MustatKortit
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En ole mikään doping-asioiden asiantuntija mutta voisi ajatella niin että käryjen määrä kertoo siitä miten tosissaan mikäkin sarja tekee antidoping-työtä, vai mitä?
MLB:ssä ensimmäinen rankaisu ei ole "nuhtelut" vaan pelikielto 50 seuraavasta pelistä jolta ajalta kärähtänyt pelaaja ei saa joukkueeltaan palkkaa. MLB:ssä on lisäksi kärähtänyt pelaajia aivan sarjan huipulta, sarjan kovapalkkaisin pelaaja New York Yankeesin Alex Rodriguez jopa kahdesti. En tiedä että vastaavia käräytysnäyttöjä olisi missään eurooppalaisessa suuressa jalkapallosarjassa, ei toki NHL:ssäkään, joskin arvelen että kaikista noista sarjoista löytyy douppaajia yhtä lailla.
Minäkin olen ymmärtänyt, että MLB:ssä on otettu isoja askeleita oikeaan suuntaan ja d-vitamiinin on arveltu vähentyneen sarjassa. Tietysti tuo mainitsemasi 50 peliä ei niin paljoa rankkua ole, kuin miltä se kuulostaa, ottaen huomioon kuinka paljon matseja yhden kauden aikana on, kukin jengi pelaa yli 160 ottelua.
Toisin sanoen d-rikkeestä saa muutaman kuukauden pelikiellon, wadan alaisissa yu- tai vaikka hiihto-tapahtumissa puhutaan alkuun kahdesta vuodesta (mikäli käry varmistuu)
Toinen minun hutiloiden kirjoittamani asia oli se, että toki tarkoitin myös Euroopan isoja palloilusarjoja, epäilemättä niissäkin doupataan, vaikka olen hivenen samoilla linjoilla @TomiP :n kanssa siitä, ettei futiksessa ole ehkä yhtä paljoa d-vitamiinia käytössä.
Mutta yleisesti ottaen - ja huolimatta MLB:n parannuksista - sanoisin, että sarjat kuten NHL ja NFL suhtautuvat kevyesti dopingiin ja monilta osin niiden d-ohjelmat eivät kestä kriittistä tarkastelua.