Miljoonavelka yhä kuittaamatta, onko omaisuutta takavarikoitu? Näin vastaa urheilubisneksessä pettynyt Jussi Salonoja - Jääkiekko - Ilta-Sanomat
Pakko laittaa tämä ihan tähänkin ketjuun, koska nyt tulee herra makkaraperijältä jo niin tylyä ja suoraa tekstiä, jossa hän haukkuu käytännössä kaikki espoolaiset ja koko kaupungin. Virheitä on kuulemma itsekin ehkä tehty, mutta loppupeleissä vika on vain ja ainoastaan espoolaisten ihmisten ja yritysten..
Tavallaan jopa ymmärrän tuon katkeruuden noiden finaalikeväiden osalta, etenkin keväällä 2011 jolloin HIFK:lla oli finaalisarjassa rumasti sanoen pelkkiä kotiotteluita. En asunut vielä tuolloin itse Espoossa, mutta muistan elävästi sen lehtijutun (olikohan nyt Hesarissa vai NYT-liitteessä vai missä) siitä miten Bluesin finaalipaikka näkyy Espoossa. Tutkivan journalismin tulos oli, ei mitenkään. Karkeasti ilmaistuna "ketään ei kiinnostanut, ei niin ketään". Muistaakseni jutussa oli, että ainoa paikka missä oli minkäänlaista elämää, oli Bluesin fanikauppa, jollainen ilmeisesti oli Sellossa(?) siihen aikaan
Salonoja toki unohtaa sen ettei hän voi Espoon kaltaisessa epäkaupungissa, joka vieläpä on käytännössä Suomen eri heimojen yhteinen sulatusuuni, automaationa löytyvän jotakin yhteisöllisyyttä, jos ei ole jotakin mistä ihmiset olisivat valmiita maksamaan ja menemään sen taakse. Se suuri kysymys minulle näin ulkopuolisena ja nykyisenä uusespoolaisena onkin se, miksei silloin keväinä 2008 ja 2011 löytynyt sitä yhteisöllisyyttä, vaikka tuote oli enemmän kuin kunnossa? Miksei edes silloin kiinnostanut? Ja juuri tästä näkökulmasta ymmärrän Salonojan avautumisen..
Minulla on reilu kolmekymppinen tuttu, syntyperäinen espoolainen ja innokas kiekkomies. Espooseen muuttoni jälkeen hän jutteli minulle lapsuudestaan 90-luvulla, kun itse innostui lätkästä, ja nimenomaan Kiekko-Espoosta. Hänellä oli kuitenkin "ongelma", sillä hän asui lapsena ja nuorena Espoonlahdessa, ja puheli että ne jotka hänen kavereistaan olivat ylipäätään lätkästä kiinnostuneita, olivat aina joko HIFK:n tai Jokerien (usein kuulemma varsinkin jälkimmäisen) kannattajia. Kyse oli kuulemma siitä järkyttävästä rajanvedosta Espoonlahden ja Matinkylä/Olarin suuralueiden välillä: että "me ollaan me, ja nuo on nuo". Eli siis ihan periaatteesta piti olla kannattamatta Kiekko-Espoota, joten hän oli kannatuksensa kanssa aika yksin.. vaikea uskoa, että enää nykypäivänä ihan tällaista olisi, onhan Espoon väestöpohjakin muuttunut kolmessakymmenessä vuodessa varmasti todella paljon
Mutta kokonaisuutena tähän ongelmaan Espoossa ei tunnu helppoa ratkaisua löytyvän..