Elokapina

  • 232 795
  • 2 162

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Ihan päinvastaiset uskomukset näyttävät meillä olevan. Ihan en ymmärrä mistä tuollaisen uskomuksen olet saanut?

Esimerkiksi "convoy finlandin" yhteydessä en ollut lähdössä ruiskimaan lantaa mielenosoittajien päälle. Pidin tapausta poliisien asiana, vaikka päätäni mielenosoittajien näkemyksille pyörittelinkin.

Itselleni pirullinen asia, eli tupakointi, on myös sellainen asia, että jos joku sitä lähtee promotoimaan, niin en minä sitä vastusta. Huolissani tosin mielenosoittajasta olisin ja toivoisin, että häntä ei vain kylmästi putkaan passitettaisi.
Niinpäs onkin, tässä yhteydessä olin jo unohtanut Convoy-liikkeen joka kelvannee vastaukseksi alkuosan kysymykseesi. Convoy oli aikanaan lööpeissä, en sitä niin tarkkaan seurannut että osaisin kuvailla tapahtumia mutta muistan että sulkivat liikenteen Helsingissä ehkäpä yhden päivän aikana, Kanadassa toiminta oli pitkäkestoisempaa.

Suhtaudun Elokapinaan ja Convoy-liikkeeseen samalla tavalla sikäli että mielestäni molemmilla on yhtälainen oikeus mielipiteeseensä ja mielenosoituksiin ja yhtä lailla kielteisesti suhtaudun kumman tahansa (tai minkä tahansa) porukan järjestämään häirintään. Jos sattuisi olemaan niin että olisin jonkin porukan päämäärien kannalla mutta huomaisin heidän häiritsevän sivullisia, en enää jatkossa tukisi porukan toimintaa millään tavalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuinkahan moni elokapinalainen tulisi istumaan tuossa kansalaiskokouksessa? Entä kuinka tervetulleita ovat vastapuolen eli tässä tapauksessa vaikkapa persuja edustavat henkilöt kyseiseen kokoukseen?

Elokapina on selvästi osoittanut, että jos jakaa samanlaisen aatemaailman heidän kanssaan, ongelmia ei tule, mutta koska Suomessa noudatetaan demokratiaa, tulisi kansalaiskokouksessa olla laaja skaala ihmisiä yhteiskunnan eri luokista ja eri puolilta Suomea. Veikkaan, että tuloksena olisi huutomyrsky, jossa elokapinan nimeen vannovat tahot vaatisivat vähänkään eriäviä mielipiteitä edustavia jäseniä poistumaan kokouksesta, koska näiden läsnäolo voisi luoda liian negatiivisen hengen tapahtumaan. Kauniita unelmia, jotka eivät tule toteutumaan.
Olen kohta kopioinut tähän keskusteluun koko Elokapinaa koskevan artikkelin Wikipediasta, mutta jatketaan koska sen lukeminen sieltä ei taida kiinnostaa.

"Tämä elin osallistaisi tavallisia kansalaisia päätöksentekoon ilmastokysymyksissä. Kokousta valvottaisiin riippumattomasti. Jäsenet valittaisiin satunnaisotannalla kuvastaen väestön koostumusta. Kokous saisi kuulla neuvoja asiantuntijoilta ja ympäristökriisin uhreilta. Asioista keskusteltaisiin avoimesti ammattimaisten fasilitaattorien opastuksella ennen päätöksentekoa. Kokous ohjaisi hallituksen päätöksentekoa. Kansalaisfoorumeja ilmastokysymyksistä on järjestetty Ranskassa ja Iso-Britanniassa vuosina 2019 ja 2020."

Tuossa sanottu satunnaisuus olisi helposti toteutettavissa. Enemmän herättää kysymyksiä se, mitä olisi riippumaton valvonta.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
En tiedä miten realistisena elokapinalliset tavoitteitaan pitävät. Jos kysyt minulta, että uskonko Suomen hallituksen julistavan ilmastohätätilan, nollaavan nettohiilidioksidipäästöt vuoteen 2025 mennessä ja/tai asettavan kansallisen kansalaisista satunnaisesti muodostetun elimen valvomaan tarvittavien muutoksien toteuttamista, niin en usko yhdenkään näistä tapahtuvan vuoteen 2025 mennessä.
Olen ajatellut kahta mahdollisuutta: ensimmäinen on se, että pystyvät jälkikäteen sanomaan että me ainakin yritettiin. Toinen taas on se että liikkeen sisällä on henkilöitä (ns, karismaattiset johtajahahmot) joiden tavoite on kokonaan toinen kuin mitä lausutaan ääneen. Mikä se voisi olla, sitä en lähde arvailemaan.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuinkahan moni elokapinalainen tulisi istumaan tuossa kansalaiskokouksessa? Entä kuinka tervetulleita ovat vastapuolen eli tässä tapauksessa vaikkapa persuja edustavat henkilöt kyseiseen kokoukseen?

