Ehkä suurin ongelma tuossa (noissa) Tunnin juna -projekt(e)issa on se, että siitä pyritään tekemään, no, tunnin juna. Tarkoittaa siis, että asemat on huonoilla sijainneilla ja radasta pitää tehdä tarpeettoman nopea. Tuo Länsiradan linjaushan on suunniteltu 300 km/h nopeuksille, mikä tarkoittaa minimissäänkin 5 km kaarresäteitä ja nämä sellaisilla kallistuksilla, että radalle ei ole muuntyyppisillä junilla mitään asiaa. Se myös tarkoittaa sitä, että vaaditaan aivan älytön määrä tunneleita ja siltoja, joka nostaa taas hintaa. Sille on syynsä, miksi Vt1:kin saatiin tuolle kohtaa moottoritieksi vasta 15 vuotta sitten ja siltikin se on helvetin mutkainen (noin niinkuin moottoritieksi).
Turku-Salo välin lähijunat voi toteuttaa nykyisellä linjauksella, kaksoisraide olisi tietty hyvä, mutta kohtaamispaikoillakin selvinnee. Samoin lähijunat voisi toteuttaa Lohjalle uutena linjauksena, mutta pienemmällä suunnittelunopeudella (esim. 200 km/h voisi olla hyvä), jotta saadaan se helpommin ja halvemmalla linjattua. Samalla saataisiin asema(t) sinne, missä ihmiset ovat. Lohjallahan on aivan keskustaan mennyt vanha ratalinjaus, jonka päälle ei olla (vielä) rakennettu mitään, eli siitä saataisiin hyötyjä. Samoin Karjaa-Hyvinkää-rataa voisi hyödyntää mahdollisesti Virkkalaan asti. Nummelaankin voisi saada jotain liikennettä, tosin ratayhteys sinne on hankalampi, mutta olisi toteutettavissa kuitenkin.
Rantaradan suurin ongelma (liikenteellisesti) on kohtaamispaikkojen puute, josta sitten aiheutuu myöhästymisten kasaantumista ja rajoittaa muutenkin kapasiteettia reilusti. Kirkkonummelta eteenpäin ollaan yksiraiteisena ja kohtaamispaikkoja ennen Karjaata on Siuntion ja Inkoon asemilla. Karjaan jälkeen on yksi Pohjan ja yksi Perniön paikkeilla. Molemmille väleille kun tehtäisiin yksi tai kaksi kohtaamispaikkaa lisää, niin nämä ongelmat helpottuisivat huomattavasti. Ja kun Rantarata nyt muutenkin on vähän huonossa kunnossa, niin nuo lisäkohtaamispaikathan voi tehdä kunnostuksen ohessa.
Muutenkin voisi olla järkevämpää kehittää Suomen junaliikennettä enemmän liikennepohjaisesti kuin infrapohjaisesti niin kuin nämä Länsi-Itä-Suomi-rataviritykset.
Tässä blogikirjoituksessa on hyvin asiaa tästä infra vs liikenne -ongelmasta, kannattaa lukea. Samassa
blogissa on myös perattu huolellisesti läpi näitä tunnin junien myyttejä ja itse olen näistä hyvin pitkälti samaa mieltä. Hieman tiivistettynä, yhtenä perusteluna näille hankkeille on pidetty sitä, että saadaan laajempi työssäkäyntialue, jonka raja on nykyään 1,5 tuntia, mitattuna kotoa. Jos mennään tuolla 1,5 tunnilla, pitäisi kotiovelta päästä lähtöasemalle vartissa ja tuloasemalta työpaikalle toisessa. Tai no Turun tunnin junan tapauksessa sitä aikaa olisi oikeasti 11 minuuttia. Muutenkin yli tunti suuntaansa työmatkaan on jo aika kova vaatimus. Itsellä on julkisilla työmatka noin tunnin verran täältä Kivistöstä Leppävaaraan, mutta siitä huolimatta, että julkisilla pääsee hyvin tuon välin (vaikka sisältääkin kaksi vaihtoa), tulee kuljettua pääosin autolla koska ajallisesti matka on puolet tuosta julkisilla mennessä.
Muutenkin mielestäni olennaisin junaliikenteen kehityskohta olisi lähijunatarjonnan parantaminen. Helsingin seudulla juurikin tuo Lohjan lähijuna olisi loistava, Tampereella voisi saada laajennettua liikennettä Kangasalan ja Oriveden suuntaan ja lisää asemia. Turkuun myös lähijunat Uusikaupunki-Turku-Salo ja miksei myös Auran suuntaan. Yhtenä kantona kaskessa tässä on se, että kuka saa sitä liikennettä tilata. Tällä hetkellä Väylä ja HSL, mutta toivottavasti tulevaisuudessa tämä muuttuu vaikkapa maakuntatasolle.