Eroa-armeijasta.fi?

  • 39 045
  • 313

Fremont

Jäsen
Aika turhake tämä eroa armeijasta-touhu. Useimmille eroajille riittäisi housujen laskeminen nilkkoihin; munaa sieltä ei löydy, ja naisillehan palvelus on vapaaehtoista kaiken tasa-arvoisuuden nimissä. Jotain syntymässä pelästyneitä nämä pissapöksyt.
 

A Siente

Jäsen
Huvittavaa miten jotkut näkee reservistä eroavat munattomina luusereina. Itse en nyt erikseen jaksa alkaa eroamaan, mutta en myöskään aio kertauksiin osallistua. Jos sotaan joudutaan, niin mä en todellakaan lähde taistelemaan. Ihan vain teillekkin tiedoksi, että mikään maa ei ole kuolemisen arvoinen, vitun pellet. Aseella pystyy tappaa, mutta ei synnyttää rauhaa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aseella pystyy tappaa, mutta ei synnyttää rauhaa.

Lainattu lause menee naiviudessaan jopa vihreiden ja vasemmistolaisten iskulauseiden edelle. En tiedä olenko yksinkertainen, mutta eikö niillä aseilla juuri taata rauha, ihan täällä omassa Suomessammekin.

Kaksi tahoa joilla kummallakin on aseet elävät todennäköisesti sovussa kun toinen ei kovin helposti voi toista alkaa kurmoottamaan, saamatta itse ainakin vähän nenilleen. Tämä kannustaa yleensä kumpaakin osapuolta rauhalliseen rinnakkaiseloon.

Mikäli taas toinen taho ei asetta omista, niin aseen omistama tahohan raiskaa ja ryöstää silloin kun haluaa. Onko tämä sitten sitä vasemmistolaista rauhaa. Ja jos kummatkin tahot luopuvat aseistaan niin kolmas taho tulee ja kurmoottaa kumpaakin. Tietenkin tämä on mukava tilanne silloin kun itse on nimenomaan sillä aseita omistavalla puolella.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
.. I
En tiedä olenko yksinkertainen,

Imagine all the peope...

Oletko valmis kuolemaan vakaamuksesi puolesta?

Onko vakaamuksesi tappaa muita, vai olla tappamatta?

Tapatko, jotta et itse kuolisi, vai kuole tko siksi, että et aiheuta kenenkään muun kuolemaa?

... you may say Im a dreamer...

Yksilön vastuu.
 

A Siente

Jäsen
Lainattu lause menee naiviudessaan jopa vihreiden ja vasemmistolaisten iskulauseiden edelle. En tiedä olenko yksinkertainen, mutta eikö niillä aseilla juuri taata rauha, ihan täällä omassa Suomessammekin.

Kaksi tahoa joilla kummallakin on aseet elävät todennäköisesti sovussa kun toinen ei kovin helposti voi toista alkaa kurmoottamaan, saamatta itse ainakin vähän nenilleen. Tämä kannustaa yleensä kumpaakin osapuolta rauhalliseen rinnakkaiseloon.

Mikäli taas toinen taho ei asetta omista, niin aseen omistama tahohan raiskaa ja ryöstää silloin kun haluaa. Onko tämä sitten sitä vasemmistolaista rauhaa. Ja jos kummatkin tahot luopuvat aseistaan niin kolmas taho tulee ja kurmoottaa kumpaakin. Tietenkin tämä on mukava tilanne silloin kun itse on nimenomaan sillä aseita omistavalla puolella.

Lainaus "aseella pystyy tappaa mutta ei synnyttää rauhaa" viittaa enemmänkin tilanteeseen jossa paska osuu tuulettimeen. Suomi on ja tulee aina olemaan heikompi kuin Venäjä. Näin ollen me ei asein pystytä rauhasta taistelemaan, vaan ne taistelut käydään ihan muilla keinoin.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
.. I


Imagine all the peope...

Oletko valmis kuolemaan vakaamuksesi puolesta?

Onko vakaamuksesi tappaa muita, vai olla tappamatta?

Tapatko, jotta et itse kuolisi, vai kuole tko siksi, että et aiheuta kenenkään muun kuolemaa?

... you may say Im a dreamer...

Yksilön vastuu.

Sen verran olen realisti että tajuan että vaikka hippi osaakin kirjoitaa kauniit sanat sinänsä hyvään melodiaan, niin ei sanoilla ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Kysymyksiin en osaa vastata, sillä en ole ollut tilanteessa joissa olisin joutunut noin vaikeita päätöksiä tekemään. Jälkikasvua odottavana olen kuitenkin jonkun verran omaa suhdettani tulevaan jälkeläiseeni punninnut, melko lailla tuntuu että lapseni takia olisin valmis tappamaan ja kuolemaankin tarvittaessa. Mutta kuten sanoin, täysin varmaksi en osaa sanoa.

Suhtaudun varauksella myös aseistakieltäytyjien varmoihin kantoihin etteivä ikinä kuunaan missään ketään toista ihmistä tappaisi. Siinä äkkiä lentää aatteet roskakoriin kun uhka muuttuu teoreettisesta todelliseksi.

Suomi on ja tulee aina olemaan heikompi kuin Venäjä. Näin ollen me ei asein pystytä rauhasta taistelemaan, vaan ne taistelut käydään ihan muilla keinoin.

Suomi on ja tulee aina olemaan sotilallisesti heikompi kuin Venäjä. Näin ollen me ei pelkästään asein pystytä rauhasta taistelemaan, vaan ne taistelut käydään myös muilla keinoin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Lainaus "aseella pystyy tappaa mutta ei synnyttää rauhaa" viittaa enemmänkin tilanteeseen jossa paska osuu tuulettimeen. Suomi on ja tulee aina olemaan heikompi kuin Venäjä. Näin ollen me ei asein pystytä rauhasta taistelemaan, vaan ne taistelut käydään ihan muilla keinoin.

Aika pitkälle riittää myös, että sodan hinta on vastustajalle liian kova. Tämän takiahan Suomi talvisodastakin selvisi, ja tuolloin aseilla nimenomaan turvattiin maamme tulevaisuus ja vapaus. Minusta se oli silloin ja vielä tänäkin päivänä kaikkien uhrausten arvoinen. Samoin nämä länsimaiset arvot, joihin moni muukin on viitannut. Joku on sanonut, että jos ei halua vapaudestaan taistella, ei ole sitä ansainnutkaan.

Omalla kohdalla joku kriisitilanne menisi varmaan niin, että tunnollisesti ilmoittautuisin joukko- osastooni. Varmasti tulisi jossain vaiheessa mieleen, että ei olisi pitänyt lähteä;) Sitten vaan kaikki sormet ristiin, että saisin oman osuuteni hoidettua. Varmasti tuota tuskin voi kukaan vannoa. Moni veteraanihan on sanonut, että suurin linjassa pitänyt voima oli se, että ei halunnut menettää kasvojaan asetovereiden edessä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sekin tuntuu aina jotenkin erikoiselta, että retoriikka on "en laittaisi henkeäni alttiiksi...". Mitä merkitystä kuoleman uhalla on? Itselleni ei mitään.

Paljon enemmän sodassa pelottaisi näön tai henkisen tasapainon menettämisen uhka. Ja etenkin sen uhka, että joutuisi sotavammaisena elämään Venäjän yhteiskunnassa.

Kuolema on pienempi uhka minulle henkilökohtaisesti kuin se että joutuisi sopeutumaan, terveenäkin, elämään venäläisessä yhteiskunnassa.
 
.. I


Imagine all the peope...

Oletko valmis kuolemaan vakaamuksesi puolesta?

Onko vakaamuksesi tappaa muita, vai olla tappamatta?

Tapatko, jotta et itse kuolisi, vai kuole tko siksi, että et aiheuta kenenkään muun kuolemaa?

... you may say Im a dreamer...

Yksilön vastuu.
1) juu
2)Kill or be killed
3)Toki tapan. Darwin ja luonnon valinta
4) Voin tappaa ilman tuota vaihtoehtoa jos eettisesti ja moraalisesti tulkitsen tilanteen sitä vaativan.
Sodat ovat tärkeä osa väestönkasvun säätelyä, samoin Afrikan nälänhätä.

Vatn og handkle
og vennlige ord
trenger mannen før måltid;
gjestfritt sinn
vil han gjerne møte,
tale og taushet igjen.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Lainaus "aseella pystyy tappaa mutta ei synnyttää rauhaa" viittaa enemmänkin tilanteeseen jossa paska osuu tuulettimeen. Suomi on ja tulee aina olemaan heikompi kuin Venäjä. Näin ollen me ei asein pystytä rauhasta taistelemaan, vaan ne taistelut käydään ihan muilla keinoin.

Tämähän on kuin joku gnu sanoisi leijonalle, että eiks me voitais jutella? Olet vässykkä ja selkeästi itse tiedostat tämän, mutta kerro nyt minne meinaat juosta paskan osuessa tuulettimeen?
 

Fremont

Jäsen
Pelkureilta löytyy poikkeuksetta tarve esittää se oma pelkääminen joksikin moraalisesti korkeammaksi ominaisuudeksi. Kai sitä sodan keskellä jokainen pelkää, mutta tunne pitää hallita. Mikäli Suomeen hyökätään, oikeudenmukaisuus vaatii puolustautumaan, tai puolustamaan vähintään omaa ja läheisten koskemattomuutta ja oikeuksia vaikka väkivalloin, kaikki muu on pelkuruutta, eivätkä sössötykset ja selittelyt sitä miksikään muuta.
 
Pelkureilta löytyy poikkeuksetta tarve esittää se oma pelkääminen joksikin moraalisesti korkeammaksi ominaisuudeksi. Kai sitä sodan keskellä jokainen pelkää, mutta tunne pitää hallita. Mikäli Suomeen hyökätään, oikeudenmukaisuus vaatii puolustautumaan, tai puolustamaan vähintään omaa ja läheisten koskemattomuutta ja oikeuksia vaikka väkivalloin, kaikki muu on pelkuruutta, eivätkä sössötykset ja selittelyt sitä miksikään muuta.

Vitun posket. On myös ihmisiä, jotka eivät koe ketään toisia ihmisiä oman henkensä uhalla puolustamisen arvoisina, kuten minä. Sankaroinnit ainakaan minkään suomalaisen "volkin" puolesta ei voisi vähempää kiinnostaa. Pelkäämisestä en osaa sanoa, mutta kyllähän järki- ja mukavuussyyt vahvasti kertovat ainakin minulle nostamaan kytkintä, jos naapurin suurvallan sotakoneisto alkaa tänne jyräämään. Se on siinä tilanteessa every man for himself.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Mikäli halutaan puolustaa demokratiaa, vapaata puhetta yms, niin silloin pitää ymmärtää myös se, että on puolustettava, kaiken muun ohella myös sellaisia, joiden mielipiteet voivat jopa näitä puolustajia raapaista. Jos haluaa vain puolustaa "kotia = oma perhe ja suku, uskontoa = sananvapaus yms, mitä me täällä pidetään pyhänä ja isänmaata = Suomea", niin silloinhan se asenne on käytännössä sama, vaikka asuisi suomalaisessa demokratiassa tai putinilaisessa ei niin demokratiassa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Lähinnä tämänkaltaiset nettisivut kertovat aika paljon ajastamme. Kennedyn kuuluisa lausahdus siitä, että kysykää mitä voisitte tehdä maanne hyväksi ei ole enää ihan niin muodissa. 2000-luvun alku tullaan melkoisella todennäköisyydellä muistamaan kulttuurihistoriassa egoismin ja individualismin noususta, vastapainona 1800-luvulla alkaneelle ja 1900-luvulla kiihtyneelle yhteisölliselle kehitykselle, joka mahdollisti mm. hyvinvointivaltion synnyn.

Monet ovat valmiita ainakin some-tasolla pohtimaan hyvinkin laaja-alaisesti, mitä kaikkea valtion ja kuntien tulisi tehdä "pienen ihmisen" hyväksi, harvempi on yhtä innokas keskustelemaan yksilön vastuusta yhteiskunnan ylläpitämisessä.

That said: tässä kyseisessä tapauksessa kyse näyttää olevan marginaali-ilmiöstä, muutama kymmenen tai sata reservistä eronnutta ihmistä vuodessa ei merkitse mitään, kun PV on itse vähentänyt sodan ajan vahvuuttaan viimeisen 20 vuoden aikana useita satoja tuhansia.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Monet ovat valmiita ainakin some-tasolla pohtimaan hyvinkin laaja-alaisesti, mitä kaikkea valtion ja kuntien tulisi tehdä "pienen ihmisen" hyväksi, harvempi on yhtä innokas keskustelemaan yksilön vastuusta yhteiskunnan ylläpitämisessä.

Mutta jos meille kokoajan tätä individualismia tuputetaan ja nostetaan esim. kaikenmaailman wahlrooseja jalustalle, niin tekeekö tavis siinä väärin, jos hän alkaa epäilemään epäitsekkyyden kannattavuutta? Toiki ökyrikas söi pihviravintolassa, mutta laskun tullessa ilmoittikin, että maksaa laskun mcDonaldissa.. Vai oletko enemmän sitä mieltä, että nämä ökyrikkaat ovat saatanan lähettiläitä, jotka koittavat tavallista kansaa harhauttaa oikealta polulta ja taviksen pitäisi nähdä asia siten, että kriisin tullessa nuo pirulliset trollaajat pääsevät mihin tahansa muualle maailmassa, mutta tavis jää tänne puna-armeijan kiusattavaksi. Eli tämän takia olisi kaikista kiusauksista huolimatta syytä puhaltaa yhteen hiileen?
 
Lähinnä tämänkaltaiset nettisivut kertovat aika paljon ajastamme. Kennedyn kuuluisa lausahdus siitä, että kysykää mitä voisitte tehdä maanne hyväksi ei ole enää ihan niin muodissa.

Voihan se olla, että aika moni ei enää koe Suomea tänä päivänä sen arvoisena, että moisia lausahduksia tarvitsisi pidemmälle miettiä. En ota kantaa siihen, että onko kyseessä hyvä vai huono asia, mutta aika hiipuva luonnonvara tuntuu olevan ns kansallinen yhteishenki. Toisaalta kyllähän sen ymmärtää, että ei jotain helsinkiläistä juuri kiinnosta lähteä puolustamaan vaikka Lappia tai lappilaista Helsinkiä. Tai Imatraa.. olisi kyllä turhin kohtalo ikinä jäädä panssarivaunun liiskaamaksi puolustaessa Imatraa ja Isänmaata.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Voihan se olla, että aika moni ei enää koe Suomea tänä päivänä sen arvoisena, että moisia lausahduksia tarvitsisi pidemmälle miettiä. En ota kantaa siihen, että onko kyseessä hyvä vai huono asia, mutta aika hiipuva luonnonvara tuntuu olevan ns kansallinen yhteishenki. Toisaalta kyllähän sen ymmärtää, että ei jotain helsinkiläistä juuri kiinnosta lähteä puolustamaan vaikka Lappia tai lappilaista Helsinkiä. Tai Imatraa.. olisi kyllä turhin kohtalo ikinä jäädä panssarivaunun liiskaamaksi puolustaessa Imatraa ja Isänmaata.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että mainitsemasi "aika moni" ei kuitenkaan todellisuudessa tarkoita kovinkaan montaa. Lähinnä tässä ketjussa saattaa tulla sellaista vaikutelmaa, koska luonnollisesti moni eronnut on asiaa kärkkäästi kommentoimassa.

Tilastollisesti suomalaisten maanpuolustustahto on erittäin korkealla ja itse asiassa tainnut viime vuosina jopa nousta. Valtaenemmistö suomalaisista olisi valmis tarttumaan aseisiin jopa siinä tilanteessa, että tulos näyttäisi epävarmalta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tilastollisesti suomalaisten maanpuolustustahto on erittäin korkealla ja itse asiassa tainnut viime vuosina jopa nousta. Valtaenemmistö suomalaisista olisi valmis tarttumaan aseisiin jopa siinä tilanteessa, että tulos näyttäisi epävarmalta.

Tilastollisesti asiakkaat haluavat luomuruokaa markettien hyllyille ja kertovat tutkimushaastattelijalle aikovansa ostaa tuotteita "erittäin todennäköisesti" tai "melko todennäköisesti." Lopulta ne eivät kuitenkaan mene korkean hintansa vuoksi kaupaksi.
 
Kannattaa kuitenkin muistaa, että mainitsemasi "aika moni" ei kuitenkaan todellisuudessa tarkoita kovinkaan montaa. Lähinnä tässä ketjussa saattaa tulla sellaista vaikutelmaa, koska luonnollisesti moni eronnut on asiaa kärkkäästi kommentoimassa.

Tilastollisesti suomalaisten maanpuolustustahto on erittäin korkealla ja itse asiassa tainnut viime vuosina jopa nousta. Valtaenemmistö suomalaisista olisi valmis tarttumaan aseisiin jopa siinä tilanteessa, että tulos näyttäisi epävarmalta.

Joo, ainakin galluppien mukaan näin edelleen näyttäisi olevan. Onhan maanpuolustus ja sotaperinteet täällä edelleen niin vahvasti tunnesidonnainenkin asia, että ainakin alkuinnostusta tarttua aseisiin varmasti yhä riittäisi. Mietin kuitenkin sitä, että jos konflikti yhtään pitenisi ja yhteiskunnan mukava infrastruktuuri alkaisi murentua, niin kauanko hyvään elämissään tottuneet jaksaisivat olla motivoituneita? Me ei kuitenkaan olla mitään tshetseenejä tai talibaneja vuorilla, jotka on tottuneet karuun elämään ja kurkkujen leikkaamiseen ns normaalina olotilana.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Mutta jos meille kokoajan tätä individualismia tuputetaan ja nostetaan esim. kaikenmaailman wahlrooseja jalustalle, niin tekeekö tavis siinä väärin, jos hän alkaa epäilemään epäitsekkyyden kannattavuutta?

Erittäin hyvä pointti. Suomessa on oikeastaan kautta historian ollut sellainen kansallinen konsensus, jonka perusteella esim. Suomen hyvinvointiyhteiskuntaa ollaan rakennettu. Nyt, kuten @MustatKortit aivan oikein totesi, on yksilön vapaus ja ylipäätään oikeudet yksilötasolla, paljon ihmisiä lähempänä olevia kysymyksiä, kuin yhteiskunnan etu. Tämä on mielestäni suuri sääli, että jossain määrin oman navan ajattelu on vallannut alaa, eikä olla valmiita antamaan omasta hyvinvoinnista pois kokonaisedun nimissä (hyi kun kuulostan vasurilta...). Itse olisin valmis antamaan paljosta pois, jotta suomalainen yhteiskunta pelastuisi, äärimmäisessä tapauksessa se voi tarkoittaa aseeseen tarttumista, mutta toivon todella, että siihen pisteeseen ei koskaan mennä.

Itse aiheeseen, en aio erota reservistä. Ei ole mitään syytä. Suomi on puolustamisen arvoinen maa ja yhteiskunta, tämä on minun Suomi. Toivottavasti ei ikinä tarvitse aseeseen tarttua muuta kuin harrastusmielessä. Sotaa on ehkä hiukan romantisoitu aikojen saatossa, mutta kuten kaikki varmasti ymmärtävät, on sota aivan käsittämätöntä tuskaa alusta loppuun kaikille osapuolille.

Edit. Pientä lisäystä tekstiin.
 
Viimeksi muokattu:

jtuominen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS(+Länsirannikko)
Jos liikekannallepano tulisi, niin kyllä pitäisin todella raukkamaisena niitä jotka eivät kutsuun/käskyyn vastaisi, Suomi kuitenkin puolustamisen arvoinen ulkoista uhkaa vastaan. En kuitenkaan usko, että tuollaiseen enää koskaan joudutaan. Sodissa kun ei ole voittajia, tosin ns hävinneiden puolella vielä vähemmän.

Edit: Tarkoitin siis etten ainakaan omana elinaikanani usko Suomen sotaan joutuvan, vaikka tuo naapuri ajaa itseään syvemmälle suohon koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:

Fremont

Jäsen
Vitun posket. On myös ihmisiä, jotka eivät koe ketään toisia ihmisiä oman henkensä uhalla puolustamisen arvoisina, kuten minä. Sankaroinnit ainakaan minkään suomalaisen "volkin" puolesta ei voisi vähempää kiinnostaa..

Kuten kirjoitin, tuo on pelkuruutta vaikka miten päin yrittäisit kiemurrella. En minäkään ole kiinnostunut puolustamaan sinua, jotain vasemmistolaisia vapaamatkustajia, metroasemilla notkuvia hottentotteja, tai vastaavaa pohjasakkaa. Itse asiassa en haluaisi maksaa verojakaan tuollaisten elättämiseksi, mutta teen/tekisin näin silti koska näen suuremmassa kuvassa näiden hyödyttävän myös itseäni. Pitää tiedostaa koska on aika toimia, eikä paskoa housuun silloin kuin pitää omat pelkonsa voittaa ja astua mukavuusalueen ulkopuolelle.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jos liikekannallepano tulisi, niin kyllä pitäisin todella raukkamaisena niitä jotka eivät kutsuun/käskyyn vastaisi, Suomi kuitenkin puolustamisen arvoinen ulkoista uhkaa vastaan. En kuitenkaan usko, että tuollaiseen enää koskaan joudutaan. Sodissa kun ei ole voittajia, tosin ns hävinneiden puolella vielä vähemmän.

Etkö usko sotaa enää syntyvän? Minä olen sitä mieltä, että jopa Suomen valtion ikuiseen olemassaoloon uskominen on jossain määrin naiivia, historian saatossa tapahtuu kaikenlaista. Toki meidän elinaikanamme Suomi tai muut eurooppalaiset kansallisvaltiot tuskin häviävät kartalta, mutta aikanaan väistämättä tapahtuva läntisen ja kristillisen kulttuurihegemonian hiipuminen tuo tullessaan massiivisia muutoksia.

En kuitenkaan usko, että me tätä muutosta olemme todistamassa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tilastollisesti asiakkaat haluavat luomuruokaa markettien hyllyille ja kertovat tutkimushaastattelijalle aikovansa ostaa tuotteita "erittäin todennäköisesti" tai "melko todennäköisesti." Lopulta ne eivät kuitenkaan mene korkean hintansa vuoksi kaupaksi.

Nojaa, kai tuon voi kääntää niinkin päin, että vaikka täällä muutamat ovat varsin kovaäänisesti kertoneet mitättömästä maanpuolustusinnostaan ja tämän ajatuksen yleistymisestä, niin tilastoja vilkaisemalla voimme todeta aika harvan kuitenkaan jaksavan tehdä mitään asian eteen.

Hivenen samaa on ollut havaittavissa erilaisissa nettiadresseissa koskien kirkon erityisasemaa tai lakeja uskonrauhan rikkomisesta: tämänkin palstan ketjuissa aiheesta on erittäin kovaäänisiä kommentteja, todellisuudessa suomalaisille asia on varsin yhdentekevä ja tämä näkyy allerkirjoittaneiden lukumäärissä. Ei siis varsinaisesti niin, ettei asialla katsottaisi olevan mitään merkitystä, mutta ihmiset eivät vain jaksa itse tehdä mitään.

Minä näen muuten tämän eroareservistä-sivuston sinällään positiivisena asiana. Puolustusvoimauudistuksen jälkeen tehtäviä vaille jää joka tapauksessa jopa satoja tuhansia ihmisiä, on hyvä tietää ketkä ovat motivoituneita ja ketkä eivät.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Toisaalta kyllähän sen ymmärtää, että ei jotain helsinkiläistä juuri kiinnosta lähteä puolustamaan vaikka Lappia tai lappilaista Helsinkiä. Tai Imatraa.. olisi kyllä turhin kohtalo ikinä jäädä panssarivaunun liiskaamaksi puolustaessa Imatraa ja Isänmaata.
Jep. Ei kyllä olisi mitään järkeä lähteä jonnekin hevon kuuseen tykinruoaksi ja jättää oma perhe tänne pääkaupunkiseudulle oman onnensa nojaan. Toki jos joku omaa kotiani ja perhettä uhkaisi suoraan, olisin kyllä valmis tällaisen henkilön kuolettamaan, oli uhkaaja sitten venäläinen tai suomalainen. Menköön nämä rintaansa rummuttavat ja henkisesti teini-ikäisen tasolle jääneet urhot ja sotahullut sinne rajalle tapattamaan itsensä tämän "hienon" maan puolesta.


Kannattaa kuitenkin muistaa, että mainitsemasi "aika moni" ei kuitenkaan todellisuudessa tarkoita kovinkaan montaa. Lähinnä tässä ketjussa saattaa tulla sellaista vaikutelmaa, koska luonnollisesti moni eronnut on asiaa kärkkäästi kommentoimassa.

Tilastollisesti suomalaisten maanpuolustustahto on erittäin korkealla ja itse asiassa tainnut viime vuosina jopa nousta. Valtaenemmistö suomalaisista olisi valmis tarttumaan aseisiin jopa siinä tilanteessa, että tulos näyttäisi epävarmalta.
Heh, tilastot ja gallupit... helppohan se on vastata noissa kyseleyissä mitä lystää. Todellisuus vain on hieman eri ja melko suuri porukka jättäisi kyllä sodan väliin. Ainakin suurin osa armeijan käyneistä työkavereistani on suoraan sanonut että ei todellakaan lähde sotimaan paskan osuessa tuulettimeen. Ja jopa omina inttiaikoina (noin 10 vuotta sitten Vekaralla) totesin että monille se intti oli aikamoista pakkopullaa ja tositilanteessa ei heistä monestakaan olisi kylläkään tämän maan puolustajaksi. Siellä oli kyllä kaikenlaista VMTL-sankaria ja soheltajaa, tuntui että tällainen "pasifistivellihousu" oli yksi nohevimmista taistelijoista silloin siellä. En haluais sen porukan kanssa lähteä kyllä mihinkään, varsinkaan sotimaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös