Mainos

Eroa-armeijasta.fi?

• 40 051
  • 313

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ensimmäiseksi tulee mieleen kysyä, miksi kukaan kieltäytyisi reservistä, eikä menisi vain suoraan sivariin alunperinkin? No, luonnollisesti on mahdollista, että vakaumus muuttuu armeijan jälkeen, kuten tässäkin ketjussa jotkut ovat maininneet käyneen, mutta luulisi sen olevan melko harvinaista. Sosiaaliset paineet voivat ehkä olla osatekijä, on helpompi käydä armeija väkisin ja sitten erota reservistä, sitä ei varmaankaan saa kukaan helposti selville.

Hyvä kuulla, että täydennyskoulutuksessa on nykyään edes vähän järkeä ja se oikeasti järjestetään jossain. Kun eräs tuttuni kieltäytyi reservistä 2000-luvun alussa, homma hoitui siivoamalla viikko paloasemaa. Siinä ei ollut kovin paljon mielestäni järkeä mistään näkökulmasta.

Tuntuu, että kateus ja rangaistuksenhimo ohjaavat tätä asiakokonaisuutta monen ihmisen ajattelussa. Armeija pitää käydä, koska niin kuuluu tehdä ja kertausharjoituksissakin pitää käydä, vaikka itse asiassa siellä on ihan leppoisaa eikä juurikaan mitään opita, eikä ainakaan rankaksi sitä voi kokea kukaan. Mutta jos kokee tällaisen olevan itselleen epäsopivaa, on maanpetturi ja itse asiassa ei mitenkään enää ansaitse nauttia etuoikeudesta elellä synnyinmaassaan. Tästä seuraa se, että määrittelemätön osa reserviläisiä haaveilee reservistä kieltäytymisestä ja on itse asiassa äärimmäisen heikosti motivoituneita puolustamaan maata ja myös taidoiltaan todennäköisesti aivan retuperällä. Tutkimukset toki osoittavat, että maanpuolustustahto on korkea, vaan kuinka luotettavia tällaiset tutkimukset ovat? Joka tapauksessa tuntuu, että päivä päivältä vähemmän uskaltaa luottaa reservin kykyyn puolustaa maata. Tuntuu, että puolustuskykyä tärkeämpää on se, että naapurin Esa joutuu jumalauta metsään, koska minäkin jouduin. Puolustusvoimat on onnistunut propagandassaan jotenkin aina kääntämään sen vahvuudeksi, että Esa ei itse asiassa välttämättä lainkaan sovellu asevoimiin tai ei ainakaan ole kovin hyvä sotilas, vaikka taistelisikin sen 6 kk väkisin läpi.

Voisiko olla niin, että maanpuolustuskin kannattaisi vaan jättää ammattilaisille, maksoi mitä maksoi? Palokuntakin on pirun tärkeä juttu, mutta voin kertoa, että kannattaa olla hyvät poistumisreitit katsottuna valmiiksi, jos esim. meikäläinen pakotettaisiin palomieheksi. Joskus parikymppisenä asevelvollisuuden olemus oli minulle tärkeäkin pohdinnan aihe, kaipa koska se koski itseä ja piti mietiskellä, onko siinä järkeä. Nykyään 35-vuotiaana itseäni ei asia juuri kosketa näin rauhan aikana, joten lievä asevelvollisuusvastaisuuteni kumpuaa lähinnä huolesta koskien puolustuksen riittävyyttä. Koen melko voimakkaasti, että jos henkilö kokee niin voimakasta tarvetta välttyä sotaleikeiltä, että valitsee sivarin ja ilmaisen paskaduunin tekemisen vuodeksi tai roikkuu väkisin armeijassa mukana milloin mistäkin syystä ja eroaa sitten heti reservistä, tällaisten henkilöiden perään ei maanpuolustuksellisesti kannata itkeä (tarkoittaa samalla kateusmentaliteetin unohtamista).

Siinä mielessä puhun myös kokemuksen äänellä, että itse kävin sivarin oltuani ensin armeijassa 11 päivää toteamassa, että sosiaalisista paineista huolimatta en pysty sinne jäämään. Koen silti ehdottomasti, että Suomi on puolustamisen arvoinen ja toivonkin, että tosipaikan tullen sivareillekin oikeasti löytyy jotain järkeviä siviilitehtäviä, itse olen ainakin käytännössä valmis tekemään mitä vaan. Maalle, merelle tai ilmaan minua ei kuitenkaan todennäköisesti kannata laittaa, olisin siellä ehkä vain tiellä. Kateuskorttilaisten esittämä vihollisen hidastamistehtävä räjähtämällä heidän edessään myös todennäköisesti hidastaisi vihollista liian vähän, veikkaan.

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Ikaalisten Nouseva-Voima
Kylläpä inhottaa nämä kiihkopasifistit jotka tässäkin ketjussa riekkuvat. Ei sillä, että tässä itse sotaa oikein kaipaamalla kaipaisin, mutta kyllä jokaisen joka suomalaisesta elintasosta nauttii tai on nauttinut, ilmainen koulutus ja kattava sosiaaliturva noin yksittäisinä esimerkkeinä, tulisi olla näitä kuten myös koko tätä melkoista lintukotoa tosipaikan tullen valmis puolustamaankin. En minä teitä maanpettureiksi sanoisi, mutta menisitte nyt edes itseenne.

Posti toi itselle reserviläiskirjeen tänään. Vuoden verran vielä laivasto sijoituspaikkana, sen jälkeen ei olekaan mitään määriteltyä. Kertaamaankin voisi olla ihan hauska lähteä, odotellaan sitä.

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voisiko olla niin, että maanpuolustuskin kannattaisi vaan jättää ammattilaisille, maksoi mitä maksoi? Palokuntakin on pirun tärkeä juttu, mutta voin kertoa, että kannattaa olla hyvät poistumisreitit katsottuna valmiiksi, jos esim. meikäläinen pakotettaisiin palomieheksi. Joskus parikymppisenä asevelvollisuuden olemus oli minulle tärkeäkin pohdinnan aihe, kaipa koska se koski itseä ja piti mietiskellä, onko siinä järkeä. Nykyään 35-vuotiaana itseäni ei asia juuri kosketa näin rauhan aikana, joten lievä asevelvollisuusvastaisuuteni kumpuaa lähinnä huolesta koskien puolustuksen riittävyyttä. Koen melko voimakkaasti, että jos henkilö kokee niin voimakasta tarvetta välttyä sotaleikeiltä, että valitsee sivarin ja ilmaisen paskaduunin tekemisen vuodeksi tai roikkuu väkisin armeijassa mukana milloin mistäkin syystä ja eroaa sitten heti reservistä, tällaisten henkilöiden perään ei maanpuolustuksellisesti kannata itkeä (tarkoittaa samalla kateusmentaliteetin unohtamista).

Mielestäni koko Suomen puolustuksen koko periaate nojaa siihen ettei sitä ole nimenomaan jätetty vain ammattilaisille. Vaikka varusmiesajan sotilaskoulutuksen laadusta voikin olla montaa mieltä, niin on se kuitenkin tyhjää parempi. Lähes jokainen jannu on saanut ampua ainakin muutaman laukauksen, heittää kranaattia ja ehkä jopa virittää jonkinlaisen miinankin. Se että maassa lähes jokainen miespuolinen henkilö omaa jonkinlaisen sotilaskoulutuksen on melko hyvä pelote jo itsessään, itärajan takaa tuleva valloittaja joutuu varmasti miettimään että miten hallitsee maata jossa käytännössä jokainen mies omaa jonkinlaisia taitoja sotilalliseen vastarintatoimintaan.

Samanlaista pohdintaa asevelvollisuutta kohtaan olen minäkin joskus aikoinani käynyt. Olen tullut siihen tulokseen että koko asevelvollisuus tulisi muuttaa kaikkia, myös naisia, koskevaksi kansalaispalvelukseksi. Tässä kansalaispalvelussa 70% ikäluokasta suorittaisi alokasajan asevoimissa, joista sitten kolmannes siirtyisi suorittamaan loppupalveluksensa yleishyödyllisesti maata auttaakseen ja samalla opettelisi ensiapu, pelastus yms taitoja. Ne 30% jotka eivät ota sotilaalliseen koulutukseen osaa ensinkään, harjoittelisivat alokasajan kotirintaman toimia kriisiajan varalle ja syventäisivät näitä taitoja loppupalveluksen ajan yleishyödyllisen palvelun ohessa. Koko kansalaispalvelusta tulisi tietysti olla mahdollisuus kieltäytyä mikäli maksaa korotettua (luokkaa 2%) veroa vaikka aluksi 30 vuotta. Maahan muuttaville pakolaisille kansalaisuuspalvelu olisi tietenkin tie turvapaikkaan, ja siellä heidän yleishyödyllinen palvelu on opetella kieli ja kulttuuri.

Realismia tämä ei tietenkään ole, mutta kai sitä haaveilla saa.

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Eroa armeijasta.fi on todella hyvä idea.

Näin saadaan ajantasaista tietoa suomalaisten legendaarisesta maanpuolustushengestä ja vahvoista reserviin nojaavista puolustusvoimistamme.

Jos tunnet olevasi vähänkään Epäilevä Tuomas, niin eroa heti. Se on parempi kansakunnalle.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Vaikka varusmiesajan sotilaskoulutuksen laadusta voikin olla montaa mieltä, niin on se kuitenkin tyhjää parempi...

Niin, onhan se mm. parempi, kuin kovien kundien maineessa olevien jenkkien merijalkaväen, joiden koulutus kestää todellisuudessa vain 12 viikkoa, suomalaisen varusmiehen peruskoulutusjakson ajan. Tietysti syke on tuolla kovempi, mutta jokainen intin käynyt ymmärtää, että sodankäynnin opettelu ja erityisesti sen oman porukan hitsautuminen vie enemmän aikaa...

Suosikkijoukkue
KK
Vaatii kuitenkin kansan enemmistön tahdon. Kansanäänestyksellä tämä olisi helppo mitata.

Voisitko @Jymäkkä korjata tuon edellisen viestisi lainauksen, tuli minun nimiini nyt jonkun muun tekstit.
Voisi tulla aikamoiset lakot/marssit/mellakat, jos tästä ei kansanäänestystä tulisi ja se olisikin ensimmäinen kerta missä voisin olla mukana tosissaan, mutta tietysti rauhanomaisesti.

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Voisi tulla aikamoiset lakot/marssit/mellakat, jos tästä ei kansanäänestystä tulisi.

Arvelen, että todellisuus marssista/mielenosoituksesta olisi parikymmentä teiniä, jotka kantavat "Vetäkää käteen"-kylttejä.

Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kuinka moni, jolle "Suomi ja isänmaallisuus" ei merkitse riittävästi on tullut pohtineeksi vaihtoehtoa? Henkilökohtaisella tasolla tämä on ainoa vaihtoehto, jossa voin elää länsimaisten arvojen, ml. sananvapaus, mukaan omalla äidinkielelläni. Perintötilaa ei ole eikä perillisiäkään, mutta tekemästäni työstä joltinenkin osa on sijoitettu kahteen asunnonpuolikkaaseen.

Ammattilleni ei monessakaan Euroopan maassa (muista puhumattakaan) ole tarjolla vastaavanlaisia yhteiskunnan tarjoamia puitteita jne...

Eli kyse ei ole otsikkotason asioista koska ei se olisi Ruotsi jota vastaan sotaa käytäisiin. Kyllä siinä isot arvot muuttuisi yhteiskunnassa. Edelleen rajamme jakaa idän ja lännen, siitä ei päästä mihinkään.

Tuamas

Jäsen
Voisi tulla aikamoiset lakot/marssit/mellakat, jos tästä ei kansanäänestystä tulisi ja se olisikin ensimmäinen kerta missä voisin olla mukana tosissaan, mutta tietysti rauhanomaisesti.

Ehkä jossain muualla, Suomessa muutama ituhippi, Bäckman kavereineen sekä rauhanliikkeen hörhöt marssisivat max muutaman sadan huolestuneen kansalaisen kera.

Suomessa pitää aika paljon tapahtua, että saadaan jotkut isommat lakot/marssit/mellakat aikaan.
Hyvin perusteltu Nato-jäsenyys ei ole tällainen tapahtuma.

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ehkä jossain muualla, Suomessa muutama ituhippi, Bäckman kavereineen sekä rauhanliikkeen hörhöt marssisivat max muutaman sadan huolestuneen kansalaisen kera.

Äläpäs nyt, kyllä nämä ovat aina suurmielenosoituksia. Noh, ainakin nimetty sellaisiksi. Sitäpaitsi siellä marssii kommarit ja äärioikeisto käsi kädessä.

Morgoth

Jäsen
Kuinka moni, jolle "Suomi ja isänmaallisuus" ei merkitse riittävästi on tullut pohtineeksi vaihtoehtoa? Henkilökohtaisella tasolla tämä on ainoa vaihtoehto, jossa voin elää länsimaisten arvojen, ml. sananvapaus, mukaan omalla äidinkielelläni. Perintötilaa ei ole eikä perillisiäkään, mutta tekemästäni työstä joltinenkin osa on sijoitettu kahteen asunnonpuolikkaaseen.

Miksiköhän moni tännekin kirjoittavista asuu vielä täällä eikä esim. Saksassa? Kotisohva kosmopoliitteja? Toisaalta tuon ajatusmallin ymmärrän, että muuttaa pois ja yrittää etsiä jonkun toisen maan. Mutta sitä en ihan ymmärrä, mitä tänne jääneet luulevat Suomelle tapahtuvan. Kaikki jatkuu ihan ennallaan? Haluaisiko joku elää sellaisessa yhteiskunnassa, jossa kaikenlainen invidualismi johtaa lähinnä Siperian junaan tai yleensä mitä itärajan takana tapahtuu. En ainakaan itse. Auttaisiko sotiminenkaan? Ehkä ei, mutta muutakaan ei ole siinä tehtävissä. Voisi sitä huonommankin asian puolesta kuolla.

Tokihan se voi olla, että Venäjän vallan alla Suomi lähtisi nuosuun, elinolot ja yleinen ilmapiiri parantuisivat huomattavasti.

Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Äläpäs nyt, kyllä nämä ovat aina suurmielenosoituksia. Noh, ainakin nimetty sellaisiksi. Sitäpaitsi siellä marssii kommarit ja äärioikeisto käsi kädessä.
"Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat." Jostain syystä laululiikkeen punikkien sanoma osuu aina parhaiten "venäläismieliseen" väkeen. Kyllähän Bäckmanille fasisti kelpaa kaveriksi, kunhan on Kremlin rahoittama fasisti (osallistuihan tuo Vennäällä vastikään äärioikeistopäivillekin).

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Pasifisteille täytyy aina muistuttaa Suomen ja Viron kohtaloiden eroa toisessa maailmansodassa. On totta, että taistelemalla Stalinin Neuvostoliittoa vastaan Suomi menetti 90 000 kaatunutta, toki säilyttäen itsenäisyytensä, mutta hinta oli monta ihmishenkeä. Samaan aikaan Viro antautui säästyäkseen pahimalta, mutta kuinkas kävikään. Stalinin terrori tappoi Virossa ja Siperiaan vietyinä 300 000 virolaista ja maa menetti itsenäisyytensä - koska antautui. Suomen väkiluku oli tuolloin nelinkertainen, joten meille tuo luku olisi ollut yli miljoona. Suomessa kaatuneet 90 000 antoivat korkeimman uhrin, mutta sillä hinnalla säästettiin ehkä miljoona muuta...

Ei meillä ole mitään muuta järkevää vaihtoehtoa kuin puolustaa itse itseämme myös seuraavalla kerralla meni siihen sitten viisi, viisikymmentä tai viisisataa vuotta.

Tuamas

Jäsen
Eli USA saa alistaa naapureita taloudellisesti, mutta Venäjä ei? Mielestäni Kuuban kriisi oli erittäin relevantti jos mietitään miten USA kohtelee naapureitaan, jotka ei miellytä.

Siis mitä?
Missäs kohdassa on puhuttu taloudellisesta alistamisesta?
Venäjä tekee sitä naapureilleen kaasukoijausten kautta jatkuvasti, enkä minä sitä ole missään vaiheessa kritisoinut, enkä kritisoi.

Se mitä kritisoin ja mistä käsittääkseni koko keskustelun ajan on puhuttu, on aseellinen hyökkääminen naapurimaita vastaan. Siinä on nähdäkseni "ihan pieni" ero "taloudelliseen alistamiseen" jonka osalta esimerkiksi Kuuballa on ollut myös vahvaa itsetekemisen meininkiä.

Toisaalta tietyissa maissa ei saisi olla edes laillista hallintoa, joka ei ole länsimaiden puolella. Onko tämäkään sitten oikein? On toki jos Kissingeriltä kysyy.
Euroopan historiassa lähes jokaisessa vallankumouksessa ja sisällisodassa on kyllä ollut ulkoisia osapuolia molemmilla puolilla, joten en uskoisi, että Eurooppalaiset pysyisivät erossa mikäli Suomessa vallankumous tapahtuisi. Hypoteettisisen tilanteen nostaminen on toki tyhmää, vaikka itse virheen teinkin.

Ja varmaan haet tähänkin nyt jonkun tuoreemman esimerkin kuin kylmän sodan ajalta?

On toki ulkopuolisia osapuolia, mutta melkoista höpönlöpöä väittää että EU toimisi kuten Venäjä toimi Ukrainassa. Venäjä itse masinoi suuren osan levottomuuksista ja sitten sen varjolla ensin liitti Krimin itseensä sekä sen jälkeen lähti vielä sotaan Ukrainaa vastaan (toki epävirallisesti, mutta puusilmäisinkään putinisti ei voi kieltää Venäjän osallisuutta).

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
On toki ulkopuolisia osapuolia, mutta melkoista höpönlöpöä väittää että EU toimisi kuten Venäjä toimi Ukrainassa. Venäjä itse masinoi suuren osan levottomuuksista ja sitten sen varjolla ensin liitti Krimin itseensä sekä sen jälkeen lähti vielä sotaan Ukrainaa vastaan (toki epävirallisesti, mutta puusilmäisinkään putinisti ei voi kieltää Venäjän osallisuutta).
(boldaus oma)

Itse asiassa tälle palstalle kirjoitteleva, mutta vapaan puolelle kirjoituskiellon omaava nicki ehti jo kertomaan, ettei Venäjä sodi Ukrainassa ja Krimin miehitys oli viime hetkellä tapahtunut tärkeä varotoimenpide, sillä krimiläiset eivät olisi alistuneet Kiovan fasistien alaiseen hallintoon.

Tuamas

Jäsen
Itse asiassa tälle palstalle kirjoitteleva, mutta vapaan puolelle kirjoituskiellon omaava nicki ehti jo kertomaan, ettei Venäjä sodi Ukrainassa ja Krimin miehitys oli viime hetkellä tapahtunut tärkeä varotoimenpide, sillä krimiläiset eivät olisi alistuneet Kiovan fasistien alaiseen hallintoon.

Vaikka nyt onkin rumaa puhua toisista kun toinen ei voi vastata, on todettava että toki puusilmäisimmistä putinisteista menee yli vielä tietty nk. desanttitaso.

Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
On tämä joidenkin isänmaallisuus kyllä oikeasti söpöä. Ei niinkään teoilla vaan sanoilla tietysti näytöt annetaan. Sanatkin enemmän toisten mollaamista kuin isänmaallisuutensa esille tuomista. Sitten on vielä nämä fanaatikot jotka kaikessa lapsellisuudessaan vielä uskovat sivareiden joukkoteurastuksiin. Juuri tuollaisten hullujen takia mm. minä erosin reservistä. Ei voi oikeasti olla kaikki muumit laaksossa.

EDIT: Ihmetyttää lisäksi vielä se, että nämä hullut tuntevat aina ne sotaveteraanit jotka haluavat muistella sota-aikoja. Kuulemma jännittäviä juttuja kuulleet sieltä sun täältä. Uskon, että suurin osa niistä on joko kirjoista luettua taikka itse keksittyä.

Ukkini, sodankäynyt mies ei kuitenkaan kovinkaan useasti asiasta välittänyt puhua. Silloinkin yleensä jonkun hauskemman jutun kertoi. Sanoi mm. että sellaisia muistoja hän ei toivoisi pahimmalle vihamiehellekään saati kenellekään josta välittää. Sen vuoksi mieluummin vie ne kipeimmät jutut hautaan mukanansa. Kuten tekee hänen veljensäkin ja kuulemani mukaan suurin osa veteraaneista. Paitsi tietty hullujen tutut.

EDIT2: Ukkini ei myöskään reservistä kieltäytymistäni ole koskaan tuominnut toisin kuin nämä jatkoajan larppipojat.

Viimeksi muokattu:
Suomi on ihan hyvä maa, mutta en mä tämän vuoksi henkeäni laittaisi alttiiksi. Korkeintaan johonkin soppatykille voisin mennä rokkaa keittelemään, mutta that's it. Sekin olisi jo riski, kun rybyjen erikoisjoukot tai mitkä lie partisaanit pyörisivät linjojen takana.

Kun asiaa ajattelee tarkemmin, niin eipä mulla täällä mitään kiinteää ja ehdottoman puolustamisen arvoista ole. Kuolemiseen asti ainakaan. No okei, taidan omistaa osuuden suvun kesämökistä, joka sekin stressaa joskus. Parempi olla täysin riippumaton ja ilman sitoumuksia mihinkään, niin voi lähteä muihin maisemiin tarvittaessa ilman mitään ristiriitoja omantunnon suhteen.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK

Suomessa pitää aika paljon tapahtua, että saadaan jotkut isommat lakot/marssit/mellakat aikaan.
Hyvin perusteltu Nato-jäsenyys ei ole tällainen tapahtuma.
Viimeksi kun Natoon liittymisestä puhuttiin tosissaan, niin muistelisin, että Helsingissä olisi ollut suhkoht iso marssi EI USA, EI NATO-kyltteineen eikä siellä todellakaan ollut vain muutama ituhippi. Toki monella oli jotain säälittäviä naamioita, mutta oli siellä vanhuksia sekä isiä ja äitejä niiden hippien lisäksi mukana. Muistaako joku muu paremmin? Taitaa olla tapahtunut viimeisen 8 vuoden aikana.

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se mitä kritisoin ja mistä käsittääkseni koko keskustelun ajan on puhuttu, on aseellinen hyökkääminen naapurimaita vastaan. Siinä on nähdäkseni "ihan pieni" ero "taloudelliseen alistamiseen" jonka osalta esimerkiksi Kuuballa on ollut myös vahvaa itsetekemisen meininkiä.
Ai pointti on se, että naapureita ei saa pommittaa, mutta jos ei ole naapuri, niin on vapaata riistaa? Miksi aina puhutaan, että Venäjä taas kerran 10 vuoteen sotii naapurimaan kanssa ja USA:lla on hyvä naapurisuhteet. Samaan aikaan USA:lla on kuitenkin kiire pitää Lähi-Itä matalana ja on edelleenkin aivan ylivoimaisesti sotaisin valtio. Siellä toki perustellaan, että ollaan auttamassa, mutta jotenkin autetaan vaan aina sillä tavalla, että öljynsaanti turvataan. Lähi-Idän ongelmat ovat kuitenkin pitkälti USA:n ja NL:n aiheuttamia. Yleensä kun ulkopuolinen valtio nostaa ilman kansan tukea hallitsijoita, niin aina ei käy hyvin. Toki maissa on ihan omiakin ongelmia riittämiin, mutta ei nämä toimet niitä helpottaneet.

Miten se kauppasaarto nyt oli Kuuban itsetekemisen meininkiä? Se oli nyt täysin Kuuban vika, kun alkoi kaveraamaan USA:n "vihollisen" kanssa ja ihan oikein niille?

Ja varmaan haet tähänkin nyt jonkun tuoreemman esimerkin kuin kylmän sodan ajalta?
Meinaat, että USA ei ole esim. 2000 luvulla syrjäyttänyt hallitsijoita? Afganistan, Irak? Osallistunut lähes jokaiseen sisällissotaan mitä tuolla nyt on pyörinyt, että saadaan ne oikeat hallitsijat valtaan.

Venäjä itse masinoi suuren osan levottomuuksista ja sitten sen varjolla ensin liitti Krimin itseensä sekä sen jälkeen lähti vielä sotaan Ukrainaa vastaan (toki epävirallisesti, mutta puusilmäisinkään putinisti ei voi kieltää Venäjän osallisuutta).
Ai nyt Venäjä jo halusi tuota vallankumoustakin ja oikein masinoi sen? Venäjä oli melkoisen tyytyväinen vallitsevaan tilaan Ukrainassa ennen levottomuuksia. Tämän jälkeen alettiin syrjäyttää Venäjän tukemia hallitsijoita(kuitenkin demokraattisesti valittuja, joten älä nyt viittaa noihin USA:n ja NL:N sotilaallisin toimin nostettuihin hallitsijoihin) ja koko maa oli melkoisessa sekasorrossa. Tässä vaiheessa Venäjä aloitti sotilaalliset operaatiot Krimissä. Krimin venäjämielisyyttä ei voi kiistää, vaikka kansanäänestys tuskin meni ihan kaikkien tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan.

Tuamas

Jäsen
Ai pointti on se, että naapureita ei saa pommittaa, mutta jos ei ole naapuri, niin on vapaata riistaa? Miksi aina puhutaan, että Venäjä taas kerran 10 vuoteen sotii naapurimaan kanssa ja USA:lla on hyvä naapurisuhteet. Samaan aikaan USA:lla on kuitenkin kiire pitää Lähi-Itä matalana ja on edelleenkin aivan ylivoimaisesti sotaisin valtio. Siellä toki perustellaan, että ollaan auttamassa, mutta jotenkin autetaan vaan aina sillä tavalla, että öljynsaanti turvataan. Lähi-Idän ongelmat ovat kuitenkin pitkälti USA:n ja NL:n aiheuttamia. Yleensä kun ulkopuolinen valtio nostaa ilman kansan tukea hallitsijoita, niin aina ei käy hyvin. Toki maissa on ihan omiakin ongelmia riittämiin, mutta ei nämä toimet niitä helpottaneet.

Mutku USA nönnönönönnnönönönön.
Ei tässä nyt puhuta USAsta, vaan Venäjästä. Sinä lähdet vetämään jotain taloudellista alistamista keskusteluun, jossa puhutaan valtioiden suvereniteetin loukkaamisesta ja osien liittämisestä itseensä.

Edelleen, ei Venäjän toimia voi perustella mutku USA-argumentilla, eivätkä ne ole Suomen reserviin liittyvässä keskustelussa relevantteja.

Ai nyt Venäjä jo halusi tuota vallankumoustakin ja oikein masinoi sen? Venäjä oli melkoisen tyytyväinen vallitsevaan tilaan Ukrainassa ennen levottomuuksia. Tämän jälkeen alettiin syrjäyttää Venäjän tukemia hallitsijoita(kuitenkin demokraattisesti valittuja, joten älä nyt viittaa noihin USA:n ja NL:N sotilaallisin toimin nostettuihin hallitsijoihin) ja koko maa oli melkoisessa sekasorrossa. Tässä vaiheessa Venäjä aloitti sotilaalliset operaatiot Krimissä. Krimin venäjämielisyyttä ei voi kiistää, vaikka kansanäänestys tuskin meni ihan kaikkien tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan.

Sisälukutaito hoi!
Lainaan itseäni ja boldaan olennaisen:
"Venäjä itse masinoi suuren osan levottomuuksista ja sitten sen varjolla ensin liitti Krimin itseensä...".

Vallankumous ei ollut Venäjälle mieleen, mutta Venäjä hyödynsi "vallankumouksen" tehokkaasti (sekä löi bensaa liekkeihin) omissa laajentumispyrkimyksissään.

Edelleen, aivan käsittämätön ajatusmalli, että jos hallitus vaihdetaan, on jollain muulla maalla joku moraalinen oikeus valloittaa osia maasta sekä hyökätä vielä sen jälkeen. Varsinkin kun Venäjä oli masinoinut suurimman osan tästä "melkoisesta sekasorrosta". Pelottava suorastaan.

Viimeksi muokattu:

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Miten se kauppasaarto nyt oli Kuuban itsetekemisen meininkiä? Se oli nyt täysin Kuuban vika, kun alkoi kaveraamaan USA:n "vihollisen" kanssa ja ihan oikein niille?

Kauppasaartohan oli seurausta siitä, kun Kuuba kansallisti kaiken ulkomaisen pääoman maasta.

Meinaat, että USA ei ole esim. 2000 luvulla syrjäyttänyt hallitsijoita? Afganistan, Irak? Osallistunut lähes jokaiseen sisällissotaan mitä tuolla nyt on pyörinyt, että saadaan ne oikeat hallitsijat valtaan.

Mutta millä tavalla vallankumous oikeuttaa Venäjän toimia? Krimilläkö ei asu muita kuin venäjänmielisiä ihmisiä? Ja itsekin myönnät ettei tainnut mennyt ihan tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan. Mutta silti mielestäsi Venäjän toimet ovat olleet oikeutettuja. En nyt ihan ymmärrä tätä logiikkaa.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Onhan tämä täysin väärä ketju tälle keskustelulle (poislukien se että osoittaa melko selvästi miten luotettava ja turvallinen itänaapuri meillä on), mutta ukrainalaisten mitta Janukovitsin touhuihin tuli täyteen kun lupauksista huolimatta päätti ryhtyä romuttamaan jo luvattua yhteistyösopimusta (ei mitään liittymiseen liittyvää, vaan lähinnä kaupankäynnin ja matkustamisen helpottamiseksi suunnattua) ja ajamaan Ukrainaa Euraasian tulliliittoon (=liittosopimus Venäjän kanssa ~ neuvostoliitto), sekä aloitti toimenpiteet presidentin vallan lisäämiseksi ja toimikauden pidentämiseksi käytännössä rajattomiksi. Ukrainalaisilla ei oikein vaihtoehtoa ollut, kun vaaleja olisi tuskin kovin lähiaikoina järjestetty sen jälkeen kun Janu olisi juntannut itsensä elinikäiseksi presidentiksi Ukrainan tulliliittovaltioon.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy