Siinä oli 5 kolmen pisteen voittoa ekaan 13 peliin, eli ei tuo nyt riemukjkaasti ainakaan alkanut. Mutta riitti muutoksiin aiemmista suunnitelmista. Siitä olen samaa mieltä, että ilmoitus valmetajanvaihdosta oli ajoitettu päin persettä. Kummallakin valmentajalla oli voimassa oleva sopimus IFK:n kanssa, joten olisi hyvin voitu odottaa kauden päättymistä julkitulon kanssa.
Mutta taatusti asialle on ollut erittäin painavat perusteet, joista ei täällä tiedetä, ja siksi toimintatapa tuntuu nyt typerältä. Muistelmia odotellessa... Hassuinta oli, että se ketsuppipullo oli jo avautunut. kun Selin sai kenkää, eli kunnia pelin kääntymisestä ei ollutkaan yksin Pikkaraisen, kuten muistelin. Pikkarainen joutui päävalmentajarooliinsa etuajassa, mikä oli pois hänen valmistautumisajastaan. Lisäksi joukkue oli tietenkin sekaisin valmentajavaihdoksesta, mikä ei taatusti ole paras lähtökohta yhdellekään valmentajalle. Siksi pidän -19 kevään ja syksyn peliä arvossa, koska ajoittain joukkue pelasi todella hyvin. Itse vaihdosta en osaa pitää mitenkäänlaiskana ratkaisuna, koska päävalmentajan vaihto ei ole ihan kevyt päätös kesken kauden. Pikkaraisella oli jo sopimus, ja urapolku pedattuna, joten en nyt siitä kiinni pitämistä näe laiskuutena, vaan sopimuksista kiinni pitämisenä.
Seura on kärsinyt kohtuuttomasti sairastamisista ja loukkaantumisista valmentajasta piittaamatta. Vasta fysion vaihto näyttää hieman parantaneen tilannetta. Miten jatkossa, aika näyttää. Mutta se nyt on selviö missä joukkueessa tahansa, että jos pelaajia puuttuu pari kentällistä, niin kyllä se suorituskykyyn vaikuttaa. Ei se silloin ole minkään taakse menemistä, vaan tosiasioiden tunnustamista.
Jokaisella joukkueella on nousunsa ja laaksonsa, mikä heijastetaan valmentajan tekemisiksi, vaikka hänellä ei siinä suurta osaa olisikaan. Mun on mahdoton uskoa sitä, että HPK:n nykylento olisi yksin Pikkaraisen ansiota. Kyllä joukkueessa on ollut sama taito edeltävänkin valmentajan aikana, mutta jostain syystä joukkue ei ole halunnut pelata kaikella potentionaalillaan.
Ihan hyvä, että siellä kelkka on kääntynyt. Enkä halua ottaa mitään pois Pikkaraiselta, sillä oma uskoni häneen valmentaja on ollut katkeamaton siitä hetkestä, kun hän IFK:n penkin taakse tuli. Olen saanut täällä paskaa niskaani vähintään riittävästi koittaessani pahimman dissaamisen aikana nähdä pelistä ja Pikkaraisesta hyvätkin puolet. Siihen en ota kantaa, että onko hän vielä huippuvalmentaja, mutta taatusti matkalla tuohon harvalukuiseen joukkoon. Huipulle, mistä on vain yksi tie eteenpäin. Ja tilalle tunkee joku, jonka nimeä ei tiedä vielä kukaan, mutta joka vie joukkueensa uskomattomaan lentoon keksimällä kehittyvään peliin jotain sellaista, mitä muut eivät ole tulleet ajatelleeksi. Siksi itse en kavahda millään tapaa tuntemattomiakaan nimiä valmentajavalinnoissa, sillä en seuraa lätkää niin kattavasti, että olisin ytimessä jokaisen intohimoisen valkmentajanousukkaan tekemisistä. Joskus mietin sitä, että milloinhan nähdään jossain pääsarjassa nainen miesten joukkueen päävalmentajana. Olisiko se yksi tapa nähnä peli toisella tapaa, ja sitä kautta saada peräänkuuluttamaani kilpailuetua. No, ihan heti ei tapahdu.Tai...
Mun vaatimukseni IFK:lle ovat jonottamatta kaljaa ja parempaa safkaa. Seura saa hoitaa lätkän ilman mun viisasteluitani. Tuo lopun listaus uuden valmentajan profiiliksi on yhteenveto niistä vaateista, mitä täällä on uudelle valmentajalle esitetty. Tiedän hyvin, ettei tuollaista ole sen enempää valmentajissa kuin alle 30v koodareita 30v työkokemuksilla. Mulle uudessa valmentajassa oleellisinta on se, että hän on nähnyt sen, mihin peli on kehittymässä, ja keksinyt jotain kilpailuetua, jolla voittaa pelejä. Täällä suurin kiima valmentajaruleteissa on yleensä loppuun kalutuissa luissa, valmentajakaarensa iltatähdissä, joilla ei ole enkää kummoistakaan annnettavaa pelin kehittymiseen.