Elokapina on selvästi osoittanut, että jos jakaa samanlaisen aatemaailman heidän kanssaan, ongelmia ei tule, mutta koska Suomessa noudatetaan demokratiaa, tulisi kansalaiskokouksessa olla laaja skaala ihmisiä yhteiskunnan eri luokista ja eri puolilta Suomea. Veikkaan, että tuloksena olisi huutomyrsky, jossa elokapinan nimeen vannovat tahot vaatisivat vähänkään eriäviä mielipiteitä edustavia jäseniä poistumaan kokouksesta, koska näiden läsnäolo voisi luoda liian negatiivisen hengen tapahtumaan. Kauniita unelmia, jotka eivät tule toteutumaan.
Hmm... Koetko siis persujen ajavan ilmastonmuutoksen kiihdyttämistä ja diktatuuria, jos kerran miellät heidät vastapuoleksi?

Hieman myös epäilyttää kuinka hyvin oikeasti tunnet Elokapinan toiminnassa mukana olevia yksilöitä tehdessäsi noita oletuksiasi? @Kilgore Trout ehtikin jo vastata kansalaiskokous-asiaan. Pidän todennäköisenä, että niissä voi ilmetä eriäviä mielipiteitä, joista keskustellaan.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen ajatellut kahta mahdollisuutta: ensimmäinen on se, että pystyvät jälkikäteen sanomaan että me ainakin yritettiin. Toinen taas on se että liikkeen sisällä on henkilöitä (ns, karismaattiset johtajahahmot) joiden tavoite on kokonaan toinen kuin mitä lausutaan ääneen. Mikä se voisi olla, sitä en lähde arvailemaan.
Perusteettomista salaliittoteorioista voi tietysti aina jauhaa, mutta väkiselläkin mieleen tulee, että jauhaja yrittää viedä keskustelua sivuraiteille...hyvä ettet lähtenyt sinne, vaikka vähän mainita halusitkin....

Pahoittelut, nyt sorrun itsekin sivupoluille. Täytyy jatkaa toiste.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Minun nähdäkseni ovat kestäneet oikein hyvin. Suurimmat ongelmat näyttävät olevan monitorin toisella puolella.
Ongelma on siinä, että Elokapinaa ei auta yhtään se, että ihmisiä ärsyttää. Pahimmassa tapauksessa vaikutus on täysin toinen, kuin mitä on haluttu. En tunne yhtäkään ihmistä, joka suhtautuisi erityisen positiivisesti tai kertoisi heränneensä Elokapinan takia. Tunnen kyllä paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä tuota touhua ja vaikuttaa siltä, että vaikutus on nimenomaan Elokapinan kannalta täysin väärä. Asiaa pitäisi toki tutkia, että vaikutuksen näkisi isossa kuvassa.

Asian kai pitäisi olla yhteinen, mutta ainakin itseäni tyyli ärsyttää niin paljon, että se tekee vastakkaisen vaikutuksen. Olen vielä itse aikanaan Vihreitä äänestänyt, koska uskon kyllä asiaan.

Elokapinan kannaltahan olennaista ei ole mahdollisimman iso ääni, vaan mahdollisimman iso vaikutus. Nämä liikkeeseen liittyvät negatiiviset assosiaatiot on nimenomaan Elokapinan ongelma.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Perusteettomista salaliittoteorioista voi tietysti aina jauhaa, mutta väkiselläkin mieleen tulee, että jauhaja yrittää viedä keskustelua sivuraiteille...hyvä ettet lähtenyt sinne, vaikka vähän mainita halusitkin....

Pahoittelut, nyt sorrun itsekin sivupoluille. Täytyy jatkaa toiste.
Tämä on keskustelufoorumi ja osallistuin ketjun aiheeseen "Elokapina" osin myös mieleeni tulleella ajatuksella liikkeestä. Selvyyden vuoksi, ajatus on täysin omani: en ole lukenut tai kuullut siitä mistään, voit toki etsiskellä googlellasi josko joku muukin olisi ajatellut vastaavasti.
Mieleeni tuli kysymys siitä, missä määrin tällaisia ketjun aiheeseen liittyviä omia ajatuksia voi esittää ilman että joku foorumvälkky alkaa puhumaan "perusteettomasta salaliittoteoriasta"? Tämä kysymys menee toki sivupolulle ketjun aiheesta toisin kuin aiemmat viestini. Anteeksipyyntöni tuosta poikkeamasta.
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Se on nyt totta. Suurin metsäalamme onkin puupeltoja. Linkki Elokapinan ns kokeneeseen siipeen.



Eihän tämä nainen väärässä ole. Suomen metsistä valtaosa on talousmetsää. Varsinaista vanhaa luonnontilaista metsää meillä on oikeasti koko metsäpinta-alaan nähden aika vähän.

Tynkkynen tuossa videolla yrittää kovasti tarttua siihen, että eikö talousmetsäkin ime hiiltä. No imeehän se, mutta Elokapina taistelee ilmastonmuutoksen lisäksi luontokatoa vastaan ja tuollainen talousmetsäksi istutettu "metsä" on käsittääkseni diversiteetiltään ihan helvetin köyhä.

Edit/ Tuli vastaan hesarin erinomainen reppari luonnontilaisesta metsästä. Siitä selviää myös, miksi se luonnontilainen metsä on talousmetsää parempi hiilinielu.


Mikä sitten on vanhojen metsien arvo? Miksi niistä koohotetaan? Jotkut metsätalousihmiset varoittavat näinä kasvavan ilmastotietoisuuden aikoina, että ”pystyyn mätänevät” iäkkäät metsät muuttuvat suorastaan päästölähteiksi. Parempi olisi siis hakata vanhenevaa metsää pois ja kasvattaa tilalle nuorta metsää, joka sitoo ilmasta hiilidioksidia hiilinielu kohisten.

Väite on väärinymmärrys.

Ilmastonmuutoksen ja hiilinielujen kannalta oleellista on myös puustoon ja maaperään jo kertynyt hiili eli hiilivarasto. Vanhojen metsien hiilivarasto on valtava. Esimerkiksi Vesijaolla on puustoa 850 kuutiota hehtaarilla, paikoin enemmänkin. Talousmetsässä puuta voi hakkuuvaiheessa olla 200–400 kuutiota hehtaarilla. Kun metsän hakkaa ja rungot keittää selluksi, hiilivarasto purkautuu ja hiili vapautuu taas ilmakehään.

Jos siis tavoittelee hiilinielua, pitää katsoa nettovaikutusta eli on otettava huomioon myös varasto. Uuden istutusmetsän pitäisi sitoa hiiltä ensin niin kauan, että menetetty varasto on kurottu takaisin. Vasta sen jälkeen voidaan alkaa puhua lisähiilidioksidia imevästä nielusta.

Toisin sanoen: jos hakkaa satavuotiaan metsän, kestää noin sata vuotta ennen kuin uusi metsä on kerännyt saman varaston. Ja vasta sitten hiilinielu pääsee sitomaan uutta hiilidioksidia.

Alle linkattu giffi (linkki suoraan gif-animaatioon) jutusta taas kuvaa aika karulla tavalla sen, miten ne Suomen luonnontilaiset metsät ovat vuosien saatossa kadonneet.

 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Se on nyt totta. Suurin metsäalamme onkin puupeltoja. Linkki Elokapinan ns kokeneeseen siipeen.



Janalla luonnonmetsä - talousmetsä - puupelto liikutaan talousmetsässä kun sitä kysyy metsäteollisuudelta ja puupellolla, kun asiaa valaisee Elokapina.
Sanalla puupelto on hieman ikävä kaiku, ja meillä sitä mielellään käytetään vain eukalyptus- tai joulukuusiviljelmistä ja vastaavista. Ja talousmetsä saattaa hyvin ollakin monimuotoisempi kuin eukalyptuspelto.

Puita niillä kaikilla kasvaa ja kaikki imevät hiilidioksidia.

edit: kirjoitusvirhe
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Janalla luonnonmetsä - talousmetsä - puupelto liikutaan talousmetsässä kun sitä kysyy metsäteollisuudelta ja puupellolla, kun asiaa valaisee Elokapina.
Sanalla puupelto on hieman ikävä kaiku, ja meillä sitä mielellään käytetään mielellään vain eukalyptus- tai joulukuusiviljelmistä ja vastaavista. Ja talousmetsä saattaa hyvin ollakin monimuotoisempi kuin eukalyptuspelto.

Puita niillä kaikilla kasvaa ja kaikki imevät hiilidioksidia.
En tiedä, miten paljon olet liikkunut itse luonnossa ja havainnut metsien tilaa. Itsen olen Savossa samoillut ikimetsissä, jotka ovat siis satoja vuosia vanhoja, puhtaita sekä isoja metsäalueita. Naavaa esimerkiksi kasvaa ihan yleisesti oksilla. Tiedäthän naavan? Entäpä etelän maamme metsät ja luontopolut? On rauhoitettuja alueita ja koskematonta metsää todella paljon. Suurin osa metsiämme on ns luonnon metsää. Jo siksikin, että kukaan ei vain kykene hoitamaan näitä metsäalueita niin, kuin metsää pitäisi hoitaa. Metsän hoitaminen on hieman sama, kuin riistan hoitaminen. Koitetaan pitää tasapaino luonnossa. Avohakkuita sääntelee käsittääkseni laki, mutta metsän monimuotoisuuden säilyttämiseksi on annettu vapaammat kädet. Kuitenkin meillä on ymmärtääkseni suurin osa metsää vielä luonnollista kasvustoa, eikä viljeltyä. Joka siis sekin on hyvin tärkeää, säilyttääksemme metsän uusiutuvana lähteenä. Menkää metsään ympäri maata ja tehkää omat havainnot asiasta. Suosittelen.
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
En tiedä, miten paljon olet liikkunut itse luonnossa ja havainnut metsien tilaa. Itsen olen Savossa samoillut ikimetsissä, jotka ovat siis satoja vuosia vanhoja, puhtaita sekä isoja metsäalueita. Naavaa esimerkiksi kasvaa ihan yleisesti oksilla. Tiedäthän naavan? Entäpä etelän maamme metsät ja luontopolut? On rauhoitettuja alueita ja koskematonta metsää todella paljon. Suurin osa metsiämme on ns luonnon metsää. Jo siksikin, että kukaan ei vain kykene hoitamaan näitä metsäalueita niin, kuin metsää pitäisi hoitaa. Metsän hoitaminen on hieman sama, kuin riistan hoitaminen. Koitetaan pitää tasapaino luonnossa. Avohakkuita sääntelee käsittääkseni laki, mutta metsän monimuotoisuuden säilyttämiseksi on annettu vapaammat kädet. Kuitenkin meillä on ymmärtääkseni suurin osa metsää vielä luonnollista kasvustoa, eikä viljeltyä. Joka siis sekin on hyvin tärkeää, säilyttääksemme metsän uusiutuvana lähteenä. Menkää metsään ympäri maata ja tehkää omat havainnot asiasta. Suosittelen.
(boldaus minun)

Ei todellakaan ole, ainakaan jos metsätutkijaa ja luonnonvarakeskusta on uskominen. Kainuun eteläpuolisista metsistä on aitoa luonnonmetsää yksi promille. Siis 1/1000. (Edit: Aloin nyt kyllä epäillä tätä promillelukua, kun ei tuntunut löytyvän toista järkevää lähdettä - hesarin jutusta tuo on poimittu, ja aiemmin ketjuun linkkaamani giffin perusteella sitä luonnonmetsää on noista Kainuun eteläpuolisista metsistä ennemminkin melkein prosentti. Silti aika kaukana suuresta osasta. Olisikohan HS tarkoittanut, että Kainuun eteläpuolisen maan kokonaispinta-alasta luonnonmetsää on yksi promille? Jutussa kyllä puhutaan metsäpinta-alasta.)

Metsän kasvaminen luonnontilaiseksi kestää paljon kauemmin kuin mitä noiden talousmetsien annetaan kasvaa, ja vaikka se metsä kasvaisikin näennäisesti samanlaiseksi, ei hakatusta metsästä samalla tuhottu lajikirjo välttämättä koskaan (ainakaan sellaisella aikajänteellä, jona meillä metsien annetaan kasvaa) palaa entiselleen.

En tiedä huomasitko, mutta muokkasin aiempaan vastaukseeni linkin hesarin reportaasiin luonnontilaisesta metsästä (ja myös selityksen sille, miksi talousmetsä on huono hiilinielu luonnontilaiseen metsään verrattuna). Alla lainaus samasta jutusta.

Kuinka voimakkaita vanhojen metsien hiilinielut ovat? Siitä on vaikea sanoa mitään varmaa. Vaikka iäkkään puuston hiilinielu sammuisikin, maaperään hiiltä saattaa kertyä vielä pitkään. Hiiltä maaperään syöttää puista satava karike eli neulaset ja lehdet. Myös lahopuu ruokkii maahiiltä. Havupuut sitä paitsi alkavat olla vanhoja vasta 200-vuotiaina. Ja satavuotiaat puut voivat edelleen kasvaa hiilinielu humisten.

Käytännössä vanhoja luonnonmetsiä on niin vähän, ettei niiden hiilinieluilla kuitenkaan ratkaista ilmastonmuutosta – eikä edes hiilineutraalin Suomen tavoitetta.

Miksi sitten vanhojen luonnonmetsien viimeisten rippeiden suojelu ja säästäminen on niin tärkeää? Eikö vanhoja metsiä saa helposti lisää – jätetään vain talousmetsän puut kaatamatta?

Puut kyllä tulevat vanhoiksi, mutta metsä ei. Talousmetsään ei saada vanhan metsän lajistoa, vaikka puut kuinka vanhenisivat. Kun lajisto on kerran kadonnut, sitä ei mistään ilmesty takaisin.

Tutkija Juha Siitonen tarpoo tottuneesti Vesijaon syvässä sammalessa ja pohtii vanhoja metsiä: ”Siivekkäät, kuten linnut, voivat kyllä löytää vanhapuustoiseen talousmetsään. Ja kääpiäkin voi tulla, sillä niiden itiöt lentävät tuulen mukana. Mutta suurin osa hyönteisistä, kuten kovakuoriaisista, ei voi siirtyä mistään. Niitä ei noin vain sada taivaasta.”

Edit/ Kah, lainauksesta unohtui olennainen osa alusta, lisäsin sen siihen.
 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tiedä, miten paljon olet liikkunut itse luonnossa ja havainnut metsien tilaa. Itsen olen Savossa samoillut ikimetsissä, jotka ovat siis satoja vuosia vanhoja, puhtaita sekä isoja metsäalueita. Naavaa esimerkiksi kasvaa ihan yleisesti oksilla. Tiedäthän naavan?
Joo olen liikkunut metsissä suunnilleen 60 vuotta ja omistankin pari länttiä talousmetsää. Amerikassa olen nähnyt puita, jotka ovat vanhempia kuin Jeesus. Tiedäthän Jeesuksen?

Edit: en loukkaannu, jos joku nimittää omistamiani metsiä puupelloiksi, vaikka itse olen tottunut käyttämään sitä nimitystä esimerkiksi eukalyptusviljelmistä, joita olen nähnyt mm. Indonesiassa. Tuolla maailmalla puhutaan yleisesti puupelloista.
 
Viimeksi muokattu:

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Totta. Kukaan ei tiedä tarkkaa aikaa, mutta melkoinen konsensus taitaa olla siitä, että 50 vuoden kuluttua maapallon keskilämpötilan arvioidaan olevan keskimäärin 1.5 - 3.5 astetta korkeampi kuin vertailukautena, vuosina 1850 - 1900. Jos päästään lähelle 1.5 astetta, tilanne on kohtuullinen.

Ja Venäjän hyökkäyssodan vuoksi tilanne on merkittävästi pahempi kuin ilman sitä. Kyse ei ole vain sodan aiheuttamista suorista uhkista ja merkittävistä ilmastotuhoista, vaan myös välttämättömistä askeleista taaksepäin fossiilisten osalta. Myös Suomessa. Tämän takia näen Venäjän hyökkäyssodan kaikkineen merkityksen myös ilmastolle.

Ehkäpä asia nähdään vielä Elokapinassakin samalla tavalla, sillä merkitys on kiistatta huomattava. Enempää ei toistaiseksi vielä taideta tietää.
Teknisenä sivuhuomiona pakko mainita toiveestani, että et lisäilisi viesteihisi merkittävää sisältöä sen jälkeen kun joku on niitä kommentoinut tai tykännyt.

Tuon lainaamani viestin viimeisen kappaleen olet lisännyt vasta sen jälkeen kun olen tykännyt tekstistäsi. Samalla se muutti koko tekstin sisältöä niin, että jos voisin, vetäisin tykkäykseni pois, mutta en aloittaisi sotaa aiheesta.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eihän tämä nainen väärässä ole. Suomen metsistä valtaosa on talousmetsää. Varsinaista vanhaa luonnontilaista metsää meillä on oikeasti koko metsäpinta-alaan nähden aika vähän.
Metsää se talousmetsäkin on. Järjetöntä verrata kasvavaa talousmetsää johonkin perunapeltoon, jossa ei kasva mitään luontaista kasvilajia ja kiertoaika on yksi vuosi. Kasvava talousmetsä sitoo ilmakehästä valtavat määrät hiiltä ja toimii hyvänä hiilinieluna kun taas vanhassa luonnontilaisessa metsässä kasvu on negatiivista, puuta lahoaa enemmän kuin kasvaa ja hiiltä vapautuu ilmakehään. Luonnotilaisen metsän boidiversiteetti on toki aivan toista luokkaa, sitä tuskin kukaan yrittää kiistää.
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Edit: en loukkaannu, jos joku nimittää omistamiani metsiä puupelloiksi, vaikka itse olen tottunut käyttämään sitä nimitystä esimerkiksi eukalyptusviljelmistä, joita olen nähnyt mm. Indonesiassa. Tuolla maailmalla puhutaan yleisesti puupelloista.
Tähän täytyy vielä todeta, että tuolla videolla flanellipaitamuumin jauhottanut nainen käyttää kieltämättä vähän turhan kärkästä termiä, eli tuota puupeltoa, mutta pointtinsa ovat ihan oikeita. Puupelto on terminä turhaan levinnyt meillekin (sopii toki kärkkäydessään Elokapinan diskurssiin), mutta siitä ei pääse mihinkään, että luonnon monimuotoisuuden puolesta talousmetsä on aitoa luonnonmetsää paljon köyhempi. Siksi siis jauhotus, mielestäni. Väärästä termistä huolimatta tämä naishenkilö tuntuu olevan Sebua vähän paremmin asiasta kartalla, vaikka videon lataaja YouTuben kommentoijista puhumattakaan eivät sitä itse ymmärrä.

Selvennetään myös, etten syytä yhtäkään talousmetsän omistajaa luontokadosta. Noita metsiä on meillä hakattu laivanrakennus- ynnä muuhun teollisuuteen jo vuosisatoja. Se nyt vain sattui olemaan maan tapa, ja toisaalta tuskinpa noita metsiä on missään muuallakaan sen kummemmin suojeltu. Onneksi tähän aletaan pikku hiljaa heräämään.

Minulle tuli tuota Hesarin repparia lukiessa oikeasti vähän surullinen olo. Ainakaan jutussa kuvailtujen kaltaisia sammalmättäitä ei ole (ainakaan aikuisiällä, lapsuudesta muistan kyllä isoja mättäitä, mutta ehkä ne vain tuntuivat lapsesta isoilta) tullut vastaan, vaikka retkeilyä metsissä eri puolilla Suomea onkin tullut koko elämä harrastettua. Hyönteiskannan monimuotoisuus on ehkä metsäkokemuksen kannalta vähän yhdentekevä, mutta luonnon monimuotoisuuden kannalta yhtä kaikki tärkeä tekijä. Siinä menee ajan saatossa vielä monta muutakin palasta ravintoketjusta. Toivoisin siis rehellisesti, että tuollaista kunnon luonnonryteikköä olisi meillä reilusti enemmän. Ehkäpä hyvä idea voisi olla tarjota talousmetsää yksityisesti omistaville jonkinlaisia insentiivejä olla hakkaamatta metsää matalaksi muutaman vuosikymmenen välein - vai onko ihan pystyyn kuollut idea?

Metsää se talousmetsäkin on. Järjetöntä verrata kasvavaa talousmetsää johonkin perunapeltoon, jossa ei kasva mitään luontaista kasvilajia ja kiertoaika on yksi vuosi. Kasvava talousmetsä sitoo ilmakehästä valtavat määrät hiiltä ja toimii hyvänä hiilinieluna kun taas vanhassa luonnontilaisessa metsässä kasvu on negatiivista, puuta lahoaa enemmän kuin kasvaa ja hiiltä vapautuu ilmakehään. Luonnotilaisen metsän boidiversiteetti on toki aivan toista luokkaa, sitä tuskin kukaan yrittää kiistää.
Luitko sitä lainausta HS:n jutusta, joka tuossa lainaamassasi viestissä on? Luonnontilaisen metsän negatiivisesta kasvusta huolimatta se on erinomainen hiilivarasto, jossa suuri osa kasvuvaiheessa sidotusta hiilestä kuitenkin säilyy. Kuten hesarin jutussa todetaan, on ihan puhdas myytti, että säännöllisin väliajoin hakattava talousmetsä olisi muka jotenkin aitoa, vanhaa luonnonmetsää absoluuttisesti tehokkaampi otus hiilen sitomiseen. Tästä aiheesta löytyy myös jopa niinkin tuore kuin 14 vuotta vanha koontitutkimus. Linkkaan alle Ylen sähkeen aiheesta, joka on ilmeisesti alun perin radiossa luettu, joten vähän tönkköä tekstimuodossa, mutta faktat siitä saa kuitenkin irti.


Edit/ Trooppisilla alueilla premissisi, @Vesuri, saattaa muuten ollakin ihan paikkansa pitävä, mutta meillä pohjolassa kuoleva puu mätänee paljon hitaammin, ja siksi myös vapauttaa hiiltä hitaammin ilmakehään. Vain 7 prosenttia kuolevien puiden vapauttamasta hiilidioksidista tulee pohjoisista metsistä - tämän mukaan meillä päin olisi siis ihan fiksua antaa vähän useamman hehtaarin metsää olla luonnontilaisena. Kiinnostava yksityiskohta muuten tuo kuolleiden hyönteisten maatumisesta pääsevä hiili. Hyönteisten merkitys vähenee tietysti mitä pohjoisemmaksi siirrytään, sademetsissä kun noita pörriäisiä tuppaa olemaan aika paljon pohjolaa enemmän. Noh, otsikon mukaan kuolevista puista pääsee vuosittain ilmaan enemmän hiiltä kuin fossiilisista polttoaineista, mutta valtaosa tuosta vaikutuksesta tulee trooppisilta alueilta.

 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Helkkarin hyvää dataa nimimerkeiltä @Kilgore Trout ja @hulkster19 . Itse kun menin pääosin mutulla. Enpä olisi osannut kuvitella, että tilanne on tämä, kun eri puolilla maata olen metsissä samoillut.

Erilaisia lukuja voi esittää, mutta katsotaanpa faktoja. Luonnontilaisten metsien määrä on selvityksen mukaan Suomessa Euroopan suurin, 2.9 prosenttia maapinta-alasta. Lajien kannalta ajatellen saisi olla parempikin, mutta talouskasvumme ei sitä juurikaan mahdollista. En pidä määräämme riittävänä - ja lisäksi se on osin pirstoutunut liian pieniin osiin - mutta näin me ihmiset toimimme Euroopassa ja maailmassa. Hakkaamme metsiä ja muutamme niiden puustoa yksipuolisemmaksi. Jälkimmäisestä on seurauksena uusia tauteja, kuten muistaakseni Saksassa on viime vuosina nähty.

Suojeltuja metsiä (metsä- ja kitumaa) on Suomessa kaikkiaan 2.9 miljoonaa hehtaaria (josta metsämaata 1,7 miljoonaa hehtaaria), eli 12.6 prosenttia metsä- ja kitumaan alasta ja 8,2 prosenttia metsämaan alasta. Metsäpinta-ala tarkoittaa metsä- ja kitumaan yhdessä muodostaman puustoisen alueen eli metsän pinta-alaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Verrokiksi yllä olevaan ministeriön ja metsätalouden lukuihin Greenpeacen näkemys:


Etelä-Suomen metsien suojelu kattaa alle kolme prosenttia metsämaasta. Luontokato on todellista jokaiselle enemmän metsissä liikkuvalle. Monet lajit ovat hävinneet ja monet tulevat häviämään. Greenpeacen mukaan monimuotoisuuden hupenemista ei nykyisillä metsäluonnon hoidon keinoilla pystytä pysäyttämään. Tämä on totta ja eipä enää kyetä sitä pysäyttämään millään keinolla johtuen mm. ilmastonmuutoksesta, joka vaikuttaa paljon Suomen (pohjoisessa) metsiin.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Esitän nyt sen tärkeimmän kysymyksen, joka on kaikkein tärkein joka tulisi aivan ensimmäinä ottaa huomioon; kuinka paljon tässä persaukisessa maassa kestää taloudellisesti laittaa metsää suojeluksen alaiseksi? Omasta mielestä jos se vähänkään auttaa tulevaa talous- katastrofia, niin ei muutakun niin paljon sileäksi kun ehtii. Mielestäni noita kansallis- puistojakin on aivan riittävästi, omassa kotikunnassani Tammelassakin peräti kaksi.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Esitän nyt sen tärkeimmän kysymyksen, joka on kaikkein tärkein joka tulisi aivan ensimmäinä ottaa huomioon; kuinka paljon tässä persaukisessa maassa kestää taloudellisesti laittaa metsää suojeluksen alaiseksi? Omasta mielestä jos se vähänkään auttaa tulevaa talous- katastrofia, niin ei muutakun niin paljon sileäksi kun ehtii. Mielestäni noita kansallis- puistojakin on aivan riittävästi, omassa kotikunnassani Tammelassakin peräti kaksi.
Menoputki on loputon, että kuka sen viimeisen puun kaataa on syyllinen, eikös niin.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Esitän nyt sen tärkeimmän kysymyksen, joka on kaikkein tärkein joka tulisi aivan ensimmäinä ottaa huomioon; kuinka paljon tässä persaukisessa maassa kestää taloudellisesti laittaa metsää suojeluksen alaiseksi? Omasta mielestä jos se vähänkään auttaa tulevaa talous- katastrofia, niin ei muutakun niin paljon sileäksi kun ehtii. Mielestäni noita kansallis- puistojakin on aivan riittävästi, omassa kotikunnassani Tammelassakin peräti kaksi.
Kannustat ilmeisesti aavistushakkuisiin. Tässä artikkelissa lainattu gradu ei niitä löytänyt, mutta onhan niistä puhetta ollut. Ei savua ilman tulta vai kuinka se menee.

 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Esitän nyt sen tärkeimmän kysymyksen, joka on kaikkein tärkein joka tulisi aivan ensimmäinä ottaa huomioon; kuinka paljon tässä persaukisessa maassa kestää taloudellisesti laittaa metsää suojeluksen alaiseksi? Omasta mielestä jos se vähänkään auttaa tulevaa talous- katastrofia, niin ei muutakun niin paljon sileäksi kun ehtii. Mielestäni noita kansallis- puistojakin on aivan riittävästi, omassa kotikunnassani Tammelassakin peräti kaksi.

Näin on. Lisäksi moni on sokeita ajatukselle, että esim Suomen kolme metsäjättiä on toiminut täällä 150 vuotta kukin noin ja silti metsän bruttomäärä on koko sen jakson (pl sotia) kasvanut, näillä yhtiöillä ei ole muuta raaka-ainetta kun puu, no vähän kierrätyskuitua päälle, mutta senkin juuret tietty puussa. Ellei he pidä siitä huolta niin heille ei jää mitään. Siellä tehdään valtavasti työtä parempien hakkuumallien ja monimuotoisuuden huomiointiin, myös näillä ”puupelloilla” - aika pelto kun 30-50 vuotta odotellaan.
 
Näin on. Lisäksi moni on sokeita ajatukselle, että esim Suomen kolme metsäjättiä on toiminut täällä 150 vuotta kukin noin ja silti metsän bruttomäärä on koko sen jakson (pl sotia) kasvanut, näillä yhtiöillä ei ole muuta raaka-ainetta kun puu, no vähän kierrätyskuitua päälle, mutta senkin juuret tietty puussa. Ellei he pidä siitä huolta niin heille ei jää mitään.
Tämä betsän bruttomäärä ja sellupuun varastoarvo ei taida olla se näkökulma metsään jota Elokapina tarkoittaa.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Näin on. Lisäksi moni on sokeita ajatukselle, että esim Suomen kolme metsäjättiä on toiminut täällä 150 vuotta kukin noin ja silti metsän bruttomäärä on koko sen jakson (pl sotia) kasvanut, näillä yhtiöillä ei ole muuta raaka-ainetta kun puu, no vähän kierrätyskuitua päälle, mutta senkin juuret tietty puussa. Ellei he pidä siitä huolta niin heille ei jää mitään. Siellä tehdään valtavasti työtä parempien hakkuumallien ja monimuotoisuuden huomiointiin, myös näillä ”puupelloilla” - aika pelto kun 30-50 vuotta odotellaan.

Kiitos vastauksesta. Esitin kysymyksen lähinnä talous ja kestävyys- kulmalla, joten eiköhän tämä osaksi selvittänyt asiaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös