Itse olen eronnut kirkosta muutama vuosi sitten, tosin joutunen vielä hetkeksi liittymään saadakseni kirkkohäät. Mielestäni minulla oli monta syytä olla kuulumatta enää kirkkoon, mutta niihin ei lukeutunut uskonsodat, sillä kuten ketjussa on jo useaan kertaan mainittu, nykyisissä sodissa ei ole kyse uskonnosta. Sitä vain on käytetty tekosyynä tai selityksenä. Todellisuudessa todellinen uskovainen ei kävisi sotaa.
Syitä, miksi itse erosin kirkosta aikoinani, ovat mm.:
1. En usko kristinuskon opettavan jumalan olemassaoloon. Voi olla, että on olemassa ihmistä korkeampi voima, jollaista emme osaa kuvitella. En kuitenkaan usko, että sitä tässä maailmankaikkeudessa kiinnostaisi ihminen, eikä se ole ihmistä luonut.
2. Uskovaiset vastustavat monia asioita, kuten vaikka homoavioliittoja, vain sen takia, että raamatussa on sanottu jotain. Sitten se on luonnonvastaista, mikä on ehkä maailman typerin peruste. Mielestäni mikään, mikä tapahtuu, ei voi olla luonnonvastaista.
3. Kirkko ei tarjoa minulle mitään, ainakaan vielä. En halua maksaa edes sitä 1,5% tuloistani sellaiseen, mistä ei ole minulle mitään hyötyä. Kirkko auttaa köyhiä ihmisiä Afrikassa etc., mutta ennemmin annan rahani vaikka SPR:lle.
Joillekin uskonto on pelastus ja ainoa apu esimerkiksi alkoholismiin. Minulle se ei ole ollut tarpeellinen. En tarvitse väkisin väännettyä selitystä maailman synnystä, ihmisen olemassaolosta jne. Minulle ne asiat voivat olla mysteereitäkin.