Mainos

Espoo – tuo urbaani maaseutu

  • 42 509
  • 251

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko onnitella Espoota, ikuisuusprojektin vihdoin nytkähtäessä eteenpäin! PK-seudun futisolosuhteet ottavat uuden stadionin myötä ison harppauksen ja en näkisi mitään syytä, etteikö uudella stadionilla voitaisi nähdä esimerkiksi nuorten maaotteluita.
 
Espoo on vähän kuin Helsinki, sen asema on jotenkin niin itsestään selvä. Helsinki on pääkaupunki ja maan suurin kaupunki, Espoo on taas se iso hyvien veronmaksajien kaupunki siinä naapurissa. Pitää myös muistaa, että Espoo on maan toiseksi suurin kaupunki, eikä sille ole siinä uhkaajia. Tampere ei tule millään saavuttamaan Espoota väkimäärässä, ellei siihen liitetä naapurikuntia. Mutta silloinkin Espoo sijaitsisi suuremmalla kaupunkialueella.

Tämä Tampere-ilmiö on vähän kuin Oulu-ilmiö joskus 15 vuotta sitten. Silloin meuhkattiin hirveästi Oulusta ja puhuttiin, kuinka se on maan kakkospääkaupunki. Ja varmaan siellä olikin silloin ihan merkittävää pöhinää it-alalla ja hyvää kasvua muutenkin, tosin kuntaliitoksillahan Oulu suurimmaksi osaksi kasvoi. Viime vuodet onkin sitten tainnut olla hiljaisempaa, vaikka ei Oululla taida nytkään kovin huonosti mennä. Kun mennään Jyväskylästä pohjoiseen, niin ei siellä Oulua isompaa ja merkittävämpää kaupunkia enää tule, eikä tämä tule koskaan muuttumaan.

Tuossa Tampere-ilmiössä on paljon kyse myös Helsingin, Espoon ja koko pk-seudun haastamisesta. Oikeastihan Helsinki ja Espoo ovat monella mittarilla ylivoimaisia, ja nyt on tullut taas vähän kilpailua. Tampere on kyllä markkinoinut itseään taitavasti, siitä täytyy antaa pisteet. Helsinki ja Espoo ovat olleet tuossa laiskoja, koska niiden ei Suomessa tarvitse liiemmin markkinoida itseään.

Mutta eiköhän nämä Tampereen kukkoilut katsota ihan rauhassa, kyllä ne siitä ohi menevät.
Tämä on kyllä kaikkinensa hulvaton postaus. Espoossa ei ole mitään, yhtään mitään.
Jo sen kutsuminen kaupungiksi on vitsi. Mikä keskusta?
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Tätä ei aikoinaan olisi uskonut näkevänsä, Espooseen menee spåra. Tai eihän tuo mikään
perinteinen spåralinja ole, vaan pikaraitiotie, saa sitten nähdä miten toimiva tuo kuvio sitten
oikeasti on. Väitän että sillä ei tule menemään 90 000 ihmistä päivässä kuten jotkut väittää.

Espoo on kuitenkin sen verran vahva autokaupunki, onhan sitä sanottu Suomen Los Angeleseksikin.

Minulla oli aikoinaan pomo joka oli maailman kliseisin Espoolainen, hän ajoi punaisella
kartanovolvolla jolla oli suksiboksi katolla, asui Mankkaalla paritalossa, omisti purjeveneen
ja molemmat pojat pelasi lätkää, se oli myös innokas golfaaja.

Espoo on kieltämättä aika erikoinen viritys, siellä on täysveristä maaseutua Kehä 3:n
takana, umpeen rakennettuja lähiöitä, vauraita alueita rannikkoseudulla, ja jopa
oma saaristokin. eli Suvisaaristo + monia muitakin saaria lähistöllä.
 
Viimeksi muokattu:

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Sarjassamme turhaa nippelitietoa, tähän voikin heittää tietokilpailukysymyksen: monesko ratikkakunta Espoo oli? Jos mukaan lasketaan testiradat sekä lakkautettujen kuntien alueella kulkeneet (siis sinä aikana, kun ko. kunta on ollut itsenäinen).
Kulosaari, Lauttasaari, Haaga , Stadi, Turku, Tampere , Otanmäki ja nyt Espoo, eli kahdeksas, Viipurissa oli myös silloin kun se kuului meille , mutta en tiedä lasketaanko sekin
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Turulle on toki omistettu omakin thread, mutta pidän aika mielenkiintoisena, mikäli Tampereen hyvien kokemusten jälkeen ja mitä oletettavimmin myös raidejokerin viedessä pääkaupunkiseutulaisten sydämet, Turussa ei edelleenkään haluta investoida tulevaisuuteen raitiovaunun myötä.

Alkuunhan Tampere ja Turku ymmärtääkseni suunnittelivat raitioteitään tietoisesti kutakuinkin samalla aikataululla toteutettaviksi, mutta siinä missä Tampereella ratikat ovat rullanneet kohta puolitoista vuotta, jahkailevat turkulaiset edelleen päätöksensä kanssa. Voiko todella olla, että 1972 lakkautettujen raitsikoiden maine kantautuu aavemaisena puolen vuosisadan päähän, vaikka ymmärtäneekseni tuolloisen raitiovaunuliikenteen lakkauttamista on sittemmin pidetty virheenä.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Kulosaari, Lauttasaari, Haaga , Stadi, Turku, Tampere Otanmäki ja nyt Espoo Eli kahdeksas, Viipurissa oli myös silloin kun se kuului meille , mutta en tiedä lasketaanko sekin
Lauttasaarikaan ei kai ole ollut kunta, vaan kuulunut ensin Helsingin maalaiskuntaan, sitten Huopalahden kuntaan ja nykyään Helsingin kaupunkiin. Mutta ilmeisesti siellä on jonkinlainen raitiovaunu ollut sekä Helsingin maalaiskunnan että Huopalahden aikoina.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Lauttasaarikaan ei kai ole ollut kunta, vaan kuulunut ensin Helsingin maalaiskuntaan, sitten Huopalahden kuntaan ja nykyään Helsingin kaupunkiin. Mutta ilmeisesti siellä on jonkinlainen raitiovaunu ollut sekä Helsingin maalaiskunnan että Huopalahden aikoina.
Lauttasaaren raitiotie ei aivan ehtinyt toimia Huopalahden aikana, sillä Huopalahti erotettiin maalaiskunnasta 1919 ja raitiotie lakkautettiin 1917.

Kulosaaren raitiotie sen sijaan oli aluksi maalaiskunnassa 1910-1922, sitten Kulosaaren kunnassa 1922-1946 ja sen jälkeen Helsingissä vuoteen 1950, jolloin se lakkautettiin.

Eli Lauttasaaren tilalle Helsingin maalaiskunta, niin on oikein tuo @Mäyräkoira listaus.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Kulosaaren raitiotie sen sijaan oli aluksi maalaiskunnassa 1910-1922, sitten Kulosaaren kunnassa 1922-1946 ja sen jälkeen Helsingissä vuoteen 1950, jolloin se lakkautettiin.
Ja Kulosaaren rataan liittyy myös kuriositeetti, raitiovaunu meni aluksi lautalla nykyisen Kalasataman
kohdasta yli , kunnes ensimmäinen silta rakennettiin. Muita raitiovaunulauttoja ei ole koskaan ollut
 

Tmoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Kulosaari, Lauttasaari, Haaga , Stadi, Turku, Tampere , Otanmäki ja nyt Espoo, eli kahdeksas, Viipurissa oli myös silloin kun se kuului meille , mutta en tiedä lasketaanko sekin
Hyvää aihiota tässä listassa ja kaikki järjestelmät mainittuina. Viipurin laskin tosiaan mukaan, tosin Viipurin maalaiskunta taitaa olla kaikista kunnista epävarmin ja tulkinnanvaraisin, mahdollisesti myös Turun suunnalta Maaria. Mikäli ne lasketaan, niin käsittääkseni Espoo olisi kolmastoista ja aiemmat 12 olisivat olleet:

Helsingin raitiotie: Helsinki, Helsingin mlk, Haaga, Huopalahti, Kulosaari
Tampereen raitiotie: Tampere
Turun raitiotie: Turku, Kaarina, Maaria
Viipurin raitiotie: Viipuri, Viipurin mlk
Otanmäen testirata: Kajaani
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Hyvää aihiota tässä listassa ja kaikki järjestelmät mainittuina. Viipurin laskin tosiaan mukaan, tosin Viipurin maalaiskunta taitaa olla kaikista kunnista epävarmin ja tulkinnanvaraisin, mahdollisesti myös Turun suunnalta Maaria. Mikäli ne lasketaan, niin käsittääkseni Espoo olisi kolmastoista ja aiemmat 12 olisivat olleet:

Helsingin raitiotie: Helsinki, Helsingin mlk, Haaga, Huopalahti, Kulosaari
Tampereen raitiotie: Tampere
Turun raitiotie: Turku, Kaarina, Maaria
Viipurin raitiotie: Viipuri, Viipurin mlk
Otanmäen testirata: Kajaani

En tiennytkään että kiskoja meni myös näihin vieressä oleviin kuntiin, luulin että
niitä oli pelkästään Turussa.
Ei todella ole mennyt raitiotietä Kaarinaan puhumattakaan Maariasta. Turun raitiotie pyöri lähinnä ruutukaava alueella.

Edit: jopa vähän tutustuin aiheeseen mutun sijaan, niin tottahan tämä on! Nummenmäki on 1900-luvun alussa kuulunut Kaarinaan ja ratikka on varmaan juuri sen verran tullut Raunistulaan, joka on kuulunut jotenkin Maarialle. Joka päivä oppii uusia asioita. Tänks!
 
Viimeksi muokattu:

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Edit: jopa vähän tutustuin aiheeseen mutun sijaan, niin tottahan tämä on! Nummenmäki on 1900-luvun alussa kuulunut Kaarinaan ja ratikka on varmaan juuri sen verran tullut Raunistulaan, joka on kuulunut jotenkin Maarialle. Joka päivä oppii uusia asioita. Tänks!
Ja minäkin opin uutta kotikaupungistani, en tiennyt että Lauttasaari on kuulunut Helsingin maalaiskuntaan,
olin aina mieltänyt että se on yhtä kun nykyinen Vantaa.

Kun penkoo vähän paikallishistoriaa saattaa tulla yllättäviä tietoja vastaan , ei ole eka kerta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Rochester Diablos
Onpahan Espoolaisena nyt nähty tuokin eli toimistoni ikkunasta näkyi kun ratikka liikkui ensimmäistä kertaa Espoossa. Ei fiilis kuitenkaan ollut ihan sama kun erään edellisen firman aikana katselin ratikoita toimiston ikkunasta Töölössä :-) .
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tämä on kyllä kaikkinensa hulvaton postaus. Espoossa ei ole mitään, yhtään mitään.
Jo sen kutsuminen kaupungiksi on vitsi. Mikä keskusta?
No nyt tuli selvästi asiantuntija kommentoimaan. Virkistävän tuore näkökulma tuo, ettei Espoossa ole mitään eikä se ole kaupunki. Haluatko jakaa tietämystäsi lisää?
 

Morgoth

Jäsen
En tiennytkään että kiskoja meni myös näihin vieressä oleviin kuntiin, luulin että niitä oli pelkästään Turussa.
Itsekin hörähdin ensi alkuun, että miksi helvetissä Maarian on rakennettu raitiotie, koska se on ihan hemmetin kaukana keskustasta ja lisäksi junarata on mennyt vierestä jo jostakin 1800-luvun lopulta.

Ilmeisesti tuolloin on ollut jonkinlaisia "paikallisjuniakin"? Ainakin isäni muisteli, että Turun ja Naantalin välillä on ollut paljonkin liikennettä kauan sitten.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
No nyt tuli selvästi asiantuntija kommentoimaan. Virkistävän tuore näkökulma tuo, ettei Espoossa ole mitään eikä se ole kaupunki. Haluatko jakaa tietämystäsi lisää?
Olisit tullut nummis sennumiittiin. Tulisit hammerin kanssa hyvin toimeen.

Espoosta itsestään on sanottava ettei se ole oikeata kaupunkia nähnyt sen enempää kuin tämä Vantaakaan. Jossain kohdin on asutuskeskittymiä ja muuten täyttä landea. Sopii toki hyvin junantuomille.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Espoosta itsestään on sanottava ettei se ole oikeata kaupunkia nähnyt sen enempää kuin tämä Vantaakaan. Jossain kohdin on asutuskeskittymiä ja muuten täyttä landea. Sopii toki hyvin junantuomille.
Siitähän on se kasku "lentokenttä jolla on kaupunkioikeudet", ensin tuli lentokenttä ja sitten
se vasta alkoi kasvaa, sehän oli silloin kaukana maaseudulla kun se kenttä valmistui
Helsingin olympiavuonna 1952.

Ennen vanhaanhan puhuttiinkin Seutulasta, eikä Helsinki-Vantaasta. Se varsinainen
Seutulahan on täysveristä landea, se on säilynyt aika lailla koskemattomana, sinne
ei ole tehty mitään kerrostalolähiöä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös