Itse voisin tuoda tähän "oma pelaajatausta" erään näkökulman mikä olisi hyvä muistaa aina jos on omaa pelaajataustaa. Eli on aina eri asia pelata, kuin kirjoittaa. Aivan kuin on eri asia pelata, kuin valmentaa.
Tähän liittyen lainaan erästä ammatikseen yhdessä maailman suurimmista fudissarjoista pelannettu kaveria valmennuspalaverissa. Tämä siis vapaassa muodossa "kaikki tietävät varmaankin että millainen oma fudistaustani on, mutta vaikka olen pelannut pitkään, niin valmentajana olen vielä täysin aloittelija ja haluan siihen uusia näkökulmia ja oppia kokoajan".
Eli se oma tausta antaa varmasti kirjoittamiseenkin perspektiivia, mutta kirjoittajan on todella tärkeä oikeasti yrittää perehtyä asiaan eikä mennä mielellä "kyllähän mä nyt nämä tiedän, koska olen pelannut". Vaan siihen pitäisi mennä asenteella "koska olen pelannut, niin mitenköhän voisin sillä taustalla päästä arvioimaan tätä asiaa syvemmin, käyttää kokemuspohjaani oppimaan enemmän asioita".
Itse huomasin tämän karun asian oman valmennukseni alkaessa, vaikka mielikuva jalkapallosta ymmärtämisestä, tiedosta ja omasta pelaajataustasta oli vahva, niin nöyräksi se valmennus iski. Tajusi että on valtavasti mitä omaan pelaamiseenkin voi saada lisää kun alkaa pohtimaan asioita valmentamisen kautta. Aivan samoin siis pelaajataustaa tai pelaaja sekä valmentajataustaa omaavan henkilön pitää yrittää pureutua entistä syvemmälle miettiessä jääkiekkoa.
Tämä kaikki ei tarkoita että hommasta pitää tehdä liian monimutkaista tai "urheilujargonia", vaan sitä että oikeasti pitää panostaa ajatteluun. Miten miettiä asiaa syvällisesti ja silti tuottaa siitä tieto niinkin että ns. taviskin sen ymmärtää. Tästä vaikka hyvä esimerkki urheilupuolelta löytyy Erkka V. Lehtolan kommentoinnissa jalkapallon parista. Huonoja esimerkkejä sitten sitä enemmän. Eli ei joko osata sanoa mitään järkevää mistään tai yritetään tehdä kaikesta kovin monimutkaista(tai yritetään selittää toisaalta isoa kokonaisuutta vain yhdellä asialla, eikä osata myöntää että on monia eri palasia joista kerralla kannattaa vain pureutua siihen yhteen).