siihen törmäisi semmoinen autolautan kokoinen autolautta.
 
En ole sukellusveneiden asiantuntija, mutta voisin vaan kuvitella sitä, että tuskin siellä tosiaan koko miehistö (esim. +100 henkilöä) on ollut kaiken aikaa tai juuri mahdollisella törmäyshetkellä siinä ohjaamossa tai tutkan äärellä, jossa he olisivat tämän matkustajalaiva, eli Estonian havainneet.

Ja jos törmäys on vielä ollut tällainen pieni haaveri, joka ei ole jättänyt pahempia vaurioita sukellusveneeseen, mutta silti pahempia vaurioita Estonian runkoon tai keulaporttiin.
Kyllä noiden vehkeiden massat on sen verran suuria, että törmätessään ei voi jäädä sukellusveneessä kellekään epäselväksi.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole sukellusveneiden asiantuntija, mutta voisin vaan kuvitella sitä, että tuskin siellä tosiaan koko miehistö (esim. +100 henkilöä) on ollut kaiken aikaa tai juuri mahdollisella törmäyshetkellä siinä ohjaamossa tai tutkan äärellä, jossa he olisivat tämän matkustajalaiva, eli Estonian havainneet.

Ja jos törmäys on vielä ollut tällainen pieni haaveri, joka ei ole jättänyt pahempia vaurioita sukellusveneeseen, mutta silti pahempia vaurioita Estonian runkoon tai keulaporttiin.
Historia tuntee tuon kokoluokan laivan ja sukellusveneen törmäyksiä. Tilanne on aina pahempi sukellusveneelle eikä ole tainnut olla koskaan vakava laivalle. Jos henkilöauto törmää rekkaan sen huomaa takapenkilläkin vaikkei olisi katsellut eteenpäin.

Sukellusvene ei kulje pinnassa tuollaisella kelillä. Sukellusvene ei etenkään lennä, mitä moni sukellusveneteorian muoto vaatisi.

Keulaportissa pitäisi olla selkeät jäljet törmäyksestä mikäli sellainen olisi irtoamisen aiheuttanut.

Sukellusveneteoria on 100 prosentin varmuudella mahdoton, se ei sovi yhteenkään tiedettyyn tosiasiaan tapahtumassa.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Historia tuntee tuon kokoluokan laivan ja sukellusveneen törmäyksiä. Tilanne on aina pahempi sukellusveneelle eikä ole tainnut olla koskaan vakava laivalle. Jos henkilöauto törmää rekkaan sen huomaa takapenkilläkin vaikkei olisi katsellut eteenpäin.

Sukellusvene ei kulje pinnassa tuollaisella kelillä. Sukellusvene ei etenkään lennä, mitä moni sukellusveneteorian muoto vaatisi.

Keulaportissa pitäisi olla selkeät jäljet törmäyksestä mikäli sellainen olisi sen aiheuttanut.

Sukellusveneteoria on 100 prosentin varmuudella mahdoton, se ei sovi yhteenkään tiedettyyn tosiasiaan tapahtumassa.
En ota kantaa suuntaa tai toiseen koskien törmäystä mutta eikös jossakin ollut tieto että Estonia kyljessä oli melko iso reikä
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkaa tulla olo, että trollailet tarkoituksella. Mutta jos kuitenkaan et, niin pysähdy nyt hetkeksi miettimään, ihan omilla aivoillasi. Jos tuommoinen törmäys tapahtuisi, niin mahtaisiko siellä sukellusveneessä tuntua varsin raju tärähdys? Kun siihen törmäisi semmoinen autolautan kokoinen autolautta.


Kuten sanoin tossa jo muutama viesti aikaisemmin siitä, että en mä ole itse mitenkään varma siitä, että mitä tolle Estonialle oikein on tapahtunut, vaikka sen toki tiedän, että laiva upposi, mutta mikä sen sitten upotti, niin onkin aivan toinen juttu.

Voi toki olla ihan mahdollista, että laiva on uponnut myös sen keulaportin hajoamisen ja kovan merenkäynnin takia. Mutta voi olla mahdollista myös nämä muut syyt, joista onkin ollut paljon tässä keskustelua.

Ja mitä olen tässä nyt sanonut miljoona kertaa, että musta se on vaan aika ihmeellistä ja liian sattumaa, kun useita tähän asiaan liittyviä tai jotain aiheesta tietäviä henkilöitä yllättäen vaan kuolee ihan "sattumalta" lyhyen ajan sisällä pian Estonian uppoamiseen jälkeen.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen




Tässä ihan hyvä tiivistelmä eri teorioita. Lähteenä pääosin J.K. Tammisen kirja "Estonian salaisuudet". Loput lähteet lukee videon kuvauksessa. Eli tosiaan ilmeisesti joku tullipäällikkö murhattiin pihalleen kaksi viikkoa onnettomuuden jälkeen, ja tuo Kalev Vahtrasin kohtalo on myös hämmentävä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kai tällä ole varsinaisesti tämän suhteen mitään väliä?

Saattaa jopa tämä tieto vain lisätä vettä myllyyn että kapteeni pitänyt hiljentää vaikka ei ollut työvuorossa. Todennäköisesti tiesi jostain touhuista vähän liikaa. Mahdollisesti muitakin pelastuneita (joiden seurassa on ollut).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös