Ehdotus: Jokereista sateenkaariseura

  • 19 167
  • 120

Marquez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, FC Barcelona, Huuhkajat
Minulle vähintäänkin kannanotto tähän sopii, ovat sateenkaaret paidoissa sitten tarpeellisia tai ei. Fanina minua kutkuttaisi tämä juuri siksi, että voitaisiin näyttää ettei tässä olla Putinin talutusnuorassa vaan edelleen länsimaisen oikeusvaltion ja ihmisoikeuksien puolella. Kaikkeen politiikkaan ei ehkä urheiluseuran tehtävä ole ottaa kantaa, mutta kuten yllä todettiin, tämä voisi olla ihan perusteltu aihe jos aloitetaan nimenomaan "suvaitsevaisuus jääkiekkojoukkueessa" -typpiisellä viestillä.
 

Sulander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä kaiketi näkyy sitten sukupolvien välinen ero? En koe, että Jokerien tehtävä olisi lähteä edistämään sen paremmin heteroutta kuin homostelua.

En myöskään koe että heteroutta tai homoutta olisi sen enempää mahdollista kuin syytäkään "edistää". Asenteisiin sen sijaan voi vaikuttaa, mitä minä pidän kannatettavana ajatuksena myös jääkiekkokulttuurissa, sinä ehkä et. Näkemyseroja ja se on ihan okei.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sulander tuossa vastasikin hyvin. Lisää säälipisteitä heruu siitä, että aihetta vielä yritetään käyttää vipuna Liigalle vittuilemiseen. Tämä on aidosti suoraselkäinen ajatus. Propsit avaajalle.

En ole varma oletko tosissasi, mutta pahoin pelkään että olet. Kun kirjoitin, että "tämänkin kabinettipelin voi jättää Liigan huoleksi" niin asiahan on juuri näin. Liigaseurojen kapteeneja oli haastateltu ja heistä kaiketi enemmistö tällaista tuki. Joten ei kun uusi seura liigaan ja sateenkaaren väreihin. Muutenhan tuo ei onnistu, arvaan. Kuvaavaa on, että ihan asiallinen huomautus liigaseuroja koskevasta jutusta koetaan vittuilemikseksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En myöskään koe että heteroutta tai homoutta olisi sen enempää mahdollista kuin syytäkään "edistää". Asenteisiin sen sijaan voi vaikuttaa, mitä minä pidän kannatettavana ajatuksena myös jääkiekkokulttuurissa, sinä ehkä et. Näkemyseroja ja se on ihan okei.

Hyvä kirjoitus. Realismi vaan puuttuu. En välttämättä usko, että sateenkaariväreihin enemmän tai vähemmän sommistautuneet Jokerit edes saisivat pelata Venäjällä seuraavaa KHL-otteluaan, koska Venäjän laki kaiketi kieltää homoseksuaalisuutta koskevan tiedon jakamisen lapsille ja heitä on hallilla katsomassa ottelua. Itse en edelleenkään sotkisi Jokereita tällaiseen toimintaan, mutta eri mieltähän täällä tuntuu moni olevan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
..Itse en edelleenkään sotkisi Jokereita tällaiseen toimintaan, mutta eri mieltähän täällä tuntuu moni olevan.

No kyllähän sinä olet tässä asiassa ihan oikeassa. Toki on hienoa, jos joku saa itselleen hyvän fiiliksen siitä, että kirjoittaa Jokereiden mahdollisuudesta olla jonkin sortin sateenkaarijengi Venäjällä, ennakkoluuloja murskaten, mutta mitään realismia näissä jutuissa ei ole.

Jokerit saisi vastaansa paitsi KHL:n johdon, myös erilaisia ääriryhmiä, faniporukoita jne ja tosiaan ihan tärkeimpänä asian se, että sateenkaaritoiminta olisi Venäjällä laitonta puuhaa. En tiedä, miten homopropaganda-lain pykälät tismalleen ottaen menevät, mutta maalaisjärjellä ajateltuna tämä toiminta ehdottomasti kuuluisi lain piiriin.
 

Sulander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toki on hienoa, jos joku saa itselleen hyvän fiiliksen siitä, että kirjoittaa Jokereiden mahdollisuudesta olla jonkin sortin sateenkaarijengi Venäjällä, ennakkoluuloja murskaten, mutta mitään realismia näissä jutuissa ei ole.

Olen tunnustanut Venäjän viime vuosien sisäisten kehityskulkujen ja uuden sortavan lainsäädännön aiheuttamat realiteetit, ja vaikka toki toivon että näitä rohkeasti haastetaan, olen tavallaan samaa mieltä siitä, ettei ole realistista eikä välttämättä myöskään kannatettavaa, että tähän pyritään ulkoapäin ja urheiluseuran toimesta.

Jokerit on kuitenkin myös johtavia urheilualan ja myös nuorisoliikunnan toimijoita Suomessa, ja tällä kotimaan kentällä vihjaamani kaltainen sitoutuminen yhdenvertaisuuden edistämiseen olisi aivan mahdollista.
 

pappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse en henkilökohtaisesti kannata asiaa, että Jokereista tehtäisiin sateenkaari seura.
 

Wildcard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Itse en henkilökohtaisesti kannata asiaa, että Jokereista tehtäisiin sateenkaari seura.

Niin pitkään kuin Jokerit KHL:ää pelaa ei ole pelkoa tästä. Narri voi olla, muuta ei sentään hullu.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse en henkilökohtaisesti kannata asiaa, että Jokereista tehtäisiin sateenkaari seura.
Amen. Noin muutoin cobolin linjoilla, oma toiveeni on, että Jokereissa keskitytään jääkiekkoon.

Ei ajatuksessa sinänsä ole mitään vikaa ja varmasti on vielä niinkin, että kaikilta osin tasa-arvoa ei eri ryhmien kesken vielä ole saavutettu, mutta silti en sotkisi näitä asioita Jokereihin ja jääkiekkoon. Ajatus on sikäli vieläpä huono, että kun tiedämme Venäjän suhtautumisen asiaan niin miten kukaan voi kuvitella, että lisää ärsyttämällä saataisiin aidosti jotakin hyvää aikaa. Olisiko tässä niin, että annetaan venäläisten itse päättää omasta suhtautumisestaan tähän asiaan, olipa se erilainen tai samanlainen kuin oma käsityksemme. Kyllä cobol on oikeassa siinä, että ihan vastaavia vääryyksiä on maailma pullollaan ja ei niitä tarvitse Jokerien kautta yrittää ratkoa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaikki, jotatka haluaa Jokerit seikkailemaan Venäjällä sateenkaarijoukkueena, voisi ensin osoittaa omaa siviilirohkeuttaan ja mennä Pietarin keskustaan osoittamaan mieltään aiheen puolesta. Jos selviää pelkällä putkareisulla ja sakoilla, niin hyvä. Ja sitten arviot homman toimivuudesta voisi joutua uuteen valoon.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Duunipaikan vieressä Krunikassa on mesta nimeltä KGB eli Karaoke Gay Bar. Hehän voisivat ostaa mainostilaa pelipaidoista ja olisi mielenkiintoista nähdä miten tähän suhtauduttaisiin Venäjällä. Muuten en kannata ideaa, joka voisi johtaa mielenkiintoisiin linjauksiin muidenkin asioiden julkituomisessa pelipaidoissa. Epäkohtia kun on maailma täynnä.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pitää kyllä tässä olla Cobolin linjoilla. Jokereiden KHL-siirtoon liittyi jo muutenkin niin paljon puhetta politiikasta niin toivon, että Jokerit pysyy edelleenkin julkisesti niiden asioiden ulkopuolella ja keskittyy urheiluun ja urheiluliiketoiminnan pyörittämiseen. Näin on Jokerit toiminutkin tähän mennessä ja Kohoselta esimerkiksi ei saa mitään kantaaottavia vastauksia poliittisiin kysymyksiin. Jos tohon peliin lähdetään, niin kohta on paita täynnä erilaisia logoja, patcheja sun muuta poliittisia kannanottoja, koska niitä puheenaiheita riittää aivan varmasti enemmän kuin riittävästi yhtälössä Jokerit-Suomi-Venäjä-KHL-Putin-Rotenberg-Timchenko.

Jokerit voi ja toivottavasti tekeekin omalla esimerkillään ja ruohonjuuritason toiminnallaan selväksi suhtautumisensa niin seksuaalisiin vähemmistöihin, rasismiin ja muihin vastaaviin asioihin tekemällä jo juniorijoukkueissaan pienimmille janttereille selväksi, että minkäänlainen syrjintä ei kuulu Jokereiden toimintaan niin nuorimmissa juniorijoukkueissa kuin edustuksessakaan. Mitään sen suurempia julkisia ulostuloja ei tarvita, kuten ei myöskään sateenkaarilogoja paitoihin.
 

Marquez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, FC Barcelona, Huuhkajat
Olisiko tässä niin, että annetaan venäläisten itse päättää omasta suhtautumisestaan tähän asiaan, olipa se erilainen tai samanlainen kuin oma käsityksemme.

Usein näin, ihmisoikeuksien kohdalla menee kuitenkin minusta raja. Silloin on minusta ihan oikein, että esimerkiksi valtionjohto kertoo kantansa, ehkä jopa ryhtyy toimiin. Se, onko se urheilujoukkueen tai erityisesti Jokereiden asia puuttua tilanteeseen - siitä voi toki olla monenlaisia mielipiteitä. Kuten yllä sanoin, minusta ainakin jonkinlainen ei-erityisesti-Venäjälle-suunnattu kannanotto olisi viikonlopun uutisointien jälkeen ihan jees.
 

Sulander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokereiden KHL-siirtoon liittyi jo muutenkin niin paljon puhetta politiikasta niin toivon, että Jokerit pysyy edelleenkin julkisesti niiden asioiden ulkopuolella ja keskittyy urheiluun ja urheiluliiketoiminnan pyörittämiseen.

Itseäni henkilökohtaisesti ihmisoikeuksiin erikoistuneena juristina ja kiinnostuneena kansalaisena korpeaa aina kun ihmisoikeuksista puhutaan "politiikkana". Ymmärrän silti mitä ajat takaa.

Jokerit voi ja toivottavasti tekeekin omalla esimerkillään ja ruohonjuuritason toiminnallaan selväksi suhtautumisensa niin seksuaalisiin vähemmistöihin, rasismiin ja muihin vastaaviin asioihin tekemällä jo juniorijoukkueissaan pienimmille janttereille selväksi, että minkäänlainen syrjintä ei kuulu Jokereiden toimintaan niin nuorimmissa juniorijoukkueissa kuin edustuksessakaan.

Ketjussa on nyt puhuttu lähinnä tuosta Venäjälle suunnattavasta lobbauksesta, mitä en tosiaan itsekään ehkä sittenkään pidä realistisimpana vaihtoehtona. Sen sijaan mainitsemasi kaltainen asennekasvatus ja kannustaminen ihan täällä kotimaan kamaralla ja aivan erityisesti nuorten parissa olisi loistava juttu.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Hei ei tää ole niin vaikeaa, että tästä tarvitsisi oikeasti edes keskustella näin paljon.

1) Kun seksuaaliseen tasa-arvoon liittyvä keskustelu on poliittista
2) Kun seksuaaliseen tasa-arvoon liittyvä keskustelu koskee joukkueita ja urheilua

1) Jokereiden keskiössä ei ole politiikka, eikä näin ollen poliittisia linjauksia ole tarpeen tehdä. Toisin sanoen: Jokerit ei Jokereina ole oikea instanssi ottamaan mitään kantaa homokeskusteluun
2) Jos joku Jokereiden pelaaja tai muu työntekijä on seksuaaliselta suuntaukseltaan homo-, bi- tai transseksuaali tai polyamorikko, on joukkueen ja seuran sisällä tehtävä selväksi seuran kanta tähän. Itse toivon, että se on ehdottoman salliva. Tällaisista tilanteista voi sitten (aivan kuten muissakin yksittäistapauksissa) erikseen tiedottaa tai olla tiedottamatta.

Mitä tulee ihmisoikeuksiin, Jokerit voi vaikuttaa siihen, miten se suhtautuu organisaatiossaan näihin kysymyksiin. Sen sijaan se ei voi vaikuttaa esimerkiksi Venäjän sukupuolilakien oikeuskäsityksiin. Cobol on yksiselitteisen oikeassa siinä, että Jokerit on urheilujoukkue, jonka on aivan turha lähteä kamppailemaan esim. lakimuutosten puolesta. Koulukiusaaminen, epäkohteliaisuus ja laiskuus sen sijaan ovat epäkohtia, joihin Jokerit voi seurana pureutua. Mutta tässä on vissi ero.

PS. En nyt huomannut niin tarkasti katsoa, mutta ehdottiko joku tosissaan jotain sateenkaarilippua joukkueen paitoihin? Ei ziisus mikä idea!
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
1) Jokereiden keskiössä ei ole politiikka, eikä näin ollen poliittisia linjauksia ole tarpeen tehdä. Toisin sanoen: Jokerit ei Jokereina ole oikea instanssi ottamaan mitään kantaa homokeskusteluun
...

Minä olen tismalleen samaa mieltä tästä, mutta ongelmana on että tämän mielipiteen ilmaiseminen tulkitaan monien toimesta suvaitsemattomuudeksi ja "hiljaiseksi hyväksynnäksi".
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Minä olen tismalleen samaa mieltä tästä, mutta ongelmana on että tämän mielipiteen ilmaiseminen tulkitaan monien toimesta suvaitsemattomuudeksi ja "hiljaiseksi hyväksynnäksi".
Totta, tietyissä piireissä. Mutta pitäisikö jokaisen seuran (niin urheilu-, muu harrastus - , tiede-), yhdistyksen, yhtiön, kerhon ja ryhmän ottaa ja mennä julkisuudessa kertomaan mitä mieltä on seksuaalisesta tasa-arvosta, jotta ei leimautuisi väärälle puolelle. Yksityishenkilönä jokainen saa ottaa kantaa oman mielensä mukaan, mutta Jokerit-urheiluseuran kannalta se on mielestäni ainakin toistaiseksi tarpeetonta.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
No eihän tässä mitään sateenkaarivärejä tarvitse ruveta paitoihin ompelemaan. Mutta varmaa on, että myös jokerijohtajalta/jilta asiaan suhtautumista
kysellään tulevaisuudessa. Siinä vaiheessa olisi hyvä tuoda esiin seuran kanta, jossa sanoudutaan irti kaikenlaisesta syrjinnästä. Minkäänlaiset kampanjat
Venäjän homolakeja vastaan eivät ole eivätkä saa olla Jokereiden asia. Jääkiekkoahan sinne KHL:aan mentiin pelaamaan, joten jatketaan sitä mahdollisimman hyvin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Mutta pitäisikö jokaisen seuran (niin urheilu-, muu harrastus - , tiede-), yhdistyksen, yhtiön, kerhon ja ryhmän ottaa ja mennä julkisuudessa kertomaan mitä mieltä on seksuaalisesta tasa-arvosta, jotta ei leimautuisi väärälle puolelle...

Ilmeisesti kyllä. Siis ei minun mielestäni, mutta aika paljonhan tällaisia mielipiteitä on esitetty, jo tämänkin keskustelun yhteydessä.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Kansalaisuudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Miehen habitus ja olemus sen sijaan mahdollistavat epäilyn.
Kerro ihmeessä meille muillekin, mikä Harjun olemuksessa antaa aihetta moiselle epäilylle? Olet varmaanhyvinkin kokenut ihmistuntija ja seksuaalipsykologi, mutta joku raja täytyisi siitä huolimatta näissä jutuissa pitää. Varsinkin kun ollaan asiaa käsittelevässä ketjussa.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Kerro ihmeessä meille muillekin, mikä Harjun olemuksessa antaa aihetta moiselle epäilylle? Olet varmaanhyvinkin kokenut ihmistuntija ja seksuaalipsykologi, mutta joku raja täytyisi siitä huolimatta näissä jutuissa pitää. Varsinkin kun ollaan asiaa käsittelevässä ketjussa.

No kyllä mä hyvinkin voisin uskoa herran olevan homoseksuaali. Ehkä täällä jotkut nyt ottavat vähän turhan vakavasti tämän asian. En tiedä onko Harju homoseksuaali enkä aio enää jatkossa väittääkään hänen olevan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös