Ensimmäinen autosi?

  • 14 784
  • 146

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ensimmäinen oli Toyota Corolla DX, muistaakseni vuosimallia 1987. Riitti vikoja ja käynnistyksen kanssa oli ongelmia. Sain keväällä ja ennen talvea oli jo pakko laittaa vaihtoon. Seuraavalla kärryllä tulikin useampi vuosi ajettua.

Tämäpä yllättävä tieto. Eikös tuo aikansa nuorison klassikko- helmi tunnettu juuri luotettavuudesta? Ruostetta ei vain näissä parane päästää "taloksi", tai muuten syö lyhyessä ajassa koko auton. Mutta kai sitä huonoja yksilöitä voi olla joka mallissa...
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Volvo Duett -66, mulla 1977-78. Lämmin ja vakaa peli, kori ihan läpimätä.
Taisin maksaa ostaessa 2400 markkaa, pohjan hitsauksiin meni ainakin tonni.
Liikenteessä harmitti, kun tuli manneja viereiselle kaistalle huutamaan:
" Terve sie serkkuu, mitä sie pyyvät Volvost?"

B-18 alkoi sitten kolisemaan, en siihen aikaan osannut tehdä mitään, myin pilkkahinnalla veks.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
-88 Nissan Sunny. 1,6 SX. Helvetin kova peli. SX tarkoitti että ei ollu sähkölaseja edessä. LX-mallista löytyi. Basso takaluukussa painoi varmaan enemmän kuin itse auto.
 

Glove

Jäsen
Tämä nyt on helppo, kai nyt suurin osa muistaa ensimmäisen autonsa? Toinen onkin sitten jo vaikeampi. Ensimmäinen autoni oli Nissan Cherry 1.5GL vuosimallia 1986, Maksoi kokonaiset 20000 markkaa kun ostin sen melkein uudenkarheana vuonna 1996. Ei sillä ollut ajettu paljoakaan, olisiko ollut vain hieman yli 100000 km. Tuolla huristeltiin exän kanssa esikoisen syntymään saakka, mutta eipä tuo kolmiovisuus ollut kovin kätevää turvakaukalon kanssa, joten auto meni vaihtoon ja tilalle tuli Peugeot 406.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Sehän oli tietenkin Peugeot 205 1.1 XL. Isukki ja vaari ostivat kimppaan kun täytin 18. Näin jälkeenpäin voi sanoa että oli ihan kaamea kiesi, mutta silloin kun ei paljon paremmista tienny niin ajoi asiansa ja siirsi nuoren Malkkisen paikasta toiseen.

Tänä päivänä jos lottovoiton saisi niin haaveissa olisi ostaa GTI malli tuosta samaisesta 205:sta, on kuulemma ihan älytön vehje.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sehän oli tietenkin Peugeot 205 1.1 XL.
Piti ihan käydä ihailemassa sinun mop... anteeksi, autoa(!) verkkosivuilta. Ajattelin tuon 1.1:n heppamääriä.
Suunnilleen sama kuin minun tuon em. Corsan 1.1:n. Kyllähän näillä kauppareissut teki, kunhan ei ollut ylämäkiä?!
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Piti ihan käydä ihailemassa sinun mop... anteeksi, autoa(!) verkkosivuilta. Ajattelin tuon 1.1:n heppamääriä.
Suunnilleen sama kuin minun tuon em. Corsan 1.1:n. Kyllähän näillä kauppareissut teki, kunhan ei ollut ylämäkiä?!
Näillä tykeillä kun pääsis viivalle niin nähtäis jotta kuka on kuka ja kenellä se isoin peenis loppujen lopuks onkaan!
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Penskana oli jäärata-autona Skoda 135 GLI, ensimmäinen itäblokissa suunniteltu ja toteutettu ruiskumoottorillinen ajoneuvo. Hurja peli, sain vaan hajalle kun otti jäätyneestä vallista ilmalennot (ei onneksi humpsahtanut lammen jäästä läpi), minkä jälkeen ei enää saanut imettyä bensaa koneelle. Käsipumppu siinä oli moottorissa niin sai muutaman metrin kerrallaan liikkumaan kun pumppaili ainetta manuaalisesti. Tieliikenteessä ensimmäinen oma pirssi olikin -86 626 Mazda hurjalla 2 litran koneella, keskuslukituksella ja sähkölaseilla. Taisi maksaa 300 markkaa ja oli läpilaho, hitaalla vauhdilla kun ajoin nokkakolarin kyseisellä pirssillä niin runko painui kasaan 15 senttiä. Tuli kyllä hyökkäävämmän näköinen mutta harmillisesti meni lunastukseen. Tuon jälkeinen hankinta oli peräti 300 euron Mitsu Coltti (saattoi olla suunnilleen -88), jännä peli ajaa kun satasen vauhdissa alkoi jo tärisemään ja Kuopion moottoritiellä kun testasin huippuja niin 140kmh kohdalla oli pakko luovuttaa kun nähnyt enää tärinältä kunnolla eteenpäin. Tuossa taisi olla myös hauskoina yksityiskohtina että pakkasilla hirtti kaasun ja ovet saattoivat aukeilla itsestään kaarreajossa.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitos! *naurua*
Kiihdytyskilpailu: Sinun 205, minun Corsa ja peeniksemme pituudet. Joudumme hoitamaan sen vessan ykköshomman, nuoruuden traumoihin perustuen, vielä pitkään - istualtamme. Muutoin lahjakkaasti kusemme omille kengillemme.
Realistisempi kilpailu: kumpi työntää paskamopoaan 100 metriä nopeammin?
 

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Opel kadett 1980 "rally"look ja väri komean keltainen. Komeat vanteet, ralliratti ja kaikki herkut. Maksoi 4000mk

Toimi kk kun unelma, sen jälkeen kaara valotolppaan ja se auto meni siihen.

Oli liukasta ja kun tulin risteykseen vihreillä niin Volvo jumissa edessä, renkaat suti.
Lapsi katteli ikkunasta kun suoraa tultiin kohti. Ei auttanut jarrutus, jarrut veke ja sain käännetttyä poispäin, liukuen tolppaan.
 

pyyksteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, Jokerit
Noloa myöntää mutta Ford Sierra vm - 89. Tampereelta haettiin kaverin kanssa ja vaikka konepellin alta löytyi mustekalaviritys niin ei haitannut, oli niin kivat poppivehkeet mukana. Vioista sanottiin vaan että "otat sen auki niin saat sen kuntoon".

Mutta voi pojat että olin onnellinen silloin. Myöhemmin kaveri päissään otti auton luvatta käyttöön ja ajoi katon kautta ympäri kyydissään pari muutakin kaveria. Kaikilla suunnilleen vain bokserit jalassa saunan jäljiltä. Onneksi kellekään ei käynyt mitään vaikka kuskikin lensi ikkunasta pihalle rytäkässä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ensimmäinen autoni oli isäukon käytöstä 80-lätkäläiselle siirretty 14 vuoden ikään maturoitunut Ford Taunus. Tuhnuksessa oli 1,6 litrainen huikean korkeaviritteinen rivimoottori, josta ainakin uudenkarheana oli saattanut irrota 50-60 hevosvoiman tehot. Taunon kun survaisi liikennevaloista matkaan, niin kaasupoljinta piti käsitellä varoen kuin kipeätä pimppiä. Muutoin olisi niska retkahtanut kiihdytyksen voimasta herkästi sijoiltaan.

Tai jos tarkemmin muistelen, niin Taunus -74 jäi toisten jalkoihin ihan joka juuttaan paikassa. Ovat jääneet mieleeni ne monet kerrat, kun kiihdytin Taunuksella Tampereelta Lempäälää kohti suuntaavalle moottoritielle Mansen viimeisistä liikennevaloista. Siinä kohdassa motari avautui ja avautuu edelleen loivaan ylämäkeen. Oli parempi koettaa siirtyä hyvissä ajoin oikeanpuolimmaiselle kaistalle, etten olisi Tuhnuksellani totaalisena tulppana muulle liikenteelle. Silti takaa vilkuteltiin keskellä päivää pitkiä valoja, kun joka jumalan warre ja invamopo pyrki alempiin matelijoihin lukeutuneen kulkupelini ohi.

Noillakin tehoilla kevytperäinen Taunus oli erittäin vaarallinen pirssi talvella. Kaljamokeleillä takavetoinen Ford oli pienelläkin kaasuannoksella herkästi poikittain, kun neljässä isältä pojalle perityssä talvirenkaassa oli yhteensä ehkä kymmenisen nastaa jäljellä. Älysin sentään heittää talveksi takaluukkuun pari hiekkasäkkiä, niin taunuksenperkeleellä uskalsi joten kuten ajaa. Takavetoisen auton talvikäsittelyn opinkin Taunuksen ansiosta vallan perusteellisesti.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Paitsi näköjään @NDT665 :llä.
Näemmä tosi homma! Kävin Foordin sivuilla ja hain sieltä vuosimallia 1988. Sieltä löytyi 1.0 ja 1.2, joten puhuin taas paskaa?!
Kyseinen peli oli sitten 1.0 ja piereskelen korvien kautta.
Pitäisihän tuommaoinen muistaa, kuten ensimmäinen tyttökaveri, joka oli... ei muista, dementia vyöryy päälle.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Fiat 128 vm -78 facelift, 1.1 litranen 49 hp kone. Vuosi taisi olla -87, ostin kaverilta 4500 markalla. Palveli hienosti n. 2 vuotta minun käytössä ja sen jälkeen vielä monta vuotta vanhempien kakkosautona.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Näemmä tosi homma! Kävin Foordin sivuilla ja hain sieltä vuosimallia 1988. Sieltä löytyi 1.0 ja 1.2, joten puhuin taas paskaa?!
Kyseinen peli oli sitten 1.0 ja piereskelen korvien kautta.
Pitäisihän tuommaoinen muistaa, kuten ensimmäinen tyttökaveri, joka oli... ei muista, dementia vyöryy päälle.

Vissiin akuutisti, vaikka kahta laatubrändiä voikin olla vaikea toisistaan erottaa.

Toki voi dementia muukin vaivata kun en muista Ford Corsaa...
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Näemmä tosi homma! Kävin Foordin sivuilla ja hain sieltä vuosimallia 1988. Sieltä löytyi 1.0 ja 1.2, joten puhuin taas paskaa?!
Kyseinen peli oli sitten 1.0 ja piereskelen korvien kautta.
Pitäisihän tuommaoinen muistaa, kuten ensimmäinen tyttökaveri, joka oli... ei muista, dementia vyöryy päälle.
Saat auton mitan etumatkaa
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ensimmäinen oma auto tuli ostettua 2000-luvun alussa. Legendaarinen Vw Kupla 1303 taisi olla vuodelta 1973. Kaunis katsella ja toi nostalgisia lapsuusmuistoja, mutta melko kamala ajaa. Paljoa yli 80km/h sillä ei uskaltanut päästää, kun alkoi konehuoneesta kuulua kummalista saundia. Ei tielle jättänyt, mutta joka toisen kerran kun tuli katsastuksesta hylkyä, niin pienen talvisäilytyshaaverin jälkeen oli helppo päätös päättää tuo aikakausi elämässä puoleen vuosikymmeneen.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
BMW E36 325i, kuten niin monella muullakin. Ajossa se pysyi kuusi päivää, kunnes matka tyssäsi kaiteeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös