Elintarvikkeiden hintojen nousu

• 59 347
  • 496

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Natsi-siwasta saa heidän omaa tuorepuristettua appelsiinimehua 2,79€/0,95 litraa.

Joo, Lidlissä on ollut ihan hyvät mehut. Tuon lisäksi on tullut ostettua myös sitä 1,5 litran pahvissa olevaa mehua. Tulee vaan niin harvoin käytyä, eikä jaksa pelkän appelsiinimehun perässä mennä. Mutta luultavasti ja ymmärtääkseni siis appelsiinien (ja sitä myötä ja ennen kaikkea myös niistä tehtyjen mehujen) hinta pomppasi hurjasti ylöspäin koko maaimassa heikon sadon ja kasvaneiden kuljetus/energiakulujen johdosta. Jos siis Lidlissäkin ei ole jo hinta noussut, niin tulee mitä todennäköisemmin nousemaan.

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Jo vuonna kuokka ja kives perunakilju oli hemmetisti halvempaa tehdä kuin appelsiini- tai mansikkakilju.

Kyllä luit oikein. Pe-ru-na. Mikään alkoholijuoma ei ole ollut tuota pahempaa.
Enkä tehnyt sitä itse, joten reseptiä on turha kysellä vaikka appelsiinit maksavat maltaita.
Omana 5-centtisenä aina niin raikkaaseen kiljukeskusteluun: Törmäsin jossain päin nettiä väitteeseen että appelsiinimehujen koostumusta on muutettu niin ettei "eskimokiljun" teko enää onnistu. Siis pelkällä pakastamisella sai aikoinaan "pojan" kuplimaan.
Perunakiljua en muista maistaneeni, mutta maustamattomasta vesikiljusta keitettyä pontikkaa olen maistanut. Ja maussa hyvin huomasi budjettiratkaisun, eli aktiivihiilen pois jättämisen turhana kulueränä. On ollut tähän asti karmeinta alkoholijuomaa mitä on tullut "nautittua".

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nyt ollaan aika kaukana ketjun aiheesta, tai sitten ei edes olla, koska kiljuhan tekee comebackin aina kun talous sakkaa ja ihmisillä ei ole varaa kaupallisiin alkoholijuomiin.

Mutta omat kokemuksetkin kiljusta on vain ja ainoataan huonoja. Ja siinähän on sitten sellainen twisti, että ne kiljuntekijät mainostivat aina, kuinka olivat tehneet kotiviiniä. Ja ihan pirun hyvää, totta kai!

Kamalin tilanne oli, kun törmättiin mukana olleen kaverin ala-asteen luokkakaveriin ja moikkaustason tuttuun. Hän oli allapäin - ja syystäkin. Isänsä oli menehtynyt ja haki lohtua suruunsa pullosta. Tarjosi sitten meillekin. Oli isänsä tekemää kotiviiniä, "ainoa asia mitä isästä oli enää jäljellä".

Me oltiin yläasteikäisiä, oli arki-ilta, emme olleet vielä harjoitelleet tarpeeksi sitä kuinka alkoholin saa kurkusta alas - ja se juoma oli ihan helvetin kamalaa kiljua. Pakko sitä oli kuitenkin yrittää siinä nieleskellä, kun surunmurtama kaveri siinä vieressä oli niin ylpeä isänsä tuotoksistaan.

Tää oli tilanteenakin niin ahdistava, että jopa se kerta jää kakkoseksi, kun sen kiljupöntön pohjilta, josta minäkin olin erehtynyt ottamaan maistiaisia, löytyi jotain kuolleita jyrsijöitä.

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat

Lisää kilpailua.

Hyvä homma. Viime viikolla juuri puhuin kaverin kanssa katukuvasta kadonneista kauppaketjuista ja Spar nousi tietenkin nimenä keskusteluun. Kiva jos saadaan vähän lisää vaihtelua myymälätarjontaan. Jännä nähdä mihin esimerkiksi täällä Helsingissä myymälöitä avataan. Tuntuu, että parhaat kauppapaikat on jo viety.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin ei siis ymmärtäneekseni Spar-brändi varsinaisesti katukuvaan palaa (Ainakaan vielä.), vaan kaiketi nykyisistä Tokmanneista varataan enemmän tilaa ruokaosastoille.

Kaikki kilpailu joka tapauksessa hyvä asia tässä. Ei taida esim. S-ryhmän Xtra-tuotteiden alennukset välttämättä jäädä yhteen kertaan.

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Niin ei siis ymmärtäneekseni Spar-brändi varsinaisesti katukuvaan palaa (Ainakaan vielä.), vaan kaiketi nykyisistä Tokmanneista varataan enemmän tilaa ruokaosastoille.

Kaikki kilpailu joka tapauksessa hyvä asia tässä. Ei taida esim. S-ryhmän Xtra-tuotteiden alennukset välttämättä jäädä yhteen kertaan.

Siis joo, itsenäisten Spar-kauppojen avaamista pohditaan vielä.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikä mahtaa olla tuotteiden tai varsinkin Spar-tuotteiden kotimaisuusaste? Ulkomaalaisesta hinnat alkaen private label-ruuasta ei ainakaan minulla ole varsinaisesti ollut tilausta päällä enkä sitä lisää markkinoille kaipaa. Mutta saa toki tulla.

Ihan mielenkiintoista muuten seurata kauppojen äpeistä ruokaostosten kotimaisuusastetta, käsittääkseni K:llakin tällainen on. Lihan sain pidettyä viime vuonna 100% (pl HK:n Amerikan pekoni mutta annan sen itselleni anteeksi), tuoreen kalan myös. Kuivissa elintarvikkeissa varaa parantaa että pääsee yli 80% tänä vuonna (2024 78%).

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Mikä mahtaa olla tuotteiden tai varsinkin Spar-tuotteiden kotimaisuusaste? Ulkomaalaisesta hinnat alkaen private label-ruuasta ei ainakaan minulla ole varsinaisesti ollut tilausta päällä enkä sitä lisää markkinoille kaipaa. Mutta saa toki tulla.

Ihan mielenkiintoista muuten seurata kauppojen äpeistä ruokaostosten kotimaisuusastetta, käsittääkseni K:llakin tällainen on. Lihan sain pidettyä viime vuonna 100% (pl HK:n Amerikan pekoni mutta annan sen itselleni anteeksi), tuoreen kalan myös. Kuivissa elintarvikkeissa varaa parantaa että pääsee yli 80% tänä vuonna (2024 78%).
Ameriikan pekoni on suomalaista lihaa, mutta ilmeisesti silputaan Puolassa

BaronFIN

Jäsen
Spar oli kyllä sellaista kuraa aikoinaan Suomessa etten ihmettele ollenkaan sen häviämistä katukuvasta. Toki nyt tälle kurjistuneelle ja kyykytetylle kansalle just sitä mitä ansaitsemme.

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Hämmentävästi Spareja taitaa olla mm. Kanarian saarilla, Portugalissa ja olisko ollut Italiassakin? Mistä tuo kioski oikein on kotoisin? Vai olenko ollut tavallistakin enemmän humalassa?

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Hämmentävästi Spareja taitaa olla mm. Kanarian saarilla, Portugalissa ja olisko ollut Italiassakin? Mistä tuo kioski oikein on kotoisin? Vai olenko ollut tavallistakin enemmän humalassa?
Lukemalla jutun sekin selviäisi paitsi minä ehdokas voin sen sanoa ilman sinun uudelleenklikkaamista juttuun.
"Spar on perustettu 1930-luvulla Hollannissa. Vuonna 2023 sen liikevaihto oli yhteensä 47,1 miljardia euroa. Vuoden 2023 lopussa yhtiöllä lähes 14 000 myymälää eri puolilla maailmaa."

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Lukemalla jutun sekin selviäisi paitsi minä ehdokas voin sen sanoa ilman sinun uudelleenklikkaamista juttuun.
"Spar on perustettu 1930-luvulla Hollannissa. Vuonna 2023 sen liikevaihto oli yhteensä 47,1 miljardia euroa. Vuoden 2023 lopussa yhtiöllä lähes 14 000 myymälää eri puolilla maailmaa."
Tänks, en klikkaa Iltapaskoja enkä jaksanut googlettaa, kun täällä on tie, totuus ja elämä!

Eli tuskin olivat halluja nuo retkilläni näkemät Sparit, Santa Cruz de la Palman ko. kaupasta ostin tonttulakin!

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tuntuu, että parhaat kauppapaikat on jo viety.

Tätä vähän kompaten Turussa naurattaa ajatus Spareista ja ylipäätään laajemmasta ruokavalikoimasta Tokmannilla, kun keskustassa melkein joka korttelin kulmalla on Salea tai K-marketia (jotka toki hintavampia). Joukossa toki Lidl, pari S-marketia ja pari K-supermarketia. Joku tuttu minulle taannoin oikeasti ihmetteli Turun keskustan ruokakauppojen määrää.

Mutta itsekin olen Sparissa tainnut asioida lähinnä Kanarian saarilla.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tätä vähän kompaten Turussa naurattaa ajatus Spareista ja ylipäätään laajemmasta ruokavalikoimasta Tokmannilla, kun keskustassa melkein joka korttelin kulmalla on Salea tai K-marketia (jotka toki hintavampia). Joukossa toki Lidl, pari S-marketia ja pari K-supermarketia. Joku tuttu minulle taannoin oikeasti ihmetteli Turun keskustan ruokakauppojen määrää.

Mutta itsekin olen Sparissa tainnut asioida lähinnä Kanarian saarilla.
Sparin ekalta kertaa muistan kun oli myymälä Kaarinassa ja iskän kanssa mentiin sinne kun avaustarjoukset jne... Sittenhän vähän normalisoitus.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Sparin ekalta kertaa muistan kun oli myymälä Kaarinassa ja iskän kanssa mentiin sinne kun avaustarjoukset jne... Sittenhän vähän normalisoitus.

Minulla huono muistikuva tämän seudun Spareista. Oliko Halisissa moinen, nykyinen S-market?

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minulla huono muistikuva tämän seudun Spareista. Oliko Halisissa moinen, nykyinen S-market?
Oli sekä Haritussa ja Haritun jälkeen Majakkarannassa. En tiedä mihin se Haritun meni, mutta sama hemmo sielläkin oli pomona ja pumppasin hänen fillarin kumitkin, no en pumpannut vaan neuvoin. Iskä kun tunsi noita aika paljon KOFF-ajoista.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ameriikan pekoni on suomalaista lihaa, mutta ilmeisesti silputaan Puolassa
Juu, siksi en sitä pahana pidäkään. S-mobiili ei kai vaan hallitse tuollaista kombinaatiota ja laskee sen ulkomaalaiseksi.

Ice raven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Liverpool
Parisen vuotta sitten tuli käytyä Sparissa Dublinin reissulla. Oli kieltämättä aika outo ja nostalginen fiilis.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy