Mainos

Elokapina

  • 358 422
  • 3 362

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aika harva on yhtään perillä siitä minkä kokoluokan haaste ihmisen aiheuttaman ilmaston lämpenemisen torjunta on. Elokapina on osoittanut, että he eivät asiaan ole tutustuneet somekirjoittelua syvemmin. Lähtien terminologiasta, ilmasto muuttuu koko ajan, eikä tätä perusmekanismia sinänsä ole tarkoituskaan kokonaan pysäyttää. On väärin vastustaa ilmastonmuutosta ilmiönä, sen sijaan kansakunnat ovat sitoutuneet pysäyttämään ihmisen aiheuttaman ilmaston lämpenemisen.

Haasteen massiivisuus on aika harvalla tiedossa, enkä nyt jaksa sivistymättömiä sivistää. Todettakoon että suurimmat ongelmat liittyvät energian ja lämmityksen tuotantoon sekä teknologian hiilisidonnaisuuteen. Kaikki isompi rakentaminen (vaikkapa tuulivoimala) vaatii suuren määrän hiiliteräksen käyttöä ja usein paljon fossiilista energiaa. Siinä olet oikeassa, että kuluttajien valinnoilla on vähäisesti merkitystä.

Toivoa kuitenkin on. Tai enemmänkin, ilmaston lämpeneminen tullaan varmuudella saamaan kuriin vuosisadan kolmannella neljänneksellä. Aikaisemminkin, jos fuusioreaktori saadaan kaupalliseen tuotantoon suunnitellusti -50 luvulla. Korkeammat keskilämpötilat tulevat toki jatkumaan ainakin seuraavan sata vuotta, mutta se on lyhyt aika historiassa. Kannattaa lukea Petteri Taalaksen kirjoja tai katsoa hänen haastattelujaan, jos haluaa päästä kärryille mistä tässä on oikeasti kysymys. Mielenosoittaminen ei nopeuta prosessia, kaikki maat ovat jo sitoutuneet itselleen nopeimpaan mahdolliseen aikatauluun. Suomalaiset jopa kansantaloumme kannalta liian nopeaan. Voisi periaatteessa kokeilla Kiinassa tai Intiassa voisiko tekemistä nopeuttaa ekoterrorismilla, joskin lopputulos olisi aika epävarma. Maailman edistyksellisimmässä maassa toiminta aiheuttaa parhaimmillaan myötähäpeää ja pahimmillaan yleisen mielipiteen kääntymistä vastustamaan eko-öyhötystä.
Päätit sitten jatkaa tuolla linjalla...

- Vai että kuulut sinä niihin harvoihin, jotka tietävät olennaisen ilmastonmuutoksesta kyetäksesi neuvomaan muita?
- Ajattelit sitten tuoda esiin myös ihmisen toiminnasta riippumattomat muutokset ilmastossa...Mitenkähän ne tähän ketjuun liittyvät?
- Et sitten oikein jaksa sivistää sivistymättömiä, mutta oikein venymällä pystyit kertomaan jotain niinkin mullistavaa, että jos rakentaa jotain teräksestä, siihen saattaa tosiaan kulua terästä?
- Vai ovat kaikki maat sitoutuneet itselleen nopeimpaan mahdolliseen aikatauluun ilmastonmuutoksen hillitsemisessä? Eli Kiina, Venäjä ym. jatkakoot toki linjoillaan, ei "meidän" hallituksemme tulisi pyrkiä vaikuttamaan asiaan?

Haluatko, että jatkan?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kun Suomi on Saksan ohella ainoa maa, joka täyttää sekä Kiovan että Pariisin ilmastosopimukset (Saksa on toki voinut tippua vauhdistamme) ja on ainoana maana jo puolittanut päästönsä päästöjen huippuvuodesta, niin on selvää ettei Elokapina ihmisiä kiusaa ilmastosyistä. Siis kuka ikinä onkaan porukan takana, varmasti rivijäsenet on vain vedetty mukaan kuoriämpäreinä, eivätkä ole takoitusperistä perillä. Jos ilmastoasiat kiinnostaisivat edes vähän alusta, niin onnittelisivat Suomea ja suomalaisia esimerkillisyydestä, ja suuntaisivat johonkin missä on vielä paljon tehtävää. Muutaman vuosikymmenen päästä sitten avaudutaan (kuten aikanaan taistolaiset ja maolaiset), että meni yli ja ohi.
Mikä on Kiovan sopimus ja mitkä ehdot siihen liittyen Suomi täyttää ainoana maana maailmassa Saksan ohella? Tai Pariisin sopimukseen liittyen jossa Suomen tavoitteena oli päästä hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä (jota pidetään yleisesti mahdottomana saavuttaa. Jos Suomi on jo puolittanut päästöt huippuvuodestaan niin löytyykö tälle jokin lähde?
Aika harva on yhtään perillä siitä minkä kokoluokan haaste ihmisen aiheuttaman ilmaston lämpenemisen torjunta on. Elokapina on osoittanut, että he eivät asiaan ole tutustuneet somekirjoittelua syvemmin. Lähtien terminologiasta, ilmasto muuttuu koko ajan, eikä tätä perusmekanismia sinänsä ole tarkoituskaan kokonaan pysäyttää. On väärin vastustaa ilmastonmuutosta ilmiönä, sen sijaan kansakunnat ovat sitoutuneet pysäyttämään ihmisen aiheuttaman ilmaston lämpenemisen.

Haasteen massiivisuus on aika harvalla tiedossa, enkä nyt jaksa sivistymättömiä sivistää. Todettakoon että suurimmat ongelmat liittyvät energian ja lämmityksen tuotantoon sekä teknologian hiilisidonnaisuuteen. Kaikki isompi rakentaminen (vaikkapa tuulivoimala) vaatii suuren määrän hiiliteräksen käyttöä ja usein paljon fossiilista energiaa. Siinä olet oikeassa, että kuluttajien valinnoilla on vähäisesti merkitystä.
"Ilmasto on muuttunut aina" on niitä juttuja joita kaikki denialistit tykkäävät huudella. Onhan se totta että pitäisi puhua teknisesti ottaen aina ihmisenaiheuttamasta ilmastonmuutoksesta. Samoin kuin jääkiekossa pitäisi puhua aina rangaistuksista eikä jäähyistä. Yleisesti kuitenkin hyväksymme sen että keskusteluissa esiintyy tiettyä epätarkkuutta, mutta ymmärrämme kuitenkin mitä sillä tarkoitetaan.

Sinällään väite siitä että esimerkiksi Kiina, Venäjä ja Intia olisivat tekemässä kaikkensa päästöjen vähentämiseksi kertoo jos jonkinlaisesta naiiviudesta. Yleensä teidän denialistien tehtävän on kertoa ettei Suomen päästöillä ole väliä, koska Kiina, Venäjä, Intia ja Yhdysvallat eivät tee mitään, eikä väittää että he tekevät kaikkensa. Mutta ehkä öljyteollisuus on päivittänyt ohjesääntöjään.

Tuo esimerkki siitä että tuulivoimalan rakentaminen aiheuttaa päästöjä on sitten perinteistä typeryyttä. Kaikki rakentaminen aiheuttaa päästöjä. Kuitenkin kun se on rakennettu se ei aiheuta päästöjä samalla tavalla kuin hiili-, maakaasu- tai turvevoimalat. Jos olet niin vahvasti tietoinen siitä kuinka massiivinen haaste on edessä niin voisitko kertoa sen meille muille? Vai onko se sellainen asia jota ei voi selittää tavallisille kuolevaisille?

 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tässäpä oiva reaktio saksalaisen Elokapinan tempaukseen. Valot ja lämmitys pois ja kotiin.

Tuossahan pelkkä otsikko luettuna kaikki voittaa, etenkin ilmasto, kun energiaa ei pistetä tuhluuseen glorifioidun autotallin lämmitykseen ja valaistukseen.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Tuossahan pelkkä otsikko luettuna kaikki voittaa, etenkin ilmasto, kun energiaa ei pistetä tuhluuseen glorifioidun autotallin lämmitykseen ja valaistukseen.
Mut kun lattia oli kylmä ja vartijan lamppu liian kirkas.

Loistavaa komediaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Mut kun lattia oli kylmä ja vartijan lamppu liian kirkas.

Loistavaa komediaa.
Saatika ei täys ylläpito pelannu kunnolla. Ei (sallitut) termit riitä kuvaileen tätä vitun seurakuntaa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Hyvällä asialla ovat eivätkä vahingoittaneet ketään. Nopeusrajoitusten laskeminen olisi oikein hyvä teko. Erikoinen tuo Maikkarin tapa ottaa ilmastoasia niinkin vakavasti, että hankaluuksien karnevalisointi on jutun pääpointti.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Koskakohan nämä meidän kapinalliset menevät museoihin heittelemään ruokaa taideteosten päälle ja liimaavat itsensä kiinni niihin? En tue kyseistä toimintaa, koska taide > ilmasto ja elämä.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Ruokaa ei toimitettu yli 20 tuntiin.. Ei jumalauta.. Tarjoiluko vielä olisi pitänyt järjestää?
Tässä näkyy hyvin ero uhrautuuko vai uhriutuuko asiansa eteen. Elokapina suorittaa selkeästi jälkimmäistä.
 

ijuka

Jäsen
Hyvällä asialla ovat eivätkä vahingoittaneet ketään. Nopeusrajoitusten laskeminen olisi oikein hyvä teko. Erikoinen tuo Maikkarin tapa ottaa ilmastoasia niinkin vakavasti, että hankaluuksien karnevalisointi on jutun pääpointti.
Niin, elikkä... laskettiinko nopeusrajoituksia tuon johdosta? Jos ei, niin mikä oli todennäköisyys että näin tehtäisiin? Jos 0, niin mitä tässä oikein oli ideana? Haitattiin vain muiden ihmisten elämää, ja sitten valitettiin kun ei täyspalvelu pelannut kun olivat itse liimanneet kätensä lattiaan. Eli eivät edes ottaneet vastuuta itsestään.

Mielestäni ovat totaalisia pellejä, joten karnevalisointi istuu kuvaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin, elikkä... laskettiinko nopeusrajoituksia tuon johdosta? Jos ei, niin mikä oli todennäköisyys että näin tehtäisiin? Jos 0, niin mitä tässä oikein oli ideana? Haitattiin vain muiden ihmisten elämää, ja sitten valitettiin kun ei täyspalvelu pelannut kun olivat itse liimanneet kätensä lattiaan. Eli eivät edes ottaneet vastuuta itsestään.

Mielestäni ovat totaalisia pellejä, joten karnevalisointi istuu kuvaan.
Jos jokainen mielenosoitus, joka ei johda lakimuutoksiin on turha niin ei-turhia mielenosoituksia ei tässä maailmassa juurikaan ole ollut. Tuosta MTV:n jutusta tuli sellainen kuva ettei järjestäjiä juuri haitannut kyseinen protesti, kunhan nyt yövartija kävi kierroksella katsomassa ettei kukaan kuole sinne.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pitäisikö meidän autoilijoiden hyväksyä kattonopeuden pudottaminen esimerkiksi 100 km tunnissa energia-, ympäristö- ja ilmastosyistä? Näin vanhempana setämiehenä en kokisi pudotusta enää yhtä suurena loukkauksena vapauttani vastaan kuin nuorempana. Ei minusta kyse ole edes nopeudesta vaan oikeudesta päättää itse liikkumisestaan ja aikataulusta. Tiukasti tällainen hieman kuvitteellinen ja kyseenalainen vapaus on ainakin minuun aikanaan liimautunut. Mutta onko niin, että pitäisi ajatella pidemmälle ja luopua jostain?
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ruokaa ei toimitettu yli 20 tuntiin.. Ei jumalauta.. Tarjoiluko vielä olisi pitänyt järjestää?
On tämä tapaus kyllä kirvoittanut makeat naurut. Ei ole "ruokatarjoilu" toiminut ja lattia ollut kylmä ja kaikeksi huipuksi vartijan valo liian kirkas. Eikös nyt nimenomaan pidä sähköä säästää ja kivi/betonilattia tuppaa olemaan kylmä.

Nämä ovat olevinaan jotain maailmanpelastajia, mutta kun tulee vähän nälkä ja kylmä, niin aloitetaan vinkuminen ja muiden syyttely.

Jos kerran ollaan tosissaan ilmastoasiaa ajamassa, niin pitää pientä epämukavuuttakin sietää.
Vai onko se nykyään joillekin länsimaisille ihmisille jo ihan mahdoton tilanne?
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pitäisikö meidän autoilijoiden hyväksyä kattonopeuden pudottaminen esimerkiksi 100 km tunnissa energia-, ympäristö- ja ilmastosyistä? Näin vanhempana setämiehenä en kokisi pudotusta enää yhtä suurena loukkauksena vapauttani vastaan kuin nuorempana. Ei minusta kyse ole edes nopeudesta vaan oikeudesta päättää itse liikkumisestaan ja aikataulusta. Tiukasti tällainen hieman kuvitteellinen ja kyseenalainen vapaus on ainakin minuun aikanaan liimautunut. Mutta onko niin, että pitäisi ajatella pidemmälle ja luopua jostain?
En tiedä miten paljon Suomessa liikenne hidastuisi jos maksiminopeusrajoitus olisi vain 100 km tunnissa (oletettavasti ei olennaisesti kun talvisin tuo on maksimirajoitus), mutta Saksassa voisi olla ajankohtaista harkita yleistä nopeusrajoitusta Autobahneille. Siellä kun huristellaan vähän kovempia nopeuksia (keskinopeus noin 140 kilometriä tunnissa). Enpä itse tiedä onko kyse niin olennaisesta muutoksesta että lähtisin nimenomaan sitä ajamaan keinona hidastaa ilmastonmuutosta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En tiedä miten paljon Suomessa liikenne hidastuisi jos maksiminopeusrajoitus olisi vain 100 km tunnissa (oletettavasti ei olennaisesti kun talvisin tuo on maksimirajoitus), mutta Saksassa voisi olla ajankohtaista harkita yleistä nopeusrajoitusta Autobahneille. Siellä kun huristellaan vähän kovempia nopeuksia (keskinopeus noin 140 kilometriä tunnissa). Enpä itse tiedä onko kyse niin olennaisesta muutoksesta että lähtisin nimenomaan sitä ajamaan keinona hidastaa ilmastonmuutosta.

Totta, Saksan tilanne toki erilainen. Itselläni ei ole tiukkaa kantaa Suomen osalta. Saksassakin on nopeutta on pyritty pudottamaan (suositus osassa), kuten tästä selviää. Suomessa keskinopeudet ovat pudonneet ja nykyään jos ajaa esim Helsingistä Porvooseen moottoritietä, saa melkein yksin ajaa 120 km alueella 125 vasenta kaistaa. Muut ajavat mielestäni jopa selvästi alle 120 km. Aiempaa 140 - 150 ajaa enää tosi harva.

Mutta ei tuo itseeni juurikaan sattuisi, jos osana järkeviä muita päätöksiä max olisi 100 km. Nuorempana mahdoton ajatuskin, että tällaista voisi joku ehdottaa ja vielä edistää. Sähköauto on ratkaisu, mutta vasta siinä vaiheessa kun sähkö tuotetaan puhtaammin. Bensavehkeessä, jollainen meillä vielä jonkin aikaa on, kulutus nousee 120 - 140 vauhdissa merkittävästi vrt max 100.

Isot teot tapahtuvat muualla kuin liikenteessä, jonka tuottamat päästöt taitavat olla laskussa Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
On tämä tapaus kyllä kirvoittanut makeat naurut. Ei ole "ruokatarjoilu" toiminut ja lattia ollut kylmä ja kaikeksi huipuksi vartijan valo liian kirkas. Eikös nyt nimenomaan pidä sähköä säästää ja kivi/betonilattia tuppaa olemaan kylmä.

Nämä ovat olevinaan jotain maailmanpelastajia, mutta kun tulee vähän nälkä ja kylmä, niin aloitetaan vinkuminen ja muiden syyttely.

Jos kerran ollaan tosissaan ilmastoasiaa ajamassa, niin pitää pientä epämukavuuttakin sietää.
Vai onko se nykyään joillekin länsimaisille ihmisille jo ihan mahdoton tilanne?
Tässähän oli jo kuitenkin löydetty alusta, joka tukee heidän harrastustaan. Pitää vain jatkossa sopia, että pääsee yöksi kotiin ja koittaa löytää sponsori, että myös ruokailut onnistuu. Voisiko liiman sijaan kiinnittää itsensä lattiaan vaikka tarranauhalla, jolloin kapinaa voi tehdä öisin ja sitten aamulla lähteä nukkumaan.

Onhan tämä nyt kyllä hauska purkaus, jos tämä oli oma tavoite päästä osoittamaan mieltä, niin eikö silloin ole vain positiivista, että tähän annetaan mahdollisuus.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Pitäisikö meidän autoilijoiden hyväksyä kattonopeuden pudottaminen esimerkiksi 100 km tunnissa energia-, ympäristö- ja ilmastosyistä? Näin vanhempana setämiehenä en kokisi pudotusta enää yhtä suurena loukkauksena vapauttani vastaan kuin nuorempana. Ei minusta kyse ole edes nopeudesta vaan oikeudesta päättää itse liikkumisestaan ja aikataulusta. Tiukasti tällainen hieman kuvitteellinen ja kyseenalainen vapaus on ainakin minuun aikanaan liimautunut. Mutta onko niin, että pitäisi ajatella pidemmälle ja luopua jostain?
Jos nopeudet todella laskisivat, se vähentäisi ruuhkia. Eli joutuisimme vähentämään oravanpyörää ja ruuhkia (ainakin Helsinkiin vievillä motareilla). Itse olen muuten vähentänyt motarilla 120 kilsan vauhtia ja 200 kilsan matkoilla alkaa jo tuntua kulutuksessa, kuten sanoit. Ajomatkassa ihan mitätön ero. Saa ostaa isomman pullan Keimolanportissa!

Se on ihan selvää, että niin monia asioita pitäisi ajatella uusiksi hitaampaan rytmiin, enkä nyt puhu rivien välissä Meidän Pelistä.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pitäisikö meidän autoilijoiden hyväksyä kattonopeuden pudottaminen esimerkiksi 100 km tunnissa energia-, ympäristö- ja ilmastosyistä? Näin vanhempana setämiehenä en kokisi pudotusta enää yhtä suurena loukkauksena vapauttani vastaan kuin nuorempana. Ei minusta kyse ole edes nopeudesta vaan oikeudesta päättää itse liikkumisestaan ja aikataulusta. Tiukasti tällainen hieman kuvitteellinen ja kyseenalainen vapaus on ainakin minuun aikanaan liimautunut. Mutta onko niin, että pitäisi ajatella pidemmälle ja luopua jostain?
Ihan hyvä puheenvuoro ja varmaan suurin osa meistä on jo jostain ilmastolle haitallisesta asiasta pyrkinyt luopumaan. Tuo pitemmälle ajatteleminen vain on ihmiskunnalle niin kovin haasteellista :(
Saatamme luopua jostain kosmeettisesta asiasta, mutta pitemmälle emme uskalla / halua / osaa ajatella (ja tuo ei todellakaan ollut piikki sinua kohtaan, vaan ihan yleistä pohdintaa ihmisistä).

Mikähän muuten on se perimmäinen syy, että tälläkin palstalla tietyt nimimerkit keskittyvät mieluummin naljailemaan Elokapinan kaltaisille mielenosoittajille, kuin esimerkiksi urheiluautojen valmistajille? Tuollaiseen törmää keskustelupalstojen lisäksi myös ihan oikeassa elämässä, eli kyseessä ei ole pelkkä provosoiminen ajankuluksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos nopeudet todella laskisivat, se vähentäisi ruuhkia. Eli joutuisimme vähentämään oravanpyörää ja ruuhkia (ainakin Helsinkiin vievillä motareilla). Itse olen muuten vähentänyt motarilla 120 kilsan vauhtia ja 200 kilsan matkoilla alkaa jo tuntua kulutuksessa, kuten sanoit. Ajomatkassa ihan mitätön ero. Saa ostaa isomman pullan Keimolanportissa!

Se on ihan selvää, että niin monia asioita pitäisi ajatella uusiksi hitaampaan rytmiin, enkä nyt puhu rivien välissä Meidän Pelistä.

Totta. Liikenne on yksi lähde. Parhaillaan väännetään Suomen metsistä EU-tasolla ja Suomessa, joihin liittyy (teho)metsätalous, luonto(kato) ja hiilinielut ja sitäkin kautta ilmasto, jotka ovat uusimpien tutkimusten mukaan romahtaneet. Samaan aikaan me Suomessa ja Euroopassa pyritään monissa maissa tosissaan kohti hiilineutraalia tilannetta. Olen ymmärtänyt Elokapinan keskittyvän näihin.

Onko maapallolla poliittisia päättäjiä, jotka vievät isoja tavoitteita kaikissa asioissa maaliin yhdessä USA:n ja Kiinan kanssa? Tähän ei välttämättä juuri nyt kovin paljon uskota. Mutta pitäisi ja pitäisi tehdä.

Ihan hyvä puheenvuoro ja varmaan suurin osa meistä on jo jostain ilmastolle haitallisesta asiasta pyrkinyt luopumaan. Tuo pitemmälle ajatteleminen vain on ihmiskunnalle niin kovin haasteellista :(
Saatamme luopua jostain kosmeettisesta asiasta, mutta pitemmälle emme uskalla / halua / osaa ajatella (ja tuo ei todellakaan ollut piikki sinua kohtaan, vaan ihan yleistä pohdintaa ihmisistä).

Totta ja luopuminen on kyllä vaikeaa. Se ärsyttää kun edes ajattelee, että pitäisi luopua vaikka shoppailusta tai monesta muusta tärkeäksi kokemastaan asiasta.

Mikähän muuten on se perimmäinen syy, että tälläkin palstalla tietyt nimimerkit keskittyvät mieluummin naljailemaan Elokapinan kaltaisille mielenosoittajille, kuin esimerkiksi urheiluautojen valmistajille? Tuollaiseen törmää keskustelupalstojen lisäksi myös ihan oikeassa elämässä, eli kyseessä ei ole pelkkä provosoiminen ajankuluksi.

Osaltani voin vastata ja pidän Elokapinan esille nostamia teemoja tärkeinä. Mutta Elokapinan halu luoda parlamentaarisesti valitun eduskunnan rinnalle kansalaisfoorumi, jonne eduskunnan tulee laittaa asioita käsiteltäväksi, muistuttaa minua vanhoista vassariajoista. Sama vaatimus meillä oli joskin hieman eri muodossa. Ideahan oli kaapata valta tavalla tai toisella...

Sitten autoilevana setämiehenä tietenkin pitää aukoa päätään, kun Elokapina tukkii liikenteen.
 

Glove

Jäsen
Pitäisikö meidän autoilijoiden hyväksyä kattonopeuden pudottaminen esimerkiksi 100 km tunnissa energia-, ympäristö- ja ilmastosyistä? Näin vanhempana setämiehenä en kokisi pudotusta enää yhtä suurena loukkauksena vapauttani vastaan kuin nuorempana. Ei minusta kyse ole edes nopeudesta vaan oikeudesta päättää itse liikkumisestaan ja aikataulusta. Tiukasti tällainen hieman kuvitteellinen ja kyseenalainen vapaus on ainakin minuun aikanaan liimautunut. Mutta onko niin, että pitäisi ajatella pidemmälle ja luopua jostain?
Eipä tule nyt edes missä olisi lähin tienpätkä jossa saisi ajaa enemmän kuin 100 km/h. Lähin mikä tulee mieleen niin Jyväskylän motari ja sinnekin on satoja kilometrejä. Joten sopii minulle oikein hyvin.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Mikähän muuten on se perimmäinen syy, että tälläkin palstalla tietyt nimimerkit keskittyvät mieluummin naljailemaan Elokapinan kaltaisille mielenosoittajille, kuin esimerkiksi urheiluautojen valmistajille? Tuollaiseen törmää keskustelupalstojen lisäksi myös ihan oikeassa elämässä, eli kyseessä ei ole pelkkä provosoiminen ajankuluksi.
Tässä viimeisessä tapauksessa naureskelu kohdistui varmasti tuohon tyyliin hoitaa mielenosoitus. Jos sitä johonkin autonvalmistukseen haluaa verrata, niin samaa tasoa auton valmistuksessa löytyy lähinnä itärajan takaa. Sille täällä varmasti on naljailtu monet kerrat.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Hohhoijaa...jälleen yksi ilmastoaktiivi on käyttänyt liimaa museossa hieman vääriin tarkoituksiin.


Kumma juttu, että nämä aktivistit ovat erityisen aktiivisia läntisissä teollisuusmaissa, mutta esimerkiksi itäisestä diktatuurista tai vaikkapa Kiinasta harvemmin kuuluu uutisia tällaisista tapauksista. Noissa paikoissa luulisi sentään olevan huomattavasti enemmän korjattavaa (ympäristön kannalta) kuin vaikkapa Saksassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös