Mainos

Ei tunnin junalle, mutta ne 3–6 miljardia muulle Suomen infrastruktuurille

  • 6 040
  • 85

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo kyllä se tiedossani on mikä on rautatielogistiikan tilanne Suomessa. Mutta sillä syyllä juuri mieluummin tuollainen systeemi kuin sadoilla miljoonilla 1435mm raidetta. Ja oletettavasti paine rajan yli kuljetuksista tulee puolustusvoimien näkökulmista ja saisi ne vaunut omistaakin puolustusvoimat. (toisinkuin nyt missä liikutellaan VR:n vaunuilla). Ja ehkä riittäisi että vaunut avovaunuja missä voi kuljettaa ajoneuvoja tai kontteja.
Olisi varmaan hyvä jos tuollaiset puolustusvoimien tarpeitakin palvelevat isot ratahankkeet saataisiin lisättyä/sisällettyä puolustusbudjettiin. Siihen joka esitetään Nato-pöydissä.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ehkä kirjoitin epäselvästi tai ymmärsit väärin, mutta onhan rantaradalla käyttöä välillä Helsinki (Kirkkonummi) - Karjaa (Tammisaari, Hanko) paljonkin. Turku - Karjaa välistä ei niin tietoa minulla ole. Että kyllä tuo rataosuus ja sen kunnossapito edelleenkin tarvitaan pelkästään henkilöliikenteen tarpeisiin ja eiköhän osuudella rahtiakin jonkun verran liiku.
Eipä siellä käytännössä liiku tavaraa juurikaan. Väyläviraston sivulla on asiasta tietoa vuodelta 2023. Hangon sataman tavaraliikenne kulkee lähinnä Hanko-Hyvinkää-radalla, ei rantaradalla.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Ehkä kirjoitin epäselvästi tai ymmärsit väärin, mutta onhan rantaradalla käyttöä välillä Helsinki (Kirkkonummi) - Karjaa (Tammisaari, Hanko) paljonkin. Turku - Karjaa välistä ei niin tietoa minulla ole. Että kyllä tuo rataosuus ja sen kunnossapito edelleenkin tarvitaan pelkästään henkilöliikenteen tarpeisiin ja eiköhän osuudella rahtiakin jonkun verran liiku.
Siis kirjoitit, että rantaradalla on suurin osa muuta käyttöä kuin Karjaa-Turku. Rantaradalla ei liiku mikään muu kuin henkilöliikenne Turku-Helsinki ja joku hassu puutavarajuna joskus ja jouluna. Eli suurin osa on kyllä melkoinen epätosi vaikka lasketaan jokin kuvitteellinen Inkoon pistoraide mukaan.

Kukaanhan ei ole rantaradalta kiskoja pois keräämässä. Karjaa, Inkoo ja Siuntio varmasti saavat mahdollisuuden kerätä kolehtia ja järjestää lähiliikenne. Tuskin kovin montaa vuoroa työmatkatuntien ulkopuolelle tarvitaan. Hangon henkilöliikenteenkin voisi halutessa hoitaa Lohjalta. Kun rataosalta poistetaan mahdollisuus lasauttaa kääntyvärunkoisella pendoliinolla 200kmh mutkaan, niin sen kunnossapitokustannukset laskevat melkoisen reilusti, joten niistä nyt vähiten kannattaa olla huolissaan.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Tietysti ei Karjaan ja Turun välillä ei kauheasti ole pystynyt liikkumaankaan tavaraa kun rata ollut poikki Turussa. Raakapuutahan kulkee Salosta Karjaalle ja sieltä Hyvinkään radan kautta muualle. Ehkä jos rata olisi auki niin olisi raakapuujunia Turustakin ja voisiko Yaran Venäjältä tuotavat ammoniakit Uuteenkaupunkiin mennä Karjaa-Turku väliä kun nyt Toijalan kautta.
 

molari

Jäsen
Eipä siellä käytännössä liiku tavaraa juurikaan. Väyläviraston sivulla on asiasta tietoa vuodelta 2023. Hangon sataman tavaraliikenne kulkee lähinnä Hanko-Hyvinkää-radalla, ei rantaradalla.

Ok, aina oppii uuttaa ja aika loogista toki, että rahtia ei kahden satamakaupungin välillä liiku. Ilmeisesti siis myös "tunnin juna -hanke" on suunniteltu etupäässä vain henkilöliikenteen tarpeisiin.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Tietysti ei Karjaan ja Turun välillä ei kauheasti ole pystynyt liikkumaankaan tavaraa kun rata ollut poikki Turussa. Raakapuutahan kulkee Salosta Karjaalle ja sieltä Hyvinkään radan kautta muualle. Ehkä jos rata olisi auki niin olisi raakapuujunia Turustakin ja voisiko Yaran Venäjältä tuotavat ammoniakit Uuteenkaupunkiin mennä Karjaa-Turku väliä kun nyt Toijalan kautta.
Siis ihan yhtä useasti sitä raakapuuta kulki vaikka 2019. Ei Turussa ole kuin yksi pieni lastausraide mistä kaupunki ja liikennevirasto yrittää aktiivisesti pääsemään eroon. Juuri tuossa yksi ilta otin mökkinaapurin kanssa tärpättiä. Hänen tiluksilta Norrskatalta ajettiin juuri puut kumipyörillä suoraan Lohjalle.

Yaran ammoniakkihan kulkee Uusikaupunki-Siilinjärvi? Eihän sitä ole mitään järkeä kuljettaa rantaradan kautta. Pitää sitä Turku-Toijala radallakin jotain liikennettä olla.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Noh onhan sitä Turun puolen raakapuun lastauspaikasta ollut selvityksiä, että minne sen siellä laittaa missä olisi tilaa. Ehkä se joskus tulevaisuudessa ammoniakki kulkisi kunnolla suunnassa Uudestakaupungista Siilinjärvelle(jos ammoniakkia saataisiin laivalla kunnolla tuotua), mutta nykyisessä tilanteessa se tulee Vainikkalasta molempiin päihin ja Vainikkalasta voisi mennä osin rantarataa Uuteenkaupunkiin.

Se kun olisi rata Uudestakaupungista Raumalle niin voisi niitä raakapuulastejakin olla ehkä enemmän kun Raumalla uusi saha ja muuta metsäteollisuutta. Ehkä taitaa juuri mennä puulasteja paljon Turun suunnalla rekoilla Raumalle ja vähentää tarvetta junakuljetuksiin.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Ehkä suurin ongelma tuossa (noissa) Tunnin juna -projekt(e)issa on se, että siitä pyritään tekemään, no, tunnin juna. Tarkoittaa siis, että asemat on huonoilla sijainneilla ja radasta pitää tehdä tarpeettoman nopea. Tuo Länsiradan linjaushan on suunniteltu 300 km/h nopeuksille, mikä tarkoittaa minimissäänkin 5 km kaarresäteitä ja nämä sellaisilla kallistuksilla, että radalle ei ole muuntyyppisillä junilla mitään asiaa. Se myös tarkoittaa sitä, että vaaditaan aivan älytön määrä tunneleita ja siltoja, joka nostaa taas hintaa. Sille on syynsä, miksi Vt1:kin saatiin tuolle kohtaa moottoritieksi vasta 15 vuotta sitten ja siltikin se on helvetin mutkainen (noin niinkuin moottoritieksi).

Turku-Salo välin lähijunat voi toteuttaa nykyisellä linjauksella, kaksoisraide olisi tietty hyvä, mutta kohtaamispaikoillakin selvinnee. Samoin lähijunat voisi toteuttaa Lohjalle uutena linjauksena, mutta pienemmällä suunnittelunopeudella (esim. 200 km/h voisi olla hyvä), jotta saadaan se helpommin ja halvemmalla linjattua. Samalla saataisiin asema(t) sinne, missä ihmiset ovat. Lohjallahan on aivan keskustaan mennyt vanha ratalinjaus, jonka päälle ei olla (vielä) rakennettu mitään, eli siitä saataisiin hyötyjä. Samoin Karjaa-Hyvinkää-rataa voisi hyödyntää mahdollisesti Virkkalaan asti. Nummelaankin voisi saada jotain liikennettä, tosin ratayhteys sinne on hankalampi, mutta olisi toteutettavissa kuitenkin.

Rantaradan suurin ongelma (liikenteellisesti) on kohtaamispaikkojen puute, josta sitten aiheutuu myöhästymisten kasaantumista ja rajoittaa muutenkin kapasiteettia reilusti. Kirkkonummelta eteenpäin ollaan yksiraiteisena ja kohtaamispaikkoja ennen Karjaata on Siuntion ja Inkoon asemilla. Karjaan jälkeen on yksi Pohjan ja yksi Perniön paikkeilla. Molemmille väleille kun tehtäisiin yksi tai kaksi kohtaamispaikkaa lisää, niin nämä ongelmat helpottuisivat huomattavasti. Ja kun Rantarata nyt muutenkin on vähän huonossa kunnossa, niin nuo lisäkohtaamispaikathan voi tehdä kunnostuksen ohessa.

Muutenkin voisi olla järkevämpää kehittää Suomen junaliikennettä enemmän liikennepohjaisesti kuin infrapohjaisesti niin kuin nämä Länsi-Itä-Suomi-rataviritykset. Tässä blogikirjoituksessa on hyvin asiaa tästä infra vs liikenne -ongelmasta, kannattaa lukea. Samassa blogissa on myös perattu huolellisesti läpi näitä tunnin junien myyttejä ja itse olen näistä hyvin pitkälti samaa mieltä. Hieman tiivistettynä, yhtenä perusteluna näille hankkeille on pidetty sitä, että saadaan laajempi työssäkäyntialue, jonka raja on nykyään 1,5 tuntia, mitattuna kotoa. Jos mennään tuolla 1,5 tunnilla, pitäisi kotiovelta päästä lähtöasemalle vartissa ja tuloasemalta työpaikalle toisessa. Tai no Turun tunnin junan tapauksessa sitä aikaa olisi oikeasti 11 minuuttia. Muutenkin yli tunti suuntaansa työmatkaan on jo aika kova vaatimus. Itsellä on julkisilla työmatka noin tunnin verran täältä Kivistöstä Leppävaaraan, mutta siitä huolimatta, että julkisilla pääsee hyvin tuon välin (vaikka sisältääkin kaksi vaihtoa), tulee kuljettua pääosin autolla koska ajallisesti matka on puolet tuosta julkisilla mennessä.

Muutenkin mielestäni olennaisin junaliikenteen kehityskohta olisi lähijunatarjonnan parantaminen. Helsingin seudulla juurikin tuo Lohjan lähijuna olisi loistava, Tampereella voisi saada laajennettua liikennettä Kangasalan ja Oriveden suuntaan ja lisää asemia. Turkuun myös lähijunat Uusikaupunki-Turku-Salo ja miksei myös Auran suuntaan. Yhtenä kantona kaskessa tässä on se, että kuka saa sitä liikennettä tilata. Tällä hetkellä Väylä ja HSL, mutta toivottavasti tulevaisuudessa tämä muuttuu vaikkapa maakuntatasolle.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Noh onhan sitä Turun puolen raakapuun lastauspaikasta ollut selvityksiä, että minne sen siellä laittaa missä olisi tilaa. Ehkä se joskus tulevaisuudessa ammoniakki kulkisi kunnolla suunnassa Uudestakaupungista Siilinjärvelle(jos ammoniakkia saataisiin laivalla kunnolla tuotua), mutta nykyisessä tilanteessa se tulee Vainikkalasta molempiin päihin ja Vainikkalasta voisi mennä osin rantarataa Uuteenkaupunkiin.

Se kun olisi rata Uudestakaupungista Raumalle niin voisi niitä raakapuulastejakin olla ehkä enemmän kun Raumalla uusi saha ja muuta metsäteollisuutta. Ehkä taitaa juuri mennä puulasteja paljon Turun suunnalla rekoilla Raumalle ja vähentää tarvetta junakuljetuksiin.
Niin, Turku nyt ei ole mikään metsätalouden kannalta merkittävä paikkakunta, joten ratoja ei ihan sillä kulmalla kannata varmaan suunnitella. Se on totta, että se Vainikkalan kuljetus voisi mennä Hyvinkäältä Karjaan kautta Turkuun, ellei se aiheuta turhia vaihtotöitä jossakin muualla.
Sille on syynsä, miksi Vt1:kin saatiin tuolle kohtaa moottoritieksi vasta 15 vuotta sitten ja siltikin se on helvetin mutkainen (noin niinkuin moottoritieksi).
Tässä on toki se ero, että kun tämä Elsa piti rakentaa jo 70-luvulla ennen kuin RKP sai lobattua tarpeeksi Karjaata, niin varauksethan radalle on ollut kaavoissa jo siitä saakka.
Muutenkin mielestäni olennaisin junaliikenteen kehityskohta olisi lähijunatarjonnan parantaminen. Helsingin seudulla juurikin tuo Lohjan lähijuna olisi loistava, Tampereella voisi saada laajennettua liikennettä Kangasalan ja Oriveden suuntaan ja lisää asemia. Turkuun myös lähijunat Uusikaupunki-Turku-Salo ja miksei myös Auran suuntaan. Yhtenä kantona kaskessa tässä on se, että kuka saa sitä liikennettä tilata. Tällä hetkellä Väylä ja HSL, mutta toivottavasti tulevaisuudessa tämä muuttuu vaikkapa maakuntatasolle.
No mikä mahtaisi sitten olla se kustannussäästö kun ei toteutettaisi tätä tunnin junaa, mutta tehtäisiin:
-Rantaradalle lisää liikennepaikkoja ja asemia
-Uusi rata Lohjalle
-Tehdään laaja perusparannus rantaradalle, rakennetaan sillat ja tunnelit uusiksi
-Parannetaan Hyvinkään rataa Lohjan seudulla

Ja näillä ei saada junaliikenteestä ylivoimaista vaihtoehtoa Turun sunnan työmatkaliikenteeseen.

Uudenkaupungin lähijunista puhuminenkin on ihan huumoria. Mutta miksi muut eivät saisi tilata liikennettä? Tai tilata sitten Väylän kautta? Kun Karjalle kulkeva lähijuna lakkautettiin, niin Kirkkonummi, Inkoo ja Siuntiohan hetken tilasivat sitä keskenään kunnes lopettivat kannattamattomana.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
LVM eli ministeriö on ostoliikenteen tilaaja ei Väylävirasto. Laki estää tällä hetkellä sen, että junien ostoliikennettä saisi tilata muutkin kuin LVM tai HSL. (Kai siinäkin pelätty, että joku voisi ostaa junavuoroja muulta kuin VR:ltä kun moinen laki väännetty aikanaan kun aiemmin VR:llä oli yksinoikeus kirjattunakin?). Ja tietysti nyt voi kunnat maksaa ostoliikenteestä kunhan raha kiertää LVM:n kautta.

No joo ei Turku mikään metsäteollisuuden iso paikka ole, mutta jos se Uusikaupunki-Rauma rata olisi niin voisi olla (Lohja tms-)Karjaa-Turku-Rauma puutavarajuniakin, joka hyödyntäisi tuon suunnan raiteita.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Tässä on toki se ero, että kun tämä Elsa piti rakentaa jo 70-luvulla ennen kuin RKP sai lobattua tarpeeksi Karjaata, niin varauksethan radalle on ollut kaavoissa jo siitä saakka.
Pitkään on suunniteltu joo, saa nähdä kuinka paljon toteutuu, jos mitään.

No mikä mahtaisi sitten olla se kustannussäästö kun ei toteutettaisi tätä tunnin junaa, mutta tehtäisiin:
-Rantaradalle lisää liikennepaikkoja ja asemia
-Uusi rata Lohjalle
-Tehdään laaja perusparannus rantaradalle, rakennetaan sillat ja tunnelit uusiksi
-Parannetaan Hyvinkään rataa Lohjan seudulla

Ja näillä ei saada junaliikenteestä ylivoimaista vaihtoehtoa Turun sunnan työmatkaliikenteeseen.
Tarkkaa arviota en osaa sanoa, mutta koko Tunnin juna/Länsirata-hankkeelle on kustannusarvio ollut 3 miljardia ja ykkösvaiheeseesn eli Espoo-Lohja ja Salo-Turku ottaisi tästä sellaiset 1,3 miljardia. Sitä en osaa sanoa, kuinka tuo jakautuu sitten osien kesken, mutta olettaisin että E-L välille tulisi hieman enemmpän hintaa. Lohja-Salo-välille jäisi siis hintaa n. 1,7 miljardia, jolla kyllä saa aika paljon tehtyä.

Rantaradan peruskorjauksesta löytyi Väylän selvitys, jonka mukaan Kirkkonummi-Karjaa-Salo peruskorjaus maksaisi n. 112 miljoonaa, mutta en nyt tähän hätään lukenut sen tarkemmin, että mitä se sisältää. Siihen en osaa ottaa kantaa, paljonko uusien kohtauspaikkojen rakentaminen maksaisi, mutulla sanoisin, että liikuttaneen koknaisuudessa kuitenkin kymmenissä eikä sadoissa miljoonissa.

Tuota Hyvinkään rataa ei välttämättä tarvitse sen kummemmin enää parannella, 80 km/h on riittävä nopeus noin linjan loppupäässä ja radan sähköistyskin valmistui tänä vuonna. Isoimmat kustannukset tulisivat asemien/seisakkeiden rakentamisesta ja uudesta pistosta Lohjan keskustaan, jos päätetään se rakentaa. Kustannusarviota en tähän kyllä osaa antaa.

Mitä työmatkaliikenteeseen tulee, niin ajallisesti nopeinta olisi Turku-Helsinki-väliä kulkea autolla (ehkä jopa pikavuoro-bussilla, tosin heikommalla matkustuslaadulla) vaikka tuo Lohja-Salo rakennettaisiin. Junan asemaa työmatkaliikenteessä voisi mielestäni parantaa sillä, että mahdollistettaisiin paremmin työskentely siellä junassa, jolloin paine nopeammasta yhteydestä lievittyy. Jokapäiväiseen pendelöintiin Turku-Helsinki tuo välimatka on mielestäni liian pitkä ajallisesti mentiin sitten rantarataa tai Länsirataa.

Uudenkaupungin lähijunista puhuminenkin on ihan huumoria. Mutta miksi muut eivät saisi tilata liikennettä? Tai tilata sitten Väylän kautta? Kun Karjalle kulkeva lähijuna lakkautettiin, niin Kirkkonummi, Inkoo ja Siuntiohan hetken tilasivat sitä keskenään kunnes lopettivat kannattamattomana.
Lähinnä tuon Uudenkaupungin tuohon nostin siksi, kun se oli ainakin joissain visioissa mukana.

Muistin väärin, asia on niin kuin @KooMT tuossa sanoi, ei siis Väylä, vaan LVM. Tässä vielä se varsinainen lakipykälä: Laki liikenteen palveluista, §182
Nuo nykyiset ostoliikenteet kierrätetään sitten LVM:n (Tampere ja Lahti-Kouvola-Kotka) tai HSL:n (Karjaa) kautta.

Joka tapauksessa tuohon ollaan puuhaamassa muutosta ja toivottavasti onnistuu: Säädöshanke alueellisen toimivallan mahdollistamisesta henkilöjunaliikenteessä käynnistyy - Liikenne- ja viestintäministeriö
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös