Elokapina

  • 301 544
  • 2 973

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin kauan aikaa kuin nämä tissiposket (siis tuo koko järjestö) eivät käy osoittamassa mieltään siellä, missä se suurin ympäristötuho on käynnissä (Kiina, Venäjä, Intia jne.) / missä tuotetaan saastuttavinta energiaa (edellä mainitut + Lähi-Itä) niin zero respect! Tällä mielenosoittajia paapovassa läntisessä maailmassa tuo homma on helppoa…
Varmaan samasta syystä kuin suurin osa niistä jotka vastustavat Venäjän hyökkäystä Ukrainaan eivät ole protestoimassa tätä Venäjällä tai menneet Ukrainaan sotimaan itse. Toki Suomessa tai jossain muualla on helpompaa ja ennen kaikkea turvallisempaa osoittaa mieltään kun täällä voi luottaa poliisiin ja oikeusvaltioon. Eli siihen, etteivät poliisit "vahingossa" kaada kadunreunaan tai mysteerisesti ilmesty mustelmia tai murtumia kehoon siinä vaiheessa kun kuljetetaan putkaan tms.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Elokapina muistuttaa yhä enemmän perusaatteensa kadottanutta anarkistijoukkoa, joka saa klikkiotsikkonsa poliisin ohjeiden piittaamattomuudesta ja sivullistenkin osalta riskeillä pelaamisesta. Nämä ovat tyypillisiä laitavasemmistolaisille toimijoille.

Esimerkiksi poliisin yhä avoimempi haastaminen ja liikenteen vaarantaminen tuo 100 varmat otsikot, mutta onko se ilmastotoimien kannalta järkevä valinta? Tuskin, sillä kyseinen tapa toimia vieraannuttaa toimijatkin alkuperäisistä tavoitteista. Kokemusta on, joten sillä perusteella sanon.
Elokapinan viime aikojen kehityssuunta on kieltämättä huolestuttava. En ole koskaan kuulunut liikkeeseen, mutta olen pitänyt sen ylläpitämää jonkinlaista ilmastoherätystä positiivisena asiana ja kannatan mielenilmauksia demokratiaan oleellisesti kuuluvana asiana. Tällainen toiminta kuitenkin saa minutkin pian vieraantumaan, jos nykyinen meno jatkuu. Ei näin.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Elokapina muistuttaa yhä enemmän perusaatteensa kadottanutta anarkistijoukkoa, joka saa klikkiotsikkonsa poliisin ohjeiden piittaamattomuudesta ja sivullistenkin osalta riskeillä pelaamisesta. Nämä ovat tyypillisiä laitavasemmistolaisille toimijoille.

Esimerkiksi poliisin yhä avoimempi haastaminen ja liikenteen vaarantaminen tuo 100 varmat otsikot, mutta onko se ilmastotoimien kannalta järkevä valinta? Tuskin, sillä kyseinen tapa toimia vieraannuttaa toimijatkin alkuperäisistä tavoitteista. Kokemusta on, joten sillä perusteella sanon.
Eihän tuossa Elokapinan toiminnassa ole mitään järkeä. Pahaa mieltä ja vastakkainasettelua tuo toiminta vain aiheuttaa kansalaisissa.

Ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi pitää tehdä kaikki mahdolliset toimenpiteet. Siitä olen samaa mieltä.

Elokapina ei hallitse media viestintää siten kuin pitäisi.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Osalla luullakseni kyse on kieltomekanismista, ei uskota eikä haluta, että se mistä Elokapina meuhkaa on totta. Joten hyökätään sitä vastaan. Halutaan sulkea ulos häiritsevät ajatukset ja lopettaa niistä puhuminen.
Mistä tällainen täysin epäratinoaalinen ajatus kumpuaa siellä riveissä? Toki jotain denialisteja on olemassa aina ja aiheesta riippumatta, mutta eiköhän tässä viime vuosina kaikki lukutaitoiset, jotka eivät elä tynnyrissä, ole ymmärtäneet, että totta se perkele on. Ja siitä huolimatta nuo keinot "herättää keskustelua" tai mitä vittua sitten yrittävätkään ovat a) typeriä ja herättävät vain vastahankaa ja b) suunnattu ihan väärin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mistä tällainen täysin epäratinoaalinen ajatus kumpuaa siellä riveissä? Toki jotain denialisteja on olemassa aina ja aiheesta riippumatta, mutta eiköhän tässä viime vuosina kaikki lukutaitoiset, jotka eivät elä tynnyrissä, ole ymmärtäneet, että totta se perkele on.
Niinpä. Moneen vuoteen ei mediassa mistään muusta asiasta ole kohkattu, niin paljon kuin ilmastonmuutoksesta. Se on aihe, joka päivästä toiseen vyöryy jokaisen ihmisen silmille, jos vähänkään uutisia lukee. Kyllä se ymmärrys on jo likipitäen ihan kaikki saavuttanut, joita se nyt vaan on saavuttaakseen. Joukkoon mahtuu toki pieni osa niitä jääräpäitä ja salaliittoteoreetikkoja, jotka eivät usko mitään, mutta he edustavat aikamoista vähemmistöä.

Tiede on niin vastaansanomattoman yksimielisesti todistanut ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen olevan totta, että ei siitä kukaan vähänkään tolkuissaan oleva ihminen ala vastaan vänkäämään. Ei tästä ole pitkään aikaan ollut enää kyse, että ihmisiä pitäisi jotenkin herätellä uskomaan, että ilmastonmuutos on totta.

Mutta miten käytännössä ilmastonmuutokseen sopeudutaan ja miten sitä hillitään? Nämä ovat niitä olennaisia kysymyksiä, joiden eteen oikeasti monet tahot tuolla jotain konkreettista tekevätkin.

Oman työni kautta minulla on ollut mahdollisuus todistaa, että mitä kaikkea roinaa ja sitä valtavaa tavaravirtaa mitä ihmiset tilaavat tuhansien kilometrien päästä esimerkiksi Temun kautta. Kyllä sitä todistaessa tulee aika lohduton olo, että jotain tälle kulutuskulttuurille olisi tehtävä.
 

cheap_shot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit, KäPa, Liverpool
Videon parasta antia oli kohta "Ai! Älä aja mun päälle" kun poliisi vetää reppanaa ja pyörää pois ajoradalta.

Ironia huipussaan, kuten myös työttömyys.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niinpä. Moneen vuoteen ei mediassa mistään muusta asiasta ole kohkattu, niin paljon kuin ilmastonmuutoksesta. Se on aihe, joka päivästä toiseen vyöryy jokaisen ihmisen silmille, jos vähänkään uutisia lukee. Kyllä se ymmärrys on jo likipitäen ihan kaikki saavuttanut, joita se nyt vaan on saavuttaakseen. Joukkoon mahtuu toki pieni osa niitä jääräpäitä ja salaliittoteoreetikkoja, jotka eivät usko mitään, mutta he edustavat aikamoista vähemmistöä.

Tiede on niin vastaansanomattoman yksimielisesti todistanut ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen olevan totta, että ei siitä kukaan vähänkään tolkuissaan oleva ihminen ala vastaan vänkäämään. Ei tästä ole pitkään aikaan ollut enää kyse, että ihmisiä pitäisi jotenkin herätellä uskomaan, että ilmastonmuutos on totta.

Mutta miten käytännössä ilmastonmuutokseen sopeudutaan ja miten sitä hillitään? Nämä ovat niitä olennaisia kysymyksiä, joiden eteen oikeasti monet tahot tuolla jotain konkreettista tekevätkin.

Oman työni kautta minulla on ollut mahdollisuus todistaa, että mitä kaikkea roinaa ja sitä valtavaa tavaravirtaa mitä ihmiset tilaavat tuhansien kilometrien päästä esimerkiksi Temun kautta. Kyllä sitä todistaessa tulee aika lohduton olo, että jotain tälle kulutuskulttuurille olisi tehtävä.
Kirjoitat, että kaikki tietävät ilmastonmuutoksesta. Sitten kirjoitat, että ihmiset tilaavat valtavasti roinaa. Eikö se todista, että ilmastonmuutoksen seuraukset eivät olekaan uponneet tajuntaan, tai että niihin suhtautudutaan piittaamattomasti ja välinpitämättömästi? Kielletään se, että itsellä olisi jotain tekemistä sen hillinnän kanssa.
Minusta tuo todistaa vastaansanomattomasti, että Elokapinalle on tilausta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tieteeseen perehtyneet ovat myös 100% varmoja siitä, että maapallo ei ole litteä, ja että aurinko on vain yksi tsiljoonista samanlaisista kaasupalloista.
Silti, käsittämättömän suuri määrä ihmiskunnasta uskoo musta- tai valkopartaisen jumalolennon hallitsevan tätä maailmankaikkeutta.
Onko siis mitenkään kummallista, että ilmastonmuutos ei nappaa kaikkia kansalaisia?
P.S. Kyllä minäkin siihen uskon, mutta tyydyn pieniin mutoksiin omissa kulutusvalinnoissani.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Elokapina muistuttaa yhä enemmän perusaatteensa kadottanutta anarkistijoukkoa, joka saa klikkiotsikkonsa poliisin ohjeiden piittaamattomuudesta ja sivullistenkin osalta riskeillä pelaamisesta. Nämä ovat tyypillisiä laitavasemmistolaisille toimijoille.

Esimerkiksi poliisin yhä avoimempi haastaminen ja liikenteen vaarantaminen tuo 100 varmat otsikot, mutta onko se ilmastotoimien kannalta järkevä valinta? Tuskin, sillä kyseinen tapa toimia vieraannuttaa toimijatkin alkuperäisistä tavoitteista. Kokemusta on, joten sillä perusteella sanon.
Käsittääkseni liikkeessä oltiin aidosti järkyttyneitä tai ainakin yllättyneitä poliisin muutettua otteitaan kovemmiksi perjantain mielenosoituksessa verrattuna aiempiin. Kun paikaksi oli valittu Länsiväylä, niin kapinallisten puolelta oli minusta naivia olettaa, että poliisi käyttäisi yhtä pehmeitä otteita kuin jossain keskustan kadulla.
Tämä sitten purkautui poliisin syyttelyllä, mikä minusta on ehdottomasti väärä tie. Minusta Elokapinan ei kannata rakentaa mitään vihollisasetelmaa poliisin kanssa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tämä sitten purkautui poliisin syyttelyllä, mikä minusta on ehdottomasti väärä tie. Minusta Elokapinan ei kannata rakentaa mitään vihollisasetelmaa poliisin kanssa.
En sinänsä tunne juuri mitään yhteisyyttä liikkeen kanssa niin en sillä tavoin tunne tarvetta antaa taktisia neuvoja, että mitä näiden kannattaisi tehdä. Omasta näkökulmastani ei joku antifa-suunta (siis se reaalinen, ei mikään sontamedian/oikeiston karikatyyri-antifa) olisi ollenkaan miellyttävää, mutta voisi hyvin kuvitella, että se olisi yksi luontainen kehityskulku. Aika päivänperhojahan nämä liikkeet monesti ovat, ja joku kiivas vastakkainasettelu ja liikkuvaksi poliisimaaotteluksi muuttuminen marginalisoisi heidät epäilemättä sangen nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kirjoitat, että kaikki tietävät ilmastonmuutoksesta. Sitten kirjoitat, että ihmiset tilaavat valtavasti roinaa. Eikö se todista, että ilmastonmuutoksen seuraukset eivät olekaan uponneet tajuntaan, tai että niihin suhtautudutaan piittaamattomasti ja välinpitämättömästi? Kielletään se, että itsellä olisi jotain tekemistä sen hillinnän kanssa.
Minusta tuo todistaa vastaansanomattomasti, että Elokapinalle on tilausta.
Elokapinan tilausta lisää myös se, että se voi toimia edes jonkinlaisena varoventtiilinä ihmisten turhautumiselle.

Kasvihuoneilmiöstä alettiin uutisoida laajemmin 1980-luvulla ja tieto ilmastonmuutoksen syistä ja seurauksista on koko ajan kasvanut. Kansainvälisissä kokouksissa on annettu julkilausumia ja mietitty takarajoja joihin mennessä tulisi saavuttaa hiilineutraalius, astemääriä joihin lämpötilojen kohoaminen pitäisi saada pysähtymään jne.

Sitten uutisoidaan kuinka tavoitteet alkavat karkaamaan, maailman ylikulutuspäiviä vietetään koko ajan aikaisemmin, kaikista niistä tragedioista, joita jo tämän hetkinen tilanne saa aikaan. Ympärilleen katsellessa, muutokset ihmisten käyttäymisessä vaikuttavat hyvin pienille ja monet edelleen vähättelevät tilannetta puheissaan...vaikka teknologia menee eteenpäin, vaikuttaa silti sille, että kehitys on liian hidasta.

Jos turhautumista maailman tilanteeseen ei kykene purkamaan vaikkapa sitten mielenosoituksessa, purkautuvat ne kyllä ennen pitkää jollain tavalla.
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
KIitos @Euro71 erittäin pohdiskelluista ja mielenkiintoisista näkemyksistä. Oli ilo lukea viestisi!

Yritän nyt jotenkin kommentoida joitain kohtia.

Ensiksikin tuosta talouskasvusta. On näkemyksiä joiden mukaan absoluuttinen irtikytkentä olisi jotenkin mahdollinen, mutta tähän mennessä ei ole viitteitä että tulee onnistumaan riittävän laajasti ja riittävän nopeasti jotta voisi uskoa vihreän siirtymän olevan ainoa ratkaisu ilmaston lämpenemisen seurausten minimointiin. Tämä on kasvukriittisen ajattelun perusta. Jos tämä argumentti osoittautuisikin paikkansapitämättömäksi, en voisi olla iloisempi väärässäolostani. Aika on tässä kriittinen tekijä, ratkaisut pitää tehdä nyt kun eilen ei onnistunut.

Talouskasvun ylivoimaisesti tärkein mahdollistaja ovat olleet fossiiliset. Työtehon suhteen ne ovat olleet niin isossa osassa, että vaikea tai jopa mahdoton korvata uusiutuvilla tai peräti aineettomilla innovaatioilla tai sellaisillakin jotka parantavat tuottavuutta. Näin ollen aivan mahdollinen skenaario on että jatkaessamme kasvutalouden ehdoilla, kauniista visioista huolimatta tuprutamme kaiken saatavilla olevan öljyn ilmakehään ja siltikin sen jälkeen ollaan sormi suussa kun kasvu sakkaa. Vihreässä siirtymässä on se ongelma että sen vaatimat resurssit tuskin tulevat lieventämään ilmastomuutoksenkin juurisyytä eli ylikulutusta - useastakin syystä. Totta kai puhtaampaa teknologiaa tarvitaan tueksi, mutta ilman kulttuurista muutosta on tosi vaikea uskoa miten romahdus, joko ympäristökatastrofaalinen tai/ja talousjärjestelmän seinäänajo, olisi vältettävissä. Puhuit hyvin tuosta talouskasvun näkymättömästä osasta, jossa asioita tehdään paremmin ja tehokkaammin. Kohtuutaloushan siihen juuri pyrkii, tosin ei teknologisin keinoin, eli luopumaan turhasta kulutuksesta jolloin rajallisten resurssien pelivaraa jäisi tärkeämpään kuten köyhyyden poistamiseen. Tuloerot eivät pelkästään ole talouspoliittinen kysymys, ne ovat jopa ilmastokysymys, ja tämä tuntuu olevan kapitalismin eetokseen tottuneille mielille erityisen vaikea asia hyväksyä.

Mainonnan ilmastoaspekti on ihan sellainen, että valtava markkinointikoneisto on luotu keksimään ihmisille tarpeita joita he eivät tienneet omaavankaan. Ne lisäävät impulssiostamista ja sitä kautta liittyvät ylikulutukseen. Mutta ei tietenkään kaikki mainonta pahasta ole, en sitä sano.

Työperäinen maahanmuutto on tietysti itsestäänselvää jos ajattelemme asiaa vallalla olevan taloustieteen näkökulmasta. Mutta kohtuutalouden kannalta turhan työn vähentäminen ja tarpeellisen jakaminen olisi tavoiteltavaa. En tiedä miten siihen yhtälöön sopisi enää työperäinen maahanmuutto kun se kokonaistyön määrä kuitenkin pienenee varmasti aika paljonkin. Elinkeinorakenteet muuttuisivat radikaalisti, mutta tuskin nyt massiivisesti tarvitsee pienviljelijöiksi ryhtyä. Vaikka tietyllä tavalla kelloa siirretään taaksepäin, kaikkea jo kuitenkin luotua ei ole mieltä lähteä purkamaan.

Kommentoinkohan nyt kaikkea viestissäsi ollutta... Ruokakauppojen valikoimasta vielä että laskin kerran, että yhdessä suomalaisessa kaupassa oli 27 erilaista soijakastikepulloa! Tämä oli tietenkin yksi parhaiten varustelluista kaupoista joita maassa on ja ääriesimerkki, mutta kuvaa hakemaani pointtia. Kokkilegenda Jaakko Kolmonen sanoi osuvasti, että tarvitsisimme yhden ainoan jugurttimaun. Nimittäin maustamattoman :)
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Mielenosoituksia voi tehdä monella tavalla, mutta toi Elokapinan toiminta ei ole kaikkein järkevintä toimintaa. Näkyvyyttä asian puolesta saadaan, mutta loppuuko ilmastonmuutoksen haittavaikutukset Elokapinan toiminnan seurauksena. Tuskinpa...
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Kirjoitat, että kaikki tietävät ilmastonmuutoksesta. Sitten kirjoitat, että ihmiset tilaavat valtavasti roinaa. Eikö se todista, että ilmastonmuutoksen seuraukset eivät olekaan uponneet tajuntaan, tai että niihin suhtautudutaan piittaamattomasti ja välinpitämättömästi? Kielletään se, että itsellä olisi jotain tekemistä sen hillinnän kanssa.
Minusta tuo todistaa vastaansanomattomasti, että Elokapinalle on tilausta.
Olen reippaasti keski-ikäinen. Koko elämäni ajan olen vastaanottanut viestiä medioista, kahvipöytäkeskusteluissa ja missä vaan että kuluta, kuluta, kuluta ja osta halvemmalla. Koulun taloustiedon tunnilla perustettiin kuvitteellisia firmoja joille kehitettiin keinoja myydä enemmän. A-Studioita olen nähnyt satoja, joissa ekonomistit vannovat talouskasvun nimeen... Me olemme niin tämän viestin kyllästämät, että jos kyseenalaistamme tämän, kyseenalaistamme samalla kovin paljon meistä itsestämme.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tästä voi tulla pitkä postaus, tämä kertaa jotain mitä olen jo aiemmin kirjoittanut (anteeksi jo etukäteen turhastakin toistamisesta) ja tämä liittyy myös muuhunkin aktivismiin. Minusta tuntuu kuitenkin tärkeältä pohjustaa vastineet, että jotta ne pystyy ymmärtämään oikeassa konteksissa.

- - -

Olen kertonut, että olen pääosin äänestänyt Vihreitä about siitä asti kun olen ollut äänioikeutettu. Joskus joissain vaaleissa on ääni saattanut livetä SDP:lle tai Kokoomukselle, vähän vaaleista ja ehdokkaista riippuen.

Matkani Vihreiden kelkassa on ollut kivinen. Nuorena olin varma, että Vihreistä tulee Suomen suurin puolue, koska kuka nyt voisi luonnonsuojelua vastustaa? No, ei tullut (ei Suomessa, mutta Saksassa kylläkin). Kuluneiden vuosikymmenten aikana minun on aina välistä ollut todella hankala ymmärtää sitä pakonomaista tarvetta vieraannuttaa ihmiset luonnonsuojelusta.

Otetaan huomioon, että olen kotoisin maaseudulta. Tunnen maaseudun ihmisiä. Aika monelle näistä ihmisistä luonto on se, josta elanto tulee, joten he ovat oikeastaan viimeinen ihmisryhmä, joka sitä haluaisi tuhota. Monelle metsästys, kalastus, marjastus ja sienestys on tärkeä harrastus, ja vielä lapsuudessani ne olivat monelle pientilalliselle sivuelinkeino.

Voitte ehkä ymmärtää ihmetykseni, kun Vihreät alkoivat profiloitua "city-vihreiksi". Eli puolueen agendalle tuli sellaisia ajatuksia, että kaupungissa asuvat ihmiset ovat ekologisia ja säästävät luontoa (kunhan vain rakennetaan ekotaloja ja tuulivoimaa), ja maaseudulla asuvat puolestaan tuhoavat ja kuluttavat sitä, esimerkiksi vaikkapa tarvitessaan autoa pitkien välimatkojen vuoksi, tai kasvattaessaan viljaa ja rehevöittäessään vesistöjä, tai kasvattaessaan karjaa, joka tuottaa metaania ja kuluttaa luonnonvaroja. Niinpä ihmisten piti muuttaa kaupunkeihin asumaan ekologisesti, ja maaseutu puolestaan voitaisiin tyhjentää ihmisistä ja jättää luonnontilaiseksi. Ei se puolueohjelma nyt ihan sanasta sanaan tuollainen ollut, mutta jalkautessaan sanoma oli tuo.

Tämä ajoittuu suunnilleen samaan ajankohtaan, jolloin Keskusta lähti seikkailemaan kaupunkeihin. Minusta silloin Vihreillä olisi ollut mahtava sauma tulla apajille, mutta ei - maaseutu päästettiin persuuntumaan. Joten siis tälläkin hetkellä tuttavapiirissäni on ihmisiä, jotka suorastaan rakastavat luontoa ja luonnossa liikkumista, mutta vihaavat Vihreitä ja kannattavat Persuja. Minun tekisi mieleni kysyä sen ajan Vihreiden suuntalinjauksista päättäneiltä, että miten meni noin niin kuin omasta mielestä?

Toisin sanoen: olen melko pettynyt ja masentunut siitä, mitä Vihreät tekivät luonnonsuojelulle. Oliko @kyykäärme joka jossain sanoi, kuinka Vihreiden ideologinen ydinvoimavastaisuus sai vieraantumaan liikkeestä. Minulle tekniikan ihmisenä oli käydä samoin, en ikinä oikein ymmärtänyt sitä, enkä varsinkaan sitä, että loppuviimeksi sitten päätettiin, että venäläinen maakaasu on se kaikkein ympäristöystävällisin energialähde. Minua on Vihreistä vieraannuttanut myös puoleen ottama kanta turvallisuuspolitiikkaan sekä ajautuminen kosiskelemaan samoilta apajilta kuin Vasemmistoliitto.

Tältä taustalta olen ylipäätään alkanut miettimään aktivismia ja poliittista aktivismia kaikissa muodoissaan. Edistääkö se todella ajamaansa asiaa? Vihreiden mukana kulkeminen on ollut minulle kuin minua olisi vedetty hevosen perässä orapihlajapensaikon läpi sen about 30 vuotta. Ilon hetket ovat olleet vähissä. Tuntuu, että isoja jarruja luonnonsuojelun suhteen ovat olleet Vihreät itse.

Joku päivä alan tutkimaan tarkemmin esimerkiksi naisasialiikkeen vaiheita sekä Yhdysvaltojen mustan väestön aktivismia ja sen vaikutuksia. Molemmat aktivismin muodot ovat olleet tavalla tai toisella olemassa 200 vuotta. Siitä huolimatta esimerkiksi Yhdysvalloissa mustan väestön hyvinvointi monellakin mittarilla laahaa perässä, jopa suhteessa muuhun vierasmaalaiseen väestöön. Jos itse olisin aktivisti, niin tällaisena insinööriluonteisena ihmisenä alkaisin jo vähitellen kysymään, että onko toimissa jotain vikaa, kun asiat eivät näytä parantuvan? Mutta tämä on toinen aihe: en ole siihen vielä perehtynyt.

Insinöörisluonteisena ihmisenä minulla on jonkin verran "päämäärä pyhittää keinot" -ajattelua. Minulla on tietokoneiden jättämä elinikäinen ajatusvamma sen suhteen, että lähdekoodin kauneutta tärkeämpää on se, että se toimii.

Tuo sanonta usein tulkitaan tarkoittavan - esimerkiksi nyt vaikkapa luonnonsuojelussa - sitä, että hyvän tavoitteen puolesta saa käyttää kovia keinoja: vapautetaan tarhaketut ja tukitaan autoilta tiet.

Minä kuitenkin käsitän sen niin, että hyvän päämäärän puolesta voi käyttää myös pehmeitä keinoja: luontoa voi suojella ja ilmastonmuutosta torjua ilman, että ihmisestä pitää tehdä "luonnonsuojelija" tai "oikeanlainen vihreä", mitä se nyt ikinä kenellekin tarkoittaa (tuo "oikeanlainen vihreä" tulee sanastooni jostain Soininvaaran puoluettaan kritisoineesta kirjoituksesta).

Eli minulle olisi tärkeämpää saada ihmiset tekemään "ekotekoja" eikä niinkään se, että ajattelevatko he "ekologisesti". Kärjistetysti, olkoot sitten vaikka skinheadeja, kunhan kierrättävät ja kulkevat julkisilla. Heidän tavoitteistaan vaikkapa etnisten puhdistusten ja kaasukammioiden rakentamisen suhteen voi sitten keskustella jollain toisella foorumilla.

- - -

Toki alkuvaiheessa herätetään ärtymystä ja pilkkaa ja valtaisaa muutosvastarintaa, mutta hyvin usein uudet liikkeet ja ideologiat kulkevat läpi juurikin tälläisen prosessin.
Minun on vaikea mieltää luonnonsuojelujärjestöjä kovin uudeksi liikehdinnäksi. Esimerkiksi WWF on perustettu 60-luvulla. Elokapina - se kyllä on tietysti uudempi liikehdintä.

Ei minusta oikein ole mitään nuorison unelmahöttöä ottaa nuo skenaariot vakavasti - lähinnähän tälläinen huoli edustaa rationaalista riskianalyysiä.
Samaa mieltä.

Ja että tulevat sukupolvet tuskin syyllistävät niinkään kauheasti tehottomasta aktivismista kuin tehokkaasta passivismista.
Ihan taatusti luonnonsuojeluaktivismi saa "synninpäästön" tulevilta sukupolvilta. Tulevaisuudessa virhetulkinta olisi kuitenkin se, että "he olivat oikeassa, mutta kukaan ei kuunnellut" - toki on änkyröitä ja denialisteja, kyllä, mutta isompi ongelma on se, että tässä on kysymyksessä sen kokoluokan ongelma, jota nykyisessä maailmantilanteessa on vaikea hallita.

90-luvun @Euro71 oli vielä toiveikas. Sehän oli muutenkin se vuosikymmen, jolloin kaikki mahdollisuudet olivat avoimia. Uskoin, että kun asiaan nyt tartutaan, niin saadaan aikaiseksi tuloksia. Niinhän oli jo tapahtunut esimerkiksi otsonikerroksen ja happosateiden kanssa, kansainvälisellä yhteistyöllä niistä päästiin aika lailla eroon.

Mutta, niin, luonnonsuojelulle tapahtui jotain. Näin jälkikäteen voisin syyttää luonnonsuojelujärjestöjä, ml. Vihreät ja sisarpuolueet Euroopassa, liiallisesta hirttäytymisestä ideologisuuteen. Kaikki tai ei mitään -asenne. Kaikenlaiset turhat riidat siitä, että mikä on oikea toimi luonnonsuojelun suhteen. Syyttely. Luonnonsuojelu aatteellistui ja politisoitui, ja luonnonsuojelun edistämisen tilalle tulikin luonnonsuojeluaatteen kehittäminen ja edistäminen.

Osalla luullakseni kyse on kieltomekanismista, ei uskota eikä haluta, että se mistä Elokapina meuhkaa on totta. Joten hyökätään sitä vastaan. Halutaan sulkea ulos häiritsevät ajatukset ja lopettaa niistä puhuminen.
Denialisteilla kyllä, mutta ei kaikki Elokapinan toimintaa kritisoivat ole denialisteja. Esimerkiksi minä.

Sitten on tämä hipit vastaan konservatiivit, joka näyttää olevan jonkinlainen luonnonvakio. Nytkin persupoliitikot ja perussuomalaisittain ajattelevat ovat pahiten takajaloillaan. Muut seuraavat lähinnä katseella, osa huolestuneina, osa huvittuneina ja osa eri mieltä, mutta asiallisella tavalla.
Kuten taustoituksessa kerroin, minusta onkin jännittävää, että kuinka luonnonsuojelusta on saatu tehtyä poliittinen aate. Eli siis että kun persujenkin kannattajakunnasta monet asuvat maalla ja pitävät luonnossa kulkemisesta, niin miksi luonnonsuojeluaatetta ei saatu myytyä heille?

Olisi varmasti ollut aikanaan kaikkein helpoin kohde. Vihreät kun olisivat lähteneet liikkeelle jollain "Elävä maaseutu" -ajatuksella, kun samaan aikaan Keskusta lähti toivioretkelle kaupunkeihin, niin meillä voisi tänä päivänä olla kansalliskonservatiivinen vihreä siipi, usko tai älä. Elokapina saattaisikin koostua maaseudun nuorisosta, joka tulee traktoreilla tukkimaan Mannerheimintien ja Länsiväylän.

Mutta tosiaan, Vihreille olikin luonnonsuojelua tärkeämpää vihreä aate, ja siinäkin oli tärkeämpää aatteen puhtaus kuin kannattajien määrä. Pitäähän arvoista pitää kiinni! Ja pitäähän ne arvot määritellä, mistä pidetään kiinni!

Niinpä. Moneen vuoteen ei mediassa mistään muusta asiasta ole kohkattu, niin paljon kuin ilmastonmuutoksesta. Se on aihe, joka päivästä toiseen vyöryy jokaisen ihmisen silmille, jos vähänkään uutisia lukee. Kyllä se ymmärrys on jo likipitäen ihan kaikki saavuttanut, joita se nyt vaan on saavuttaakseen. Joukkoon mahtuu toki pieni osa niitä jääräpäitä ja salaliittoteoreetikkoja, jotka eivät usko mitään, mutta he edustavat aikamoista vähemmistöä.
Minusta useammankin lajin aktivismin suhteen tuntuu siltä, että "kun on vasara, niin ongelmat ovat nauloja". Eli aktivismi kun usein lähtee julkisen keskustelun herättämisestä, niin se tuntuu usein myös jämähtävän siihen, eli keinovalikoimassa ei ole paljoa muuta kuin keskustelun herättäminen. Vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

Tiede on niin vastaansanomattoman yksimielisesti todistanut ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen olevan totta, että ei siitä kukaan vähänkään tolkuissaan oleva ihminen ala vastaan vänkäämään. Ei tästä ole pitkään aikaan ollut enää kyse, että ihmisiä pitäisi jotenkin herätellä uskomaan, että ilmastonmuutos on totta.

Mutta miten käytännössä ilmastonmuutokseen sopeudutaan ja miten sitä hillitään? Nämä ovat niitä olennaisia kysymyksiä, joiden eteen oikeasti monet tahot tuolla jotain konkreettista tekevätkin.
Näinpä.

Oman työni kautta minulla on ollut mahdollisuus todistaa, että mitä kaikkea roinaa ja sitä valtavaa tavaravirtaa mitä ihmiset tilaavat tuhansien kilometrien päästä esimerkiksi Temun kautta. Kyllä sitä todistaessa tulee aika lohduton olo, että jotain tälle kulutuskulttuurille olisi tehtävä.
Ihan samaa mieltä.

Kirjoitat, että kaikki tietävät ilmastonmuutoksesta. Sitten kirjoitat, että ihmiset tilaavat valtavasti roinaa. Eikö se todista, että ilmastonmuutoksen seuraukset eivät olekaan uponneet tajuntaan, tai että niihin suhtautudutaan piittaamattomasti ja välinpitämättömästi? Kielletään se, että itsellä olisi jotain tekemistä sen hillinnän kanssa. Minusta tuo todistaa vastaansanomattomasti, että Elokapinalle on tilausta.
Minusta tuo puolestaan kertoo omaa karua kieltään siitä, kuinka pahasti luonnonsuojelu on epäonnistunut aika monella sektorilla, viestinnästä lähtien.

Tuntuu jo nyt pahalta se, että tulevaisuudessa tätä aikaa tullaan arvioimaan ihan nurinkurisesti. Eli tulevaisuuden ihmiset tulevat näkemään meidät ignorantteina kulutusjuhlijoina. Toivottavasti joskus tulevaisuudessa tätä aikaa tullaan kuitenkin tarkastelemaan kriittisestikin: eli mitkä olisivat olleet oikeat, toimivat keinot muuttaa tulevaisuuden kulkua.

Kieltämättä itselläni koko näkökulma niin nykyaikaan kuin historiaankin on sen kaltainen, että taustalla jylläävät voimat ovat jollain tapaa väistämättömiä ja pysäyttämättömiä.

Elokapinan tilausta lisää myös se, että se voi toimia edes jonkinlaisena varoventtiilinä ihmisten turhautumiselle.
Sellaisena minäkin sen pääosin näen.

Sitten uutisoidaan kuinka tavoitteet alkavat karkaamaan, maailman ylikulutuspäiviä vietetään koko ajan aikaisemmin, kaikista niistä tragedioista, joita jo tämän hetkinen tilanne saa aikaan. Ympärilleen katsellessa, muutokset ihmisten käyttäymisessä vaikuttavat hyvin pienille ja monet edelleen vähättelevät tilannetta puheissaan...vaikka teknologia menee eteenpäin, vaikuttaa silti sille, että kehitys on liian hidasta.
Kehitys on hidasta. Sille ei oikein voi mitään. Lähes kaikessa teknologisessa kehityksessä asiat on keksitty juuri about sillä hetkellä, kun niiden keksiminen on tullut mahdolliseksi muilla tekniikan aloilla tapahtuneen kehityksen kautta.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Elokapinan äksätwitteristä:

"Tässä poliisi kuristaa ja retuuttaa lakitarkkailijaa, joka oli tilanteessa kuvaamassa kiinniotettuihin kohdistettua ylimitoitettua voimankäyttöä. Ilmeisesti koska hän yllättävään kuristusotteeseen jouduttuaan rimpuili hetken aikaa, häntä epäillään virkamiehen vastustamisesta."

Siis hetkinen, millä asialla Elokapina tuolla on, jos sinne on etukäteen roudattu joku "lakitarkkailija" kuvaamaan poliisin "ylimitoitettua voimankäyttöä"? Onko agendana luontoasiat vai pelkkä auktoriteettien vastustaminen, mennään kamera kourassa provosoimaan ja sitten itketään, kun provokaatioon vastattiin?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Siis hetkinen, millä asialla Elokapina tuolla on, jos sinne on etukäteen roudattu joku "lakitarkkailija" kuvaamaan poliisin "ylimitoitettua voimankäyttöä"? Onko agendana luontoasiat vai pelkkä auktoriteettien vastustaminen, mennään kamera kourassa provosoimaan ja sitten itketään, kun provokaatioon vastattiin?
Siis ilmeisesti täällä ihan aidosti ei tunneta tätä lajia? Tietysti siellä on tarkkailijoita ja kuvaajia, koska olisi Elokapinalle juhannus, joulu ja vappu yhdessä, jos poliisi rikkoisi lakia. Suomessa kun viranomaisilla on velvoite noudattaa lakia - se että vastapuoli ei sitä tee, ei oikeuta poliisia mitenkään lainrikkomuksiin. Omalaatuista että tästä olisi mitään epäselvyyttä, toki jossain Venäjällä ja ties missä kaikissa vastenmielisissä valtioissa tälläistä estettä tai hidastetta ei järjestysvoimilla ole.
 
Viimeksi muokattu:

kyyninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, Englanti, paikalliset huumoriseurat
Edelleen haluaisin tietää, mitä mieltä elokapina on köyhistä maista, länsimaihin suuntautuvasta muuttoliikenteestä. Luulisi, että joku toimittaja olisi joskus kysynyt heiltä tästä.
 

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ikävänkantaja, Jerry100, Hereworth
Olen reippaasti keski-ikäinen. Koko elämäni ajan olen vastaanottanut viestiä medioista, kahvipöytäkeskusteluissa ja missä vaan että kuluta, kuluta, kuluta ja osta halvemmalla. Koulun taloustiedon tunnilla perustettiin kuvitteellisia firmoja joille kehitettiin keinoja myydä enemmän. A-Studioita olen nähnyt satoja, joissa ekonomistit vannovat talouskasvun nimeen... Me olemme niin tämän viestin kyllästämät, että jos kyseenalaistamme tämän, kyseenalaistamme samalla kovin paljon meistä itsestämme.
Tämä nyt ei suoraan liity Elokapinaan, mutta kirjoitan kumminkin.
Itse olen reilut viisikymppinen, ja jo lapsena sain isovanhemmiltani yhden tärkeän ohjeen, se kuului että "köyhän ei kannata ostaa halpaa". Sitä olen noudattanut koko elämäni. Monta, loppupeleissä turhaa, krääsää olen jättänyt ostamasta, vaikka muilla sellainen olisi ollutkin. En katso olevani tämän takia yhtään muita parempi, mutta tähän mainostamisen ja muun median kulutusta ihannoivan kulttuurin uhriksi en ole antautunut.

Seuraan keskustelua ilmastonmuutoksesta ja sen tuomista uhista. Olen niistä itsekin huolissani, mutta Elokapinan toimintamuotoja en allekirjoita.

Boldaus oma.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siis ilmeisesti täällä ihan aidosti ei tunneta tätä lajia? Tietysti siellä on tarkkailijoita ja kuvaajia, koska olisi Elokapinalle juhannus, joulu ja vappu yhdessä, jos poliisi rikkoisi lakia. Suomessa kun viranomaisilla on velvoite noudattaa lakia - se että vastapuoli ei sitä tee, ei oikeuta poliisia mitenkään lainrikkomuksiin.
Nyt vaan X on täynnä heidän postauksia, jossa kerrotaan heihin monessa yhteydessä kohdistuneesta "poliisiväkivallasta". Käsittääkseni Elokapinalle ei ole myönnetty tuomioistuimeen verrattavissa oleva auktoriteettia, jonka perusteella he voivat tuomita poliisit rikokseen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Nyt vaan X on täynnä heidän postauksia, jossa kerrotaan heihin monessa yhteydessä kohdistuneesta "poliisiväkivallasta". Käsittääkseni Elokapinalle ei ole myönnetty tuomioistuimeen verrattavissa oleva auktoriteettia, jonka perusteella he voivat tuomita poliisit rikokseen.
Tuskin on, en ainakaan muista nähneeni, että Elokapinalla olisi tälläistä tuomiovaltaa, mutta yritän googlata ja vastaan sitten sinulle.

Mutta joka tapauksessa he voivat syyttää poliisia lainrikkomisesta ja tehtailla rikosilmoituksia. Heille viranomaisten kaikki mahdolliset ylilyönnit ja rikkomukset ovat siis täyttä taivaan mannaa. Onneksi Suomessa on pääosin sangen pätevät ja ammattitaitoiset poliisivoimat, jotka eivät yleensä tähän leikkiin lähde joitakin yksittäistapauksia lukuunottamatta.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta joka tapauksessa he voivat syyttää poliisia lainrikkomisesta ja tehtailla rikosilmoituksia. Heille viranomaisten kaikki mahdolliset ylilyönnit ja rikkomukset ovat siis täyttä taivaan mannaa. Onneksi Suomessa on pääosin sangen pätevät ja ammattitaitoiset poliisivoimat, jotka eivät yleensä tähän leikkiin lähde joitakin yksittäistapauksia lukuunottamatta.
Lähinnä pohdiskeluni kohdistuu siihen, että paljonko se maailman ja luonnon tila siitä paranee, jos Elokapina onnistuu tavoitteessaan ja joku poliisi saa syytteen tästä toiminnasta?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Lähinnä pohdiskeluni kohdistuu siihen, että paljonko se maailman ja luonnon tila siitä paranee, jos Elokapina onnistuu tavoitteessaan ja joku poliisi saa syytteen tästä toiminnasta?
Sitä on ehkä kysyttävä heiltä - noin perinteisesti nämä aktivistiliikkeet ovat nähneet tälläiset asiat toiminnalleen hyödyllisiksi.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
KIitos @Euro71 erittäin pohdiskelluista ja mielenkiintoisista näkemyksistä. Oli ilo lukea viestisi!
Kiitos, kiitos! Pidän argumenttipohjaisesta keskustelusta. Etsin enemmän ymmärrystä kuin oikeassa tai väärässä olemista. Olen myös sitä mieltä, että jotta jokin ongelma voidaan ratkaista, on ensin ymmärrettävä juurisyyt. Laastarilla paikkaaminen johtaa usein vain uusiin ongelmiin. Tässä Elokapinan tapauksessa mielestäni keskeisenä tekijänä on se, että mihin luonnonvarat hupenevat ja miksi, eli siis yhteiskuntien dynamiikka.

Mun pitää pureskella viestiäsi pidempään, mutta tähän nyt jotain heti kättelyssä:

Kommentoinkohan nyt kaikkea viestissäsi ollutta... Ruokakauppojen valikoimasta vielä että laskin kerran, että yhdessä suomalaisessa kaupassa oli 27 erilaista soijakastikepulloa! Tämä oli tietenkin yksi parhaiten varustelluista kaupoista joita maassa on ja ääriesimerkki, mutta kuvaa hakemaani pointtia. Kokkilegenda Jaakko Kolmonen sanoi osuvasti, että tarvitsisimme yhden ainoan jugurttimaun. Nimittäin maustamattoman :)
En silti vielä ymmärrä, miten tämä liittyy taisteluun ilmastomuutosta vastaan.

En ole seurannut tämän aiheen ympärillä käytyä keskustelua niin tarkkaan, että muistaisin kaikki käänteet. Se kuitenkin alkaa jo mahdollisesti 70-luvulta. Ihan muistinvaraisesti, aikoinaan joskus 80-luvun paikkeilla kaupoissa oli pieni valikoima. Sieltä sai yhtä merkkiä leipää, Koffia tai Lapin Kultaa ja Unileverin margariinia.

Elintarviketeollisuus oli lähtenyt keskittymään, se saattoi alkaa kyllä jo aiemminkin. Muodostui valtavia suuryrityksiä. Kauppaketjut ostivat tuotteensa hyllyille mieluiten näiltä isoilta tuottajilta, niiltä kun sai kerralla vaikkapa margariinipaketit kaikkiin ketjun kauppoihin.

Pientuottajat alkoivat kuolla pois. Ne eivät pystyneet tuottamaan niin isoja määriä, että niillä olisi ollut asiaa kauppaketjujen markettien hyllyille. Kun pientuottajat eivät saaneet tuotteita kuluttajille saakka, niin eihän niillä sitten ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin laittaa lafka kiinni.

Sitten heräsi kysymys siitä, että tahdommeko me tosiaan sitä, että koko elintarviketuotanto ja vähittäiskauppa pyörii parin yrityksen varassa? Eli että on muutama yritys, jonka omistajat keräävät koko potin?

Sitten onkin pätkä, jonka kehitystä en seurannut. Mutta joka tapauksessa, vähitellen ruokakauppoihin alkoi tulla myös pienempien tuottajien tuotteita. Esimerkiksi omassa lähikaupassani on myytävänä lähellä tuotettua tavaraa, jota ei varmaan ole monessakaan saman ketjun kaupassa muualla Suomessa, ihan koska noiden tuottajien tuotantomäärät ovat niin pieniä. Pienpanimoiden oluet lienevät yksi indikaattori tästä kehityksestä, niitähän ei yleensä valmisteta kovin isoja satseja.

Minun on vaikea sanoa tämän ilmastovaikutuksesta mitään, mutta luulisin, etten ihan ensimmäiseksi lähtisi uudestaan pudottamaan pientuottajia pois päivittäistavaraketjuista. Mieluummin ehkä näkisin asian päin vastoin eli että paikallinen marketti ottaisi hyllylleen paikallisia tuotteita. Tämä kyllä sitten näkyy tuotekirjossa.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Lähinnä pohdiskeluni kohdistuu siihen, että paljonko se maailman ja luonnon tila siitä paranee, jos Elokapina onnistuu tavoitteessaan ja joku poliisi saa syytteen tästä toiminnasta?
Suoranaisesti ei varmaan yhtään, mutta mahdollisesti selkeyttää toimintaa molemminpuolin jatkossa.

Jos poliisi saa syytteen ja tuomion, se laskee poliisin kynnystä voimankäyttöön ja antaa elokapinalaisille lisää pontta tuleviin mielenosoituksiin. Mahdollisesti lisää uusien nuorten osallisuutta aktivismiin ja sitä kautta voi vaikuttaa siihen, että tulevat päätökset maailman ja luonnon tilasta ovat erilaisia.

Nythän käydään taistelua siitä, millaisia päätöksiä _tulevat_ päättäjät tekevät, koska nykyisin päättäjiin ovat tyytymättömiä.

Voisi puolestaan kysyä, miten maailman ja luonnon tila siitä paranee, jos mielenosoitukset loppuvat kokonaan tai siirtyvät puistoihin pois ajoradalta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös