Elokapina

  • 233 860
  • 2 162

Redimor

Jäsen
Minusta tuo on lähinnä viestinnän selkeyttä. Miksi liikkeen pitäisi esiintyä positiivisena ja yhteistyöhaluisena rasistina ja ilmastodenialistina tunnetun oppositiopoliitikon kanssa?

Muutenkin huvittavaa että Elokapinaa krisoidaan siitä että se toimii kuin Elokapina. Tuskin he olisivat valinneet kansalaistottelemattomuutta toimintatavakseen jos uskoisivat että "yhteistyön kehittäminen" olisi joku ratkaisu.

Jos se siltä tuntuu, että näin asiat kehittyvät positiiviseen suuntaan niin varmaan kannattaa mennä jonnekkin muualle. Tuolla tyylillä kun ei tulla saavuttamaan muuta kuin huono maine ja paljon merkintöjä rikosrekisteriin.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos se siltä tuntuu, että näin asiat kehittyvät positiiviseen suuntaan niin varmaan kannattaa mennä jonnekkin muualle. Tuolla tyylillä kun ei tulla saavuttamaan muuta kuin huono maine ja paljon merkintöjä rikosrekisteriin.

Mitä sitten? Kansalaistottelemattomuuteen kuuluu se, että siitä voi tulla huono maine ja sanktioita.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä sitten? Kansalaistottelemattomuuteen kuuluu se, että siitä voi tulla huono maine ja sanktioita.

Onko perimmäinen tavoite liikkeellä kansalaistottelemattomuus vai joku muu? Oliko se jotain ilmastoon liittyvää? Kansalaistottelemattomuus, sanktiot ja huono maine pitäisi olla joskus välttämättömiä pahoja, ei joku valmiiksi lukittu valinta että "tätä me tehdään".
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko perimmäinen tavoite liikkeellä kansalaistottelemattomuus vai joku muu? Oliko se jotain ilmastoon liittyvää? Kansalaistottelemattomuus, sanktiot ja huono maine pitäisi olla joskus välttämättömiä pahoja, ei joku valmiiksi lukittu valinta että "tätä me tehdään".

Mielestäni kirjoitin että kansalaistottelemattomuudesta "voi" olla seurauksena jotakin. En että huono maine ja rikosrekisteri olisivat lukittu valinta.

Kansalaistottelemattomuus taas tuskin on kenellekään mikään tarkoitus sinänsä. Jokainen voi mennä itse kokeilemaan kuinka kivaa ja helppoa toimintaa se on.
 

Redimor

Jäsen
Mielestäni kirjoitin että kansalaistottelemattomuudesta "voi" olla seurauksena jotakin. En että huono maine ja rikosrekisteri olisivat lukittu valinta.

Kansalaistottelemattomuutta taas tuskin on kenellekään mikään tarkoitus sinänsä. Jokainen voi mennä itse kokeilemaan kuinka kivaa ja helppoa toimintaa se on.
Eikös tämä viimeisin Feministipuolueen lähentelijä ollut twiitannut, että jos ei istuminen auta niin aletaan laittaa paikkoja paskaksi? Ennustamista vai tietämystä?

Luulen, että tämä itänaapurin rahoittama toiminta ei tule loppumaan ennen kuin pääsevät polpon hellään haltuun.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@MegaForce Jos sinun näppituntuma on se, että siellä on muutama sossueläkeläinen ja suurin osa tulevia tai nykyisiä tuloveron aktiivia maksajia, niin katsontoni suhdeluvusta on vain toisinpäin ja luulen olevani oikeassa.

Minäkin luulen, että olet oikeassa.

En toivo kenenkään vahingoittumista, mutta olisi kiva nähdä noiden reaktiot, jos joku heidän toimintapoihinsa kyllästynyt kypsyisi odottamaan vuoroaan tai kiertämään tukosta Mannerheimintiellä. Varmaan poliisin vika silloinkin.
 

Redimor

Jäsen
Minäkin luulen, että olet oikeassa.

En toivo kenenkään vahingoittumista, mutta olisi kiva nähdä noiden reaktiot, jos joku heidän toimintapoihinsa kyllästynyt kypsyisi odottamaan vuoroaan tai kiertämään tukosta Mannerheimintiellä. Varmaan poliisin vika silloinkin.
Sehän näissä on etteivät he itse ota vastuuta omasta turvallisuudestaan millään tavalla. Itse aiheutetaan turvattomuutta mutta omaa turvallisuutta ei ajatella. Pelätään kyllä kaikkea mahdollista mutta mitään ei olla tekemässä itsensä suojaamiseksi. Miten siinäkin olisi käynyt jos täyspitkällä täydessä kuormassa ollut yhdistelmä olisi päättänyt siinä illan kähmässä päräyttää telttojen ylitse? Sehän olisi luokiteltu tietenkin terroristi-iskuksi yms. mutta kukaan ei olisi epäonnistuneen mielenilmauksen merkiksi varmasti nostanut kättänsä ilmaan järjestön puolelta. Varmaan olisi syytelty poliisia kun eivät suojanneet paseilla (rynnäkkövaunuilla) heidän leiriytymistään lain ei sallimassa paikassa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minäkin luulen, että olet oikeassa.

En toivo kenenkään vahingoittumista, mutta olisi kiva nähdä noiden reaktiot, jos joku heidän toimintapoihinsa kyllästynyt kypsyisi odottamaan vuoroaan tai kiertämään tukosta Mannerheimintiellä. Varmaan poliisin vika silloinkin.

Et toivo kenenkään vahingoittumista mutta olisi kiva olisi nähdä jos?

En edelleenkään tunne Elokapinan toimintaa kovin hyvin, mutta epäilisin että heidän koulutuksissaan käydään läpi kaikki mahdolliset skenariot.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Et toivo kenenkään vahingoittumista mutta olisi kiva olisi nähdä jos?

En edelleenkään tunne Elokapinan toimintaa kovin hyvin, mutta epäilisin että heidän koulutuksissaan käydään läpi kaikki mahdolliset skenariot.

Niin. Olisi mukava nähdä miten ko. sakki reagoisi tällaisessa tilanteessa, mutta en silti sitä toivo, koska silloin jotain sattuisi. Ei voi ola niin vaikeeta?

Itse olen vahvasti ideologian niin-makaa-kuin-petaa kannalla. Mulle on ihan fine, jos nuo haluavat tukkia Manskun, kunhan eivät sitten ulise seurauksista. Johan sitä ulinaa nähtiin, kun vissiin tuli yllärinä joillekin niistä, että putkassa ei palvelu pelakaan samalla lailla kuin Kelan verkkopalvelun kautta haetuilla tuilla.

Nythän lopputulemana oli se, että yhteiskunnan rahaa paloi ihan vitusti noiden leiriytymisen seurauksena. Enkä usko, että Elokapina tällä yhtään mitään voitti. Eli meidän veronmaksajien näkökulmasta money f***king well spent.
 

MegaForce

Jäsen
@MegaForce Jos sinun näppituntuma on se, että siellä on muutama sossueläkeläinen ja suurin osa tulevia tai nykyisiä tuloveron aktiivia maksajia, niin katsontoni suhdeluvusta on vain toisinpäin ja luulen olevani oikeassa.
Kuten itse mainitsit, kyse on vain näppituntumasta, ettekä tekään tiedä mielenosoittajien taustoista, työstatuksesta tai muutakaan. Itse satun tietämään muutaman mielenosoittajan, ja ainakin he ovat kouluttautuneita ja käyvät töissä kuten muutkin. Se hipsterikahvilan ylläpito, freelancer hommat tai graafinen suunnittelu, sekä markkinointi ovat myös töitä. Miksi he ovat menneet tälläiseen mukaan on sitten toinen, ja heidän henkilökohtainen valinta/asia.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Niin. Olisi mukava nähdä miten ko. sakki reagoisi tällaisessa tilanteessa, mutta en silti sitä toivo, koska silloin jotain sattuisi. Ei voi ola niin vaikeeta?

Nettisaivartelijoiden verhotuissa väkivaltafantasioissa on harvoin mitään vaikeaa.

"Ulinaan" en ota kantaa, en ole seurannut niin paljoa. Omasta kokemuksesta kuitenkin tiedän että suomalainen poliisi on vain ihminen.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nettisaivartelijoiden verhotuissa väkivaltafantasioissa on harvoin mitään vaikeaa.

No voi nyt hevosenkenkä sentään.

Avaako tämä paremmin ideaani; "Olisi mukava TIETÄÄ, miten ko. sakki reagoisi tällaisessa tilanteessa. Harvemmin sitä tietoa vaan saa ilman kokemusta, joka tässä nyt ei nähdäkseni ole se paras mahdollinen ratkaisu suuntaan taikka toiseen.

edit. Ja tietyllä tasolla toivoisinkin, että jollain lailla tämä sakki saisi näpeilleen. Ovat kuitenkin haitanneet melko lailla yhteiskunnan toimintaa tässä viime aikoina, ja samalla kyseenalaistaneet ja haastaneet Suomen Poliisin, jota kuitenkin pidän erittäin ammattitaitoisena ja pätevänä. Isossa kuvassa viikon takaiset tapahtuat olivatkin hienoa seurattavaa, kun se provosoitunut osapuoli olikin eloapinat, eikä viranomainen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minusta ei ole ymmärrettävää sanoutua irti kuvasta jossa itse on. Se on järjetöntä. Joku voisi humoristisesti todeta että linjassa muidenkin Elokapinan toimien kanssa. Voihan sitä toki koittaa ymmärtää, jos haluaa.

Ihan ymmärrettävää. Sisältyy keinoihin "Kaikki".
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Voisikohan tuonne soluttautua? Olisi jännä nähdä, miten alkaisivat selvittää, että kukas tää jätkä oikein on. Jos joku maksaisi viikon palkkaa, niin lähtisin kokeilemaan ja raportoisin, millaisten toimien kohteeksi päätyisin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Nythän lopputulemana oli se, että yhteiskunnan rahaa paloi ihan vitusti noiden leiriytymisen seurauksena. Enkä usko, että Elokapina tällä yhtään mitään voitti. Eli meidän veronmaksajien näkökulmasta money f***king well spent.

Tämän topicin aihe on Elokapina, joten sinällään ihan ok osa kommenttia.
Mutta paljonko sitä rahaa nyt sitten paloi suoraan ja epäsuorasti? Tekivätkö poliisit ylimääräisiä työvuoroja tai ylitöitä? Peruttiinko jonkun lomat? Pieniä virtoja sieltä täältä valui ulos, mutta myös sisään lienee tulossa, ulosoton kautta korkoineen, pieniä sakkoja. Lisäksi jostain kaupoista on ostettu telttoja ja retkeilyvarusteita, joku on ehkä ostanut matkalipun päästäkseen osallistumaan (veikkaan kyllä että pummilla on matkustettu myös), Tynkkynen ämyrinsä ja media saanut myytävää hiljaiseen kesäkauteensa. Uskoisin, että kansantalouteen on tullut enemmän rahaa kuin mitkä homman kustannukset ovat olleet. Kyllä mahtaa kapinakeskuksessa harmittaa tämä.

Aina on ääliöitä, jotka aiheuttavat yhteiskunnalle kuluja. Nuo vatipäät ovat kuitenkin ihan harrastelijoita niihin futisfaneihin verrattuna, joiden oli päästävä Venäjälle hakemaan korona, rajan yli ilman testiä ja saman tien baariin. Siinä on jo yritystä!
 

redpecka

Jäsen
Mites, kun kattelin sitä live-showta Manskulta silloin... Onko sopivaa kysyä keitä mahdollisesti julkkiksia siellä on ollut? Itse olin bongaavinani yhden arvostamani Hki yliopiston proffan, joka on tunnettu kansalaisaktivisti. Siististi hänet maijaan kultatuolissa siirrettiin.

Olen funtsinut muutamia päiviä tätä ihme kapinaa ja olen tullut siihen tulokseen pienoisesta liikennetukoksesta huolimatta, että on kiva nukahtaa kun meillä on valveutuneita junioreja jotka oho ajattelevat omaa tulevaisuuttaan eikä meidän vanhojen partojen mielensäpahoittamisia.

Junnuille sanon, että tehkää pallostanne mieleisenne. Jos nyt ylipäätään pystytte. Jos se on ylipäätään mahdollista.
 

Baldrick

Jäsen
Ehdottomasti hyvä ydinajatus Elokapinalla on ja kansalaistottelemattomuus on mielestäni perusteltu keino, jonka hyväksyn täysin.

Mutta voi vitun amatöörit, kun tekevät enemmän hallaa ilmastoasioille jäämällä kiinni vääristelystä ja puhtaasta propagandasta. Sen kerran kun vielä kerkes olla tyytyväinen siitä, että nyt tuli pihalle hyvä kuva, joka kenties näyttäisi esimerkkiä laajemminkin, että syvätkään poliittiset erimielisyydet eivät tarkoita etteikö ihmiset voisi silti samassa tilassa olla hymyssä suin, niin eikö tämäkin heitetä aivan täysin romukoppaan ja loppujen lopuksi saadaan vain Halla-aho näyttämään hyvikseltä ja ilmastokapinoijat änkyröiltä.

Sitä yhteiskuntavastuuta ja platformia oli ja on nyt tarjolla, niin miksi helvetissä ne mahdollisuudet pitää heittää pois?

Ilmastonmuutoksen vastaiset toimet ovat minulle politiikassa tärkeitä, kuten myös kansan kahtiajaon ehkäiseminen. Nyt näyttää siltä, että Hallis otti itsekseen pisteet jälkimmäisestä ja Elokapinasta on kovaa vauhtia tulossa vain riippakivi ajamalleen asialle.

On turvallista olettaa, että tämä meno ei tästä mihinkään muutu, niin tulkaahan änkyrät vittuun sieltä antamasta ääniä persuille ja vain haittaamasta ilmastokeskustelua pelkän somehuomion vuoksi. Saispa tämän huomion käännettyä jotenkin tahoihin, jotka oikeasti tähtäävät muutokseen päätöksenteossa, eikä sometykkäysten kasvukäyrään ja jenkeistä copy+pastella kopioituun identiteettipolitiikkaan, joka ei ihan yks yhteen näytä soveltuvan, varsinkaan kun pitää itse tuottaa materiaali näyttämään epäoikeudenmukaiselta, kun ei ole onneksi kovin helppoa saada mitään todellista matskua.

Alkuun pidin liikkeestä, mutta kuten huomata saattaa, niin olen erittäin pettynyt siihen ja toivon, että he tajuaisivat lopettaa muka ajamalleen asialle haitanteon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: axe

Redimor

Jäsen
Alkuun pidin liikkeestä, mutta kuten huomata saattaa, niin olen erittäin pettynyt siihen ja toivon, että he tajuaisivat lopettaa muka ajamalleen asialle haitanteon.

Liikkeen tarkoitus ei ole parantaa maailman tilannetta siten kun he sitä myyvät. Kannattaa lukea koko hankkeen perustajasta. Hän hakee henkilökohtaista valtaa ja yleistä anarkiaa. Tämä ilmastonmuutos on vain keino saada nuoria mukaan hommaan. Ehkä kuitenkin on olemassa parempiakin tapoja kuin tämä.

Miten olisi vaikka nuorten yhteinen linja ostamisen kulttuurista ja muutoksista? Intiassa ja Kiinassa valmistettujen tuotteiden ostoboikotti? Netissä surffaaminen niillä sivustoilla jotka käyttävät ekologisesti hyväksyttäviä serverifarmeja? Kotimaisen ruoan tukeminen jolla hiilijalanjälki on pienempi kuin tuontiruoan?
Näihin jos pistää painetta koko maapallon 16-25 vuotiaat niin voipi olla että muutamakin teollisuuden ala älähtää.
 
Viimeksi muokattu:

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ehdottomasti hyvä ydinajatus Elokapinalla on ja kansalaistottelemattomuus on mielestäni perusteltu keino, jonka hyväksyn täysin.
Sinun mielestä on ok, että tämä porukka voi tehdä haluamansa vallankumouksen ja lopettaa demokratian (esmes äänestämisen lopettamisen valtiollisissa vaaleissa). Parempi demokratia tässä tapauksessa tarkoittaa järjestelmän täydellistä muutosta sekä vallan että varallisuuden uusjakoa. Tähän uuteen "demokratiaan" päästä vetämällä toimintaan mukaan ilmasto- ja ympäristöaktivistit sekä ne aktivistit, jotka keskittyvät sosiaaliseen ja taloudelliseen oikeudenmukaisuuteen.

Rising Up!/Elokapina/ER ovat myös jotain muuta kuin kuin ilmaston puolesta taistelevia sotureita. Oikeusvaltion ja laillisuusperiaatteen voi heittää romukoppaan, koska ylevä aate/ydinajatus ja siinä sivussa tuhotaan länsimainen demokratia ja talousjärjestelmä. Ja tuloksena on lopulta neokommunistinen utopia.

Tämä tästä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vallankumous... Tuotas noin, kaikella kunnioituksella tätä Elokapinan idealistista nuorisoa kohtaan niin Leninejä ja Trotskeja he eivät todellakaan, todellakaan ole. Eivät pystyisi kaappaamaan valtaa edes puhelinkopissa. Eli me porvarilliset, kunnialliset ihmiset voimme nukkua yömme rauhassa, ei tarvitse kaivaa sitä sissipakkausta sängyn alta ja paeta Nuuksion vuorimaille piileskelemään.

Muistelisin että samanlaista pelkoa esiintyi parikymmentä vuotta sitten globalisaation vastustajien suhteen, joiden mielenosoitukset olivat sentään vielä paljon reipashenkisempiä - nyt taitavat samat ihmiset maksaa asuntolainaa Espoossa ja pakkaavat lapset Volvoon ja lähtevät mökille, kun ei Thaimaahan tai Madeiralle vielä pääse.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tullut tässä juhannuksen aikana jatkettua tuota pohdintaa omien toimieni ilmastovaikutuksista...kyllähän asia on mielessä pyörinyt jo ennen Elokapinan tämän kertaista mielenilmaustakin, mutta oma osuutensa silläkin on...Asiaa vielä auttanut kun Jatkoajan persu-trollit ovat pitäneet tätä ketjua vauhdissa öyhötyksellään, niin ajatukset palanneet ilmastoaiheisiin silloinkin, kun tullut tänne vain tappamaan hieman aikaa.
Vallankumous... Tuotas noin, kaikella kunnioituksella tätä Elokapinan idealistista nuorisoa kohtaan niin Leninejä ja Trotskeja he eivät todellakaan, todellakaan ole. Eivät pystyisi kaappaamaan valtaa edes puhelinkopissa. Eli me porvarilliset, kunnialliset ihmiset voimme nukkua yömme rauhassa, ei tarvitse kaivaa sitä sissipakkausta sängyn alta ja paeta Nuuksion vuorimaille piileskelemään.

Muistelisin että samanlaista pelkoa esiintyi parikymmentä vuotta sitten globalisaation vastustajien suhteen, joiden mielenosoitukset olivat sentään vielä paljon reipashenkisempiä - nyt taitavat samat ihmiset maksaa asuntolainaa Espoossa ja pakkaavat lapset Volvoon ja lähtevät mökille, kun ei Thaimaahan tai Madeiralle vielä pääse.
Keskiluokkaisuuteen sorruin itsekin nuoruuden radikaalimmasta ajasta ja sen myötä jaan kyllä epäilyksesi :( Mutta voisiko tästä keskiluokkaisuudesta olla vielä paluuta barrikadeille? Alan kyllä olla sitä mieltä, että aihetta olisi, mutta riittääkö kantti? Onko toivo jo mennyttä? Aika suuria muutoksia tässä pitäisi tehdä, varsinkin työelämässä :(

Nuo pohdinnat kuitenkin sopivat paremmin toisiin ketjuihin ja täytyy nyt katsoa näenkö niiden käsittelyä jääkiekko-foorumilla aiheelliseksi...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös