Ensimmäinen autosi?

  • 14 817
  • 146

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
En ole autoihmisiä ollenkaan enkä edes ajanut kymmeneen vuoteen. Mutta kyllähän Talbot 1510GLS:n muistaa kuin ensirakkauden, isältä sain.

Mitähän vuosimallia se nyt sitten oli, ei mikään ihan uusi. Hyvä peli, talvella käynnistyi tuosta vaan, vaikka oli varuskunnan pihalla pari viikkoa seissyt ja juuri koskaan ei jättänyt tielle.

Kierroslukumittari, sitä ei varsinkaan unohda.

Kuinkas laatikko pelasi? Omassa oli Talboteille tyypillseen tapaan kakkosen synkronointi paskana, eli alas vaihtaessa oli käytettävä välikaasua.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Toyota Corolla -78. Eli siis tällainen noppacorolla, taidetaan tuntea myös nimellä p***ucorolla (vai onkohan se nyt sitten joku muu Corolla-malli, en ole varma). Korimalli muistutti hämäävästi Datsunia, sain sillä aikanaan parkkisakon Porin keskustassa ja lappuliisa oli kirjoittanut lappuun merkiksi Toyota/Datsun ja kysymysmerkki :)

Vaikka auto oli varustettu käsiryypyllä ja kaikkea, niin muistan miten vuonna 2000 katsastaja sanoi että hyvin harvoin näkee 22 vuotta vanhaa autoa, joka on näin hyvässä kunnossa. Hieno ja rakas menopeli siis oli..
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuinkas laatikko pelasi? Omassa oli Talboteille tyypillseen tapaan kakkosen synkronointi paskana, eli alas vaihtaessa oli käytettävä välikaasua.

Ei ongelmia tai sitten en vain huomannut. Sähköjen kanssa oli joskus jotain, mutta keskelle metsää ei ikinä jääty. Ja vieläpä joku faijan kaveri tai mikä ikinä noita korjasi, niin sekin puoli hoitui. Kyllä siellä toisaalta aika monta kertaa taidettiin käydä moikkaamassa, mutta aina sen jälkeen matka jatkui.

Tuli sekin mieleen, että tuo on muuten itse asiassa ainoa auto mikä on koskaan ollut ihan oma. Ja uutta ei tule enää, pärjään ihan muutenkin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mutta kyllähän Talbot 1510GLS:n muistaa kuin ensirakkauden, isältä sain.
Siis sait isältä mitä??? Tai no, älä kerro. Sulla on ollut tarpeeksi ongelmallinen nuoruus jo tuon Talbotin kanssa muutenkin.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
The myth. The legend.

Ensimmäinen auto oli se ainoa ja oikea, eli 1974 mallin Toyota Corolla 1300. Turusta kun lähti kiihdyttämään niin kyllä jo Loimaalla huippunopeudeksi sai 130 km/h ja ajotuntuma oli kuin jättimäisessä sheikkerissä. Kyseinen kosla pöllittiin Varissuolta neljä-viisi kertaa, joka kerta toki löytyi takaisin. Ts. tankissa ei voinut pitää kuin max. 10 l bensaa, jottei lainaretket mene pitkiksi.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Palouatonpunainen C-mallin Opel Kadett vm. 1976. Hankin sen kesällä 1985 heti kun olin kortin saanut. Rekisterinumerokin on jäänyt mieleen ja yritin taannoin selvittää, olisiko kiesi vielä liikenteessä, mutta kuten olettaa sopii, niin ei löytynyt tietoja.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Toyota Corolla XSi vuodelta 1990. Korimallina liftback, ja moottorina jykevä 1.3 litrainen ruiskukone. Auto palvelikin minua uskollisesti huhtikuulta 2008 aina tämän vuoden huhtikuulle, kunnes tuossa hieman ennen Suonenjokea jakopäänhihna katkesi ja matka loppui siihen. Mittarilukema näytti n. 325 tkm, joten ihan hyvät metrit tuolla tuli ajettua, vaikkakin Corollalla tuon määrän pystyy vaikka tuplaamaan.

Periaatteessa sen olisi ehkä voinut korjatakin, mutta luultavasti hihnan katkeaminen aiheutti jonkinlaisia muitakin vaurioita sinne konehuoneeseen, joten remontti olisi tullut melkoisen hintavaksi ja kun ottaa huomioon ettei autolla enää ollut jälleenmyyntiarvoa, niin päätettiin auto myydä romunkerääjälle.

Hyvä pirssi se oli, koskaan ei ollut mitään muuta vikaa. Snif.
 

halogeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Mazda 626 1.8 vm. -88. Kilometrejä tuli täyteen 450 000, joista itse ajoin n. 80 000. Virtalukko oli niin löystynyt, että avaimen pystyi helposti irrottamaan auton ollessa käynnissä ja joskus se vain putosi jalkoihin ajon aikana vähänkään huonommalla tiellä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mazda 626 1.8 vm. -88...Virtalukko oli niin löystynyt, että avaimen pystyi helposti irrottamaan auton ollessa käynnissä ja joskus se vain putosi jalkoihin ajon aikana vähänkään huonommalla tiellä.

Hoho, pikkubroidilla oli sama ongelma parissa erissäkin 323 -Mazdassa. Jälkimmäisen, faijalta perityn Mazdan ovet aukesivat ja kone käynnistyi vaikka jäätelötikulla. Kilometrejä tuossa oli taulussa inan vajaa 600 tonnia, kun pellit lopulta ruostuivat ympäriltä sellaiseen kuntoon, että katsastusmies nauroi suoraan päin naamaa, ryökäle. Mutta moottorivikaa ei missään kohtaa tullut, mitä nyt ymmärrettävästi noilla kilometreillä alkoi öljy vähän Mazdalle maistumaan.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Fiat 128 vm-78. Ostin sen vuonna 1986 tai 1987.
Oli kova peli.
Uskomatonta! Prikulleen sama täällä. Vuosi oli -87. Ja viiatti oli tietenkin verrarinpunainen. Maksoin siitä 4500 markkaa.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Ford Cortina 1.6 VM-1969. Legendaarisella Kentin koneella oli ostettaessa ajettu rapiat puolimiljoonaa ja jokusen kymppitonnin tuolla itsekin päästelin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ensimmäinen käyttöauto oli äidin metallinhohtovihreä "urheiluauto" Ford Capri 1600 GT vm -69, mutta ensimmäinen omilla rahoilla ostettu tummanruskea Toyota Corolla vm -74 (taisi maksaa jotain 3500 mk). Uskollinen palvelija kunnes varastettiin. Löytyi hylättynä ja ihan ehjänä kuukautta myöhemmin, mutta valitettavasti vakuutusrahat oli jo saatu.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Sain ajokortin syksyllä -91, ja ensimmäinen autoni oli ukkivainaan perikunnalta halvalla muilutettu Datsun Sunny vm. -80. Neliovinen, hopeanharmaa. Saadessani auton siinä oli noin 60 tonnia mittarissa. Ajoin sitten siihen parissa vuodessa sata tonnia lisää ja myin, sain vielä viisituhatta markkaa. Vieläkin pidän sitä hyvänä kauppana.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Nissan Sunny 1.6 slx -87. Faija osti aikanaan uutena ja antoi mulle ostaessaan uuden auton. Auto on tällä hetkellä appivanhempien luona maalla muutaman muun auton kanssa. Viime kesänä oma poika otti ekat tyypit Nissanilla pellolla. Hyvin on rohko kestänyt ilman suurempia vikoja tai ruosteen raiskausta. Toki varmaan johtuu siitäkin, ettei autolla ole ajettu 200tkm enempää.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Osallistuin aikoinani isäukon auton rahoitukseen tarkoituksella, että myös minä sitä saisin käyttää, ja voi pojat, kyllä käytinkin...
Auto oli pakasta vedetty Saab 96 vm. -74 ja kokonaan oma surkuhupaisa juttunsa oli sen ostaminen - kuvitelkaa itse lukiolainen pojankoltiainen ostamassa uutta autoa.
Varsinainen ensimmäinen ikioma autoni oli Fiat 128 -72, jonka ostin muutamia vuosia myöhemmin samalta myyjältä kuin tuon mainitun Saabin - välillemme syntyi luottamuksellinen suhde tuon ensimmäisen kaupan sekoilujen yhteydessä.

Fiat oli uskomaton kärry, jonka opin tuntemaan läpikotaisin. Tein sille kaikki huollot ja korjaukset itse. Tein siihen kerran jopa pakoputkenkin, "tehoputken", joka meni katsastuksessakin läpi ilman huomautusta.
Ainoa ongelma, jota en saanut aisoihin, oli kaasarin kurkun jäätyminen tietyillä keleillä. Mutta - kun auton sammutti ja odotti pari minuuttia, se kävi taas kunnolla eikä ongelma uusiutunut kuin vasta uuden kylmäkäynnistyksen jälkeen.

Nykyisestä autostani en voi vaihtaa edes kaikkia polttimoita itse, vaan ne hoidetaan huollon yhteydessä pienen lisälaskun säestyksellä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Vuonna -93 ostin Ford Escort 1.3 LX:n vuodelta -86. Hyvin palveli vuoteen -99 asti. Oli alumiinivanteet ja vauhtiraidat.

Paras muisto koslaan liittyen oli se, kun kairasin silloista tyttöystävääni takapenkillä ykköseen ja kakkoseen. Tämä tapahtui vuonna -95 ollessani armeijassa.

Myin hieman rapean Eskon vuonna -99 1300 markalla jollekkin jobbarille ja kiulu tuli vastaan vielä vuonna 2003 Espoon suunnalla. Sen jälkeen ei havaintoa.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Opel Kadett -81 1.3 S, vv 1991-97, kolmivaihteinen automaattilaatikko. Ohittaessa täytyi tehdä ensin tarkat laskelmat tuulenvastuksesta ja muista tekijöistä. Kuusi vuotta sillä ajoin, sitten tuli risteyksessä kolmion takaa yli-ikäinen mazda-kuski, joka halusi muuttaa kohtaloaan, ja minun kämmenluustoani.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Opel Kadett vm -76, ja sillä tuli ajeltua noin vuosina 1988-91. Kaverit ryyppäsi Amiraalia, kun meikäpoika toimi kuskina. Se oli sitä surutonta nuoruusaikaa.
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Ford Granada -81. Takaveto ja kokoa kuin lentokoneessa. Tehot tais olla likempänä riippuliidokkia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Rekisterinumerokin on jäänyt mieleen ja yritin taannoin selvittää, olisiko kiesi vielä liikenteessä, mutta kuten olettaa sopii, niin ei löytynyt tietoja.

Tietenkin on muuten jäänyt rekisterinumero mieleen. Ei kai sitä unohdeta? Muistan itse asiassa myös lapsuuden Mininkin numeron.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tietenkin on muuten jäänyt rekisterinumero mieleen. Ei kai sitä unohdeta? Muistan itse asiassa myös lapsuuden Mininkin numeron.
Niin muistan minäkin. Sillä sitä tuli opeteltua ajamaan peltotiellä 12-vuotiaana. Memories!
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Punainen 1996 vuoden Citroen Xantia. Todella hyvä ajettava ja tykkäsin todella paljon.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joku Skoda se oli ja kestävää laatuakin. Skodan voisin ajatella joskus hankkivanikin, jos ja kun tämä nykyinen autoni sanoo lopullisesti yhteistyösopimuksen irti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös