Toki asioilla ei ole mitään yhteyttä kuten tiedät. Toiset tykkää äidistä, toiset tyttäristä. Sama asia.Ben&Jerry on oiva tuote jos tykkää jäätelöstä ja Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Muuten ei.
Mun tuntuma on, että maitotuotteet l. juustot ja jäätelöt ampuivat heti ekana hinnat ylös kun paikka tuli noin vuos sitten
Saa nähdä vaikuttavatko hinnannousut pitkällä aikavälillä valmistajien liiketuloksiin negatiivisesti. Nythän on ainakin uutisoitu jo siitä, että monet tuotteet ostoskoreissa ovat vaihtuneet kauppojen omiin halpamerkkeihin. Luulisi tämän ainakin jotenkin vaikuttavan kielteisesti elintarviketeollisuuden toimijoihin. Keskittyminen ainakin näillä näkymin lisääntyy.
Siellä se näkyy varmaan pahiten tai sitten en ole ollut tarkkana. Mainituista tosin käytän lähinnä juustoa, mutta se hinta on kyllä noussut reilusti. Ennen pystyi ottamaan juuston josta tykkää, mutta kyllä nyt menee sillä mikä on halvinta.Mun tuntuma on, että maitotuotteet l. juustot ja jäätelöt ampuivat heti ekana hinnat ylös kun paikka tuli noin vuos sitten
Jyväskylän Minimanista tänään 12 Jättis tuuttia 5 eurolla. Oon omasta mielestäni nähnyt Cittarissa tai Prismassa tänäkin kesänä eurolla Magnum/Classic tarjouksia...Jäätelöiden hinta ainakin on vuodessa noussut ihan saakelisti. Vuosi sitten Cittarista sai Magnum-puikkoja, Classiceja, Jättiksiä ym. tarjouksessa välillä eurolla, välillä 1,50 € ja usein oli kaksi kolmella eurolla. Aina oli jostain laadusta hyvät tarjoukset. Tänä kesänä tarjoushinta on 2,29 €. Pirkka-tuutit olivat vuosi sitten koko kesän 5 kpl / 2 €, tänä kesänä saa enää kolme samalla hinnalla.
Hyvä hinta. Täällä Vantaalla ei ole Minimania. Prismassa ei tule oikein koskaan käytyä, kun ei ole lähellä, mutta Cittarissa muutaman kertaa viikossa ja aina katson jäätelötarjoukset, koska sitä kuluu kesällä omalle lapselle ja hänen kavereilleen melkoisia määriä. "Meidän" Cittarista ei ole tänä kesänä saanut eurolla, mutta kauppiashan nuo tarjoukset voi päättää, ja toisissa kaupoissa on eri sisäänheittotarjoukset kuin toisissa.Jyväskylän Minimanista tänään 12 Jättis tuuttia 5 eurolla. Oon omasta mielestäni nähnyt Cittarissa tai Prismassa tänäkin kesänä eurolla Magnum/Classic tarjouksia...
Pirkkamaito maksoi ennen Ukrainan keissiä about 0,90 €, nyy hinta on 1,05 €.
Kuusamon Mustaleima juusto maksoi joskus about 3.70 tjsp, nyt melkein 7 euroa.
Leikkeleet kanssa noussut tuntuvasti, kultakinkku oli n.3.67 nykyään yli 4 euroa
Becel 400g margariini 1,99€ -> 3,45€ (380g)
Joo noilla hinnoilla olen jo alkanut vähentää margariinien ja juustojen määrää leivällä. Eihän siitä mitään haittaa ole ja kun laittaa vaikka kurkkua ja muita rehuja väliin, niin ei tarvitse ihan kuivana vedellä.Margariinissa (meillä tupataan ostaa isoja paketteja Oivariinia) olen huomannut itsekin melkoisen hinnankorotuksen. Jos en ihan väärin muista, niin K-Kaupoissa oli ennen säännöllisesti tarjouksessa kaksi rasiaa vitosella ja nyt yhden paketin tarjoushintakin alkaa nelosella.
Minä vaihdoin rasvat Benecoliin, kun tuli verikokeesta tyrmäävä kolesterolilukema. Juustot jätin samalla pois, ja myös lisäsin rehut tilalle. Tuo Benecol oli joskus ihan järkyttävän hintaista verrattuna vaikka Oivariiniin, mutta eipä ole enää, ja on oikeastaan ihan hyvän makuistakin.Joo noilla hinnoilla olen jo alkanut vähentää margariinien ja juustojen määrää leivällä. Eihän siitä mitään haittaa ole ja kun laittaa vaikka kurkkua ja muita rehuja väliin, niin ei tarvitse ihan kuivana vedellä.
Yksi, mikä muuten on osunut silmään, on kaupan salaattibaari. Ostin joskus aina iltapalan niistä, suunnilleen kympin maksoi kilo. Vaan en osta enää, kun kilohinta on 17,95 €!
Totta…. Lohen syönti on itselläni vähentynyt huomattavasti. Ei huvita lohesta maksaa vajaata 30 euroa kilo. Jos näkyy alle 20 euron saatan ostaa. Vielä on muistissa ajat kun lohta sai 7 eurolla kilon.Eipä ole kalaa tullut ostettu varsinkaan tiskiltä pitkään aikaan, ihan hinnan takia. Jonkun punalaputetun olen hyllystä sillon tällöin osatnut kun on sattunut kohdalle. Lohikilon hinnalla saa 7 kg kanankoipia...
Nivalassa on jo molemmat. Alkaahan tuo pikkuhiljaa vituttaa kun laskujen maksamisen jälkeen kaikki raha menee ruokaan.Ja ruoan hinnat tulee jatkossakin nousemaan koska KOO ja ÄSS ryhmä ei tee tarpeeksi isoa voittoa, kai se pitää olla useampi sata prosenttia ennen kuin siellä ollaan tyytyväisiä. Sitten kun kaikissa Nurmeksissa ja Nivaloissa on molemmat automarketit niin ihmetellään mihin rahat seuraavaksi laitetaan. Varmaan joku ÄSS laiva tulee kilpailijaksi Itämerelle. On Amarillot ja Fransmannit. Rossosta Italialaista jne.
Nivalassa on jo molemmat. Alkaahan tuo pikkuhiljaa vituttaa kun laskujen maksamisen jälkeen kaikki raha menee ruokaan.