Esko Seppänen

  • 589 325
  • 1 263

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Eskon tilastot - Eliteprospects.com

HeKissä Suomi-Sarjaa, eikä ainakaan tuolla lue mainintaa U-maajoukkueista.
A-SM 0,45ppg ja B-SM 0,81ppg.

Eskolla on ansiokas jääkiekkoura, joka on kestänyt vuosikausia junioreissa ja yltänyt Suomi-sarja tasolle asti. Harvoilla jääkiekkolehtien, urheilulehtien, sanomalehtien ja aikakausilehtien (kuten Avun) jääkiekosta kirjoittavilla toimittajilla on esittää vastaavan tasoista CV:tä jääkiekkouraltaan. Esko on jääkiekkokokemukseltaan ehdotonta kärkeä suomalaisessa jääkiekosta kirjoittavassa toimittajakunnassa.
 

Katto

Jäsen
Eskolla on ansiokas jääkiekkoura, joka on kestänyt vuosikausia junioreissa ja yltänyt Suomi-sarja tasolle asti. Esko on jääkiekkokokemukseltaan ehdotonta kärkeä suomalaisessa jääkiekosta kirjoittavassa toimittajakunnassa.

Huono on tilanne sitten suomalaisessa jääkiekkotoimittajakunnassa. Itse en viitsi tuon herran oksennuksia lukea, niistä ei tule hullua hurskaammaksi.
 

Fordél

Jäsen
Huono on tilanne sitten suomalaisessa jääkiekkotoimittajakunnassa. Itse en viitsi tuon herran oksennuksia lukea, niistä ei tule hullua hurskaammaksi.

Mun mielestä ei ole lähtökohtaisesti. Kyllä tollanen Seppäsen kaltainen junnu- ja Suomi-Sarja -tausta antavat riittävät eväät laadukkaaseen journalisimiin jos vain muut asiat ovat kunnossa. Ei mun mielestä kaikkien urheilutoimittajien tarvitse omata SM-sarjatason kokemusta.

Ja tällä kirjoituksella en ota kantaa ovatko Seppäsen kirjoitukset laadukkaita. Lähtökohdat lätkän puolelta ovat kuitenkin riittävät.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Eskolla on ansiokas jääkiekkoura, joka on kestänyt vuosikausia junioreissa ja yltänyt Suomi-sarja tasolle asti. Harvoilla jääkiekkolehtien, urheilulehtien, sanomalehtien ja aikakausilehtien (kuten Avun) jääkiekosta kirjoittavilla toimittajilla on esittää vastaavan tasoista CV:tä jääkiekkouraltaan. Esko on jääkiekkokokemukseltaan ehdotonta kärkeä suomalaisessa jääkiekosta kirjoittavassa toimittajakunnassa.

Tästä olen täällä Johtavallekin maininnut useammin kuin kerran. Vastausta saamatta. Mutta kiekon pelaaminen, valmentaminen ja siitä kirjoittaminen ovat eri taitoja vaativia asioita. Osaaminen yhdessä ei tuo automaattisesti osaamista toiseen, eikä yhden kategorian osaaminen madalla vaatimustasoa muiden kategorioiden suhteen

Tämä "jääkiekkokokemukseltaan ehdotonta kärkeä suomalaisessa jääkiekosta kirjoittavassa toimittajakunnassa" on täysin kestämätön argumentointilinja, jollei mainittu kokemus näy kirjoituksien laadussa.
 
Eskolla on ansiokas jääkiekkoura, joka on kestänyt vuosikausia junioreissa ja yltänyt Suomi-sarja tasolle asti. Harvoilla jääkiekkolehtien, urheilulehtien, sanomalehtien ja aikakausilehtien (kuten Avun) jääkiekosta kirjoittavilla toimittajilla on esittää vastaavan tasoista CV:tä jääkiekkouraltaan. Esko on jääkiekkokokemukseltaan ehdotonta kärkeä suomalaisessa jääkiekosta kirjoittavassa toimittajakunnassa.

Suomen mittakaavassa en pidä Suomi-sarjaa ihan ansiokkaimpana uran päätepisteenä, vaikka huomattavasti mainettaan laadukkaampi sarja onkin.
Tarkoitin sitä, että Suomi-sarjan (+ entinen 2.divisioona) tasolla on varmasti aikojen saatossa pelannut (ja uransa sinne päättänyt) useita tuhansia pelaajia. Harva heistä on kuitenkaan päätynyt kirjoittamaan lehteen. Mutta lätkäkokemukseltaan kyllä kärkihaminoissa. Mutta mikä on se kärki ja mitä on sen takana. Aivan. Ja en todellakaan laske jääkiekkojournalisteiksi Pekka Jalosen tyylisiä fanikirjoittajia.

Itse haen journalismilta aina punaista lankaa tai jutun ideaa/näkökulmaa. Petteri Sihvoselta se löytyy poikkeuksetta aina, mutta tottakai jokin negatiivinen tölväisy tai oman hännän nosto pilaa senkin lukukokemuksen. Se harmittaa aina. Kuin olisi kovalla työllä saanut kiekon oman maalin takaa vastustajan aluelle ja sitten pilaa koko homman sokkosyötöllä, jolla vastustaja käy tekemässä läpiajosta maalin.

Esko Seppäsen suomalaisittain "ihan ookoon" peliuran pitäisikin tuntua tekstissä. Harmi vain, että kokonaisuus yleensä putoaa raiteilta, kun hassu lätkäfani ottaa vallan näppikseltä. Eli olellinen jää täysin tarpeettoman maalailevan teksin puristuksiin ja tunne on kuin huonossa elokuvassa, jossa ehkä nippanappa katseenkestävää käsikirjoitusta koitetaan paikata mahdollisimman monella takaa-ajo- ja räiskintäkohtauksella. Ja välillä halataan ja pussataan.

Petteri Sihvoselta löytyy kuitenkin kompetenssia keskustella/kirjoittaa tms jääkiekosta joka vinkkelistä ja siksi en ehkä ole koskaan tajunnut Esko Seppäsen roolia Urheilulehdessä. Onko joku muu? Vai onko se se fanin näkökulma, koska Petteri Sihvosellahan ei käsittääkseni suosikkeja ole?
 
Esko heittää ihan asianmukaista arvostelua Lahden kaukalosta. Toki muistaa mainita, että on pelannut Isku Areenan uudessa kaukalossa/uusilla laidoilla satoja otteluita. Koskahan tämä lienee tapahtunut? Koska Areenan laidat uudistettiin?
Esko on statsien mukaan pelannut kausina 2000-06 yhteensä 185 ottelua eri tasoilla, eri sarjoissa.
Niistä voi arvioida noin puolen olleen vieraissa, eli ollaan hieman yli 90:ssä.
Missäköhän sarjoissa ne muut matsit on miekkailtu?
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eskolla on ansiokas jääkiekkoura, joka on kestänyt vuosikausia junioreissa ja yltänyt Suomi-sarja tasolle asti. Harvoilla jääkiekkolehtien, urheilulehtien, sanomalehtien ja aikakausilehtien (kuten Avun) jääkiekosta kirjoittavilla toimittajilla on esittää vastaavan tasoista CV:tä jääkiekkouraltaan. Esko on jääkiekkokokemukseltaan ehdotonta kärkeä suomalaisessa jääkiekosta kirjoittavassa toimittajakunnassa.

Sen kummemmin ottamatta kantaa Seppäseen, niin pitäisikö rikostoimittajalla olla taustaa nuorisorikollisena? Autotoimittajan tulisi olla mekaanikko? Viihdetoimittajilla menneisyyttä nuorisoidolina? Ja taloustoimittajat ovat tietenkin rutinoituneita osakesijoittajia, jotka nyt vain jostain syystä ovat jätteneet menestyksen pörssissä?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Sen kummemmin ottamatta kantaa Seppäseen, niin pitäisikö rikostoimittajalla olla taustaa nuorisorikollisena? Autotoimittajan tulisi olla mekaanikko? Viihdetoimittajilla menneisyyttä nuorisoidolina? Ja taloustoimittajat ovat tietenkin rutinoituneita osakesijoittajia, jotka nyt vain jostain syystä ovat jätteneet menestyksen pörssissä?

Aina kokemus siitä alasta, mistä kirjoittaa, on vain hyväksi. Esko Seppäsen jääkiekkoilu-ura on poikkeuksellisen pitkä ja menestyksekäs jääkiekosta päätoimisesti kirjoittavien joukossa. Näen, että Eskolle on vain eduksi pitkä juniorijääkiekkoilijan ura sekä pelit Suomi-sarjatasolla.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näen, että Eskolle on vain eduksi pitkä juniorijääkiekkoilijan ura sekä pelit Suomi-sarjatasolla.

Voitko antaa konkreettista esimerkkiä? Nimittäin mitä muistan ES:n juttuja lukeneeni, aiheesta riippumatta, minkään näköistä varsinaista asiantuntijuutta saatika ammattimaisuutta ei ollut mailla eikä halmeilla. Onhan se hienoa, jos on junnuna pelannut lätkää, mutta ei se auta yhtään jos ei osaa kirjoittaa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Voitko antaa konkreettista esimerkkiä? Nimittäin mitä muistan ES:n juttuja lukeneeni, aiheesta riippumatta, minkään näköistä varsinaista asiantuntijuutta saatika ammattimaisuutta ei ollut mailla eikä halmeilla. Onhan se hienoa, jos on junnuna pelannut lätkää, mutta ei se auta yhtään jos ei osaa kirjoittaa.

Minusta on päivänselvä asia, jos on pelannut jääkiekkoa koko juniori-ikänsä aina B:n ja A:n SM-sarjoihin saakka ja sitten miehissä vielä Suomi-sarjassa, niin siitä on apua, kun kirjoittaa päätoimisesti jääkiekosta.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta on päivänselvä asia, jos on pelannut jääkiekkoa koko juniori-ikänsä aina B:n ja A:n SM-sarjoihin saakka ja sitten miehissä vielä Suomi-sarjassa, niin siitä on apua, kun kirjoittaa päätoimisesti jääkiekosta.

Toki yleensä asia on varmaankin näin, mutta ei Seppäsen kohdalla päde.
 

Fordél

Jäsen
Toki yleensä asia on varmaankin näin, mutta ei Seppäsen kohdalla päde.

Eihän mikään ole automaatiota. Ei jokaisesta liigakiekkoilijasta tule välttämättä huippukiekkojournalistia. Kyse on nyt siitä antaako junnu-ura ja Suomi-sarja riittävät lähtökohdat ymmärtää lajia ja siihen liittyviä ilmiöitä sekä mahdollisuudet kirjoittaa niistä. Mun ja siffan mielestä antaa, mutta monen mielestä ei tunnu antavan, mikä on mielestäni ihan käsittämätöntä.

Ja nyt puhutaan koko ajan lähtökohdista. Edelleen Suomi-sarjassa pelaaminen ei takaa mitään. Sen lisäksi, että on riittävä lajiosaaminen, pitäisi osata myös monta muuta juttua. Näissä jutuissa on Seppäsen kohdalla varmasti paljon kehitettävää ja toivomisen varaa, mutta lätkätausta on kyllä mielestäni riittävä.
 

:)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuskin on Eskolla mitään Betfair-kytköstä. Siinä puljussa liikkuu ihan tarpeeksi isot liikevaihdot ilman Eskon mesoamisiakin. Ne ei vaikuta siellä mihinkään yhtään mitään.

Nordicbet ja Valavuori sitten ihan eri juttu.

Esko toimii nykyään affina Betfairille, kuten tuosta facebookin ES-betting systeemistäkin voi päätellä. Pelasi kyllä omia pelejään kyseiselle lafkalle jo ennen tätä diiliä. Esko-boy paukuttaa twiittejään tunnetun tappavalla tahdillaan yli 8000 seuraajalleen, joista varmasti suuri osa urheilusta kiinnostuneita. Vaikea keksiä parempaa markkinointikanavaa lisää suomalaisia asiakkaita hakevalle Betfairille. Vedonlyöntifirman markkinointipoikana Esko on monta luokkaa parempi/uskottavampi kaveri, kun joku Jaajo Linnonmaa tai Aleksi Valavuori.
Toimittajanakin omasta mielestä vähintään mukiinmenevä, mutta voittavaksi vedonlyöjäksi Seppäsestä ei ole. Tuskin juuri kukaan pystyy menestymään tuolla tyylillä, jossa lähes jokaiseen peliin on pakko lyödä jotain. Tämän kun yhdistää olemattomaan kassanhallintaan ja jonkun jo mainitsemaan over-uskontoon, ei pitkässä juoksussa viivan alla ole plusmerkkistä tulosta. Huvittavan ilmiön ovat nämä Eskon fanipojat saaneet aikaan. Tuntuu, että aina #BundesPerjantaina, #Messin tai #CR7:n pelatessa puoli Twitteriä julistaa, että koko kassa on painettu #overille.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja nyt puhutaan koko ajan lähtökohdista. Edelleen Suomi-sarjassa pelaaminen ei takaa mitään. Sen lisäksi, että on riittävä lajiosaaminen, pitäisi osata myös monta muuta juttua. Näissä jutuissa on Seppäsen kohdalla varmasti paljon kehitettävää ja toivomisen varaa, mutta lätkätausta on kyllä mielestäni riittävä.

Olen samaa mieltä, että omakohtainen kokemus lajista on vain plussaa, sitä en kieltänyt, mutta kuten sanoin, Seppäsen kohdalla asia ei näytä pätevän. Jos vertaa Seppästä esim. Jouni Niemiseen, joka on kanssa pelannut lätkää aikanaan, niin aivan eri planeetalta kaverien kirjoitukset ovat. Tosin aika tyhmä vertaus, tiedän kyllä.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Olen samaa mieltä, että omakohtainen kokemus lajista on vain plussaa, sitä en kieltänyt, mutta kuten sanoin, Seppäsen kohdalla asia ei näytä pätevän. Jos vertaa Seppästä esim. Jouni Niemiseen, joka on kanssa pelannut lätkää aikanaan, niin aivan eri planeetalta kaverien kirjoitukset ovat. Tosin aika tyhmä vertaus, tiedän kyllä.

Vertaat nyt Esko Seppäsen ja Jouni Niemisen kirjoituksia, vaikka et yhden viestisi mukaan edes muista, milloin olet viimeksi lukenut Eskon kirjoituksia. Minä olen lukenut kaikki Eskon jääkiekkojutut, mitä hän on Urheilulehteen kirjoittanut. Eskon pitkä kokemus jääkiekon parissa, junioreissa aina A:n SM-sarjassa saakka ja Suomen kolmanneksi korkeimmalla miesten tasolla, näkyy hänen kirjoituksistaan ilman muuta. Tämä pätee niin Esko Seppäsen kohdalla kuin myös Jouni Niemisen suhteen. Kerrotko, millä tasolla Jouni Nieminen on jääkiekkoa pelannut ennen jääkiekkotoimittajaksi (NHL/Jatkoaika ja NHL/HS) alkamistaan?
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vertaat nyt Esko Seppäsen ja Jouni Niemisen kirjoituksia, vaikka et yhden viestisi mukaan edes muista, milloin olet viimeksi lukenut Eskon kirjoituksia. Minä olen lukenut kaikki Eskon jääkiekkojutut, mitä hän on Urheilulehteen kirjoittanut. Eskon pitkä kokemus jääkiekon parissa, junioreissa aina A:n SM-sarjassa saakka ja Suomen kolmanneksi korkeimmalla miesten tasolla, näkyy hänen kirjoituksistaan ilman muuta. Tämä pätee niin Esko Seppäsen kohdalla kuin myös Jouni Niemisen suhteen. Kerrotko, millä tasolla Jouni Nieminen on jääkiekkoa pelannut ennen jääkiekkotoimittajaksi (NHL/Jatkoaika ja NHL/HS) alkamistaan?

En muista milloin olen viimeksi lukenut Seppäsen juttuja, mutta muistan kyllä kuinka asiantuntevia ne olivat. Vai pitääkö lukea jokainen Seppäsen juttu, että täällä voi kommentoida? Nieminen puolestaan on itse blogissaan pariinkin otteeseen maininnut, että on pelannut junnukiekkoa Pohjois-Amerikassa, ainakin Seattlen joukkueessa, mikäli joukkueen aivan oikein muistan. Ilmeisesti meillä on erilainen käsitys asiantuntevasta journalismista. Niin, ja ei se historia lajin parissa auta, jos ei muuten osaa tehdä ammattimaista journalismia.
 

M.Hana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Islanders
Itse kiekkoa suurinpiirtein samoilla tasoilla pelanneena (ehkä hieman kauemmin tosin, kuin Esko) voin helposti vahvistaa Siffan näkemyksen siitä, että Eskon kirjoituksissa näkyy selkeästi pelaajatausta. Sitä ei välttämättä sellainen ihminen huomaa, ketä ei itse ole pelannut kiekkoa. Yleensä asia tulee ilmi pienistä yksityiskohdista, jota on vaikea niiden huomata, ketkä eivät ole kilpakiekkoa pelanneet.

Muuten Eskon kirjoitukset ovat mielestäni välillä liian provosoivia ja ja omaa "tietämystä" korostavia. Se vie hyvästäkin jutusta maun. Usein toki hyviäkin artikkelejä Esko pojalla.

Vertaat nyt Esko Seppäsen ja Jouni Niemisen kirjoituksia, vaikka et yhden viestisi mukaan edes muista, milloin olet viimeksi lukenut Eskon kirjoituksia. Minä olen lukenut kaikki Eskon jääkiekkojutut, mitä hän on Urheilulehteen kirjoittanut. Eskon pitkä kokemus jääkiekon parissa, junioreissa aina A:n SM-sarjassa saakka ja Suomen kolmanneksi korkeimmalla miesten tasolla, näkyy hänen kirjoituksistaan ilman muuta.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Itse voisin tuoda tähän "oma pelaajatausta" erään näkökulman mikä olisi hyvä muistaa aina jos on omaa pelaajataustaa. Eli on aina eri asia pelata, kuin kirjoittaa. Aivan kuin on eri asia pelata, kuin valmentaa.

Tähän liittyen lainaan erästä ammatikseen yhdessä maailman suurimmista fudissarjoista pelannettu kaveria valmennuspalaverissa. Tämä siis vapaassa muodossa "kaikki tietävät varmaankin että millainen oma fudistaustani on, mutta vaikka olen pelannut pitkään, niin valmentajana olen vielä täysin aloittelija ja haluan siihen uusia näkökulmia ja oppia kokoajan".

Eli se oma tausta antaa varmasti kirjoittamiseenkin perspektiivia, mutta kirjoittajan on todella tärkeä oikeasti yrittää perehtyä asiaan eikä mennä mielellä "kyllähän mä nyt nämä tiedän, koska olen pelannut". Vaan siihen pitäisi mennä asenteella "koska olen pelannut, niin mitenköhän voisin sillä taustalla päästä arvioimaan tätä asiaa syvemmin, käyttää kokemuspohjaani oppimaan enemmän asioita".

Itse huomasin tämän karun asian oman valmennukseni alkaessa, vaikka mielikuva jalkapallosta ymmärtämisestä, tiedosta ja omasta pelaajataustasta oli vahva, niin nöyräksi se valmennus iski. Tajusi että on valtavasti mitä omaan pelaamiseenkin voi saada lisää kun alkaa pohtimaan asioita valmentamisen kautta. Aivan samoin siis pelaajataustaa tai pelaaja sekä valmentajataustaa omaavan henkilön pitää yrittää pureutua entistä syvemmälle miettiessä jääkiekkoa.

Tämä kaikki ei tarkoita että hommasta pitää tehdä liian monimutkaista tai "urheilujargonia", vaan sitä että oikeasti pitää panostaa ajatteluun. Miten miettiä asiaa syvällisesti ja silti tuottaa siitä tieto niinkin että ns. taviskin sen ymmärtää. Tästä vaikka hyvä esimerkki urheilupuolelta löytyy Erkka V. Lehtolan kommentoinnissa jalkapallon parista. Huonoja esimerkkejä sitten sitä enemmän. Eli ei joko osata sanoa mitään järkevää mistään tai yritetään tehdä kaikesta kovin monimutkaista(tai yritetään selittää toisaalta isoa kokonaisuutta vain yhdellä asialla, eikä osata myöntää että on monia eri palasia joista kerralla kannattaa vain pureutua siihen yhteen).
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tähän keskusteluun voi lainata hyvin Arrigo Sacchin kuuluisan lausahduksen:

"En koskaan tiennytkään että ollaksesi menestyvä ratsastaja, sinun tulee ennen sitä olla hevonen"
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Minua ei Seppäsen kirjoitukset tai twiitaukset häiritse, sillä hänhän on osoittanut sen ettei hänelle ole tarvetta nostaa itseään muiden yläpuolelle ja muutenkin vaikuttaa kaverilta jolla on hyvät käytöstavat ja ennenkaikkea kunnollinen kotikasvatus takana.

Ei tarvitse isä-Seppäsen olla puolustelemassa tai promotoimassa poikaansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös