Mainos

Espoo – tuo urbaani maaseutu

  • 42 511
  • 251

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kuulin viime viikolla vanhan jutun pitkästä aikaa eli Espoo on työmiehen rukkasen muotoinen. Hymyilytti kun miettii miten kaupunkia on haluttu brändätä moderniksi digitaaliseksi menestyjäksi.

Se on varmaan siksi noin kun insinööreille ei olla kehitetty rukkasia, jossa peukalon paikka on keskellä kämmentä. Tavallaan käytetty siis jo olemassa olevaa mallia. Mutta periaate on kuitenkin tärkein.
 

scholl

Jäsen
Onko Espoossa matkailu oikeata maakuntamatkailua? Eräs palstamme nimimerkki piti jotenkin arkisena asiana sitä, kun kerroin käyneeni Iivisniemessä tuossa Timo Soinin sielunmaisemassa. Fillarilenkilläni sattumalta siellä lauantaina vierailin, otin valokuvan paikallisesta metrotyömaasta, Iivisniemi-kyltistä ja tien toisella puolella sijaitsevasta järvimaisemasta. Sama nimimerkki on käynyt tyyliin jossain Pieksämäen asemalla ja ottanut siellä valokuvan, mutta hän ei pidä ulkoministerin sielunmaisemaan tutustumista samanveroisena maakuntamatkailuna. Eli onko oikeata kepulaista maakuntamatkailua vain se, että käy jossain Pieksämäellä, mutta helsinkiläisten näkökulmasta maalaistaajama Iivisniemi ei kelpaa?

Matkalla Iivisniemeen on uusi silta siinä Nuottaniemen jälkeen. Se menee Finnoohon ja on ollut paikallaan varmaan vasta pari vuotta. Tuo on yhdistänyt koko tuon Espoon alueen vähän urbaanimpaan osaan Espoota. Itseasiassa ennen tuota siltaa Iivisniemessä ei olisi voinut vierailla, ellei olisi mennyt Rantaraitin hiekkatietä ja jotenkin hoksannut koukata sieltä rannasta pois. Se Finnoon seutu on pelkkää peltoa, ryteikköä ja silti sinne rakennetaan metroasemaa. Vähän matkan päässä on jotain romuliikkeitä. Se on siis vähän samanlaista seutua kuin joku Tattarisuo, vähän kämäisempää kuin joku Roihupelto eli siis todellakin full maaseutua.

Soini kertoi vuonna 2010 Ilta-Sanomissa Iivisniemen olevan sielunmaisemansa, mutta jos tämäkään ei vielä säväytä verrattuna vaikkapa Pieksämäkeen, niin juuri eilen, kun otin Iivisniemen esille, niin Soinilta oli ilmestynyt kirjoitus, jossa hän kertoo asuneensa Iivisniemessä päivälleen 50 vuotta. Hän kertoo jutussa mm. seuraavaa:

Tuolloin saamani ensimmäiset kaverit ovat kavereitani vieläkin. Osa on joukosta poissa. Lähiöelämä ei päästä kaikkia helpolla, eivätkä kaikki halua helpolla päästä.

Rakastan kotipaikkaani. En aio täältä lähteä kuin Taivaan riemuun. Kiirettä sinne ei ole.

Minusta aika pätevä maakuntamatka. Jossain muissa maissa ulkoministerien sielunmaisemat olisivat vähän toisenlaiset. En usko, että joku Britannian ulkoministeri esimerkiksi asuisi jossain Hackneyssa, vaan jos hänellä asema paranee, niin hän muuttaisi 10 miljoonan villaan. Jos hän jäisi Hackneyyn, niin hän menehtyisi tornitalopalossa tai tulisi murhatuksi. Täällä meininki on vähän erilaista ja sielunmaisemat vähän toisenlaiset.

Minäpä olen käynyt Iivisniemessä. Oletteko te?
 

molari

Jäsen
Matkalla Iivisniemeen on uusi silta siinä Nuottaniemen jälkeen. Se menee Finnoohon ja on ollut paikallaan varmaan vasta pari vuotta. Tuo on yhdistänyt koko tuon Espoon alueen vähän urbaanimpaan osaan Espoota. Itseasiassa ennen tuota siltaa Iivisniemessä ei olisi voinut vierailla, ellei olisi mennyt Rantaraitin hiekkatietä ja jotenkin hoksannut koukata sieltä rannasta pois. Se Finnoon seutu on pelkkää peltoa, ryteikköä ja silti sinne rakennetaan metroasemaa. Vähän matkan päässä on jotain romuliikkeitä. Se on siis vähän samanlaista seutua kuin joku Tattarisuo, vähän kämäisempää kuin joku Roihupelto eli siis todellakin full maaseutua.

Minäpä olen käynyt Iivisniemessä. Oletteko te?

Siihen ryteikköön on tulossa asunnot jopa 30 000 ihmiselle :D ja koko Espoonlahden asukasluvun on ennustettu ylittävän 100 000 10 - 15 sisällä.
 

scholl

Jäsen
Siihen ryteikköön on tulossa asunnot jopa 30 000 ihmiselle :D ja koko Espoonlahden asukasluvun on ennustettu ylittävän 100 000 10 - 15 sisällä.

Joo, olen lukenut kanssa jotain suunnitelmia. Kannattaa käydä nyt vierailulla ennen kuin se menee "ihan pilalle". Virittelen nyt heinäkuuksi vierailua Espooseen vähän pidemmän kaavan kautta. Aloitamme sen Iivisniemen järvimaisemasta, jonka jälkeen siirrymme johonkin esim. Olarin olutravintolaan. Olisi mukava saada paikallisia siellä haastatteluun Soiniin liittyen. Onko Soini paikallisten mielestä hyvä lähiöjätkä vai ministeriauton takapenkillä viihtyvä riistoporvari vai mitä hän on.

Sunnuntain juoksulenkillä "eksyin" ostamaan juoman Matinkylän vanhan ostarin Alepasta. Se on ehkä hirvein läävä se ostari, missä olen ikinä juoksulenkilläni käynyt. Espoolla on jonkinlainen ekslusiivinen imago, mutta melkein missä vain siellä käy, totuus on täysin toinen. Okei siellä on Westendista johonkin Nuottaniemeen asti kaistale, jossa on varakasta porukkaa, mutta toisaalta älyttömästi ihan maaseutua peltoineen ja sitten järkyttäviä lähiöitä ja lääviä. Tuollakin oli ihan spurgun näköistä jengiä, vaikkeivat sinänsä olleet edes humalassa ja lisäksi siinä ostarilla luki, että joku luola on auki joka päivä 04 saakka. Se on ikkunassa olevien mainosten mukaan paikallisten olohuone. En tiedä miten tuo paikka poikkeaa jostain Kontulasta. Se on vähän kuin Riika. Keskustassa oli sielläkin ihan hienon näköistä, mutta keskustan ja lentokentän välissä oli ränsistynyttä mestaa ja jengi näyttää olevan kuin 80-luvun Neuvostoliitosta ulkonäöltään.
 

molari

Jäsen
Joo, olen lukenut kanssa jotain suunnitelmia. Kannattaa käydä nyt vierailulla ennen kuin se menee "ihan pilalle". Virittelen nyt heinäkuuksi vierailua Espooseen vähän pidemmän kaavan kautta. Aloitamme sen Iivisniemen järvimaisemasta, jonka jälkeen siirrymme johonkin esim. Olarin olutravintolaan. Olisi mukava saada paikallisia siellä haastatteluun Soiniin liittyen. Onko Soini paikallisten mielestä hyvä lähiöjätkä vai ministeriauton takapenkillä viihtyvä riistoporvari vai mitä hän on.

Sunnuntain juoksulenkillä "eksyin" ostamaan juoman Matinkylän vanhan ostarin Alepasta. Se on ehkä hirvein läävä se ostari, missä olen ikinä juoksulenkilläni käynyt. Espoolla on jonkinlainen ekslusiivinen imago, mutta melkein missä vain siellä käy, totuus on täysin toinen. Okei siellä on Westendista johonkin Nuottaniemeen asti kaistale, jossa on varakasta porukkaa, mutta toisaalta älyttömästi ihan maaseutua peltoineen ja sitten järkyttäviä lähiöitä ja lääviä. Tuollakin oli ihan spurgun näköistä jengiä, vaikkeivat sinänsä olleet edes humalassa ja lisäksi siinä ostarilla luki, että joku luola on auki joka päivä 04 saakka. Se on ikkunassa olevien mainosten mukaan paikallisten olohuone. En tiedä miten tuo paikka poikkeaa jostain Kontulasta. Se on vähän kuin Riika. Keskustassa oli sielläkin ihan hienon näköistä, mutta keskustan ja lentokentän välissä oli ränsistynyttä mestaa ja jengi näyttää olevan kuin 80-luvun Neuvostoliitosta ulkonäöltään.

Espoossa louhitaan Mikkelässä maan alle uutta jäteveden puhdistamoa, nykyinenhän on juurikin Suomenojalla, hieno mesta asunnoille, kun paalutetaan paskan päälle. Toki siinä pitää myös ratkaista lintujen pesimäalueen, voimalan ja sataman kohtalo, mutta kyllä ne metroaseman maat käytetään asuin- ja liikerakentamiseen.

Matinkylän vanhalla ostarilla taitaa olla peräti kolme räkälää ja purkuunhan se on menossa, tilalle tulee tornitaloja. On ollut aina melkoinen slummi, kun aiemmin oli Alko ja fatta ja paljon vuokra-asuntoja ympärillä. Matinkylän ostari on kuitenkin esileikki ja matkaa kannattaa jatkaa Soukan ostarille ja sen ympäristöön, siinä vasta elämys.
 

scholl

Jäsen
Espoossa louhitaan Mikkelässä maan alle uutta jäteveden puhdistamoa, nykyinenhän on juurikin Suomenojalla, hieno mesta asunnoille, kun paalutetaan paskan päälle. Toki siinä pitää myös ratkaista lintujen pesimäalueen, voimalan ja sataman kohtalo, mutta kyllä ne metroaseman maat käytetään asuin- ja liikerakentamiseen.

Se venesatamahanke on ollut vireillä jo vuosituhannen vaihteesta alkaen. Nyt olen nähnyt jotain kuvia, jossa sinne tulee jotain keinotekoisia saaria tms., jossa on asuntoja ja niiden edessä laiturit. Se näytti oikein hienolta. Se lintutornialue on sellainen, minkä näin kanssa ekaa kertaa yhdellä lenkilläni. Eksyin jonnekin Tiistinkalliolle, kun tie loppui. Kipusin kallion yli toiselle puolelle ja päädyin johonkin kosteikkoon. Lopulta löysin sille Finnoon sillalle ja kun kiersin sieltä kautta niin huomasin, että voimalan takana menee hiekkatie sen jorpakon ympäri ja siellä oli lintubongareita.

Matinkylän vanhalla ostarilla taitaa olla peräti kolme räkälää ja purkuunhan se on menossa, tilalle tulee tornitaloja. On ollut aina melkoinen slummi, kun aiemmin oli Alko ja fatta ja paljon vuokra-asuntoja ympärillä. Matinkylän ostari on kuitenkin esileikki ja matkaa kannattaa jatkaa Soukan ostarille ja sen ympäristöön, siinä vasta elämys.

Ajattelin kanssa, että se varmaan puretaan. Soukkaa lähellä on se Soukanniemi, jossa on hienoja omakotitaloja. Mietin, että kuinka siellä pysyy tavarat pihoilla, jos kaikenlaista skeidanuorisoa asuu lähellä. Tuttavan huvilalta Salttiksesta pöllittiin Ducati pihasta ja hän sai vihiä, että nackalaiset maahanmuuttajat olisivat olleet asialle. No hepä löysivät sen prätkän jostain parkkihallista Nackasta ja hakivat sen pois. Joku balkanilainen porukka siellä yritti vähän kuulemma laittaa vastaan, kun pyörä oli jo peräkärryssä, mutta oli tarpeeksi portsarin näköistä porukkaa apuna, joten eivät ne uskaltaneet yrittää mitään muuta kuin huudella ja niinpoispäin. Mullahan kävi Ruotsissa huonommin. Kävelin prätkäkamat päällä ja kypärä kädessä kun vastaantulevat ulkkarijuipit naureskelivat mulle. Ihmettelin mitä vittua ja kun menin pyörälle, niin se oli poissa. Sitä ei löytynyt mistään. Varmaan pöllivät sen johonkin pakuun ja purkivat osiin tai veivät ulkomaille. Kauaa se ei ollut siinä parkissa, kun hävisi kokonaan. Siellä voi käydä tyyliin niin että käyt ravintolassa syömässä ja sinä aikana häviää.
 

molari

Jäsen
Sehän Espoon kehityksessä on huvittavaa, että Soukanniemi/Suvisaaristo, kuten myös Nokkala, Nöykkiö ja Saunalahti/-niemi olivat melkoista joutomaata, kesämökkejä ja duunareiden rintsikoita, joista tontin sai pilkkahintaan, muutaman kuukauden palkalla ja sitten taas esim. Soukkaan muutti (ylempää) keskiluokkaa. Ostoskeskukseenkin tultiin pitkältä asioille - oli iso urheilu- ja ruokakauppa, 4 pankkia, posti, apteekki, jne.
 

scholl

Jäsen
Salilla yksi Pohjoisrannassa asuvat äijä vaahtosi kerran siitä, kuinka Espoo on sosialistinen ja Tapiolaankin muutti ensiksi SAK:n johto. Hän ei tunnu pitävän espoolaisia minään. Maalaisistakaan hänestä ei ole hyvää sanottavaa. Olivat kuulemma olleet Esko Ahon presidenttikampanjassa rahoittajina ja Aho ei kunnolla osoittanut kiitollisuuttaan. Jonkun kiitosdinnerinkin Savoyssa joutui maksamaan Rannila.

Suvisaaristossa on kyllä tietynlaista herraskaista meininkiä. Ostin sieltä kyläkaupasta alkoholittoman oluen fillaroidessani, niin kaupassa asioi vanha nainen avo Z4:lla. Vanhukset, jotka ajavat roadstereilla, eivät ole ihan diibadaabajengiä. Sillä oli mukana joku parikymppinen pimu, oiskohan ollut lapsenlapsi ja he keskustelivat ruotsiksi, mikä on bulgarialainen jogurtti. Minä tyydyin pohtimaan, ostanko alkoholittoman vai alkoholillisen oluen. Oli sen verran kiire polkea takaisin maalta kaupunkiin, joten päädyin 0,0% San Migueliin.
 

scholl

Jäsen
Miksi Espoossa on niin pirun huono asfaltti joka paikassa? Onko jokaisella joku maasturi, sillä eihän siellä millään urheiluautolla voisi edes ajaa? Fillarilla kun olen tehnyt lenkkejä, niin olen ihmetellyt sitä, että jopa ns. rahalenkin seudulla Westendissa ja siinä lähellä Jedassa on niin paljon kuoppia ja railoja, että ajaminen on vähän hazardia. Nyt kun kävin lauantaina kiertämässä Bodomjärven, niin sama tilanne tai jopa vielä huonompi siellä. Ihmettelen Stubbinkin toimintaa. Nyt hän ei ole enää Eduskunnassa, mutta silloin kun oli pääministerinä, niin miksei hän sopinut Espoon kaupunginjohtajan kanssa, että asiat laitetaan kondikseen, jotta voisi fillaroida mukavasti? Ei Stadissa ole noin huonossa kunnossa kadut kuin Espoossa. Tulee joku Venäjä-meininki mieleen.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En tiedä onko tämä paikka viisastella, mutta mikä on seuraavaksi itäisin satamakaupunki: Kotka, Hamina ja... mikä?
Ei liene Espoo.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
FIllaroin just pari päivää Lauttasaaren läpi ja luulin teiden kunnon perusteella olevani matkalla Viipurista Sortavalaan,
 

scholl

Jäsen
Kalliossa ainakin kadut ovat joissain paikoissa karmeassa kunnossa, samoin Töölössä.

Töölössä on remonttia nyt, se saa kyllä monet kadut sekaisin. Sellaisia railoja ja koloja ns. ei-remontissa olevilla teillä on Espoossa valtavasti. Kallioon en viitsi maantiefillarilla mennä, koska siellä on niin paljon ratikkakiskoja ja hipsterit kävelee miten sattuu eteen. Lisäksi fillarissani ei ole lukkoa, joten se pöllitään, jos käyn ostamassa juoman. Suosin sellaisia rauhallisia kauppoja vaikkapa Westendissa, jossa ei liiku epämääräistä sakkia. Eilen olin juoksulenkilläni kahdesti Westendin Alepassa ja siellä joku mummo teititteli minua. Tulin hyvälle tuulelle, kun meininki oli vähän kuin Stockalla, vaikka olikin tuollainen skidi osuuskauppa, jolla on halpahallihistoria, mutta alueella on näemmä väliä. Siellä ei ole työntekijöilläkään koko naama niittejä täynnä ja tatuointeja missään. Lentäisivät varmaan pellolle sieltä, kun asiakkaat valittavat. Tosin Korttelitoiveissa minua kusetettiin. Viime kesänä kysyin nimittäin, mitä korttelitoiveet tarkoittavat, kun fillarilenkeilläni olin jo juonut kesän mittaan kaikki kylmäkaapin olutlaadut läpi. Kassa sanoi jotain, että hänelle pitää kertoa toiveet ja sitten ne tuotteet ilmestyvät sinne myyntiin. Toivoin Stadin Panimon American Lageria ja Heinekenia kylmäkaappiin. Hän kirjoitti ne jollekin epämääräiselle lapulle, mutta luulen, että hän heitti sen lapun menemään, sillä ei niitä oluita sinne tullut.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Se Westendin Alepa on entinen Elanto eikä sitä pidä sotkea sen ketjun ylipormestarin suvun laatikkomyymälöihin.
Larussa oli muuten varmaan ilmaista leipää tarjolla kun demarit juoksi jonossa vuoronumerot rinnuksissa häiritsemässä ihmisten liikkumista.
 

molari

Jäsen
Miksi Espoossa on niin pirun huono asfaltti joka paikassa? Onko jokaisella joku maasturi, sillä eihän siellä millään urheiluautolla voisi edes ajaa? Fillarilla kun olen tehnyt lenkkejä, niin olen ihmetellyt sitä, että jopa ns. rahalenkin seudulla Westendissa ja siinä lähellä Jedassa on niin paljon kuoppia ja railoja, että ajaminen on vähän hazardia. Nyt kun kävin lauantaina kiertämässä Bodomjärven, niin sama tilanne tai jopa vielä huonompi siellä. Ihmettelen Stubbinkin toimintaa. Nyt hän ei ole enää Eduskunnassa, mutta silloin kun oli pääministerinä, niin miksei hän sopinut Espoon kaupunginjohtajan kanssa, että asiat laitetaan kondikseen, jotta voisi fillaroida mukavasti? Ei Stadissa ole noin huonossa kunnossa kadut kuin Espoossa. Tulee joku Venäjä-meininki mieleen.

Espoossa on valtion kunnossapitovastuulla olevat tiet huonossa kunnossa, sama ongelma kyllä koko maassa, ei ole varaa asfaltoida, tehdään vaan paikkauskorjauksia, joista asfaltti irtoaa nopeasti. Erittäin vaarallista liikkua kaksipyöräisillä kyllä, kun uria sekä kuoppia riittää. Ystävän poika ajoi mp:lla railoon Turuntiellä, onneksi ei henki lähtenyt, mutta lahjakas futaaja on raajarikko lopun ikäänsä. Poliisit tutkivat tien kunnon (kunnottomuuden) ja valtio maksaa korvauksia kaverille lopun ikää. Suomen (valtion) keino "korjata" teitä on lisätä varoitusmerkkejä ja alentaa nopeusrajoituksia.

Viikonloppuna tuli ajettua pätkä öljysoratietä Snappertunassa, hyväkuntoinen "erikoiskoe" verrattuna monttuisiin asfalttiteihin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kauankos ne Frankit vaelsivat Kalliosta Eiraan Tai yksi sinne asti taisi selvitä...
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
En tiedä onko tämä paikka viisastella, mutta mikä on seuraavaksi itäisin satamakaupunki: Kotka, Hamina ja... mikä?
Ei liene Espoo.
Minkä sortin satama pitää olla, jotta kaupunkia voidaan kutsua satamakaupungiksi? Loviisassa on ainakin jonkin sortin satama, ja Porvoossa sitten öljysatama.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minkä sortin satama pitää olla, jotta kaupunkia voidaan kutsua satamakaupungiksi?
Taisin syyllistyä OT-herjaan. Katselin uudelleen ja tarkemmin pääkaupunkiseudun karttaa, mutta sain vain hieman osviittaa aikaisemmille tiedoille.
Seuraavaa itäinen kaupunki on nimittäin Oulu.
Jollei muuta, niin tulipahan sieltä uusia kaupunginosia ja katuja selattua. Jotain hyvää ~ jotain huonoa
 

scholl

Jäsen
Varmaan siksi, kun ne tiet on niin järkyttävän huonossa kunnossa.

eikös se ole hyggeilyä? Joku jossain narisi, ettei nykyajan fillareihin saa kunnollisia telineitä, jotta voisi ottaa teltan mukaan.

Ajoin taas eilen fillarilla. Larussa yksi pienoinen kuoppa Isokaarella, muuten aika ok (toki asfaltti karkeaa kuten Suomessa joka paikassa) siellä missä minä ajoin (muutamat kadut on uudelleen asfaltoitu parin viime vuoden aikana). Tosin en mene Koivusaaren metroaseman edustalta, koska se on järkyttävässä remontissa sieltä. Pitää ajaa Espooseen Länärin toista puolta siitä Keilasataman vesiurheilukeskuksen edestä. Westendissa ja Haukilahdessa ajan ajorataa, sillä pyörätiellä on turvatonta. Koiran kusettajat, lapset ja vastaavat hyppivät sinne sun tänne, sama koskee Larua tietyissä paikoissa. Niinpä havaitsen lähinnä virheet ajoradan asfaltissa, en kevyenliikenteen väylillä. Siellä on todella paljon kuoppia ja sitten sellaisia kohtia, josta asfaltti on murentunut ja jättänyt sitä kautta kuopan sinne. Kyllä Larussakin sellaisia tulee esim. syksyn sateissa, kun dösät ajavat märällä asfaltilla, mutta jos asiasta ilmoittaa, niin he käyvät laittamassa niihin ventteihin asfalttia päälle. Eikö Espoossa käydä vai eikö kukaan ilmoita? Eikö siellä ole mitään Rakennusvirastoa? Minusta se asfaltti oli huonossa kunnossa viime kesänäkin.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minun piti goolettaa että mikä on Laru, ja Wikipedia tiesi kertoa että se on kylä Iranissa, Kohgiluyehissä, Boyer-Ahmadin Provinssissa. Oikealta nimeltään se on لاروب‎, mutta ihmisten kirjoitukseksi muunnettuna se on joko Larub, Larap tai Laru. Sieltä on kyllä aika pitkä matka ajella Espooseen vaikka kuinka koukkaisi Koivusaaresta tai vaikkapa Lappeenrannasta tai Istanbulista. Mielenkiintoista tietää että sielläkin jossain kohdissa on koirien kusettajia ja lapsia, ja että bussit ajelevat märällä asfaltilla siellä, vaikka Wikipedian mukaan siellä asuu vain 25 ihmistä, jotka jakautuvat 5 perheen kesken. Tilastot toki ovat vuodelta 2006, joten ehkä siellä tätä nykyä asuu 26 ihmistä, eli ne samat vanhat tutut 5 perhettä + scholl.
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
@FASlapsi tässä on varmasti kyse merellisestä Lauttasaaresta.

Osaisiko @scholl tai joku muu palstalainen suositella hyviä reittejä PK-Seudulla mitkä soveltuu maantiepyöräilyyn. Tähän mennessä teitä on lähinnä haukuttu. Lähtöpaikkana toimisi Länsi-Vantaa ja lenkin pituus voisi hyvinkin olla sen 30-50 kilometriä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös