Te, jotka näistä kontakteista aina valitatte, niin haluatteko oikeasti nähdä sellaista jääkiekkoa jatkossa, missä täytyy kontaktin ottamisen sijaan väistellä pelaajia, jottei vaan kontaktia pääse syntymään. Kaiken lisäksi se väistely ja esteettömästi keskialueen läpi täyttä häkää puikkelehtien vaan lisää sitä nopeutta, mikä kuitenkin pysähtyy jossain vaiheessa törmätessä maalivahtiin/maalintolppaan/takalaitaan, mikä taas altistaa uusille ja vakaville onnettomuuksille.
Minä näen tämän ihan samoin. Ei taklaaja näillä pelin nykylainalaisuuksilla olisi tässä tilanteessa voinut oikein muuten tätä tilannetta pelata.
Olisiko taklaajan pitänyt sitten arvioida, onko taklattava haavoittuvassa asemassa? Mielestäni ei, mutta se on ainoa tekijä jonka minä näen tässä taklauksessa jostakin näkökulmasta taklauksessa olevan väärin. Vaikka kyseessä on ennen kaikkea taklatun pelaajan itsensä tekemä taktinen valinta, pelata kiekkoa sillä riskillä että tulee taklatuksi. Mikä puolestaan on mielestäni myös puolustajan pelitaktinen ”velvoite”, taklata silloin kun taklattava pelaaja tekee tämän valinnan.
Lisäksi näen että pelin evoluutio tulee olemaan tämä mikä nykytilanteessa tuntuu täysin typerältä, että pelissä tulee jopa edulliseksi ”suojella” matalalla luisteluasennolla ja pitämällä pää alhaalla kiekonhallintaa. Koska esimerkiksi tälläisten pelikieltojen myötä tämä tässä tilanteessa taklatun pelaajan pelitapa on todettu oikeaksi ja taklaajan pelitapa vääräksi.
Toinen asia on sitten että pelistä pitäisi saada kaikki pääosumat kokonaan pois. Kiekollisen pelaajan holtiton pelitapa ei vaan sitä turvallisuutta pelissä lisää kenenkään kannalta, ja minun mielestäni tässä ollaan jälleen saman tietynlaisen ”kunniakoodin” ytimessä. Kenenkään ei pitäisi pelata sillä tavalla että asettaa itsensä tai toisen vaaraan loukkaantua. Tietty vähän ristiriitaista kun kyse on pohjimmiltaan nimenomaan kamppailu-urheilusta jossa agressio ja vastustajan satuttaminen (ei vahingoittaminen) on niin vahvasti läsnä osana pelitaktisia yksilön valintoja.