Mainos

Ei tunnin junalle, mutta ne 3–6 miljardia muulle Suomen infrastruktuurille

  • 3 865
  • 63

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Espoo - Lohja lähijunarata olisi hyvin kannattava - se kannattaa toteuttaa. Tiheällä lähijunaliikenteellä Lohjaan nähden myös yhtä kaukana Helsingistä sijaitseva ja saman kokoinen Hyvinkää on yhteydessä Helsinkiin. Etäisyys on sen verran lyhyt, että tähän riittää lähijunayhteys. Toki myös lähijunien etätyömahdollisuuksia olisi syytä parantaa.

Potentiaalisesti kannattava olisi myös lähijunarata Turku - Salo. Salo - Kupittaa välin kaksoisraide, joka mahdollistaisi lähijunaliikenteen, ei nimittäin välttämättä olisi suunnattoman kallis.

Sen sijaan Salo - Lohja osuus olisi kallis ja kannattamaton.

Turun tunnin juna olisi tietenkin ihan kiva, mutta kun se on liian kallis, se ei ole kannattava, ja on vieläpä jäämässä idealtaan ajastaan jälkeen.

Ei ole RKP:n jäsenkorttia taskussa. Minua kiinnostaa puolustaa Suomen kannalta kannattavia infrahankkeita ja vastustaa kannattamattomia. Vastustaisin myös kannattavaa infrahanketta A, jos sen vaihtoehtoiskustannuksena vielä kannattavamman infrahanke B:n toteutuminen estyisi.
Siis eli tunnin junasta tehtäisiin kaikki muu muttei Salo-Lohja väliä? Siis tämä väli mikä on nyt jo suunniteltu yksiraiteisena, joten oletettavasti kustannusosuus tuossa koko hankkeessa ei ole kovin suuri? Ja kun tätä ei tehtäisi, niin joudutaan lyömään lähemmäs miljardin verran rahaa nykyiseen rantarataan, vai lopetetaanko koko Turku-Helsinki yhteys?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Siis eli tunnin junasta tehtäisiin kaikki muu muttei Salo-Lohja väliä? Siis tämä väli mikä on nyt jo suunniteltu yksiraiteisena, joten oletettavasti kustannusosuus tuossa koko hankkeessa ei ole kovin suuri? Ja kun tätä ei tehtäisi, niin joudutaan lyömään lähemmäs miljardin verran rahaa nykyiseen rantarataan, vai lopetetaanko koko Turku-Helsinki yhteys?

Juuri tuon välin kustannus on erittäin suuri. Sillä jos se toteutettaisiin, se kannattaisi toteuttaa siten, että se mahdollistaisi edes melko suuren nopeuden. Nopea rata taas vaatii hyvin suoria linjauksia, joka tuolla kallioisella ja kumpuilevalla välillä taasen vaatisi erittäin kalliita tunneleita, kallioleikkauksia ja siltoja. Maastoa kuvaa se, että samaisella välillä on 8 moottoritietunnelia. Myös Espoo - Lohja -yhteys olisi selvästi halvempi, kun se rakennetaan paikallisjunaliikenteeseen sopivaksi, muttei suurnopeusyhteydeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Juuri tuon välin kustannus on erittäin suuri. Sillä jos se toteutettaisiin, se kannattaisi toteuttaa siten, että se mahdollistaisi edes melko suuren nopeuden. Nopea rata taas vaatii hyvin suoria linjauksia, joka tuolla kallioisella ja kumpuilevalla välillä taasen vaatisi erittäin kalliita tunneleita, kallioleikkauksia ja siltoja. Samalla välillä on 8 moottoritietunnelia. Myös Espoo - Lohja -yhteys olisi selvästi halvempi, kun se rakennetaan paikallisjunaliikenteeseen sopivaksi, muttei suurnopeusyhteydeksi.
No sovitaan, että sen hinta on miljardi. Kannattaako se mielestäsi laittaa tuohon väliin vai rantaradan korjaukseen?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Rantaradan kunto on oma asiansa, eikä sen huonoutta ole kai kukaan kiistänyt. Mutta ajatus, että länsirata olisi väestön osalta jotenkin verrannollinen päärataan on mielestäni omituinen.
Ei toki verrannollinen, mutta siinä missä päärata on jo asukastiheydeltään tiiviillä alueella pääosin hyväkuntoinen ja kapasiteetiltaan riittävä, niin jos miettii että yli puolet Suomen asukkaista asuu kolmion Helsinki - Tampere - Turku sisäpuolella, niin kyllähän tuo kolmannen kärjen mukaantuominen nostaa huomattavasti ihmismäärää jonka saatavilla on vakaa ja hyvätoiminen junaliikenne.
Jos taas ajatellaan tätä ratahanketta noin yleisesti, niin tokihan nopea ratayhteys Turun ja Helsingin välilä olisi ihan kiva asia. Mutta mihin hintaan. Ja erityisesti olen huolissani siitä, että on ollut ilmoilla ajatus tämän hankkeen rahoittamisesta myymällä valtion omaisuutta. Siinä touhussa harvemmin on ollut tuloksena muuta kuin silkkaa haittaa julkiselle taloudelle.
Tässä mennään taas siihen, että yhteys olisi vain nopea. Edelleen, kokonaisuudessaan junayhteys Turusta Helsinkiin tulee vaatimaan huomattavia panostuksia, vaikka vain korjattaisiin vanhaa, mutta uusi ratalinjaus ja kaksoisraide mahdollistaisi mm. lähiliikenteen Salosta Turkuun ja Lohjalta Helsinkiin.

Miten tämä mielestäsi tulisi ratkaista? Jätetään tekemättä kokonaan, korjataan vanhaa vai rakennetaan uutta?

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että hieman pelottaa mitä valtion omaisuutta tämän edestä mahdollisesti myytäisiin.
 
Näistä pääradan varrella on toki vain Seinäjoki. Ja jos tällä logiikalla Jyväskylä on pääradan varrella, niin miksei myös Turku?
Aikaisemmin mainittujen lyhin junayhteys Helsinkiin kulkee Tampereen ja pääradan kautta.

Toki Turkukin voidaan laskea pääradan varteen. Mun puolesta voivat junailla Helsinkiin Toijalan kautta.
 
No jos laskee Espoon mukaan Länsiradan lukuihin, niin sitten toki. Muutoin en olisi niinkään varma. Tuo Pohjanmaan rata, siis Oulun ja Parkanon väli, kun palvelee paitsi sen varrella asuvia myös Lapin ja Vaasan liikennettä.
Heh, jos Espåå lasketaan länsirataan kuuluu Vantaa samalla logiikalla päärataan. Lisäksi sen jälkeen ovat Kerava, Järvenpää, Hyvinkää, Riihimäki ja Hämeenlinna.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä mennään taas siihen, että yhteys olisi vain nopea. Edelleen, kokonaisuudessaan junayhteys Turusta Helsinkiin tulee vaatimaan huomattavia panostuksia, vaikka vain korjattaisiin vanhaa, mutta uusi ratalinjaus ja kaksoisraide mahdollistaisi mm. lähiliikenteen Salosta Turkuun ja Lohjalta Helsinkiin.

Miten tämä mielestäsi tulisi ratkaista? Jätetään tekemättä kokonaan, korjataan vanhaa vai rakennetaan uutta?
En ole asiaa sen syvällisemmin pohtinut. @BitterX näitä ainakin on viesteissään mielestäni ihan osuvasti kommentoinut. Mutta noin esimerkiksi vaikkapa välin Turku-Salo lähiliikenne vaatisi käsittääkseni lisäraiteen, mutta linjaustahan ei oltaisi muuttamassa missään tapauksessa. En nyt ymmärrä, miksi tuota ei voitaisi toteuttaa muutenkin kuin osana tätä koko länsirataprojektia.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
No sovitaan, että sen hinta on miljardi. Kannattaako se mielestäsi laittaa tuohon väliin vai rantaradan korjaukseen?

Hyvin todennäköisesti selvästi lähempänä kahta miljardia. Koko Espoo - Salo -radan hinta-arvio on 3,5 miljardia, josta Espoo - Lohja on huomattavasti lyhyempi sekä jonkun verran helpommin rakennettavassa maastossa. Lisäksi säästöjä tulee tosiaan siitä, että Espoo - Lohja -väliä ei tarvitse rakentaa nopeille kaukojunille sopivaksi, vaan lähijunayhteydeksi.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Hyvin todennäköisesti selvästi lähempänä kahta miljardia. Koko Espoo - Salo -radan hinta-arvio on 3,5 miljardia, josta Espoo - Lohja on huomattavasti lyhyempi sekä jonkun verran helpommin rakennettavassa maastossa. Lisäksi säästöjä tulee tosiaan siitä, että Espoo - Lohja -väliä ei tarvitse rakentaa nopeille kaukojunille sopivaksi, vaan lähijunayhteydeksi.
Koko hankkeen arviohan on 2,8-3,0. Ensimmäisen vaiheen hinta on 1,4 mrd joka sisältää Espoo-Lohja ja pari oikaisua Turun ja Salon väliin. Turku-Salo loppuosuus on 0,6mrd joten vähän reilu ykkönen jää erotukseksi.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Koko hankkeen arviohan on 2,8-3,0. Ensimmäisen vaiheen hinta on 1,4 mrd joka sisältää Espoo-Lohja ja pari oikaisua Turun ja Salon väliin. Turku-Salo loppuosuus on 0,6mrd joten vähän reilu ykkönen jää erotukseksi.

Hankeyhtiö tosiaan itse tiputti kustannusarviota noin miljardilla, muttei mitenkään järkevästi avannut, että mistä tuo miljardi voidaan säästää. Mutta sehän tässä hankeyhtiömallissa on muutenkin ongelma: yhtiöt tietenkin taistelevat olemassaolostaan, joten luonnollisesti ne pyrkivät vakuuttamaan oikeutuksensa kynsin hampain. Samalla tavalla se meni Suomirata-hankeyhtiön kanssa.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
No ehkä lähijunaliikenne menisi ilman kaksoisraidetta Salosta Kupittaalle (Kupittaalta Turkuun nyt tulee kaksoisraide. Mutta ehkä vaatisi yhden kohtauspaikan Paimion ja Salon välille.

Radan liikenteenhän näkee täältä: Helsinki - Turku
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Keskustelu on ketjussa ollut sen verran hyvää, että ehkä voisi tämän ketjun otsikointia harkita muokattavaksi. Oma ehdotus olisi "Länsirata - rahan haaskausta vai tärkeää infran kehittämistä?"

Itse kannatan pienillä varauksilla hanketta. Nyt kun Suomen investoinnit muuten ovat alamaissa ja työttömyys kasvussa, on järkevää laittaa paukkuja infran rakentamiseen ja sitä kautta työllisyyteen. Lisäksi käytännössä päästötön junaliikenne on tulevaisuutta, toisin kuin valtion tukemat Finnairin tappiolliset maakuntalennot. Koska Länsirata on suunnittelun puolesta pisimmällä, on järkevää lähteä sitä myös toteuttamaan ensimmäisenä. Sen jälkeen sitten muut raideyhteydet kuntoon. Toki itsekin tiedostan haasteet hankkeen ympärillä, kuten EU-rahoituksen ehtymisen ja kuntien vaikean tilanteen. Voi myös hyvin olla, ettei tuo hankeyhtiön 3mrd budjetti tule riittämään.

Mitä tulee nimimerkin @Pavlovin Koira huomioon, niin itse turkulaisena myönnän auliisti, ettei Turku kilpaile enää samassa sarjassa Tampereen kanssa monessakaan mielessä. Vaikkapa jääkiekko on hyvä esimerkki tästä. Turha siis tästä luoda mitään kateellisuusvääntöä, itse en ainakaan ole Tampereelle pennin vertaa kateellinen. Tampere on hieno kaupunki ja siellä on paljon asioita tehty oikein. Valtion tukea siellä on saatu runsaasti, mm. Areenaan ja raitiotiehen, ja hyvä niin. Tampereesta on saatu käytännössä suomen vetovoimaisin ja dynaamisin kaupunki. Turun seutu on kuitenkin myös toinen vetovoimainen alue, esim. Turun yliopisto oli tämän vuoden yhteishaussa maan suosituin yliopisto. On luonnollista kehittää siis yhteyksiä myös sinne. Ja kyllä, Orpo turkulaisena varmasti jossain määrin vetää investoinneissa kotiinpäin, samoin kuin Marin tamperelaisena teki viime hallituskaudella. Seuraavan hallituksen todennäköinen pääministeri Lindtman sitten siirtää hankkeiden painopisteen luonnollisesti pk-seudulle. Väestö keskittyy luonnollisen kehityksen seurauksena etelään ja toiseksi isoihin kaupunkiseutuihin, mikä puolestaan luo painetta sille, että näiden alueiden intressit ovat pakan päällimmäisenä.

Keskustelussa on ollut myös hyviä boksin ulkopuolisia pointteja potentiaalisesta Helsinki-Tukholma yhteydestä lähtien. Yksi aspekti mitä ei ole silmiin osunut, on huoltovarmuus. Jos Venäjä jossain epätodennäköisessä tulevaisuusskenaariossa vaikka 2030-luvulla haluaisi koetella artikla 5:n kestävyyttä hyökkäämällä Suomeen, kannattaisi maan sisäiset Itä-Länsi -yhteydet varmasti laittaa mahdollisimman ketterään kuntoon hyvissä ajoin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös