Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Elintarvikkeiden hintojen nousu

  • 57 741
  • 480

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Etenkin tuoretuoteryhmissä näyttää usein olevan. Jos menet katsomaan vaikka tuoreen lihan valikoimia yhtenä esimerkkinä, niin Cittari selkeästi panostaa usein omaan pakkaamiseen ja kaventaa vastaavasti teollisuuden valikoimaa, mikä on aivan järkevää ja taloudellista. Eikä se nyt ole ainoa ryhmä ja myös cittareissa on erilaisia valikoimia eri yksiköiden välillä kuten Prismoissakin, kaupan fyysinen kokokin sanelee paljon.
Citymarket avaa teollisesti pakatut lihat ja myy samat (avattuna nopeammin huonoksi menevät) lihat herkkutiskiltä premiumina ja kuluttaja tykkää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tarjoukset näkee toki molemmilla ryhmillä verkosta, ei siihen tarvitse kauppaan asti mennä. Kyllästymiseen asti KCM puskee vielä asiakaskirjeitä. Mutta mitkä kodintarvikeostot siis eivät verkosta/toimituksella onnistu? Muuten palvelut ihan fair point, mutta ei nyt ihan hirveän usein tule käytyä apteekissa (onneksi), suutarilla tai parturissakaan. Nimenomaan niihin viikon ostoksiin kotitoimitus on loistava malli.

Lidl on jotenkin menettänyt pointtinsa (heillä ei toki toimitusta olekaan) suomalaistettuaan valikoimansa.
1) Netistä ostettaessa ei taida nähdä milloin on tuotteen viimeinen käyttöpvm
2) Netistä ostettaessa ei näe vihannesten, hedelmien ja marjojen kuntoa

Hienoa silti, että tuollainen palvelu on. Itsekin voisin tilata monet perustuotteet sitä kautta, mutta kyllä mä silti kaupassa kävisin täydentämässä.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Tuohon valikoima-asiaan vielä lisäys. Cittarin maine valikoimista perustuu myös paljon siihen, että siellä kauppiaat ottavat helposti valikoimaan kaikenlaisia eriä ja sieltä yleensäkin löytyy paljon enemmän tavaraa, jotka saattavat olla valikoimissa lyhyen ajan ja sitten poistuvat. Tämän huomaa helposti, kun siellä käy, myös jokaisen vapaan käytävän jne. täyttäminen luo valikoimamielikuvaa, mutta todellisuudessa näiden kahden hypermarketin valikoimat samankokoisissa yksiköissä ovat erittäin lähellä toisiaan. Kummankin valikoima ymmärrettävästi pesee Lidlin vastaavan ainakin 9-1, mutta nämä ovat taas makuasioita, kuinka paljon arvostaa laajaa valikoimaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
1) Netistä ostettaessa ei taida nähdä milloin on tuotteen viimeinen käyttöpvm
2) Netistä ostettaessa ei näe vihannesten, hedelmien ja marjojen kuntoa

Hienoa silti, että tuollainen palvelu on. Itsekin voisin tilata monet perustuotteet sitä kautta, mutta kyllä mä silti kaupassa kävisin täydentämässä.

Voi halutessaan laittaa keräilijälle näistä viestin, omalla kokemuksella lukevat ja toimivat niiden mukaan. Jos esimerkiksi erikseen haluat pisimpään säilyvän tuotteen. Viitisen vuotta on tullut palvelua käytettyä, so. varmasti toistasataa kertaa ja kaksi kertaa olen tainnut reklata yksittäisestä hedelmästä. Kummallakin kerralla reilu hyvitys.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Citymarket avaa teollisesti pakatut lihat ja myy samat (avattuna nopeammin huonoksi menevät) lihat herkkutiskiltä premiumina ja kuluttaja tykkää.
Samaa kuvittelua kuin valmisruokien vähättely. Nykyään on laadukkaita tuotteita, jotka pesevät useimpien kotikokkien pöperöt mennen tullen. Ovat kyllä usein vain hinnaltaan kalliita.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi halutessaan laittaa keräilijälle näistä viestin, omalla kokemuksella lukevat ja toimivat niiden mukaan. Jos esimerkiksi erikseen haluat pisimpään säilyvän tuotteen. Viitisen vuotta on tullut palvelua käytettyä, so. varmasti toistasataa kertaa ja kaksi kertaa olen tainnut reklata yksittäisestä hedelmästä. Kummallakin kerralla reilu hyvitys.
Kieltämättä kuulostaa aika hyvältä palvelulta.

Mä itse jostain syystä haluan siellä kaupassa kierrellä ja katsella. Jotenkin pysyy hommat paremmin näpeissä. Näkee helposti onko jotain uusia tuotteita, erikoisia eriä yms. Varmasti netissäkin tuo onnistuisi kyllä.

Toisaalta kun menee ostoksille vaikka sinne Prismaan, niin kyllähän siihen kuluu aivan tuhottomasti aikaa. Välillä ei meinaa uskoakaan kun katsoo kelloa ostosreissun jälkeen. Ymmärrän siis kotitilausten järkevyydenkin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nuo on tosiaan kehittyneet valtavasti, sekä tekniikka, saatavuus että ihan itse keräily. Samalla volyymi on kasvanut niin, että toiminta alkaa olla kannattavaa. Vielä ennen pandemiaa kaupparyhmät tekivät nämä raskaasti tappiolla.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täytyy myös muistaa että jos vaikka se meidän perheen ruokaan käytettävä summa on noussut vaikka sen 10% niin se ei 600€:sta ole kuin 60€. Kyllä palkankorotukset tuon kiinni ottaa kiinni. Kotitalouksien pommi on viimetalvisen sähkönhintapiikin lisäksi nousseet korot joilla on iso laina. Ei velaton kotitalous elintasoaan ole joutunut juuri mihinkään muuttamaan.

14 vuotta takapakkia reaaliansioihin, voi mennä hetki, että palkankorotukset tämän ottavat kiinni.
 

Liitteet

  • FxB-NIgWYAIFfx7.png
    FxB-NIgWYAIFfx7.png
    40,2 KB · kertaa luettu: 165

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää on aika kova statement, kun miettii kuinka monta eri elintarviketuotetta Prismassakin on. "Isolla volyymilla tiettyjä tuotteita" kun artikkeleita on varmaan kymmeniä tuhansia?

Osittain kyse voi olla myös mielikuvista, eli sittari esillepanee, markkinoi ja hinnoittelee tuotteet siten, että asiakkaalle syntyy vaikutelma että siellä on "laaja valikoima ja paljon hyviä tarjouksia". Prisma sitten taas "aina edullinen" vai mikä nyt onkaan.
Toki osittain ihan todellista, eli onhan sittareissa niitä spesialiteetteja ja kaiken maailman kaupan omia oluita jne.
Hevi-osastot isoissa kaupoissa on toki pääsääntöisesti paskaa, maalaiskunnan pikku S tai K hakkaa tuoreudessa ja paikallisuudessa ja erikoisuudet saa pyytämällä valikoimaan.

Citymarketissa on laaja valikoima, mutta osittain tämä on myös harhaa sillä rinnakkaistuotteita on hyvin paljon.

Esimerkiksi Cittarissa on yli 40 erilaista ketsuppia eikä tuo nyt varsinaisesti enää hyödytä kuluttajaa, kauppaa saati tavarantoimittajaa. Lidlissä ei ole samalla tavalla kymmeniä eri rinnakkaistuotteita mitä K- ja S-ryhmien kaupoissa ja osittain siksi se pystyy kilpailuttamaan ostohintoja ihan eri tavalla kuin Koot ja Ässät. Lisäksi Lidlissä on paljon kansainvälisessä valikoimassa olevia tuotteita.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo vihannesten keräys kotiintoimituspalvelussa nousee tasaisin väliajoin puheenaiheeksi. Jo alusta asti kaupat isosta etukirjaimesta riippumatta ovat korostaneet, että paskaa ei pakata mukaan. Ymmärtäähän sen, että eihän huonompaa markkinointia voi ollakaan kuin tyriä tällaisessa asiassa. Toki jotain lipsahduksia pakostikin sattuu, mutta kun seuraa niitä keräilijöitä kaupassa, niin kyllä ne samalla lailla niitä tomaatteja ronklaavat kuin kuka tahansa asiakas.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Pikkuisen alkanut hinnat tippumaan Lidl. Tänään oli banaani 0,89kg ja kania ketsuppi uusi hinta 0,49eur kg vanha 0,79eur. Jauheliha 400g 3,99 ja nyt 3,89. Ei paljon mutta suunta oikea.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Meidän lähi-Cittari Koivukylässä Vantaalla on ollut tuossa reilusti yli 10 vuotta. Alusta asti se on ollut Citymarketiksi huono. Oikein oikein huono, jos vertaa vaikka Tammistoon, Keravalle tai Jumboon.

Kaksi erityisen ärsyttävää piirrettä löytyy. Ensimmäinen on se, että sieltä usein puuttuu jokin ihan perustuote, kuten paistijauheliha tai broilerin koivet kokonaan. Jotain toista tuotetta saattaa olla kymmeniä paketteja vieressä punalaputettuina. Toinen ärsyttävyys on hevi-osasto. Se on niin surkea, että jää toiseksi Koivukylän Lidlillekin (siellä kun käy aamulla, niin on oikeasti hyvä hedelmävalikoima). Meidän lähin Prisma Tikkurilassa on myös Prismaksi onneton. Usein käydään Keravalla kaupassa.

Lidlistä ei kannata ostaa suomalaisia jäätelöitä muuten. Eivät ole oikeastaan koskaan siellä halpoja. Cittarissa on lähes aina jokin laatu tarjouksessa
 

Jeffrey

Jäsen
1) Netistä ostettaessa ei taida nähdä milloin on tuotteen viimeinen käyttöpvm
2) Netistä ostettaessa ei näe vihannesten, hedelmien ja marjojen kuntoa

Ei näe ei. Nyt reilu kolmisen vuotta tällaista palvelua käyttänyt viikoittain ja ihan ehkä kerran on käynyt niin, että hedelmäpakkauksen alin rivi oli homeessa. Ei keräilijän tuota olisi voinut olettaa nähdä ja toisaalta rahat sai takaisin kun tästä palautetta annoin. Jotenkin netissä se on helpompi palaute antaa kun jos olisi itse tuollaisen pakkauksen valinnut.

Eikä ole koskaan myöskään lihojen päivämäärät tuottanut ongelmia. Viikoksi ruuat kerralla tilaan ja välillä sitä sitten intoutuukin syömään muuta ja lähes aina nämä päivämäärät kestänyt pitkälle toista viikkoa jos ei ole käyttöön mennyt. Toki välillä joutuu syömään esimerkiksi kanaa vaikka tekisi mieli jauhelihaa koska siinä kanassa oli aikaisempi päivämäärä.

Omalla nettitilaajan urallani kerran on tullut sellainen ostoskori, että haiskahti vähän kusetukselle ja se oli joku Hämeenlinnan cittari mökkimatkalla. Kasvikset oli nuutuneita, makkaroiden päivämäärät ihan muutaman päivän ja joku homejuusto oli niin homeessa, että ihmettelen miten niin monta kuukautta vanha tuote muka oli oikeasti voinut hyllystä vahingossa mukaan tulla.
 
4

444

Täällä böndellä (Lohja) asuvana tulee käytyä käytännössä Prisma / KCM -akselilla kaupassa. Siis silloin kun pitää saada jotain isompaa satsia ostettua. Pienemmät setit haen lähikylän (8 km matkaa) K-marketista tai Salesta, vähän riippuen mitä haluaa. Lidl olisi tuossa KCM:n vieressä, mutta hyvin harvoin päädyn sinne, kun se koko paikka jotenkin ahdistaa hyvin paljon. Sama toki lähes jokaisessa Liiterissä, paikkakunnasta riippumatta. KCM:n heviosasto on valikoimaltaan mielestäni parempi, mutta liian usein siellä näkee sellaisia vihanneksia, jotka pitäisi popsia samana päivänä kitaansa, koska seuraavana päivänä ovat jo viimeistään pilalla. Lisäksi esim. kurkkua löytyy ainoastaan joltain lähituottajalta, mikä ei sinällään ole huono asia, mutta hintaakin on usein 1€/kg enemmän kuin Prisman bulkkikamassa. Meillä myös kurkkua kuluu useampi kilo viikossa, joten ero on sikäli merkittävä. Prisma on toki isompi kauppa täällä, joskin moneen oikean kaupungin vastaavaan verrattuna hyvin pieni, ja sitä myötä muiden kuin elintarvikkeiden osalta valikoimaltaan selvästi laajempi kuin KCM. Kuitenkin tuo Cittari on selvästi lähempänä ja pysäköinti miellyttävämpää, joten sinne monesti tulee päädyttyä, jos ei ole oikeasti asiaa ihan keskustaan asti.

Kotiinkuljetusta tänne syrjäseudulle ei tarjoa mikään muu kuin Oda, mutta joitain satunnaisia tarjouksia lukuun ottamatta on myös niin paljon kalliimpi, että käyn mieluummin itse kaupassa. Ja näin vauva-arjessa nuo kauppareissut ovat ihan hyvää hermolepoa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cittarissa on vaan se, että tuntuu että just sä oot se ainut känniläinen koko kaupassa. Kassajonossakin tuskahiki valuu ja jalat meinaa olla spagettia ja edessä joku insinööri ostaa suunnilleen koko viikon ruuat. Tänään muuten taisin käydä kuus kertaa kaupassa ja yks niistä Cittari.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuo vihannesten keräys kotiintoimituspalvelussa nousee tasaisin väliajoin puheenaiheeksi. Jo alusta asti kaupat isosta etukirjaimesta riippumatta ovat korostaneet, että paskaa ei pakata mukaan. Ymmärtäähän sen, että eihän huonompaa markkinointia voi ollakaan kuin tyriä tällaisessa asiassa. Toki jotain lipsahduksia pakostikin sattuu, mutta kun seuraa niitä keräilijöitä kaupassa, niin kyllä ne samalla lailla niitä tomaatteja ronklaavat kuin kuka tahansa asiakas.

Kuten kirjoitin, kaksi kertaa muistan reklamoineeni. Tekevät erittäin huolellista duunia. Ja hyvitykset toimivat jos jotain käy. Ei se tuosta jää kiinni.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Meidän lähi-Cittari Koivukylässä Vantaalla on ollut tuossa reilusti yli 10 vuotta. Alusta asti se on ollut Citymarketiksi huono. Oikein oikein huono, jos vertaa vaikka Tammistoon, Keravalle tai Jumboon.

Kaksi erityisen ärsyttävää piirrettä löytyy. Ensimmäinen on se, että sieltä usein puuttuu jokin ihan perustuote, kuten paistijauheliha tai broilerin koivet kokonaan. Jotain toista tuotetta saattaa olla kymmeniä paketteja vieressä punalaputettuina. Toinen ärsyttävyys on hevi-osasto. Se on niin surkea, että jää toiseksi Koivukylän Lidlillekin (siellä kun käy aamulla, niin on oikeasti hyvä hedelmävalikoima). Meidän lähin Prisma Tikkurilassa on myös Prismaksi onneton. Usein käydään Keravalla kaupassa.

Lidlistä ei kannata ostaa suomalaisia jäätelöitä muuten. Eivät ole oikeastaan koskaan siellä halpoja. Cittarissa on lähes aina jokin laatu tarjouksessa

Ja vielä huonompi, jos vertaa Järvenpäähän, johon nyt ei tietysti asiakseen kannata lähteä. Koiviksen KCM:ssa olen ehkä eniten lähi-isoista törmännyt vuosien varrella ihan pilaantuneisiin ja vanhoihin tuotteisiin hyllyssä. Jotenkin erikoinen juttu.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Kuten kirjoitin, kaksi kertaa muistan reklamoineeni. Tekevät erittäin huolellista duunia. Ja hyvitykset toimivat jos jotain käy. Ei se tuosta jää kiinni.
Meilläkin on useampi vuosi takana käytännössä pelkkää keräily- ja noutopalvelun käyttöä siten, että viikon ruokatarpeet kerralla haetaan pahvilaatikoissa akselilta Viikki, Jumbo tai Kerava. Yhden käden sormet riittää helposti kun lasketaan ongelmia keräilyssä. Joskus on joku selkeä sekaannus käynyt tuotteissa, mutta toimii muutoin niin hyvin ettei tuollaisista yksittäisistä häiriöistä jaksa alkaa edes rekkuloita tekemään.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Ja vielä huonompi, jos vertaa Järvenpäähän, johon nyt ei tietysti asiakseen kannata lähteä. Koiviksen KCM:ssa olen ehkä eniten lähi-isoista törmännyt vuosien varrella ihan pilaantuneisiin ja vanhoihin tuotteisiin hyllyssä. Jotenkin erikoinen juttu.
Koivukylä-Havukoskelaiset ei ole niin nuukia kansalaisia ruoan suhteen. Syövät monipuolisemmin kuin muut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Meilläkin on useampi vuosi takana käytännössä pelkkää keräily- ja noutopalvelun käyttöä siten, että viikon ruokatarpeet kerralla haetaan pahvilaatikoissa akselilta Viikki, Jumbo tai Kerava. Yhden käden sormet riittää helposti kun lasketaan ongelmia keräilyssä. Joskus on joku selkeä sekaannus käynyt tuotteissa, mutta toimii muutoin niin hyvin ettei tuollaisista yksittäisistä häiriöistä jaksa alkaa edes rekkuloita tekemään.

Noiden laatureklamointien lisäksi on tosiaan tainnut ehkä toiset kaksi kertaa käydä se klassikko, että olen tilannut 2 kg porkkanaa ja on tullut nätisti pussitettuna kaksi porkkanaa. Ja joskus on korvattu ihan väärällä, siis ei lainkaan samalla tuotteella. Kaikki nämä on tulleet hyvityksinä ja on jopa haluttaessa tuotu se yksi tuote kotiovelle erikseen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nuo on tosiaan kehittyneet valtavasti, sekä tekniikka, saatavuus että ihan itse keräily. Samalla volyymi on kasvanut niin, että toiminta alkaa olla kannattavaa. Vielä ennen pandemiaa kaupparyhmät tekivät nämä raskaasti tappiolla.

Joo ja näissä on myös paljon erilaisia alustoja, esimerkiksi itse kun Woltia ajelen niin lähikaupassa nykyään on ihan oma työntekijä näille tilauksille koko päiväksi, tavara parhaimmillaan tulee asiakkaille 10 minuutissa ja kuljetukset taitaa lähteä 3e ylöspäin. Tuo on jo vähän että kannattaako joissakin tapauksissa itse lähteä sinne kauppaan pyöriin vaikka tavara näissä palveluissa kalliimpaa onkin ja pienempi valikoima.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
14 vuotta takapakkia reaaliansioihin, voi mennä hetki, että palkankorotukset tämän ottavat kiinni.

Nyt täytyy muistaa että on aivan eri puhua euroista verrattuina prosentteihin.

Ei pitäisi olla vaikeaa. Elintasomme jatkaa hyvällä tasolla pl.velka joiden prosentit ovat matkalla ylöspäin. Ei pidä sekoittaa asioita.

Omalla kohdalla olen velaton enkä ole huomannut mitään omassa elintasossa . Kauppalaskuissa ehkä se 10% nousu. No big deal.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Koivukylä-Havukoskelaiset ei ole niin nuukia kansalaisia ruoan suhteen. Syövät monipuolisemmin kuin muut.
Ei tuossa Koivukylä Citymarketissa oikein Havukosken kerrostaloporukkaa näe. Käyvät minusta enemmänkin Lidlissä. Se on kellonajasta riippumatta niin täynnä, että käytävillä on ahdasta kulkea. Minusta se on hyvä kauppa.
Koivukylän aseman itäpuoli kaipaisi kohennusta. Vanha "ostari" pitäisi lanata yli ja rakentaa tilalle vaikka osuuskaupan keskus Prismoineen tai edes vastaava S-Market, millainen Korson iso-S on. Sitä joitain vuosia sitten HOK yritti, mutta en muista, mihin kaavamuutokseen se kaatui. Täällä alueella on kuitenkin valtavasti ihmisiä, mutta huonosti ruokakauppoja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Andi

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Tällaisena kanamiehenä on pistänyt silmään viime aikoina "kakkosluokan" tuotteiden eli siipien ja koipien roima hinnannousu. Ykköskorin leikkeet on oman mutun mukaan nousseet joku 70% parin vuoden takaiseen, mutta nämä halvemmat on nyt jotain 4-5 eken rasialuokkaa eli 100%. Kuulin tutulta juttua, että esim. HK:lla ollut vaikeuksia sopeuttaa tuotantoa, kun porukka hypännyt yhtäkkiä leikkeistä koippareihin niin eri tuotekategorioiden välinen tasapaino mennyt aivan uusiksi. Mutta onko tämä hinnoittelu nyt joku kauppojen keskinäinen sopimus, millä saataisiin ihmiset ostamaan kalliimpia, kun halpoja ei enää ole.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat
Jos saa vähän vetää mutkia suoriksi, niin se on pakko todeta, että S-ryhmä on kyllä suurin perkele koko kaupan alalle. Nytkin jokaiselle uudelle kerrostaloalueelle on ilmestynyt se kortteli-Alepa (omat esimerkit Tapanila, Oulunkylä ja Postipuisto) ja pienet K-kaupat ovat hävinneet tuonkin pelin heti kaavoituksesta lähtien. Kovat tsempit vaan tuollaista koneistoa vastaan taistelevalle K-kauppiaalle, tilanne taitaa jatkossa olla entistä tukalampi. Cittarit varmaan porskuttaa voluumillaan, mutta harmillisesti pienten kauppojen kisassa reilu peli on tuntematon käsite.
Jaa. Kävisin 100x mielummin korttelialepassa kuin 3x kalliimmassa k-kaupassa, joita ainakin jyväskylässä, kuokkalassa, on joka nurkalla. Alepoia ei näy missään. K-kauppiaitten ahneudella ei ole mitään rajaa. Tiukkaa kuulemma on ja hinnat kaksinkertaistuneet monessa tuotteessa, voittoa kertyy vuosi vuodelta enemmän, miljonääriksi maitoa myymällä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös