Somessa on tullut vastaan viime aikoina paljonkin ihmisiä, joilla on Teslassaan tarra, jossa lukee vapaasti lainattuna, että ostin tämän ennen kuin Muskista tuli täysi idiootti. Jos näen sellaisen joskus liikenteessä, niin näytän kyllä peukkua. Ehkä Tesla-miehissä ja -naisissa on sittenkin ripaus toivoa.
Tesla on mainio konsepti. Teslan - ja myös Muskin - kuningasidea oli se, että tehdään ensin sähköautosta luksusversio. Että koska sen hintaa ei alkuun saa kovin matalalle, niin tehdään korkeamman hintaluokan autoja.
Noin jos ajatellaan ihan vain fysiikkaa, niin sähköautossa tai siis sähkömoottorissa on tiettyjä valtavan hienoja piirteitä. Ensin se, että sähkömoottorin vääntö on parhaimmillaan pienillä kierroksilla, itse asiassa korkeimmillaan juuri silloin kun pyörä ei pyöri vielä lainkaan. Tämä on auton kaltaisen liikennevälineen kannalta todella merkittävää, koska se yksinkertaistaa tiettyjä asioita ihan vallattomasti: sähkömoottori ei tarvitse kytkintä eikä välttämättä lainkaan vaihteistoa.
Toinen ihan hillitön piirre sähkömoottorissa on se, että toisin kuin polttomoottori, se toimii myös laturina. Sähkömoottoriin voi syöttää tehoa, jos sen halutaan lisäävän kierroksia, tai sitä voidaan käyttää laturina, jos sen halutaan vähentävän kierroksia.
Sähkömoottorissa itsessään on tosi vähän heikkouksia, ainakin jos se toteutetaan vaihtovirtamoottorina (kestomagneettimoottorina ongelmaksi tulee paino ja se, että kestomagneetti ei säilytä magneettisuuttaan ikuisesti). Sähkömoottorin yleisyys esimerkiksi teollisuudessa on kaikkea muuta kuin sattumaa, ja olen itse päässyt asian kanssa puuhaamaan kädet savessa silloin, kun olin töissä ABB:llä.
Sähköautojen ainoa heikkous on akusto. Jos laitteeseen voidaan vetää kaapeli, ei ole mitään syitä olla käyttämättä muuta kuin vaihtovirtamoottoria. Se on ihan varmasti kaikkein paras ratkaisu: tästä syystä teollisuuslaitoksissa ainoastaan varavirtageneraattorit ovat polttonestemoottoreita.
Tesla on siis mielestäni onnistunut konsepti. Se, että Musk ei ole, ei poista tuota faktaa.