Kun liikenne kai tulevaisuudessa sähköistyy ja/tai siirtyy käyttämään biopolttoaineita ja Helsinki-Turku välillä on erinomainen moottoritie, kehittäkää sitä ja kumipyöräliikennettä.
Kieltämättä minulla on vähän ulkopuolinen olo koko Länsiradasta, kun summat on tietysti pienen ihmisen ymmärtämättömissä ja koko raidematkustaminen Turku-Helsinki tuntuu täysin kuriositeetilta. Mutta toki mielipiteeni on yhtä arvokas kuin muidenkin:
Olen miettinyt, kuinka paljon lopulta on heitä, joille matka kotiovelta Turusta Helsinkiin on nopeampi Länsirataa pitkin saatika nyt, kuin omalla sähköautolla. Tai että kuinka lähellä asemaa pitää sekä lähtö-, että kohdepisteen olla että juna on nopein vaihtoehto, paljonko heitä on ja paljonko näillä alueilla on kasvuvaraa asumisessa ja työssäkäynnissä.
Minulla ei rehellisesti sanottuna tule mieleenkään mennä Helsinkiin työasioissa (tai muissakaan asioissa) junalla, ja Länsirata ei tätä muuttaisi kyllä mitenkään. Tilanne oli sama jo silloin kun asuin kaupunkialueella. Toki nyt joudun Turun päässä liikkumaan autolla joka tapauksessa, mutta niin joutuu tietysti suurin osa turkulaisistakin tekemään ensin matkan asemalle ja siinä on jo Piihovin kohdalla ennen kuin juna on edes lähtenyt asemalta. Puolessatoistatunnissa kuitenkin ajaa Kupittaalta Mannerheimintielle, kesällä allekin.
Eli unohdetaan Länsirata ja pistetään säästyneet rahat
Alvar Aallon keskustasuunnitelman toteutukseen. Turussa vastaava ei paljon vaatisi, motari tulee jo lähes parkkihallien porteille.
Helsinki-Tukholma raideyhteydestä haaveilevia nokitan sellaisella visiolla, jossa Helsinki-Turku välin ajava henkilöauto voitaisiin ajaa Turussa sellaisenaan esim laivaan, joka liikkuisi kun matkustajat nukkuvat, esim yöllä. Villeimmissä visioissa tällainen laiva voisi ajaa reittiä Helsinki-Tukholma, vettä pitkin tajuatteko!
Yksityisautoilu on kansantaloudellisesti erittäin merkittävää toimintaa. Nyt kun sähköistyminen on ratkaissut co2-päästöongelman, niin yksityisautoilua pitäisi pyrkiä taas erityisesti edistämään. Tämä onnistuu parhaiten kampittamalla vaihtoehtoisia liikkumistapoja. Bussit voi jättää vähävaraisille.