Kunnalla on lakisääteiset tehtävät ja niiden lisäksi mahdollisuus tehdä muutakin. Ja se on näkemysero meidän välillä, pitääkö kunnan tehdä mitään muuta kuin lakisääteiset tehtävänsä - senhän olen ainakin itse suoraan sanonut. Liikunta-areenoiden omistamista ei ole kirjattu lakiin, mutta se ei tee sitä laittomaksikaan. Itse puhut "faktana" tästä, ettei ole kunnan tehtävä omistaa esimerkiksi areenaa - mikä pitää paikkansa, jos puhutaan kunnan lakisääteisistä tehtävistä - mutta ei se ole fakta, ettei kunta voisi näitä hyvin omistaakin.
Liikuntapaikkoja en periaatteellisesti vastusta. Tämä Areena vaan on erittäin huono siihen käyttöön. Kallis tapa luisteluttaa koululaisia. Koska tällaisen omistaminen ei ole lakisääteistä, on se mielestäni turhaa verorahojen käyttöä.
Ihan mielenkiinnosta - tulisiko kaupungin omistaa ylipäänsä ollenkaan kiinteistöjä? Esimerkiksi koulurakennukset, sairaalat tai kaupungintalo. Vai olisiko nekin hyvä olla yksityisessä omistuksessa ja kaupungin vain vuokralaisena näissä? Kuitenkaan kiinteistöjen omistaminen ei ole kunnan lakisääteinen tehtävä.
Vain pakolliset.
Nick Brophy tuossa listasikin muutamia esimerkkejä.
Perusterveydenhoidon voisi esimerkiksi kilpailuttaa kokonaan, tai lähes kokonaan, yksityiselle ja kiinteistöt myydä tai vuokrata elinkeinonharjoittajalle, joka terveydenhoidosta vastaa. Kilpailutus pitää kuitenkin tehdä niin, ettei yksityistä monopolia synny. Muuten kustannukset kasvavat (jopa nykyiselle tasolle) ja laatu heikkenee. Sairaaloista en tiedä miten omistus menee. HUS lienee jotenkin mukana näissä.
Monopoliluonteinen infra pitäisi olla julkisessa omistuksessa, kuten sähkö- ja vesiverkosto, mutta esimerkiksi yksityisiä teitä voisi hyvinkin olla. Näihin sitten omistajan määrittelemät maksut.
Kaupungintalo itsessään on käytännössä pelkkä toimistorakennus. En näe pakottavaa tarvetta omistaa sellaista. Isompiin kokoontumisiin löytyy hyvin tiloja yksityiseltä puolelta.
Metro areena on paljon enemmän kuin liikuntapaikka, joten sekään ei ole mitenkään pakolinen. Jos hirveä hinku on tällainen saada, voi kaupunki olla mukana jollain pienellä osuudella. Sanotaan vaikka 3-5%, avustaa kaavoituksessa tai vaikkapa vuokrata maata.