Mainos

Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 100 569
  • 591

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
VR:llä alkanut ilmeisesti säästötalkoot, kun lauantainen keskipäivän R-juna, mitkä yleensä muutenkin varsin täysiä ovat, ajetaan kahden yksikön sijaan yhdellä yksiköllä. Jengi kuin sardiinit rasiassa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
VR:llä alkanut ilmeisesti säästötalkoot, kun lauantainen keskipäivän R-juna, mitkä yleensä muutenkin varsin täysiä ovat, ajetaan kahden yksikön sijaan yhdellä yksiköllä. Jengi kuin sardiinit rasiassa.
Menin tänään puolen päivän jälkeen R-junalla Hämeenlinnasta Tampereelle ja siinä oli kaksi yksikköä, joista ainakin etummainen oli vielä tuossakin vaiheessa varsin täysi. Lähinnä yksittäisiä istumapaikkoja siellä täällä ja auloissa oli seisojakin jonkin verran.

Oli itse asiassa varmaan ensimmäinen kerta, kun käytin lähijunaa "varsinaisen verkon" ulkopuolella. Olen kuvitellut, että niitä käyttäisi lähinnä kaukojunattomille väliasemille matkustavat, mutta ainakin siinä välikössä missä itse olin, pysyi porukka aika samana koko matkan ja valtaosa oli jo ennen Hämeenlinnaa kyydissä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sellainen vinkki, että lähijunilla voi lastenvaunujen (ja lapsen) kanssa matkustaa ilmaiseksi, eli esimerkiksi Tampere, Lahti ja Helsinki -kolmiota voi kulkea näin ilman kustannuksia noilla hitaammilla junilla.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
VR:llä ilmeisesti taas kalustopulaa, kun lauantain puolenpäivän R-juna joudutaan ajamaan yhdellä ainoalla yksiköllä. No hei mukavan tiivistä.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Sm7:t tulee vuonna 2026, että jos silloin helpottaa. Toki Allegrot tulee kotimaan liikenteeseen, mutta mille reitille ja lisääntyykö vuorot silloin vai.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
VR:llä taas kerran ilmeisiä ongelmia kaluston kanssa. Perjantaisessa R-junassa yksi ainut junayksikkö ja tunnelma suomalaisittain todella tiivis.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Vaikeuksia jälleen junaliikenteessä laajalti PK-seudulla. Sääolosuhteiden ei pitäisi olla haasteellisia, mutta todella paljon vuorojen perumisia ja myöhästymisiä ratajärjestelmävian vuoksi.

Taisi olla myös kaukojunat eilen myöhässä. Sääolosuhteet ainakin niin hyvät kun voi olla? Ei ainakaan pakkasta, pimeyttä tai mitään sadetta eilen ollut.
 
Joskus aiemminkin täällä harmittelin lippujen hintoja esim. samalle päivälle tai muutaman päivän päähän verrattuna viikkojen tai kuukausien päähän. Olen ihminen, joka tykkää välillä spontaanisti lähteä jonnekin, eikä lippujen hinnoittelu kannusta siihen yhtään. Mites esim. turisteilla? Varmaan monet vasta kohdemaassa alkavat miettimään, minne mennä. Harmi vaan, että jos ostat liput tänään tai huomenna lähtevään junaan, niin yksi suunta maksaa 40-50 euroa sen halvemman viikkokausia etukäteen tilatun 20-25 euron sijaan.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Joskus aiemminkin täällä harmittelin lippujen hintoja esim. samalle päivälle tai muutaman päivän päähän verrattuna viikkojen tai kuukausien päähän. Olen ihminen, joka tykkää välillä spontaanisti lähteä jonnekin, eikä lippujen hinnoittelu kannusta siihen yhtään. Mites esim. turisteilla? Varmaan monet vasta kohdemaassa alkavat miettimään, minne mennä. Harmi vaan, että jos ostat liput tänään tai huomenna lähtevään junaan, niin yksi suunta maksaa 40-50 euroa sen halvemman viikkokausia etukäteen tilatun 20-25 euron sijaan.
Useampi vuosi sitten tuli oltua häissä Saksassa ja kuljettiin junalla juhlapaikalle ja löysin vielä sähköpostista liput. Lähes 180 euroa maksoi kahdelle edestakaiset piletit ja nuo tuli ostettua myös reilu kuukausi etukäteen. Junathan oli tietysti myös myöhässä sielläkin. Sen jälkeen tajusi, ettei tämä Suomen junaliikenteen surkeus ole mikään yksinoikeus, kallista paskaa ja myöhässä kulkevaa se on ainakin Saksassakin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
R-juna ainoastaan kymmenen minuuttia myöhässä tänään. Kyllähän jatkuviin myöhästelyihin tulee varauduttua, ettei töihin ajallaan pääsyä tällainen myöhästyminen vielä uhkaa, mutta rehellisesti sanottuna en muista milloin käyttämäni lähijuna olisi viimeksi ollut täysin ajallaan.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joskus aiemminkin täällä harmittelin lippujen hintoja esim. samalle päivälle tai muutaman päivän päähän verrattuna viikkojen tai kuukausien päähän. Olen ihminen, joka tykkää välillä spontaanisti lähteä jonnekin, eikä lippujen hinnoittelu kannusta siihen yhtään.
Itse taas joudun suunnittelemaan pienetkin matkat usein kuukausien päähän, niin todella halvalla pääsee ja kaikki mennyt yleensä oikein mukavasti.

Niin se maailma näyttää erillaiselta aina ihmisestä riippuen.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Hallitusohjelmassa on mielestäni kolme isoa juttua raideliikenteeseen
1) Henkilöjunaliikennettä saisi ostaa alueet ja kunnat kun nyt vain HSL ja LVM. Eikö sitä lähdetty selvittämään ja ensi vuonna kenties asia ratkeaa
2) Ostoliikenteen kalusto kalustoyhtiöön. Siitä oli uutinen tänään: Julkisesti tuetun ostoliikenteen kalustoyhtiön perustaminen etenee - Valtioneuvosto Saas nähdä että ostetaanko kalusto VR:ltä vaiko yhtä hyvin kaluston voisi saada apportina. Eihän osakeyhtiömuotoinen VR joutunut mitään lainaa hankkimaan kun 1995 siirtyi kalusto sille. Ja toki nythän VR kannattaa tuota mallia kun eihän se Ruotsissakaan omista ajamiaan ostoliikenteen junia ja ehkä vain 6 Flirttiä MTRX kaukoliikenteen oston myötä.
3) Gost-vaunujen salliminen Suomen sisäisissä kuljetuksissa ajatellen tavaraliikennettä. Oliko 2026 joulukuuhun nykyinen poikkeus olemassa, millä nyt saa ajella metsäteollisuuden kuljetuksia ja säiliövaunuilla Suomen sisäisiä. Ehkä se ratkeaa ennen joulukuun 2026:ta. Äh siitäkin uutinen tänään ja ei se nyt ihan kuulosta siltä miltä suunniteltiin: Muutoksia raideliikennesääntelyyn: Helpotuksia metsä- ja kemianteollisuuden kuljetushankintoihin - Liikenne- ja viestintäministeriö
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tiedä sitten mistä kiikastaa VR:llä. Vaikka onkin kesäkuu, yllättävän paljon vaikeuksia pysyä aikataulussa ainakin Helsingin seudun lähiliikenteessä. Tälläkin hetkellä odottelen R-junan lähtöä, mikä aikataulun mukaan olisi pitänyt tapahtua 22.36, mutta mitään tietoa lähdöstä ei ole, eikä junaan pääse sisällekään. (22.34)

Edit. 22.44 lähti, joten 8 minuutin myöhästyminen heti alkuun.
 
Viimeksi muokattu:

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tiedä sitten mistä kiikastaa VR:llä. Vaikka onkin kesäkuu, yllättävän paljon vaikeuksia pysyä aikataulussa ainakin Helsingin seudun lähiliikenteessä. Tälläkin hetkellä odottelen R-junan lähtöä, mikä aikataulun mukaan olisi pitänyt tapahtua 22.36, mutta mitään tietoa lähdöstä ei ole, eikä junaan pääse sisällekään. (22.34)
R-junissa taitaa vaikuttaa ainakin ratatyöt, Tikkurilassa joutuu odottamaan usein vapaata raidetta ja Kerava Järvenpää väli ajetaan aika hiljaa, tässä yhtenä iltana joutui myös tällä välillä odottamaan vapaata raidetta jonkin aikaa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
R-junissa taitaa vaikuttaa ainakin ratatyöt, Tikkurilassa joutuu odottamaan usein vapaata raidetta ja Kerava Järvenpää väli ajetaan aika hiljaa, tässä yhtenä iltana joutui myös tällä välillä odottamaan vapaata raidetta jonkin aikaa.
Tikkurilassa toista kesää toden totta ratatyöt meneillään, mitkä sinänsä ihan ymmärrettävästi viivästyttävät liikennettä, mutta en silti muista vuosi sitten ihan näin kategorisia myöhästelyjä. Nyt tuntuu tosiaan on suorastaan harvinaisuus, mikäli perille pääsee aikataulussa.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Tikkurilassa toista kesää toden totta ratatyöt meneillään, mitkä sinänsä ihan ymmärrettävästi viivästyttävät liikennettä, mutta en silti muista vuosi sitten ihan näin kategorisia myöhästelyjä. Nyt tuntuu tosiaan on suorastaan harvinaisuus, mikäli perille pääsee aikataulussa.
Taitaa tuo Tikkurilan ratatyö vaikuttaa laajemmalle alueelle tässä vaiheessa. Soihen tietysti kun lisää tuon Keravan js Ainolan välisen ratatyön niin alkaa olemaan kerrannaisvaikutukset kohdillaan.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Hauska katsella Ruotsin suuntaan kun junien ostoliikennettä kilpailutetaan säännöllisesti. VR:n ostaessa aiemmin Arrivan se sai Östgötapendelin ja Pågåtågenin liikennöinnin. Aiempi ehditty jo kilpailuttaa ja VR hävisi, mutta VR voittanut sen sijaan Bergslagenin liikenteen joka jo alkanut. X-Tägetin ja nyt viimeisempänä Norrtågin, joka liikennöi Haaparantaan Finska VR tar över och kör Norrtåg i norra Sverige . Plus ostettu se markkinaehtoinen MTRX-liikenne Tukholma-Göteborg, ja junat taitavat elokuussa saada perinteiset VR:n vihreävalkoisvärit.

Suomessa saadaan odottaa oliko 2030 tai 2031 kun LVM:n junine ostoliikenne kilpailutetaan ja loppuiko HSL-alueen nykyinen sopimus VR:n kanssa heinäkuussa 2031.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
VR osaa aina yllättää. Taas olivat peruneet (viime vuonna myös) autojunan makuupaikkoineen Lappiin, joka varattiin tammikuussa. Tällä kertaa eivät vaan olleet ilmoittaneet että juna on peruttu kesäkuussa. Kuulema olivat laittaneet sähköpostin, sanoi asiakaspalvelu kun Tampereen lastausasemalta eilen illalla soitin ja ihmettelin kun en junan seurantatietoja löytänyt. No eipä ole näkynyt. Ei meillä eikä sillä Vihtiläisellä pariskunnalla, joka autoineen myös odotteli. Ja joka oli ostanut matkan maaliskuussa.

Asia korjattu ajamalla kiukulla läpi yön pysähtymättä Jämsästä, jossa tankattiin Sodankylään. Mutta ehkä vähän freshimpi olisi, jos olisi saanut nukkua junassa. Mulla oli vielä alla 2 yövuoroa vähine unineen. Nyt tuli kolmas.

Saa rouva ajella hetken tästä eteenpäin. Eikä tällä kertaa varmasti riitä pelkän matkalipun rahan palautus, kuten viime vuonna. Aivan varmasti saa pystyä parempaan tai minäkin pystyn.

Huvittavaa myös se, että viime viikolla kysyin VR:n asiakaspalvelusta tarkkaa lastausaikaa lipun numerolla ja sanottiin että klo 21.30-22.00. Siis lähdöstä mikä oli peruttu kesäkuussa. VR Matkalla App ilmoitti vielä asemalla, että matkaasi aikaa 2h 15min. Ja puhelun jälleen siihen muuttui että matka peruttu. Että klikkaa tuosta ja valitse korvaava autojuna. Siis mikä kun majoitukset pohjoisessa varattu pe-ti jo huhtikuussa ja koirien skabat Norjan puolella sunnuntaina.

Mutta ei pilata matkaa tällä. Matkaa Utsjoelle enää reilu 300km. Nyt painan kuitenkin hetkeksi silmät kiinni.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näköjään vanha vitsi ”mistä sanoista VR tulee? - no tietenkin sanoista Venaa Rauhassa” pitää edelleen paikkansa.

Aikamoista paskaa @Tombe76 , kyllä vituttaisi itseäkin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näköjään vanha vitsi ”mistä sanoista VR tulee? - no tietenkin sanoista Venaa Rauhassa” pitää edelleen paikkansa.

Aikamoista paskaa @Tombe76 , kyllä vituttaisi itseäkin.

Jos joku munii, asian voi aina pelastaa hyvällä asian jälkihoidolla. Mutta se miten asia lopulta hoidetaan lopullisesti maaliin, ratkaisee lopputuloksen. Toistaiseksi minulle puhelimessa tarjottu vain jotain lomaketta. Sanoin että en nyt ajatellut tässä Ivalon ja Utsjoen välissä lomakkeita kännykällä täytellä, mutta palaan asiaan ensi viikolla varmasti. Ja katsotaan nyt jääkö jatkoaika ainoaksi paikaksi mistä asiasta keskustellaan.

Tossa on niin monta eri tapaa millä asiakkaalle olisi voitu ilmoittaa peruutetusta junasta. En vain ymmärrä miten sähköposti mihin ei tule vastausta voi millään riittää. Unohtamatta sitä että viime vikolla kun olin yhteydessä asiakaspalveluun, asiasta ei edes mainittu, vaikka annoin lipun tilausnumeron. Kyselin että kuinka paljon ajoissa pitää olla lastauspaikalla, että eihän Treelta vissiin hirveästi autoja kyytiin tule yms. Sitä ei asiakaspalvelija pystynyt sanomaan. Eikä siis sitä ettei edes sitä koko junaa tule.

No mutta, nyt on 30min unta takana niin jaksaa taas. Ei pilata matkaa tällä vaikka VR sen yritti jo pilata. Utsjoki 140km.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt juttelin hyvässä hengessä jonkun VR operaatiokeskuksen heebon kanssa kun soitti.

3 oli ainakin sellaista, jotka ei olleet saaneet tietoa.

Korvauksista oli mieltä että teen vaapaamuotoisen hakemuksen ja että jotain extraa vois tulla hyvinkin. Sanoin että se pitää olla reilu molemminpuolin.

Tarina jatkuu kotona. Nyt nautitaan reissusta.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Nyt juttelin hyvässä hengessä jonkun VR operaatiokeskuksen heebon kanssa kun soitti.

3 oli ainakin sellaista, jotka ei olleet saaneet tietoa.

Korvauksista oli mieltä että teen vaapaamuotoisen hakemuksen ja että jotain extraa vois tulla hyvinkin. Sanoin että se pitää olla reilu molemminpuolin.

Tarina jatkuu kotona. Nyt nautitaan reissusta.
Voimia vielä ajomatkaan! Todella ikävää, että sinulle kävi noin. Tässä kun asun muutaman kilometrin Oulun keskustan pohjoispuolella ja lähes näköyhteyden päässä radasta, lottoaisin junasi peruuntumisen syyksi Oulu-Kemi välillä olevien rautatiesiltojen korjausprojektin. Eilenkin työt näyttivät jatkuvan puolille öin saakka, ja päätellen radan varrelle silmän kantamattomiin asti ladotuista betonisista ratapölkky pinoista, veikkaisin kiskoja käytettävän tuolla välillä irti jossain vaiheessa. Ehkä eilen yöllä oli tällainen tapaus jonkin sillan kohdalla.

Yhtä kaikki VR olisi kyllä voinut tuon homman hoitaa sinun suuntaasi paljon paremmin!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hämmentävä tilanne. Nousimme hetki sitten Turussa junaan ja matkaamme kohti Toijalaa (mistä jatkamme matkaa hyvin pian junasta nousin jälkeen, näin tarkennuksena). Meillä oli eilen ostetut liput. Olimme istumassa paikoillamme, kun junaan nousi eräs rouva, joka näytti lippuaan. Hänellä sattui olemaan lippu juuri sille paikalle kuin minullakin. Siinä vertailtiin lippuja, ja niin junien, vaunujen kuin paikkojen numerot täsmäsivät, kuten myös matkustuspäivämäärä. Ainoa ero oli, että hänen lipussaan oli kielenä ruotsi ja määränpäänä Tammerfors.

Konduktöörikin ihmetteli asiaa, ja totesi lippujen olevan täysin samalle paikalle, vaikka tuon ei pitäisi olla mahdollista. Vertailimme rouvan kanssa vielä kuitteja, ja hän oli ostanut lipun aiemmin, mutta jostain kumman syystä tuo hänen paikkansa ei ollut päivittynyt järjestelmiin, kun me saimme tehdä oman ostomme siihen.

Loppu hyvin sinänsä, sillä kun meitä oli kaksi, jäimme paikoillemme ja rouva otti vapaana olleen paikan lähettyviltä. Mutta hyvin outo tilanne joka tapauksessa. Konduktöörikin pyysi olemaan yhteydessä VR:n asiakaspalveluun, koska kyseessä on selkeä järjestelmävirhe ja tällaisen tilanteen ei pitäisi olla mahdollista.
 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Ei varmaan liity yllä olevaan tapaukseen, mutta n. viitisen vuotta sitten polkupyöräpaikka aiheutti lippuun tulostuvan vaunuksi sen vaunun josta otti polkupyörälle säilytyspaikan, eikä sitä vaunua josta olin varannut istumapaikan. Ihmeteltiin tätä kanssamatkustajan kanssa sylikkäinkö tässä pitää istua täydessä junassa, mutta konduktööriltä kysyttäessä hän muisti minun taluttaneen fillaria aikaisemmin laiturilla ja tiesi asian. Oma paikka löytyi naapurivaunusta.

Aiempiin autojunailun kokemuksiin liittyen. Viime marraskuussa autojunaillessa keskellä viikkoa Tampereelta taisi hypätä kolme autoseuruetta Rovaniemen junaan, perillä Helsingistä/Turusta tulleita autoja oli kaksi lisää. Mietin siinä kuinka kannattavaa hommaa ja perutaankohan näitä joskus kysynnän takia. Toisaalta itse voisin käyttää useamminkin palvelua, mutta hinnoittelu ei oikein kannusta äkkilähtöihin. Offsesongilla auton ja makuuhytin saa satasella suunta ensimmäisenä varaajana, mutta jopa marraskuun pimeydessä kuukautta ennen varatessa sai maksaa 250 eur suunta vaikka kysyntä oli yllä mainitulla tasolla. Jotenkin ei uppoa miksi on kannattavaa ajella puolityhjänä aikalailla kiinteillä kuluilla vs ottaa äkkilähtöihin edes joitain maksavia asiakkaita lisää. Seurailin hintatasoa koko kuukauden mitä olisi maksanut eri vaiheissa varattuna ja hinta vain nousi pikku hiljaa. Olisiko äkkilähtö päivän parin päähän ollut sitten jo 300 eur tienoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös