Keskustelu on ketjussa ollut sen verran hyvää, että ehkä voisi tämän ketjun otsikointia harkita muokattavaksi. Oma ehdotus olisi "Länsirata - rahan haaskausta vai tärkeää infran kehittämistä?"
Itse kannatan pienillä varauksilla hanketta. Nyt kun Suomen investoinnit muuten ovat alamaissa ja työttömyys kasvussa, on järkevää laittaa paukkuja infran rakentamiseen ja sitä kautta työllisyyteen. Lisäksi käytännössä päästötön junaliikenne on tulevaisuutta, toisin kuin valtion tukemat Finnairin tappiolliset maakuntalennot. Koska Länsirata on suunnittelun puolesta pisimmällä, on järkevää lähteä sitä myös toteuttamaan ensimmäisenä. Sen jälkeen sitten muut raideyhteydet kuntoon. Toki itsekin tiedostan haasteet hankkeen ympärillä, kuten EU-rahoituksen ehtymisen ja kuntien vaikean tilanteen. Voi myös hyvin olla, ettei tuo hankeyhtiön 3mrd budjetti tule riittämään.
Mitä tulee nimimerkin
@Pavlovin Koira huomioon, niin itse turkulaisena myönnän auliisti, ettei Turku kilpaile enää samassa sarjassa Tampereen kanssa monessakaan mielessä. Vaikkapa jääkiekko on hyvä esimerkki tästä. Turha siis tästä luoda mitään kateellisuusvääntöä, itse en ainakaan ole Tampereelle pennin vertaa kateellinen. Tampere on hieno kaupunki ja siellä on paljon asioita tehty oikein. Valtion tukea siellä on saatu runsaasti, mm. Areenaan ja raitiotiehen, ja hyvä niin. Tampereesta on saatu käytännössä suomen vetovoimaisin ja dynaamisin kaupunki. Turun seutu on kuitenkin myös toinen vetovoimainen alue, esim. Turun yliopisto oli tämän vuoden yhteishaussa maan suosituin yliopisto. On luonnollista kehittää siis yhteyksiä myös sinne. Ja kyllä, Orpo turkulaisena varmasti jossain määrin vetää investoinneissa kotiinpäin, samoin kuin Marin tamperelaisena teki viime hallituskaudella. Seuraavan hallituksen todennäköinen pääministeri Lindtman sitten siirtää hankkeiden painopisteen luonnollisesti pk-seudulle. Väestö keskittyy luonnollisen kehityksen seurauksena etelään ja toiseksi isoihin kaupunkiseutuihin, mikä puolestaan luo painetta sille, että näiden alueiden intressit ovat pakan päällimmäisenä.
Keskustelussa on ollut myös hyviä boksin ulkopuolisia pointteja potentiaalisesta Helsinki-Tukholma yhteydestä lähtien. Yksi aspekti mitä ei ole silmiin osunut, on huoltovarmuus. Jos Venäjä jossain epätodennäköisessä tulevaisuusskenaariossa vaikka 2030-luvulla haluaisi koetella artikla 5:n kestävyyttä hyökkäämällä Suomeen, kannattaisi maan sisäiset Itä-Länsi -yhteydet varmasti laittaa mahdollisimman ketterään kuntoon hyvissä ajoin.