Elina Valtonen

  • 77 984
  • 574

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Pakko huomauttaa, ettei tällä sari sairaanhoitajalla nyt viitattu pelkästään yhden alan palkkauskysymykseen, vaan kokoomuksen menestyksekkääseen tapaan puhutella vaalien aikaan keskiluokkaa ja vaalien välissä palkita koko touhun rahoittava taloudellinen eliitti. Lepomäki nyt ei tähän mennessä vaikuta kuin tähän taloudelliseen eliittiin vetoavalta tyypiltä. Jotta hän saisi vedottua keskiluokkaisiin wanabe-porvareihin, olisi keksittävä jotain. Ehdotan nasevilla fraaseilla höystettyä kunnon narratiivia työttömistä ja pakolaisista.

Itse olen keskiluokkainen julkisella alalla työskentelevä poroporvari, mutta silti Lepomäen viesti kutittelee tuntojani. Mutta olen varmastikin vähemmistössä. Vaikka itseasiassa minulla on myös kollega ( keskiluokkainen) joka tuntee vetoa Elinan ajatuksiin. Kyllä sitä potentiaalista äänestäjäkuntaa hänen kaltaiselleen liberaalille löytyy, mutta varmasti on totta, ettei Sari Sairaanhoitajien enemmistöä kuitenkaan.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Kovasti outoa tuollainen ajattelu, että tuloluokka määrittäisi äänestäjän puolueen. Varsinkin vasemmalta tätä kuulee, ehkä sillä suunnalla on totuttu härskiin oman edun ajamiseen.
Yritän valita vaaleissa sen ehdokkaan, joka parhaiten ajaa Suomen kokonaisetua. Hyvin usein olen äänestänyt lyhyellä tähtäimellä itselleni epäedullisesti. En esim opiskelijana koskaan piitannut puolueiden kannoista opintotukeen, sillä kysymys on mielestäni aika triviaali.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Kovasti outoa tuollainen ajattelu, että tuloluokka määrittäisi äänestäjän puolueen. Varsinkin vasemmalta tätä kuulee, ehkä sillä suunnalla on totuttu härskiin oman edun ajamiseen.
Yritän valita vaaleissa sen ehdokkaan, joka parhaiten ajaa Suomen kokonaisetua. Hyvin usein olen äänestänyt lyhyellä tähtäimellä itselleni epäedullisesti. En esim opiskelijana koskaan piitannut puolueiden kannoista opintotukeen, sillä kysymys on mielestäni aika triviaali.

Näinpä juuri. Itsenikin varmaan kannattaisi julkisen puolen työntekijänä äänestää vasemmistoa, etten ainakaan sahaisi omaa oksaa. Mutta itse ajattelen, että julkista sektoriakin voidaan tehostaa ja tarvittaessa supistaa ja silti löytyy osaavalle tekijälle töitä. Omalla alallani tätä tehostamista ja supistamista on jatkunut useita vuosia jo peräkkäin. Se aloitettiin oikeastaan jo ennen kuin tilanne kansantaloudessa alkoi kääntymään heikoksi. Tämä tehostaminen on tehty työmenetelmiä ja systeemejä muuttamalla, digitalisaatiolla ja automaatiota lisäämällä ja keskittymällä olennaiseen. Työt ovat ehkä yhdellä henkilöllä lisääntyneet, mutta eivät kohtuuttomasti, vaikka väkimäärä on vähentynyt pitkässä juoksussa varsin paljon. Asiakkaisiin päin muutokset ovat varmaankin olleet pääasiassa positiivisia. Väen vähentäminen on tehty hyvin pitkälle niin, ettei eläköityvien tilalle ole otettu uusia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miten tärkeitä asioita sinulle henkilökohtaisesti ovat nykyisen puolueesi ajama pakolaispolitiikka ja hyöty-ruotsin puolustaminen?

Se että kertoo voivansa palata Lepomäen johtaman Kokoomuksen äänestäjäksi ei mielestäni tarkoita sitä, että Lepomäkeä koskevassa ketjussa käsitellään minulle henkilökohtaisesti tärkeitä tai vähemmän tärkeitä RKP:n poliittisia valintoja.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Se että kertoo voivansa palata Lepomäen johtaman Kokoomuksen äänestäjäksi ei mielestäni tarkoita sitä, että Lepomäkeä koskevassa ketjussa käsitellään minulle henkilökohtaisesti tärkeitä tai vähemmän tärkeitä RKP:n poliittisia valintoja.
Ei varmaan tarkoita, jos sinulle on liian vaikeaa vastata esitettyihin kysymyksiin. Itsehän otit RKP:n esiin Lepomäkeä käsittelevässä keskustelussa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei varmaan tarkoita, jos sinulle on liian vaikeaa vastata esitettyihin kysymyksiin. Itsehän otit RKP:n esiin Lepomäkeä käsittelevässä keskustelussa.

Vastaan mielelläni kysymyksiisi. Avaa vaikka niille oma ketju jos vastaukseni on niin tärkeä. RKP:n politiikka ja minun käsitys siitä ei nyt vaan liity mitenkään Lepomäkeen. Sen sijaan RKP on saanut Kokoomuksesta hyvin todennäköisesti muitakin äänestäjiä kuin vain minut, joten heidän mahdollinen palaaminen Kokoomukseen, jolla olisi ihan oikea porvarillinen ideologia mm. talouspolitiikassa, on tämän ketjun kamaa.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Eipä tuo teidän Kokoomuksesta ruotsalaisiin siirtyneiden joukkonne taida kuitenkaan olla kovin suuri, koska en ainakaan minä ole viime vuosina havainnut mitään suurta piikkiä RKP:n kannatuksessa.
 

ipaz

Jäsen
Eipä tuo teidän Kokoomuksesta ruotsalaisiin siirtyneiden joukkonne taida kuitenkaan olla kovin suuri, koska en ainakaan minä ole viime vuosina havainnut mitään suurta piikkiä RKP:n kannatuksessa.

Ei se varmaan vielä suuri porukka olekaan, mutta jos Kokoomus jatkaa tätä nykyistä keskusta-oikeistolaista ,eli melko sosiaalidemokraattista linjaansa niin määrä tod.näk kasvaa. Suomessa ei ole tällä hetkellä oikeaa rehellisesti oikeistolibertaristista puoluetta, vaikka uskon sellaiselle äänestäjiä piisaavaan. Nyt tällä tavalla ajattelevat ihmiset äänestävät Kokoomuksen ja RKP:n välillä - ja RKP on Uudenmaan ulkopuolella kovin pieni puolue. Esim. viime vaaleissa heillä ei tainnut olla yhtään ehdokasta täällä Pirkanmaalla > joten ääni kokkareille.

Lepomäen nousu puolueessa toivottavasti herättää puolue-eliittiä siitä, että oma ideologia pitäisi muistaa eikä taipua joka suuntaan mistä ääniä voisi olla tulossa. Ennustan että muutaman vuoden sisällä Suomeen perustetaan uusi "markkinaliberaali" puolue, ellei Kokoomus käännä suuntaansa pari piirua oikealle. Tällä hetkellä Kokoomuksessa on toki paljon varsinkin nuoria edustajia, jotka todella haluavat purkaa sääntelyä ja holhoamista ja edistää ihmisten omaa vapaata valintaa ilman liikaa jarruttavia byrokratian rattaita.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eipä tuo teidän Kokoomuksesta ruotsalaisiin siirtyneiden joukkonne taida kuitenkaan olla kovin suuri, koska en ainakaan minä ole viime vuosina havainnut mitään suurta piikkiä RKP:n kannatuksessa.

Ei varmaan suuri ole, samaa mieltä. Tänään keskustelin henkilön kanssa, joka siirtyi Kokoomuksesta RKP:n aktiivijäseneksi. Aikoo mahdollisesti ehdokkaaksi seuraavissa vaaleissa. Häneltä sain vinkin, että hallitus oli sulkenut kansanedustajien suut Venäjän noottiin liittyvässä ns. rajasopimusasiassa. Kirjoitinkin siitä Suomen ja Venäjän suhteita käsittelevään ketjuun. Hänen näkemykensä oli suunnilleen sellainen, että Stubb, jonka piti olla ulkopoliittisesti vahva ja länsisuuntautunut, onkin osoittautunut hallituksessa kyvyttömäksi turvaamaan Kokoomuksen linjaa ja kuulemma lähinnä kiukuttelee niin hallituksessa kuin omiensa keskuudessa turhautumistaan.

En sen enempää kiukuttelusta osaa sanoa, mutta onhan kansanedustajien suun sulkeminen Venäjän lähinnä rikollisesta kiristyksestä kuin surkeinta komiikkaa 1970-luvun suomettuneesta Suomesta. Tällaisilla sensuuritoimilla ja - suoraan sanoen - Venäjän perseen nuolemisella Stubb ei jatkopestiä ansaitse. Vinkkinä kuulin myös sen, että Kokoomuksessa Stubb pyritään saamaan vapaaehtoisesti syrjään ja Vapaavuori tilalle. Tällöin Lepomäki voisi olla puheenjohtajiston jäsen. Takuita en anna siitä, mikä on tilanne. Uskon kuitenkin varsin monen ajattelevan jo, että missä on tämän hallituksen porvarillinen, demokratiaa ja ihmisoikeuksia sekä yksilön vapautta ja Suomen itsenäisyyttä kunnioittava linja.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Myös arvokonservatiivisuuden lasken Elinalle selväksi plussaksi.

Siis onko Lepomäki tosiaan arvokonservatiivi? Olen tähän asti ymmärtänyt, että olisi selkeä liberaali arvoiltaan, mikä nyt tuntuisi sopivan huomattavasti paremmin yleiseen linjaansa kuin jokin ihmisten yksityiselämän vahtiminen ja mestarointi.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Vinkkinä kuulin myös sen, että Kokoomuksessa Stubb pyritään saamaan vapaaehtoisesti syrjään ja Vapaavuori tilalle. Tällöin Lepomäki voisi olla puheenjohtajiston jäsen.
Valitsisiko Kokoomus sekä puheenjohtajan että yhden varapuheenjohtajista pääkaupunkiseudulta? Ymmärtääkseni puolueet valitsevat puheenjohtajistonsa eri puolilta Suomea alueellisen edustavuuden takaamiseksi. Muistaakseni Kokoomuksen nykyinen johto on kotoisin Helsingistä, Liedosta, Forssasta ja Kauhavalta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Siis onko Lepomäki tosiaan arvokonservatiivi? Olen tähän asti ymmärtänyt, että olisi selkeä liberaali arvoiltaan, mikä nyt tuntuisi sopivan huomattavasti paremmin yleiseen linjaansa kuin jokin ihmisten yksityiselämän vahtiminen ja mestarointi.
Wikipedian mukaan Lepomäki on klassinen liberaali ja koska näköjään liberaalin määritelmä ollaan nykyään typistetty siihen mitä mieltä oli sukupuolineutraalista avioliittolaista niin Lepomäki äänesti sen puolesta.

Toki koska esim. YLE:n vaalikoneiden mukaan esim. pakkoruotsin kannattaminen on liberalistista toimintaa niin en osaa ottaa kantaa mitä sinä kysymykselläsi tarkoitit liberaaleilla arvoilla. Kenties ihmisten elämän kontrollointia silleen niinku hyvällä tavalla.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Siis onko Lepomäki tosiaan arvokonservatiivi? Olen tähän asti ymmärtänyt, että olisi selkeä liberaali arvoiltaan, mikä nyt tuntuisi sopivan huomattavasti paremmin yleiseen linjaansa kuin jokin ihmisten yksityiselämän vahtiminen ja mestarointi.

Oman käsitykseni mukaan, ja olen kyllä tutustunut hänen kirjoituksiinsa useamman vuoden ajan jo, Lepomäki ei kyllä ole konservatiivi, vaan klassinen liberaali, eli yksilön vapauden kannattaja. Nyt on sanottava, että en muista mitä hän ajattelee pakkoruotsista, mutta jos veikata pitäisi niin ei kannata, koska pakko. Samoin uskoisin hänen kannattavan aikuisten ihmisten vapaata sopimista asioistaan, kuten saman sukupuolten pariutumisoikeutta, mutta en usko että hän kannattaisi esim. kirkon pakottamista vihkimään homopareja, vaan kirkolla olisi oikeus päättää itse omista tekemisistään. Kirkon hän varmaan erottaisi täysin valtiosta. Nämä ovat siis omaa spekulaatiotani sen perusteella mitä hänestä ja hänen mielipiteistään ja kannattamistaan arvoista tiedän. Suurin osa hänen kirjotuksistaan on enemmän tai vähemmän koskenut talouspolitiikkaa. Mutta muistan hänen kirjoittaneen, että hän on klassinen liberaali kaikissa suhteissa, myös talouspolitiikan ulkopuolella.

Itse olen vähän jakomielitautinen konservatismin ja liberalismin välillä. Riippuu päivän fiiliksistä ;)
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toki koska esim. YLE:n vaalikoneiden mukaan esim. pakkoruotsin kannattaminen on liberalistista toimintaa niin en osaa ottaa kantaa mitä sinä kysymykselläsi tarkoitit liberaaleilla arvoilla. Kenties ihmisten elämän kontrollointia silleen niinku hyvällä tavalla.

No, minusta saat ihan hyvää osviittaa esim. Incandenzan kommentista tuossa edellä - ehkä "liberaalit arvot" on vähän väärä termi ja parempi olisi "liberaali suhtautuminen henkilökohtaisiin valintoihin ja ajatuksiin". Itse esimerkiksi vastustan ihan kybällä idiootti-rasististisia mielipiteitä, mutta samalla minusta on ensiarvoisen tärkeää, että niitä voidaan vapaasti esittää.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mutta muistan hänen kirjoittaneen, että hän on klassinen liberaali kaikissa suhteissa, myös talouspolitiikan ulkopuolella.

Itse olen vähän jakomielitautinen konservatismin ja liberalismin välillä. Riippuu päivän fiiliksistä ;)

Saman käsityksen itsekin olen saanut, mutta en tosiaan tunne Lepomäkeä kauhean hyvin. Anyway, itse olen sosiaaliliberaali, mikä joissakin kysymyksissä ei kauheasti eroa sosiaalidemokratiasta, mutta joissakin sitten huomattavasti: perustana on vapaus (myös puutteesta ja epätasaisesta pelikentästä), ei tasa-arvo: kaikilla tulee olla mahdollisimman tasa-arvoinen mahdollisuus kilpailla, mutta itse kilpailu on keskeinen osa inhimillistä yhteiskuntaa ja elämää, eikä sen lopputuloksia, voittamisia ja häviämisiä, voi koskaan poistaa yhteiskunnallisilla ja poliittisilla toimilla, eikä tätä pidä yritäkään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mutta muistan hänen kirjoittaneen, että hän on klassinen liberaali kaikissa suhteissa, myös talouspolitiikan ulkopuolella.

Tästä sen verran, että Lepomäki on edellisen kerran tässä kuussa (alla linkki) todennut olevansa klassinen libaraali. Jokainen joka lukee läpi Lepomäen tekstejä (hänen omiaan tai ns. perustiliryhmän) päätyy samaan, sillä hän pyrkii kaikessa valtion ja sitä lähellä olevan korporatismin vähentämiseen ja yksilön roolin, mahdollisuuksien ja vastuun korostamiseen. Talouspolitiikassa tämä linja näkyy erityisen hyvin (vaikkakaan ei kovin paljon olla olevassa linkissä):

Elina Lepomäen teesit kokoomuksen ja Suomen uudistamiseksi

Ja @penaz en usko, että Kokoomus valitsee koskaan pätevimpiä johtoon saati vielä, että tulisivat pääkaupunkiseudulta. Sopivat sen sijaan käyvät, kunhan he edustavat suvaitsevaisuutta ja moniarvoisuutta. Tai sitten uusi johto kirjoituttaa periaateohjelman ja tavoitteet uusiksi.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Sen sijaan RKP on saanut Kokoomuksesta hyvin todennäköisesti muitakin äänestäjiä kuin vain minut, joten heidän mahdollinen palaaminen Kokoomukseen, jolla olisi ihan oikea porvarillinen ideologia mm. talouspolitiikassa, on tämän ketjun kamaa.

Esimerkiksi minut. Nykyinen keskustaan nojaava demarikokoomus siirsi minut automaattisesti RKP:n äänestäjäksi, Lepomäen myötä siirtyisin nähdäkseni automaattisesti takaisin.

NATO ja oikeistolainen talouspolitiikka. Näillä saa minun ääneni. Kaikki muut asiat ovat olleet toissijaisia, eivätkä ole vaikuttaneet omaan äänestyskäyttäytymiseeni.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Aika hankala sanoa, että onko EU tai Euro-kriittisyys konservatismia. Ehkä yleisellä tasolla kriittinen suhtautuminen asioihin yhdistetään yleisemmin konservatiiviseen luonteenlaatuun. Konservatiivi ennemmin katsoo kuin katuu. Konservatiivisuuteen kuuluu myös isojen reformien ja liikkeiden epäily ja vastustaminen. Liberaali kokeilee ja uudistaa mieluummin ja on valmis radikaaleihinkin muutoksiin.

Toisaalta nyt kun Eurossa ollaan ja EU:ssa samaten, niin ehkä konservatiivisesti ajateltuna voitasiin katsoa, että etenkin EU ero, mutta myös irtaantuminen Eurosta olisi liian riskialtista ja radikaalia. Konservatiivi mieluummin kehittää hitaasti ja katsoo tuloksia kuin tekee suuria ja näyttäviä ratkaisuja.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Aika hankala sanoa, että onko EU tai Euro-kriittisyys konservatismia.

Sehän voi mennä kahteen suuntaan - aikoinani äänestin EU:n puolesta, koska vaihtoehto, MTK-Väyrynen-YYA, tuntui vieläkin konservatiivisemmalta kuin yli-byrokraattinen ranskalais-saksalainen EU. Silloin tuntui siltä, että valitsi Festung Finnlandin ja Festung Europan väliltä. Nyt sitten jälkiviisaana ottaisin mielelläni Norja-option eli Nato-jäsenyyden EU:n ulkopuolella omalla valuutalla ja keskuspankilla.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Esimerkiksi minut. Nykyinen keskustaan nojaava demarikokoomus siirsi minut automaattisesti RKP:n äänestäjäksi.
Joku aika sitten Ylellä haastateltiin europarlamentaarikko Nils Torvaldsia RKP:n puheenjohtajakisasta. Hän sanoi, että puolueessa on oikeistolaisia, keskustalaisia ja vasemmistolaisia. Porukalle varmaankin tärkein yhdistävä tekijä on suomenruotsalaisen kulttuurin edistäminen ja ruotsin kielen aseman puolustaminen Suomessa. Ihan kiva kun myös sinä ja cobol ajatte nyt näitä asioita.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Porukalle varmaankin tärkein yhdistävä tekijä on suomenruotsalaisen kulttuurin edistäminen ja ruotsin kielen aseman puolustaminen Suomessa. Ihan kiva kun myös sinä ja cobol ajatte nyt näitä asioita.

Minulla ei ole mitään varsinaisesti kumpaakaan vastaan. Tosin pakkoruotsille olisin valmis harkitsemaan vaihtoehdoksi valintaa b-kielen osalta välillä ruotsi/venäjä. Kuten jo mainitsin, RKP on tällä hetkellä ainoa oikeistolainen vaihtoehto Suomessa. Kaikki muut puolueen mukana tulevat asiat olen valmis kahden itselleni tärkeän asian hintana hyväksymään. Helposti.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
@penaz en usko, että Kokoomus valitsee koskaan pätevimpiä johtoon saati vielä, että tulisivat pääkaupunkiseudulta.
Edellisessä viestissäsi sanoit, että Vapaavuorta yritetään saada puheenjohtajaksi, jolloin Lepomäki voisi olla varapuheenjohtaja. Ilmeisesti olet kuitenkin sitä mieltä, että kummallakaan heistä ei ole mahdollisuuksia Kokoomuksen puheenjohtajistoon.

Muuten mitä heihin verrattuna tykkäät uuden puolueesi RKP:n todennäköisestä uudesta puheenjohtajasta Anna-Maja Henrikssonista?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös