Mainos

Espoon Sellossa ampumavälikohtaus

• 139 317
  • 702
Jos sinä et harrasta ammuntaa urheiluna eli et tarvitse asetta mihinkään. Valtio antaa aseet, kun niitä tarvitaan.

Jos olen 20 vuotta ampumatta ja valtio antaa minulle tarvittaessa aseen, niin sen käyttäminen ei ole yhtä laadukasta ja varmaa kuin silloin, jos olen joitakuita kertoja vuodessa ampumataitoa ylläpitänyt ja parantanut.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos olen 20 vuotta ampumatta ja valtio antaa minulle tarvittaessa aseen, niin sen käyttäminen ei ole yhtä laadukasta ja varmaa kuin silloin, jos olen joitakuita kertoja vuodessa ampumataitoa ylläpitänyt ja parantanut.

Valtio järjestää kertausharjoituksia ammuntaan tai sitä voi harjoitella vapaaehtoisissa harjoituksissa, näihin ei tarvita omaa asetta.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Monessa harjoituksessa edellytetään omaa asetta ja SRA:ta ammuttaessa se on myös varsin oleellista.

Tässä on se ero meidän ajatusmaailmassa. Minusta valtio hoitaa tarvittaessa koulutuksen, sinusta sinun tarvitsee harjoittaa itsenäisesti ampumataitoa. Mutta mitä varten? Mikä on se uhka mitä varten harjoittelet?

Porissa oli ainakin aikaisemmin paikallisilla reservikerhoilla aseita näitä harjoituksia varten, en tosin tiedä miten se nykyään on, kun en ole ollut pitkään aikaan touhuissa mukana.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Ei kai Suomella ole koskaan ollut kuin yksi ulkopuolinen uhka turvallisuudelleen. Puolustusministeri Jyri Häkämies sanoi sen ääneen, kun vieraili n. vuosi sitten Jenkeissä. Mikäköhän se nyt oli, en muista. Varmaan mamut Somaliasta tai muualta tulleet pakolaiset, hitto kun ei muista Häkämiehen sanomisia tämän paremmin.

Olen kerrankin Matti Vanhasen linjoilla ja ihmettelen Shkupollin oleskeluluvan jatkumista murhiin saakka. Oli sillä sellainen tausta, että olisi pitänyt deletoida mies pois Suomesta jo vuosia sitten.

Tässä on se ero meidän ajatusmaailmassa. Minusta valtio hoitaa tarvittaessa koulutuksen, sinusta sinun tarvitsee harjoittaa itsenäisesti ampumataitoa. Mutta mitä varten? Mikä on se uhka mitä varten harjoittelet?

Toivoakseni toteutumaton uhka, mutta minkä toteutumiseen en voi kauheasti vaikuttaa. Eikä niinkään, että kokisin, että minun tarvitsee. Pidän sitä hyödyllisenä ja sopivissa annoksin varsin mukavana. Ja tässä kohtaa voidaan sitten taas käyttää vaikka sitä tunnettua palovakuutus-vertauskuvaa.

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Lyhyesti koko asekontrollin idean voi tiivistää siten että mikäli aseiden kantaminen on rikollista, niin vain silloin rikolliset kantavat aseita. Tämän hahmottaminen on byrokraateille kuitenkin liian hankalaa ja he näkevät tämäntyyppisten Sellon tapausten myötä mahdollisuuden lisätä kontrollia kansasta ja kuvittelevat voivansa ratkaista asioita kieltämällä ja rajoittamalla tavallisten kansalaisten toimintaa.

Suomessa on 1,6 miljoonaa asetta jotka selittyvät metsästyksellä ja urheiluammunnalla laajalla suosiolla. Kyse on nimenomaan laillisista aseista, jonka lisäksi on samantekevää omistaako yksilö yhden vai useamman aseen riippumatta aseen tyypistä. Aseen omistus lainkuuliaisen ja vastuuntuntoisen ihmisen käsissä on turvallista. Sen sijaan yksikin pienikaliberinen ase väärissä käsissä on liikaa.

Byrokraattien (mm. Ritva Viljanen) mielestä henkirikosten määrää on vähennettävä aselakia kiristämällä, joka on täysin kelvoton väite koska vain muutama prosentti henkirikoksista tehdään laillissella aseella. Tässäkin tapuksessa itse väline on aivan toissijainen, sillä mikäli murhanhimoinen ihminen haluaa tappaa toisen ihmisen, se tapahtuu riippumatta siitä onko ase laillinen vai ei.

Erittäin tärkeää on huomata että tiukentunut asekontrollli ei lainkaan vähennä henkirikosten määrää vaan päinvastoin lisää niitä. Lähteitä:

http://www.nra.fi/arkisto/081112-analyysi-englanti.html
http://www.intellectualconservative.com/article3224.html

Suomessa ja tässä Jatkoajan keskustelussa ei myöskään ole huomioitu sitä mikä on aseiden funktion harrastuksen ja metsästyksen lisäksi; suojella ihmistä. Jos ihmiselle annetaan oikeus puolustaa itseään laillisesti aseella, tasoittaa tämä hyökkääjän ja uhrin välistä voimasuhdetta. Historiallisesti Suomessa on harjoitettu yhteiskunnallista ajattelua, jossa katsotaan että poliisin tulisi hoitaa voimankäyttö rikollista vastaan ja kansalaisten oikeudet omaa henkeä, terveyttä ja omaisuutta kohtaan ovat rajatut. Omasta mielestäni tämä on kestämätön ajattelutapa maassa, jossa välimatkat ovat pitkiä ja avun saaminen ei välttämättä ole varmaa. Juuri tästä johtuen niissä Yhdysvaltojen osavaltioissa, joissa on aseenkanto-oikeus, on pienemmät henkirikosluvut kuin osavaltioissa joissa aseen kantaminen julkisella paikalla on kielletty.

Rikolliselle on yksinkertaisempi houkuttelevampi kohde aseeton uhri, kuin sellainen yksilö jolla mahdollisesti saattaa olla ase itsensä puolustamiseen.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Suomessa ja tässä Jatkoajan keskustelussa ei myöskään ole huomioitu sitä mikä on aseiden funktion harrastuksen ja metsästyksen lisäksi; suojella ihmistä. Jos ihmiselle annetaan oikeus puolustaa itseään laillisesti aseella, tasoittaa tämä hyökkääjän ja uhrin välistä voimasuhdetta.

Ei vittu sentään, en uskonut että olisin koskaan joutunut todistamaan tätä väitettä suomalaisella palstalla. Paljon olen tätä keskustelua nähnyt amerikkalaisilla foorumeilla mutta en suomalaisella.

Myönnän, menin sanattomaksi.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Jos Shkupollilla ei olisi ollut laitonta pyssyään, niin olisiko hän tehnyt murhiaan Sellossa, samoin nämä koulusurmaajat. Ilman pyssyä tai pyssyn kanssa, kummassa tapauksessa olisivat olleet vaarallisempia koulukavereilleen ja opettajille. Miten Espen näkee asian. Olisiko kenties hyvä, jos esim. jokaisella Sellon Prisman työntekijällä olisi ollut oma käsiase töissä, esim. osana työasua asevyössä.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Historiallisesti Suomessa on harjoitettu yhteiskunnallista ajattelua, jossa katsotaan että poliisin tulisi hoitaa voimankäyttö rikollista vastaan ja kansalaisten oikeudet omaa henkeä, terveyttä ja omaisuutta kohtaan ovat rajatut. Omasta mielestäni tämä on kestämätön ajattelutapa maassa, jossa välimatkat ovat pitkiä ja avun saaminen ei välttämättä ole varmaa. Juuri tästä johtuen niissä Yhdysvaltojen osavaltioissa, joissa on aseenkanto-oikeus, on pienemmät henkirikosluvut kuin osavaltioissa joissa aseen kantaminen julkisella paikalla on kielletty.

Rikolliselle on yksinkertaisempi houkuttelevampi kohde aseeton uhri, kuin sellainen yksilö jolla mahdollisesti saattaa olla ase itsensä puolustamiseen.

Eli sinusta Suomesta tulisi turvallisempi maa, kun jokainen täysi-ikäinen saisi aseen itsepuolustukseen?? Kuten Daespoo sanoi, vetää hiljaiseksi.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Jos nuo NRA:n ym. tilastot on tosissaan linkitetty, niin todellakin hiljaiseksi vetää. Kannattaisiko vaikka hetki miettiä ja mennä niiden tilastojen taakse...

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Täytyy todeta, että hiljainen olen minäkin Espenin viestin jälkeen, vielä hiljaisemmaksi vetää se ajatus mitä siitä voisi seurata tällaisessa tapauksessa jossa hyvin kylmänrauhallisesti toiminut tappaja ampuu uhrinsa. Mitä olisi seurannut jos kymmenet tai kenties sadat ihmiset olisivat alkaneet räiskiä ympärilleen kuvitellessaan tappajan uhkaavan juuri heitä? Toisaalta eipä tuo jenkkien höllä aselaki muutoinkaan houkuttele, useamman kuin yhden kerran vuodessa lapset ampuvat toisensa, useamman kuin yhden kerran ammutaan vahingossa joku kun luultiin, että se olikin aivan toinen ihminen etc. Vaikka kyseessä ovat random-tapaukset, niin en kuitenkaan halua tällaista tilannetta Suomeen, jossa itse joudun liikkumaan kaupungilla tilanteessa, jossa jokainen vastaantulija kantaa asetta (jolloin mahdollisuus sille, että jollain naksahtaa on moninkertainen).

vlad.

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meinaat sitten lähteä tosipaikan tullessa jollain käsiaseella rajalle riehumaan? Vai onko sulla rynsesteri, sinko tai kenties jopa tykki himassa? Huono veruke.

Minä tiedän taas paljon jengiä joilla on ase himassa harrastuksen vuoksi enkä halua viedä heiltä sitä harrastusta pois. Antaa jonkun ampua radalla jos se niin haluaa. Mutta en mä kyllä myöskään ymmärrä miksi heidän täytyy pitää asetta kotona. Miksei se voi olla ampumaradan holvissa?

Mutta ei sitä kyllä tarvitse edes kertoa. Tiedetään, kustannukset.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Oliko Veikolla puoliautomaatti- vai kertalaukausase kotona?

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Jos Shkupollilla ei olisi ollut laitonta pyssyään, niin olisiko hän tehnyt murhiaan Sellossa, samoin nämä koulusurmaajat. Ilman pyssyä tai pyssyn kanssa, kummassa tapauksessa olisivat olleet vaarallisempia koulukavereilleen ja opettajille.

En tiedä mitä heidän päässään on liikkunut eikä kukaan muukaan. Laittoman aseen saa järjestettyä helposti. Lisäksi vahingoittamiseen on paljon muitakin menetelmiä kuin käsiaseet.

Eli sinusta Suomesta tulisi turvallisempi maa, kun jokainen täysi-ikäinen saisi aseen itsepuolustukseen??

En todellakaan antaisi jokaiselle. Ainoastaan lainkuuliaisille ja vastuuntuntoisille. Se, miten nämä määritellään on toinen kysymys.

Kannattaisiko vaikka hetki miettiä ja mennä niiden tilastojen taakse.

Poimin nuo aika nopeasti. Varmaan löydät muitakin tilastoja? Haluaisin tietää vähentääkö asekontrolli todellakin henkirikoksia.

niin en kuitenkaan halua tällaista tilannetta Suomeen, jossa itse joudun liikkumaan kaupungilla tilanteessa, jossa jokainen vastaantulija kantaa asetta

En niitä julkisille paikoille lähtisi hyväksymäänkään. Oman kodin puolustamiseen kylläkin. Itseasiassa tämä malli on jo nyt käytössä. Haja-asutusalue olisi rikollisille todella helppoa riistaa ellei olisi tiedossa että suurimmassa osasta talouksia löytyy kättä pidempää. Jos laillinen aseenkanto-oikeus Suomessa menetetään peli on hävitty.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Erittäin tärkeää on huomata että tiukentunut asekontrollli ei lainkaan vähennä henkirikosten määrää vaan päinvastoin lisää niitä.

Tuon väitteen kuulee aika usein ja nimenomaan Englannin ja Walesin tilanteeseen liittyen, joissa tiukennettiin aselainsäädäntöä merkittävästi vuonna 1997. NRA-linkkisi numerot ovat yksi mutta ei ainoa näkemys aiheesta jo yksin siksi, että Englannissa ja Walesissa muutettiin tilastointitapaa ja otettiin mm. mukaan myös ilma-aserikokset. Kaikkiaan ao. maiden henkirikokset eivät ole todellisuudessa kasvaneet per 100 000 asukasta, vaan noin 15 prosentin kasvu selittyy jo yksin kasvaneella väkiluvulla.

Mutta oleellista lienee verrata tuliaseella tehtyjen henkirikosten määrää tuliaseiden määrään. USA:ssa näitä on tutkittu ja tässä tulokset.

Linkin mukaan tuliaseiden määrä korreloi suoraan tuliaseella tehtyjen henkirikosten kanssa.

Suomessa tuliaseella tehdään Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen mukaan vain noin joka kuudes henkirikostapahtuma. Täällä perinne on puukko tai jokin lyömäase. USA:ssa tuliase on mukana noin joka toisessa henkirikoksessa, joten sikäläinen data tuliaseiden määrän korreloinnista tuliaseilla tehtyihin henkirikoksiin painottuu oletettavasti eri tavalla kuin Suomessa.

Viimeksi muokattu:
Meinaat sitten lähteä tosipaikan tullessa jollain käsiaseella rajalle riehumaan? Vai onko sulla rynsesteri, sinko tai kenties jopa tykki himassa? Huono veruke.

Voimakkaamman aseen saaminen edellyttää lähtöä kevyemmästä. Ja kyllä se rynsesteri tuo hivenen lisää varmuutta pelkkiin rukkasiin verrattuna. Rajumman aseituksen järjestämisen suon mielelläni valtiolle.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Aamun HS:n (4.1.2010, A6) mukaan Suomessa asuu n. 140 000 ulkomaalaista, joista vuosittain karkoitetaan eri syistä n. 100. Miten Shkupolli on Suomessa tehtyjen rikostensa ja niistä kärsityjen tuomioiden jälkeen välttänyt karkoituksen pois Suomesta, on minulle mysteeri. Pientä vinkkiä HS antaa, että yksi syy saattaisi olla se, että Shkupollin lapset ovat Suomen kansalaisia, vaikka Ibrahim itse ei saanut Suomen kansalaisuutta taustansa takia. Tämä sanotaan Hesarissa vähän rivien välissä, mutta ehkä se sitten on mennyt näin, ehkä ei ja lopputulos on Shkupollin lapsillekin melko karmaiseva kokemus, kun oma isä teki tällaisen itsemurhan ja 5 murhaa. Se sen sijaan on käsittämätön peruste, että pitkä oleskeluaika Suomessa saattaa myös vaikuttaa siihen, että ei karkoiteta Suomesta, vaikka olisi riittävät perusteet myös karkoitukselle, jos tämä osa HS:n juttua on oikein siteerattu. Näin kertoo maahanmuuttoyksikön turvapaikkayksikön johtaja Esko Repo aamun HS:lle.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä mitä heidän päässään on liikkunut eikä kukaan muukaan. Laittoman aseen saa järjestettyä helposti...

Tätä väitettä en niele. Ehkä olen yksinkertainen, mutta itse en tietäisi mistä lähtisin laitonta asetta kyselemään. Ja väittäisin, että tämä pätee valtaosaan suomalaisista, luojan kiitos. Niiden, ketkä saavat "helposti" laittoman aseen, täytyy omata kontakteja jotain kautta niiden myyjiin eli rikollisiin ja näitä kontakteja ei tavallinen kansalainen löydä keltaisilta sivuilta. Onneksi.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
En usko, että Suomessa asuvien ulkolaisten porukassa on kovinkaan paljon potentiaalisia "shkupolleja" lisää. Jos vuosittaisten karkoitusten määrä nostettaisiin edes vähän kotoisen turvallisuutemme takia, niin ei se olisi mitään rasismia tai edes piilorasismia. Jos karkoitettavien määrä nykyisillä perusteilla, mutta tulkintaa vähän tiukentaen, nousisi edes muutamalla kymmenellä vuosittain, niin ei täältä karkoitettaisi sittenkään enempää kuin n. promille eli joka tuhannes ulkomaan kansalainen pois. Kyllä nyt pitäisi Suomen vähän ryhdistäytyä tässä ulkolaisasiassa ja tiukentaa hieman tulkintaa siitä kuka ulkolainen on kelvollinen jatkamaan asumista Suomessa ja kuka ei ole. En ymmärrä miten esim. ehdottoman vankeustuomion kärsimisen jälkeen saa ulkolainen jäädä asumaan Suomeen, vaikka hänen muu perheensä olisikin jo hyväksytty Suomen kansalaisiksi. Iso virhe ja ulkomaan kansalainen ulos Suomesta, niin sen vaan pitäisi mennä. Kun tällainen tieto tiukemmasta tulkinnasta ulkolaisten karkoittamisessa leviäisi ulkomailla, niin se saattaisi jopa ennaltaehkäistä osan tulevien "shkupollien" saapimisesta Suomeen. Muuten minusta nykysysteemi ulkolaisten kanssa on ihan hyvä ja ei tarvitse muutoksia. Olemme osa maailmankylää ja meilläkin on velvoitteemme osana esim. EU:n pakolaispolitiikkaa ottaa vastaan pakolaisia ja se on ok.

scholl

Jäsen
Jos Kauhavan jälkeen tiukennettiin aselainsäädäntöä niin nyt on sitten karkotuslainsäädännön vuoro.

Se on yksi asia. Toinen on se, että valvotaanko sitä ollenkaan, että onko kotoutus onnistunut. Aika moni ainakin pakolaisstatuksella tuleva on sellainen henkilö, jolla on taustaa sotaa käyneessä maassa. Silloin voi olla liipaisinsormi vähän herkemmässä, jos on jo nähnyt kuolemaa ennenkin. Jos jossain vaiheessa havaitaan, ettei sovellu suomalaiseen yhteiskuntaan niin takaisin vain. Kyllä sielläkin oli jo sota loppunut. Sitä paitsi esim. tässä tapauksessa henkilö näyttääkin sotilaalta.

Scholl on ehdottanut jo vuosia sitten, että hyväksytään vain naisten maahanmuutto niin ei tule ongelmia. Monissa maissa kuten islamilaisissa valtioissa poljetaan naisten asemaa. Ottamalla vastaan vain naisia, Suomi voisi kohentaa naisten asemaa yleisesti lähtömaissa ja kouluttamalla naiset hyvin he voisivat myöhemmin palata niihin maihin hyviin asemiin ja saada muutoksia aikaan. Sitä paitsi suurin osa somaleidenkin ja varmaan balkanin jenginkin rikoksista tekee miehet.

Missä muuten olivat kauppakeskuksen vartijat? Todellakin luulisi, että joku heistä olisi voinut ampua melko nopeasti tuollaisen henkilön, joka haahuilee aseen kanssa aina välillä ammuskellen.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Missä muuten olivat kauppakeskuksen vartijat? Todellakin luulisi, että joku heistä olisi voinut ampua melko nopeasti tuollaisen henkilön, joka haahuilee aseen kanssa aina välillä ammuskellen.

Onko näillä kauppakeskuksen vartijoilla muka pippurisumutetta vahvempia aseita käytössään?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy