Mä olen nyt tässä viime aikoina pohtinut tätä asiaa, osittain Jouni Niemisen blogin ansiosta.
Kirjoittelin tästä tuonne Niemisen blogin keskusteluunkin, mutta otetaan asia esille tässä nyt.
Erillistä ketjua en aiheesta viitsi avata, koska aiheen suurin pointti on nimenomaan nämä perkuleen päähänkohdistuneet tiltit.
Olen vahvasti yhä enemmän sitä mieltä, että Show tappelijat pitää saada pois kaukaloista.
Ennen kun luet pidemmälle niin, minä en ole kukkahattutäti tämän asian kanssa, minä pidän jääkiekkotappeluista ja mielestäni ne kuuluvat lajiin.
Tämä ei ole John Scottia vastaan aloitettu taisto, mutta kaverin viimeaikainen tempaus oli se, mikä tämän vahvan ajatuksen herätti.
Jääkiekko joukkueessa on monenlaista roolia tarjolla erillaisille pelaajille. Näin kuuluukin olla.
NHL tasolla joukkueilla on tarve pitää sellaisia pelaajia rosterissa, jotka pitävät huolen siitä, että "meidän junnuja ei tönitä liikaa". Tai, että maalivahtia ei käydä ajelemassa kun naapurin Piikaa.
Yhä enenevissä määrin, kuitenkin nämä meidän Orrit, Scottit ja Sestitot keskittyvät toisiinsa, mennään aloitukseen, vähän tönitään ja sitten tiputetaan hanskat. Peli pelin sisällä, kun molempien joukkueiden Show tappelijat antaa yleisölle pääsylipun arvosta.
Juttu on kuitenkin se, että nuo viitisen minuuttia kentällä viilettävät karjut, tekevät siellä muutakin kun ottavat keskenään painia. Sieltä on valmentaja puolelta helppo antaa ohjeita, että käyppä pistämässä tuolta vastustajan kapteeni levyksi, jos vain millään saat mahiksen.
Jokainen voi kuvitella, että jos pelaat viisi minuuttia tai alle pelissä, että mikä se "fiilis" peliin on. Kuinka helkutin helppo on vetää ihan oikeasti vahingossa taklaus myöhässä 20 senttiä ohi helvetin moisessa vauhdissa ja suoraan vastustajan kaaliin.
En puolustele tai väitä, että Scottin tempaus oli vahinko, mutta väitän, että vuorenvarmasti osa noista taklauksista, mistä on bannia ns. Show tappelijalle tippunut on ollut juuri niitä, vahinkoja.
Näen paljon mielummin, spontaaneita, pelitilanteista syntyneitä tappeluita ja sellaisia tilanteita, joissa ketjukaveria mennään puolustamaan.
Sen sijaan, että aloituksesta tapahtuu tämmöisiä:
Laraque funny micd up - YouTube
Mitä tulee loukkaantumis aspektiin tappeluista, niin siellä kaukalossa tulee loukkaantumisia aina kun pelataan, tappelut kuuluvat osana tuohon.
Jos meillä olisi enemmän sellaisia pelaajia, kun esimerkiksi Cal Clutterbuck tai Tuomo Ruutu sen sijaan että meillä on Colton Orr ja John Scott niin NHL:n katsominen olisi mielekkäämpää (tiedän kuinka kärjistetty ja epätasapainoinen tämä esimerkki on), mutta sen lisäksi vältyttäisiin valmentajien ja GMien päätöksestä designoida joukkueelleen Show tappelija, kenet voi tiukan paikan tullen "uhrata" menemään vastustajan parhaiden pelaajien perään.
Kukaan valmentaja tuskin olisi valmis menettämään hyvää alivoima spesialistia tai joukkueen parasta karvaajaa pitkäksi aikaa vain sen takia, että vastustajan parasta päästään taklaamaan päähän.
Haluan nyt tuoda esille sen, että kyse ei ole pelaajan taidoista (Millbury on pelle), vaan siitä
millaisessa roolissa joukkueen valmennus ja GM joitakin pelaajia haluavat peluuttaa. Tuollainen pelaajarooli jonka tarkoituksena on tiputtaa hanskat vastustajan vastaavan roolin pelaajan kanssa ja vetää bambi luistelulla tuhatta ja sataa vastustajan parhaan pelaajan kimppuun on täysin naurettava.
John Scott on itseasiassa mielestäni ihan kohtuullinen pakki jos totta puhutaan. Ei NHL tasoa ehkä, mutta tuon tappelijan roolin ulkopuolella siellä alla on oikeasti ihan pelaajakin.
Olen "all-in" sen puolesta, että pelaajilla on oikeus kaukalossa puolustaa joukkuetovereitaan tai itseään,
mutta sen kuuluisi olla jokaisen tehtävä, ei näiden 5 minuuttia pelaavien kavereiden.
Olen myös sitä mieltä, että pidemmät pelikiellot pitäisi saada aikaiseksi ja tähtistatus suojaus pois.
Jos bannit tuplattaisiin ja tähdetkin saisivat samalla mitalla bannia, niin lopputulos olisi se, että meillä pelaisi kaukalossa enemmän terveitä pelaajia.
Osa noista pelaajista olisi supertähtiä ja nuoria lahjakkuuksia.
Kertokaas ajatuksia.