Kiinalaiset pääskysenpesät ovat minun mielestäni yksi erikoisimmista ruoista, joita tiedän. En ole itse syönyt tätä herkkua, mutta olen harkinnut, josko kehittäisin vastaavanlaisen extreme-ravintelin tänne kylmään pohjolaan. Ruokalistalla olisi tarjolla keitettyjä telkänpönttöjä.
Suomalaiset kauhistelevat sitä, että Kiinassa syödään koiranlihaa. Me kun tunnetusti pidämme koiraa ihmisen parhaana ystävänä. Televisiossa reilusti yli 10 vuotta sitten näkemässäni dokumentissa todettiin, että vastaavasti Kiinassa kauhistellaan sitä, että Suomessa syödään hevosen lihaa - tuo metwurstikone kun on Kiinassa ihmisten paras ystävä.
Erikoisinta ruokaa, mitä itse olen syönyt... olisikohan se Etelä-Virossa saamani pihvi. Olimme lukioluokkani kanssa ystävyyskunnassamme vierailulla vuonna 1997. Tällöin menimme johonkin paikalliseen majataloravintolaan, missä oli ruokana kalaa. Kala-allergikko kun olen, sain ei-kalaa-vaihtoehdon. Pihvi näytti päällisin puolin hyvältä, mutta se paljastuikin sitten mahdottomaksi syödä. Sitä kun ei saanut leikattua millään ruokailutyökalulla. Se kun oli helvetin kovaa, ja kun se lopulta halkesi, paljastui sisältä koppurainen, tummanruskea sisus, joka mureni jauhoksi. Kuin ihmeen kaupalla sain sitä sen verta suuhuni, että sain pääteltyä, ettei se ainakaan mitään tuntemaani eläintä ole. Epäilen, että pihvi oli jonkin sortin korvike-pihvi, mikä oltiin tehty jauhoista ja koko hoito oli päässyt ylikypsäksi.
Erikoismaininnan ansaitsee kaverini kertoma ruokalaji. Hänen mummonsa erikoisuus on tehdä ruokaa, nimeltä vodka-porkkanat. Vodkaporkkanoihin tulee porkkanoita ja vodkaa. Porkkanat pilkotaan ja laitetaan vuokaan ja kaadetaan vodkaa päälle. Sitten seos uuniin kuumenemaan. Alkoholi häviää täysin, mutta "se vodkan hyvä maku säilyy".
En ole kokeillut, eikä kuulemma kaverinikaan.