Putosit kärryiltä.
Avo Piht oli Estonian kapteeni, joka turma yönä oli laivalla matkustajana. Hänet oli väitetysti nähty elossa Turun sairaalassa, ja hänen nimensä oli useassa selviytyjien listassa. Myös hänen vaimolleen ilmoitettiin että mies on hengissä. Tämän jälkeen hän katosi/hänen ilmoitettiinkin hukkuneen.
Näissä kärryissä en taida halutakaan pysyä.
Keskustelu/lainausketju menee nimittäin näin:
1.
Marleu ihmettelee kapteeni Avo Pihtin kohtaloa.
2.
Vastaan Marleulle siitä, millaisesta uutisfilmihavainnosta Pihtin kohdalla on kyse.
3.
Marleu keksii jotain uusia huhuja havaintoja Pihtistä ilmeisesti ihan omasta päästään.
4.
Loorz15 lainaa tässä kohtaa sekä minua että Marleuta ja copy-pasteaa Wikipedian salaliittoteoriat-sivulta huhuja Pihtistä (joista ainakaan useimmille ei löydy lähteitä).
5.
Kotikatsomo puhuu yleisemmin niistä henkilöistä, joiden mahdollisesti tiedotettiin (virheellisesti) olevan elossa.
6.
Vastaan Kotikatsomolle, ja yritän selittää syitä sille, miksi listoissa on mahdollisesti ollut virheitä.
7.
Mediakatsomo liittyy mukaan ja esittää täysin uusia kohutodisteita kapteenista. On syytä siis olettaa edelleen, että puhutaan Pihtistä. Kalev Vahtrasin tai kenenkään muunkaan nimeä ei ole mainittu vielä tämän keskustelusäikeen aikana kertaakaan.
8.
Kyseenalaistan Mediakatsomon "tiedot" kapteeni Pihti-havainnoista. Edelleenkään ei puhuta Vahtrasista.
9.
Steril vastaa edelliseen viestiini ja kertoo ruorimies Kalev Vathrasin tavanneesta henkilöstä.
10.
Vastaan Sterilille ja ihmettelen miten Vahtras nyt millään tavalla liittyy havaintoihin kapteeni Pihtistä.
11.
Steril vastaa minulle ja kertoo ottaneensa "nyt vain asian puheeksi". Mikä on tietysti keskustelupalstalla ihan ok. Jutut menevät ristiin ja rastiin. Mutta juuri tällaisista epäselvistä puheista ja väärinkäsityksistä kaikki salaliittoteoriat justiinsa saavatkin alkunsa, tai ainakin bensaa liekkeihin.
12.
Loorz15 kertoo minun pudonneen kärryiltä. Koska totta kai olisi pitänyt ymmärtää, että kun muuten puhutaan kapteenista, niin sinne väliin onkin ihan selvä heitellä asioita jostain toisesta kadonneesta henkilöstä ilman mitään kummempaa selittelyä.
En mä kiellä ketään spekuloimasta tai taittele foliosta hattua kenenkään päähän. Mutta jonkinlaista vastuuta siitä voisi jokainen kantaa, ettei levittele faktoina sellaisia asioita, mitkä eivät ole totta, niiden ei tiedetä olevan totta, tai esitä jotain lähteitä väitteilleen. Tai sitten jos oikeasti joku asia askarruttaa, niin ottaisi selvää, tai ainakin uskoisi sellaisia jotka ovat ottaneet selvää eikä omaa mutuaan. Olen minäkin ollut monesta yksityiskohdasta ihmeissäni, mutta joku on osannut kertoa kaikille niistä loogisen selityksen.
Kolme vuotta sitten olen kirjoittanut tähän ketjuun näin:
Korostaisin tässäkin, että suurin osa "mutta mitenkäs se keulaportti/reikä/konemiehen lausunnot/kapteeni" tms. kysymyksistä on ihan vilpittömiä. Henkilöä, joka ei ole seurannut asiaa tiiviisti, saattaa jäädä askarruttamaan joku outo asia, jonka on vaikkapa kuullut jostain. Ja silloin on ihan fiksuakin kysyä asiasta.
Suurimmalle osalle kysyjistä riittää sitten se, että saa vastaukseksi faktat, ja salaliittoteoriat pois päästään. Aina kuitenkin löytyy sitten joku sellainen, jolle mikään vastaus tai todisteet eivät kelpaa, ja tämä pieni vähemmistö on sitten näitä pakkomielteisiä, trollaajia tai jopa jonkinlaisen oman edun tavoittelijoita.
Noista erikoisista murhista vielä sen verran, että Virossa tehtiin todella paljon murhia ja väkivaltarikoksia juurikin tuolloin 90-luvuna alussa. Mafia hallitsi etenkin satamaa. Neukkukulttuurista täyteen vapauteen hetkessä siirtyminen ei ollut mikään iloinen satutarina.
Ihan varmasti siellä on tullivirkailijat ja -pomot, ahtaajat ja kaikki muut tehneet omaa likaista bisnestään vaarallisten tahojen kanssa. Luultavasti myös varustamo ja hyvin mahdollisesti ulkomaalaiset, mahdollisesti jopa valtiollisetkin tahot. Neuvostoliiton hajottuahan kaikki oli myynnissä ja myyjänä yleensä vahvin tai röyhkein, juridisesta omistusoikeudesta viis.
Hesarissa oli vähän aikaa sitten hyvä juttu mafiatouhuista Tallinnassa 1990-luvun alussa:
Viro oli 1990-luvulla maailman vaarallisimpia maita ja Tallinnaa pitivät otteessaan mafiajengit. Samaan aikaan kaupungilla hortoili paljon suomalaisia. HS esittelee 10 paikkaa, joissa rahat saattoivat päätyä rikollisille.
www.hs.fi
Mutta ehkäpä minulle riitti taas tällä erää nämä kierrokset ikiliikkujan pyörässä. Josko sitä palaisi asiaan taas vaikka parin vuoden päästä. Veikkaan, että silloinkin puheenaiheina ovat törmäilysukellusvene, reikä laivan kyljessä, se kuinka visiiri ei vaan voi irrota, kadonneet kapteeni/ruorimies ja showtanssija sekä muut samat kestoaiheet.