Italia ei ole missään vaiheessa ollut näiden kisojen suosikkeja, vaan se on niin vedonvälitysfirmojen kuin ennustemarkkinoidenkin arvioissa ollut vielä ennen tätä kuudentoista kierrostakin Saksan lisäksi niin Espanjan, Ranskan, Englannin kuin Belgiankin takana. Belgian se ohitti alkulohkovaiheessa hetkeksi, mutta tällöinkin sen edellä oli em. nelikosta muut jäsenet.
Ovatko nämä "perusteltuja näkemyksiä" esittäneet tarinoita kertovat käsienheiluttelijat niitä samoja, jotka eivät kuitenkaan jostain syystä ylivoimaista tietoaan ikinä koe tarpeelliseksi muuttaa rahaksi? Varmaan ymmärrät ennustemarkkinoillakin otettavan huomioon asiat, "joilla tuppaa menemään kisoissa pitkälle", ja että jos sinun ja muutaman muun näkemys näin perustavanlaatuisesti niidenkin konsensuksesta poikkeaa, olette mitä todennäköisimmin väärässä.
Menet jo heti alkuun metsään kritiikissäsi. Jos olet lukenut aikaisempia viestejäni tähän keskusteluun liittyen, olen rankannut jengit sen mukaan, miltä niiden otteet ovat näyttäneet tässä turnauksessa. Ei esim. miltä niiden materiaali näyttää paperilla tai miten karsinnat ovat menneet.
Saa olla eri mieltä ja olen. Saksa ja Ranska ovat olleet kisojen suurimmat suosikit ennen kisoja ja lyhyttä Espanjan tähtihetkeä lukuunottamatta koko kisojen ajan. Italia on ollut alussa kutossuosikki, joka ei ole esittänyt mitään mikä olisi sen nostanut hetkellisestikään nelos-vitossuosikkia korkeammalle sijalle.
Ainahan voi uskoa mitä mieli haluaa, mutta kun puhut vielä "hyvistä perusteluista", niin miten ennakkoon ei-suosikki Italia nousi kisojen toiseksi kovimmaksi voittamalla kaksi alkulohko-ottelua ja häviämällä yhden, sekä seuraavilla tilastoilla:
Perusteluni liittyvät peliin ja sen organisointiin sekä luonnollisesti tuloksiin. Italian peli on ollut kokonaisuudessaan kisojen kärkipäätä. Maalivahtipeli on ihan turnauksen kärkeä, puolustuspeli organisoitu parhaiten ja hyökkäyspelikin on toiminut ihan kivasti silloin kun joukkueella on ollut parhaat voimat kentällä.
Sinun näkemyksesi Ranskan nostamisesta ihan kärkeen yhdessä Saksan kanssa on ihan yhtä perusteltu. Itsekin nostan Ranskan TOP3 joukkoon tässä turnauksessa kamppailemaan ihan tasaväkisesti Italian kanssa.
Hyvä ja korkean moraalien fanien ja asiantuntijoiden TOP-listoja voi toki tehdä loputtomasti ja kirjoittaa vaihtoehtoista historiaa rinnalle. Kenties jatkossa paremmuus ratkaistaan asiantuntijoiden äänestyksellä.
Ei vaan paremmuus ratkaistaan aina kentällä ja se tulos jää aina historiaan. On kuitenkin typerää lähteä kritisoimaan asiantuntijoiden ja fanien spekulointeja itsessään. Sisältöä saa kritisioida, mutta typerää lähteä moittimaan, että ei saisi vaikka arvottaa joukkueita eri järjestykseen kuin mikä tulee olemaan pelisysteemin. Sehän on hieno osa koko tätä huumaa.
Sinä voit vapaasti olla sitä mieltä, että Portugali tai Wales ovat olleet kovempia jengejä kuin Italia, mutta itse olen eri mieltä.