PS. En nyt huomannut niin tarkasti katsoa, mutta ehdottiko joku tosissaan jotain sateenkaarilippua joukkueen paitoihin? Ei ziisus mikä idea!
Mä ehdotin, se oli joko ketjun avausviestissä tai sitten mun tokassa viestissä. No joo, olihan toi vähän hasssua, kun koko Eteläpääty näyttääkin jo yhdeltä suurelta sateenkaariperheeltä eri värisine pelipaitoineen, joten olet oikeassa: joku pieni sateenkaarilippu pelipaidassa ei tulisi edes huomatuksi. Meillä on melkoinen 60 minuutin PACE-tifo jokaisessa matsissa.
Ajatus on sikäli vieläpä huono, että kun tiedämme Venäjän suhtautumisen asiaan niin miten kukaan voi kuvitella, että lisää ärsyttämällä saataisiin aidosti jotakin hyvää aikaa. Olisiko tässä niin, että annetaan venäläisten itse päättää omasta suhtautumisestaan tähän asiaan, olipa se erilainen tai samanlainen kuin oma käsityksemme. Kyllä cobol on oikeassa siinä, että ihan vastaavia vääryyksiä on maailma pullollaan ja ei niitä tarvitse Jokerien kautta yrittää ratkoa.
Tottakai koko maailma on täynnä kärsimystä, sortoa ja epäoikeudenmukaisuutta. Jokerit ei ole mikään suomalainen Kapteeni Amerikka, mutta tässä on just se idea, että yhteen räikeään epäkohtaan voitaisiin vaikuttaa ja ottaa kantaa. Koska Jokerit pelaa KHL:ää, kannanotto olisi huomattava, se olisi perkele melkoinen peliliike. Lisäksi tämä teemahan liittyy lätkään ja vieläpä ihan kotimaassakin, justhan YLE julkaisi lukuisi artikkeleita tähän liittyen. Mua surettaa, että kiinanjokidelfiini on piittaamattomuuden seurauksena kuollut todennäköisesti sukupuuttoon, mutta tämä aihe ei ole enää Jokereiden ja jääkiekon kontekstissa. Nää homohöpinät taas on.
Pelkääkö jengi ihan oikeasti, että mitä ne Venäjälle meistä nyt ajattelisi. Voi kauhian kauhia. Kuten mä jo aiemmin sanoin, että kyllä statementit voidaan pitää myös ihan Euroopan rajojen sisällä, mikäli Venäjän päässä oikeasti löytyisi aikaa käydä Jokereiden markkinointia (tai mitä kautta suvaitsevaisuutta sitten esitettäisiinkään) läpi.
Mä en jaksa toistaa noita kahta mun viestiä ekalta sivulta, joten lainataanpa palstaveljeä:
Fanina minua kutkuttaisi tämä juuri siksi, että voitaisiin näyttää ettei tässä olla Putinin talutusnuorassa vaan edelleen länsimaisen oikeusvaltion ja ihmisoikeuksien puolella. Kaikkeen politiikkaan ei ehkä urheiluseuran tehtävä ole ottaa kantaa, mutta kuten yllä todettiin, tämä voisi olla ihan perusteltu aihe jos aloitetaan nimenomaan "suvaitsevaisuus jääkiekkojoukkueessa" -typpiisellä viestillä.
Hyvin sanottu, Marquez.
Mutta pitäisikö jokaisen seuran (niin urheilu-, muu harrastus - , tiede-), yhdistyksen, yhtiön, kerhon ja ryhmän ottaa ja mennä julkisuudessa kertomaan mitä mieltä on seksuaalisesta tasa-arvosta, jotta ei leimautuisi väärälle puolelle. Yksityishenkilönä jokainen saa ottaa kantaa oman mielensä mukaan, mutta Jokerit-urheiluseuran kannalta se on mielestäni ainakin toistaiseksi tarpeetonta.
No pöh, ei tietenkään pidä. Mun ajattelussa kyse on siitä, että Jokereilla ois tällä hetkellä poikkeuksellinen mahdollisuus ottaa kantaa. Sen ei tarvitse ottaa, sen ei odoteta ottavan, mutta se voisi ottaa kantaa tasa-arvon puolesta, sillä tämän asian ympärillä jo pelkästään Suomessa on epätietoisuutta ja jopa syrjintää. Toki myös Kaarinan HC Indians voi ottaa kantaa, mutta suurempi näkyvyys ja vaikutus olisi sillä, että soihdunkantaja olisi Helsingin Jokerit, joka pelaa KHL:ää.
Mä ymmärrän, että osa lätkäfaneista ei halua sotkea erilaisia kannanottoja urheiluun ja omaan joukkueeseensa, mutta mun mielestä taas urheiluseura on hyvinkin kelpo foorumi eri viesteille. Monia erilaisia hyviä asioita voi ajaa ajattelussaan, mutta tämä on nyt vain perustavanlaatuinen, ajankohtainen ja tärkeä viesti. Vai onko jonkun mielestä HLBT-yhteisön ja kaikkien tasa-arvon ajaminen väärin? Me kyllä suhtaudutaan tähän kysymykseen neutraalisti, sanoisi se HPK:n Korpela.
Jos joku Jokereiden pelaaja tai muu työntekijä on seksuaaliselta suuntaukseltaan homo-, bi- tai transseksuaali tai polyamorikko, on joukkueen ja seuran sisällä tehtävä selväksi seuran kanta tähän. Itse toivon, että se on ehdottoman salliva. Tällaisista tilanteista voi sitten (aivan kuten muissakin yksittäistapauksissa) erikseen tiedottaa tai olla tiedottamatta.
Huh huh, en kyllä odota, että tässä venaillaan, että joku meidän jätkistä tulisi ns. pukukopista ulos, minkä jälkeen Jokerit tiedottaisi, että nyt on päässyt tapahtumaan näin, että meillä pelaa homppeli, bimppeli, transsuli tai dude, joka nai koko Dance Teamia. Mun mielestä tässä ei ole mitään tiedotettavaa. Mutta me puhutaankin niin eri asioista, sun mielestä yksittäistapauksien nostaminen olisi tärkeää, mä haluaisin profiloida koko seuran imagon tasa-arvoa avoimesti tukevaksi seuraksi.
Koulukiusaaminen, epäkohteliaisuus ja laiskuus sen sijaan ovat epäkohtia, joihin Jokerit voi seurana pureutua.
Oishan se ihan toiselta planeetalta, että Jokerit kampanjoisi koulukiusaamisen ohella syrjintää vastaan.