Erikoiset ruuat mitä olet maistanut?

  • 18 128
  • 86
Tuli tuossa mieleen maailmaa kierrelleenä että mitä erikoisia ruokia olette syöneet tuolla turuilla ja toreilla.

Krokotiilia Thaimaassa jossa myös on uponnu heinäsirkkoja, koppakuoriasia,jotain toukkia ja kerran yhden kananmunan jossa oli puoliksi kehittynyt kananalkio ei ollu häävin näköstä evästä.

Suomessa karhunlihaa ja Ruottissa sitä hapan silakkaa joka haisee kilometrin päähän.

Mitähän eksoottista on jäänyt väliin viisaammat kertokaa hienoista gurmee elämyksistä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiinalaiset pääskysenpesät ovat minun mielestäni yksi erikoisimmista ruoista, joita tiedän. En ole itse syönyt tätä herkkua, mutta olen harkinnut, josko kehittäisin vastaavanlaisen extreme-ravintelin tänne kylmään pohjolaan. Ruokalistalla olisi tarjolla keitettyjä telkänpönttöjä.

Suomalaiset kauhistelevat sitä, että Kiinassa syödään koiranlihaa. Me kun tunnetusti pidämme koiraa ihmisen parhaana ystävänä. Televisiossa reilusti yli 10 vuotta sitten näkemässäni dokumentissa todettiin, että vastaavasti Kiinassa kauhistellaan sitä, että Suomessa syödään hevosen lihaa - tuo metwurstikone kun on Kiinassa ihmisten paras ystävä.

Erikoisinta ruokaa, mitä itse olen syönyt... olisikohan se Etelä-Virossa saamani pihvi. Olimme lukioluokkani kanssa ystävyyskunnassamme vierailulla vuonna 1997. Tällöin menimme johonkin paikalliseen majataloravintolaan, missä oli ruokana kalaa. Kala-allergikko kun olen, sain ei-kalaa-vaihtoehdon. Pihvi näytti päällisin puolin hyvältä, mutta se paljastuikin sitten mahdottomaksi syödä. Sitä kun ei saanut leikattua millään ruokailutyökalulla. Se kun oli helvetin kovaa, ja kun se lopulta halkesi, paljastui sisältä koppurainen, tummanruskea sisus, joka mureni jauhoksi. Kuin ihmeen kaupalla sain sitä sen verta suuhuni, että sain pääteltyä, ettei se ainakaan mitään tuntemaani eläintä ole. Epäilen, että pihvi oli jonkin sortin korvike-pihvi, mikä oltiin tehty jauhoista ja koko hoito oli päässyt ylikypsäksi.

Erikoismaininnan ansaitsee kaverini kertoma ruokalaji. Hänen mummonsa erikoisuus on tehdä ruokaa, nimeltä vodka-porkkanat. Vodkaporkkanoihin tulee porkkanoita ja vodkaa. Porkkanat pilkotaan ja laitetaan vuokaan ja kaadetaan vodkaa päälle. Sitten seos uuniin kuumenemaan. Alkoholi häviää täysin, mutta "se vodkan hyvä maku säilyy".

En ole kokeillut, eikä kuulemma kaverinikaan.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Sistis
Vodkaporkkanoihin tulee porkkanoita ja vodkaa. Porkkanat pilkotaan ja laitetaan vuokaan ja kaadetaan vodkaa päälle. Sitten seos uuniin kuumenemaan. Alkoholi häviää täysin, mutta "se vodkan hyvä maku säilyy".

Itse käytän tuosta korkeintaan versiota, jossa porkkanoiden lisäämisen jälkeen seos siivilöidään ja "kastike" nautitaan hyvässä seurassa. Alkoholi ei katoa, mutta jänikset ovat tyytyväisiä.

Erikoisista ruoista en osaa sanoa. Eipä ole tullut pahemmin muissa maissa maisteltua eksoottisia. Mutta joku voisi pitää erikoisina hirven sisäelimien tai kielen syöntiä.

Että silleen...
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen syönyt marsua sekä naudan vatsalaukkua. Marsu oli hyvää, mutta vatsalaukku narskui ikävästi hampaissa.

Myös kokalehtiä on tullut pureskeltua ja kokateetä siemailtua, vaikka varsinaisena ruokana noita ei kai voi pitää.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiköhän ne aikuisiän eksoottisimmat kokemukset liity kaikenlaisiin mereneläviin ja käärmeisiin. Merenelävistä mustekala on suorastaan herkullista, käärmeenliha sen sijaan on koko lailla mautonta. Nämä ovat sellaisia ruokia, joita on tullut kokeiltua kaukana koto-Suomesta.

Luulisin kuitenkin, että eksoottisimmat ruokakokemukseni löytyvät kotimaasta ja varhais-lapsuudesta. Ainakin vanhempieni mukaan silloin on tullut maisteltua mitä ihmeellisimpiä elukoita ja joukossa olivat kuulemma menneet myös pienet kivet. Mausta en valitettavasti muista mitään, olettaisin kuitenkin kaiken sisääni tunkemani olleen kelpo ravintoa, sillä tässähän sitä yhä näppäillään. Ehe ehe äitee, kyllä poika siitä huolen pitää, mitä suuhunsa laittaa....
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Mustekalarisottoa Kroatiassa pari vuotta sitten... Oli aika eksoottinen kokemus enkä hirveämmin ko. ruokaa arvostanut, jäi siihen yhteen kertaan senkin syöminen.
Muita eksoottisia ruokia en muista syöneeni.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Rippileirillä maistoin kalaa ensimmäisen kerran elämässäni.
Taisi olla vielä jotain lohta.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Mä parhaani mukaan välttelen kaikkea eksoottista maistamasta. Jengi aina brassailee kuinka mausteista ja tulista mitä milloinkin on syönyt, mutta mulla on niin helvetin herkkä makuaisti, että ei tarvitse kaikkea skeidaa mennä maistelemaankaan, kun makuaisti on kunnossa. Pelkkä suola riittää, perkele. Sinappi ja ketsuppikin on liiottelua. Asiaan takaisin... Miekkakala lienee erikoisin siis meikäläisen tapauksessa.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
mustekalaa, sammakonreisiä, kukon kiveksiä ja helttoja.. onhan noita tullut maistettua.

Olen sitä mieltä, että eksoottisia ruokia kannattaa maistaa, mutta usein paras elämys tulee yksinkertaisuuksista.
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joskus yli kymmenen vuotta sitten tuli Thaimaassa maistettua mehiläisten kennostoa, jossa oli toukat vielä sisällä. Kennoa oli liotettu hunajassa. Oli kuulemma ihan suosittua herkkua siellä. Eipä se nyt paljon muulle kuin hunajalla maistunut.

Kerran söin savustetun kampelan sisälmykset. Savulle ne vaan maistuivat. Ja tienasin tällä tempulla 20 markkaa.
 

Rocco

Jäsen
No, itse en ole mitään todella omituista syönyt mutta lukuisia ei niin-tavanomaisia ruokia sitäkin enemmän.

- Ankka
- Villisika
- Strutsi
- Krokotiili
- Jänis
- Poro
- Kenguru

Ei varmasti hätkäytä ketään, mutta olenpa syönyt.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kyllä jää kaikki ylieksoottinen kokeilematta.

Karhunlihaa olen ihan kotiSuomessa päässyt maistamaan ja kyllähän tuo meni, mutta ei ole kunnin naudan sisäfileen voittanutta.

Pari vuotta söin muuten kylmäsavulohta, kun isä 30 euroa siitä maksoi...menihän se alas kun kinkkupiirakkaan upotti ja söi pieninä palasina.

Mitään mikä on vedestä ylös nostettu, en suuhuni pane.

-ipa rules
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuorempana, tanskassa asuessani, söimme erään paikallisen suomalaisnaisen turkkilaisen avomiehen omistamassa ravintolassa.

Eksoottista oli tarjoilu, ja tuolloin tuli maistettua mm. vasikan aivoja. Samalla kertaa tykästyin friteerattuihin mustekalarenkaisiin. Ne pikkulehmän aivot sen sijaan olivat turhan niljakkaita ja mauttomia klöböjä suussa. Samalta tuntuu varmaan syödä superpalloa...
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pikkupoikana isän mukana hirviporukassa vetäisty tappaiskeitto oli ensimmäinen ja viimeinen kerta tuota ruokalajia. Joku pervo siitä tykkää, minä en koske pitkällä tikullakaan siihen. Itse hirvenliha on hyvää, mutta maksan yms. palat lillumassa soossissa feat. perunat ei jaksa napata.

Göteborgissa tuli joskus syötyä spydäriä, sen jälkeen syödyt pyttipannut ovat olleet vain halpoja kopioita. On kokeiltu pussispydäri, mikrospydäri, itsetehty etc. mutta tuota rotsalaiskokemusta ei voita mikään.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Laavapihvit

Niin, omituisin ruoka, mitä olen nähnyt ihmisten pistävän suuhunsa on ehdottomasti tovereideni Pärnussa syömät "laavapihvit", jotka olivat kirjaimellisesti hiileksi poltettuja naudan fileitä.

On myös mainittava, että eräs jannu tuolta Kuninkaidenlaaksosta maistoi kerran tärpättiä, jonka jälkeen kuulemma närästi viikon.

Itse olen kaikkiruokainen, joskin ainoa ehto on se, että en pistä suuhuni mitään, mikä on ollut toisen perseessä.

Täältä tähän
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Snakster
Itse olen syönyt marsua sekä naudan vatsalaukkua. Marsu oli hyvää, mutta vatsalaukku narskui ikävästi hampaissa.

Myös kokalehtiä on tullut pureskeltua ja kokateetä siemailtua, vaikka varsinaisena ruokana noita ei kai voi pitää.

Oletko Riku Rantala? (Madventures)

Näitä on varmasti muutkin maistaneet:

- Villisika
- Hai
- Kenguru
- Särki

Näitä ei:

- Punainen Kärpässieni. Suosittelen nautittavaksi suoraan maasta muovisella kertakäyttölusikalla.

- Myrkyllisiä marjoja suoraan pihalla kasvavasta pensaasta.

Nämä eksoottisimmat makuelämykseni olen kokenut aika nuorena. Jälkiruoaksi nautin oksetussiirappia lääkärin vastaanotolla.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jotain eritteitä on tullu maistettua...eihän ne varsinaista ruokaa ole mutta...

Erikoisista ruuista,varmaan ulkomaalaisten mielestä eroikoista on nämä jo mainitut sisäelimet (hirvi,nauta etc) tai vaikka hirven kieli. Mustekalaa on myös tullu syötyä monta kertaa,kerran miekkakalaa,joskus junnuna sian sorkkia! Aika vähäistä nuo omat oikeasti eksoottiset ruuat on. Yleensä kyllä haluaisin maistaa kaikkea spesiaalia kun olen reissussa mutta vissiin sitä on tullut matkusteltua aika vähän:) Tulevaisuudessa olisi mukava testata ainakin etanoita ja valaanlihaa.
 
No tuossa toissa talvena oltiin Egyptissä ja siellä tuli maistettua kamelia ja jotain aivan outoa kalaa. Siis kalan nimi oli outo. Kameli oli ihan syötävää, mutta se kala maistui hirveälle.
 

El_Gizmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, ManU
Pässin kiveksiä tuli tuossa ennen joulua maisteltua.

Kerrassaan herkullista!

En kuitenkaan usko, että nousuhumala olisi minua tuohon kulinaristiseen tekoon johdatellut...
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti ipa rules
Pari vuotta söin muuten kylmäsavulohta, kun isä 30 euroa siitä maksoi...menihän se alas kun kinkkupiirakkaan upotti ja söi pieninä palasina.

Aijai, kylmäsavulohihan on parasta mitä maa päällään kantaa. Leivän päällä, ruuassa, pelkästään - ihan sama.

Itse en ole muistaakseni syönyt mitään kovin erikoista. Mustekala ja hirvi (en ole tästäkään ihan varma, mutta muistelisin) taitavat olla eksoottisimpia.

Mutta mun korvaan lens pienenä perhonen, kelpaako se?
 

Anton

Jäsen
Kammottavimpia ruokia, mitä tiedän on hainevä.
Ollessamme Islannissa meidät puolipakolla pistettiin maistamaan hapatettua hainevää. Valmistusperiaate on sama kuin Norrlannin surströmmingillä. Hainevä pysyi sisällä ja maku oli, yllättävää kyllä, ihan hyvä, mutta se haju! *vatsa kramppailee*

Olen ollut myös mukana hirvimetsällä ja se mikä ei pysynyt sisällä, oli juuri ammutun hirven vasan vielä lämmin veri.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tuo antonin mainitsema hapatettu hainevä toi mieleen toisen Islantilaisen herkun, eli mädän hain. Tämä mätä hai pääsi mtv3 kanavalla kesällä esitettyyn erikoisia ruokalajeja ohjelmaan.

Kyseisessa ruokalajissa käytetty hai suojaa nahkaansa niin, että nahka on kyllästetty urealla ja sen liha on myrkyllistä heti syötynä. Kun lihaa(kusta) mädätetään muutama kuukausi kallionkolossa, niin murkyllisyys/urea katoaa, mutta haju jää.

Kaikkea sitä ihmiset viitsivät syödä.

-ipa rules
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös