Ehdotus: Jokereista sateenkaariseura

  • 19 142
  • 120

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämä olisi kyllä niin hieno veto, että joutuisi tulla katsomaan ihan KHL-peliä paikanpäälle. Vaan kuten moni hyvä idea, ei tule ikinä toteutumaan.

Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseäni henkilökohtaisesti ihmisoikeuksiin erikoistuneena juristina ja kiinnostuneena kansalaisena korpeaa aina kun ihmisoikeuksista puhutaan "politiikkana". Ymmärrän silti mitä ajat takaa.

Ihmisoikeudet itsessään eivät ole omasta mielestänikään politiikkaa, mutta siinä vaiheessa, kun urheiluseura rupeaa lobbaamaan vieraan maan lakien vastaista asiaa osittain pyrkimyksenään vaikuttaa ihmisten suhtautumiseen kyseistä asiaa ja lakia kohtaan, niin koen sen myös poliittisena toimintana. Koen myös osaksi poliittiseksi toiminnaksi esimerkiksi Paavo Arhinmäen sateenkaarilipun heilutuksen Venäjällä urheilutapahtumassa. Eli siis tilanteessa jossa ihmisoikeudet, urheilu ja politiikka sekoitetaan kaikki keskenään. Politiikkaa molemmissa mukana, vaikken sateenkaariseuran ja Paavon toimintaa nyt enempää lähtisikään rinnastamaan toisiinsa.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.

Mistä näitäkin taas tulee. Niin no... En nyt kovin yllättyny kirjoittajasta kuitenkaan.
Mikäli et julkisesti esitä olevasi jotain asiaa vastaan, olet siis sen puolesta? Onko IFK rasismin puolestapuhuja, kun paidoissa ei lue "against racism" tai muuta vastaavaa? Onko Blues seurana ISIS-kannattaja, kun eivät ole julkisesti ilmoittaneet olevansa ISIS:n toimia vastaan? Ilves taas taitaa olla vahvasti venäläisen ydinvoiman puolesta, kun eivät ole ilmoittaneet kannattavansa vaihtoehtoisia energianlähteitä.
Kylläpä oli oikeen hakemalla haettu provokommentti taas.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rinnastat siis lintujen syysmuuton ja ihmisoikeusvaikuttamisen. Mitä mieltä olet esimerkiksi Fifan ja Uefan laajamittaisesta rasisminvastaisesta kampanjoinnista?
Mitä ihmettä nyt taas? Ei jumalavita mitä avauksia.... Jullifanit sitten vielä saadaan tänne hymistelemään, ei ziisus. Jokereidenko hommaa olisi nyt olla kehityksen kärkenä maailman vääryksiä vastaan? Just. Eikös nyt ensimmäisenä voitaisi vaikka se CHL:n Top Scorer-paita vaihtaa sateenkaaripaidaksi? Se on ruma jo muutenkin, mitään hävittävää ei olisi. Ja ollaan sentään länsimaissa ja sivisyksen ja edistyksen parissa.

Fifan ja Uefan rasisminvastaiset kampanjat johtuvat käsittääkseni siitä, että idiootit jalkapallofanit tuon tuosta huutelevat rasistisia kommentteja jalkapalloilijoille. Olemmeko kenties kuulleet homovastaisia äänekkäitä kannanottoja jääkiekko-otteluissa? SM-liigassa? KHL:ssä? Emme muistaakseni, en tosin venäjänkielistä homosanastoa osaa. NHL:ssä on kai ollut jotain pikku insidenttejä joten jäämme odottelemaan vapaan maailman vastausta tähän ongelmaan.
 

Filosofem

Jäsen
PS. En nyt huomannut niin tarkasti katsoa, mutta ehdottiko joku tosissaan jotain sateenkaarilippua joukkueen paitoihin? Ei ziisus mikä idea!

Mä ehdotin, se oli joko ketjun avausviestissä tai sitten mun tokassa viestissä. No joo, olihan toi vähän hasssua, kun koko Eteläpääty näyttääkin jo yhdeltä suurelta sateenkaariperheeltä eri värisine pelipaitoineen, joten olet oikeassa: joku pieni sateenkaarilippu pelipaidassa ei tulisi edes huomatuksi. Meillä on melkoinen 60 minuutin PACE-tifo jokaisessa matsissa.

Ajatus on sikäli vieläpä huono, että kun tiedämme Venäjän suhtautumisen asiaan niin miten kukaan voi kuvitella, että lisää ärsyttämällä saataisiin aidosti jotakin hyvää aikaa. Olisiko tässä niin, että annetaan venäläisten itse päättää omasta suhtautumisestaan tähän asiaan, olipa se erilainen tai samanlainen kuin oma käsityksemme. Kyllä cobol on oikeassa siinä, että ihan vastaavia vääryyksiä on maailma pullollaan ja ei niitä tarvitse Jokerien kautta yrittää ratkoa.

Tottakai koko maailma on täynnä kärsimystä, sortoa ja epäoikeudenmukaisuutta. Jokerit ei ole mikään suomalainen Kapteeni Amerikka, mutta tässä on just se idea, että yhteen räikeään epäkohtaan voitaisiin vaikuttaa ja ottaa kantaa. Koska Jokerit pelaa KHL:ää, kannanotto olisi huomattava, se olisi perkele melkoinen peliliike. Lisäksi tämä teemahan liittyy lätkään ja vieläpä ihan kotimaassakin, justhan YLE julkaisi lukuisi artikkeleita tähän liittyen. Mua surettaa, että kiinanjokidelfiini on piittaamattomuuden seurauksena kuollut todennäköisesti sukupuuttoon, mutta tämä aihe ei ole enää Jokereiden ja jääkiekon kontekstissa. Nää homohöpinät taas on.

Pelkääkö jengi ihan oikeasti, että mitä ne Venäjälle meistä nyt ajattelisi. Voi kauhian kauhia. Kuten mä jo aiemmin sanoin, että kyllä statementit voidaan pitää myös ihan Euroopan rajojen sisällä, mikäli Venäjän päässä oikeasti löytyisi aikaa käydä Jokereiden markkinointia (tai mitä kautta suvaitsevaisuutta sitten esitettäisiinkään) läpi.

Mä en jaksa toistaa noita kahta mun viestiä ekalta sivulta, joten lainataanpa palstaveljeä:

Fanina minua kutkuttaisi tämä juuri siksi, että voitaisiin näyttää ettei tässä olla Putinin talutusnuorassa vaan edelleen länsimaisen oikeusvaltion ja ihmisoikeuksien puolella. Kaikkeen politiikkaan ei ehkä urheiluseuran tehtävä ole ottaa kantaa, mutta kuten yllä todettiin, tämä voisi olla ihan perusteltu aihe jos aloitetaan nimenomaan "suvaitsevaisuus jääkiekkojoukkueessa" -typpiisellä viestillä.

Hyvin sanottu, Marquez.

Mutta pitäisikö jokaisen seuran (niin urheilu-, muu harrastus - , tiede-), yhdistyksen, yhtiön, kerhon ja ryhmän ottaa ja mennä julkisuudessa kertomaan mitä mieltä on seksuaalisesta tasa-arvosta, jotta ei leimautuisi väärälle puolelle. Yksityishenkilönä jokainen saa ottaa kantaa oman mielensä mukaan, mutta Jokerit-urheiluseuran kannalta se on mielestäni ainakin toistaiseksi tarpeetonta.

No pöh, ei tietenkään pidä. Mun ajattelussa kyse on siitä, että Jokereilla ois tällä hetkellä poikkeuksellinen mahdollisuus ottaa kantaa. Sen ei tarvitse ottaa, sen ei odoteta ottavan, mutta se voisi ottaa kantaa tasa-arvon puolesta, sillä tämän asian ympärillä jo pelkästään Suomessa on epätietoisuutta ja jopa syrjintää. Toki myös Kaarinan HC Indians voi ottaa kantaa, mutta suurempi näkyvyys ja vaikutus olisi sillä, että soihdunkantaja olisi Helsingin Jokerit, joka pelaa KHL:ää.

Mä ymmärrän, että osa lätkäfaneista ei halua sotkea erilaisia kannanottoja urheiluun ja omaan joukkueeseensa, mutta mun mielestä taas urheiluseura on hyvinkin kelpo foorumi eri viesteille. Monia erilaisia hyviä asioita voi ajaa ajattelussaan, mutta tämä on nyt vain perustavanlaatuinen, ajankohtainen ja tärkeä viesti. Vai onko jonkun mielestä HLBT-yhteisön ja kaikkien tasa-arvon ajaminen väärin? Me kyllä suhtaudutaan tähän kysymykseen neutraalisti, sanoisi se HPK:n Korpela.

Jos joku Jokereiden pelaaja tai muu työntekijä on seksuaaliselta suuntaukseltaan homo-, bi- tai transseksuaali tai polyamorikko, on joukkueen ja seuran sisällä tehtävä selväksi seuran kanta tähän. Itse toivon, että se on ehdottoman salliva. Tällaisista tilanteista voi sitten (aivan kuten muissakin yksittäistapauksissa) erikseen tiedottaa tai olla tiedottamatta.

Huh huh, en kyllä odota, että tässä venaillaan, että joku meidän jätkistä tulisi ns. pukukopista ulos, minkä jälkeen Jokerit tiedottaisi, että nyt on päässyt tapahtumaan näin, että meillä pelaa homppeli, bimppeli, transsuli tai dude, joka nai koko Dance Teamia. Mun mielestä tässä ei ole mitään tiedotettavaa. Mutta me puhutaankin niin eri asioista, sun mielestä yksittäistapauksien nostaminen olisi tärkeää, mä haluaisin profiloida koko seuran imagon tasa-arvoa avoimesti tukevaksi seuraksi.

Koulukiusaaminen, epäkohteliaisuus ja laiskuus sen sijaan ovat epäkohtia, joihin Jokerit voi seurana pureutua.

Oishan se ihan toiselta planeetalta, että Jokerit kampanjoisi koulukiusaamisen ohella syrjintää vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
. Jokerit ei ole mikään suomalainen Kapteeni Amerikka, mutta tässä on just se idea, että yhteen räikeään epäkohtaan voitaisiin vaikuttaa ja ottaa kantaa. Koska Jokerit pelaa KHL:ää, kannanotto olisi huomattava, se olisi perkele melkoinen peliliike.

Täytyy vielä kerran kysyä että kun Jokerit ei ole Kapteeni Amerikka, miksi Jokerien pitäisi ottaa kantaa Venäjän lakeja vastaan? Jos Jokerit pelaisi näytösottelun vaikkapa Los Angeles Kingsejä vastaan Los Angelesissa, pitäisikö Jokerien ottaa kantaa siihen, että USA:ssa teloitetaan ihmisiä ja samalla oletettavasti myös syyttömiä? Sekö olisi perkele melkoinen peliliike?

Mitä liigaseurojen kapteenien näkemykseen tulee niin mielenkiintoista on, että niistä keskustellaan Jokerien ketjussa ja mukana on keskustelijoita useista liigaseuroista, mutta yksikään liigaseuraa kannattava ei uskalla avata asiasta ketjua Liigan puolelle saati esittää, että oma seura pelaisi saateenkaaritunnuksin. Liigan puolella asiasta ei ole ketjua vieläkään (pl. HPK-höpinät).
 
Viimeksi muokattu:

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Eteläpäätyhän voisi toteuttaa sateenkaaritifon. Se saisi varmasti ison ja positiivisen huomion Suomen medialta aiheen ollessa sopivan ajankohtainen. Samalla se olisi Jokerifaneilta kannanotto suvaitsemattomuutta vastaan, joka kohdistuisi sopivasti KHL:n emämaan nurkkakuntaisia asenteita vastaan. Mä olisin valmis osallistumaan tuon tifon rahoittamiseen omalta osaltani ja uskoakseni moni muukin.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä ymmärrän, että osa lätkäfaneista ei halua sotkea erilaisia kannanottoja urheiluun ja omaan joukkueeseensa, mutta mun mielestä taas urheiluseura on hyvinkin kelpo foorumi eri viesteille. Monia erilaisia hyviä asioita voi ajaa ajattelussaan, mutta tämä on nyt vain perustavanlaatuinen, ajankohtainen ja tärkeä viesti. Vai onko jonkun mielestä HLBT-yhteisön ja kaikkien tasa-arvon ajaminen väärin? Me kyllä suhtaudutaan tähän kysymykseen neutraalisti, sanoisi se HPK:n Korpela.

Kyse ei varmasti ole siitä, että tässä puheena oleva asia olisi monien mielestä turha tai väärä. Tossahan on oikeasti hyvä ja tärkeä ajatus taustalla, enkä tasa-arvon tärkeyttä usko kenenkään täällä vähättelevän. Mihin kuitenkin vedettäisiin se raja, mitä Jokereitten pitäisi julkisesti Venäjällä ajaa? Nyt pitäisi olla seksuaalivähemmistöjen puolesta. Pitäisikö paitaan myös lisätä logo miesten ja naisten välisen tasa-arvon puolesta? Pitäisikö sen lisäksi housuissa olla logo mikä ajaa tasa-arvoa erilaisten uskonnollisten tai poliittisten vähemmistöjen puolesta? Tulisiko paidassa ottaa myös kantaa poliittisiin vankeihin ja Pussy Riotiin? Ja sukkiin tietysti kannanotto Ukrainan tilanteesta. Olisi tietysti hyvä myös ottaa ottaa jollain logolla kantaa ydinvoimapolitiikkaan ja eläinten kohteluun Venäjällä. Vain koska mehän ei perkele Putinia pelätä ja nää on tärkeitä asioita. Kyllä, tärkeitä asioita kaikki, mutta mä en edelleenkään ymmärrä miksi Jokereiden pitäisi nyt olla kaikkien vähemmistöjen ja tasa-arvon sanansaattaja Venäjällä. Ja se ei siltikään tarkoita, etteikö kyseiset asiat voisi olla tärkeitä Jokereille ihan siinä missä ne on varmasti tärkeitä asioita myös suurimmalle osalle muista suomalaisista urheiluseuroista.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Oishan se ihan toiselta planeetalta, että Jokerit kampanjoisi koulukiusaamisen ohella syrjintää vastaan.
Korjaisitko lainauksesi. (edit. Kiitos)

Asiasta: On ihan eri asia kampanjoida syrjintää vastaan, kuin kohdentaa sukupuolisen tasa-arvon puolesta puhuvia kannanottoja ulkomaan lainsäädäntöön. Jokereilla ei ole poliittista, vaan yksinomaan urheilullinen ulottuvuus. Niinpä Jokeritkin voi keskustella urheiluun liittyvistä asioista ihan hyvin, mutta tämä seksuaalinen suuntautuminen ei ole sellainen. Siihen voidaan ottaa kantaa julkisesti, mikäli tarvetta on, mutta nyt ei ole. Mä en voi ymmärtää miten tästä voi olla edes tarvetta puhua, kun asia on niin selvä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Fifan ja Uefan rasisminvastaiset kampanjat johtuvat käsittääkseni siitä, että idiootit jalkapallofanit tuon tuosta huutelevat rasistisia kommentteja jalkapalloilijoille. Olemmeko kenties kuulleet homovastaisia äänekkäitä kannanottoja jääkiekko-otteluissa? SM-liigassa? KHL:ssä? ...

Olen ihan samaa mieltä, että tämä tuskin on jääkiekkoilevan maailman suurimpia ongelmia, mutta muistutetaan nyt kuitenkin, että kyllähän näitä rasistisia huutoja on kuulunut, myös kotimaan kentillä. Taisipa olla niin, että Jokerien kapteeni Väänänenkin on tämän asian suhteen kunnostautunut ja siitä myös rangaistuksen saanut..(?)

Jotenkin tuo on mielen sopukoihin jäänyt, sillä olin tosi yllättynyt, että juuri esimerkillinen Väänänen tällaiseen sortui.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
If you can play, you can play.

Juhani Tamminen oli kyllä niin pihalla muutaman viikon takaisen lausuntonsa kanssa, että jo yksin sen takia suomalaisessa jääkiekossa olisi syytä lausua ääneen, ettei syrjintä sukupuolisen suuntautumisen perusteella ole sallittavaa.

Asiat on sanottava ääneen, muka "hiljainen hyväksyntä" on usein myös hiljaa tapahtuvaa syrjintää.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Jotenkin tuo on mielen sopukoihin jäänyt, sillä olin tosi yllättynyt, että juuri esimerkillinen Väänänen tällaiseen sortui.
Ossi sanoi Liivikkiä "ryssäksi" sen jälkeen kun tämä tuli kolmantena miehenä sivusta lyömään Ossia päähän useita kertoja. Itse kullakin palaisi tuollaisessa tilanteessa hihat ja tulisi varmasti sanottua asioita joita myöhemmin katuu. Tuo tilanne tuli julkisuuteen Liivikin kanneltua siitä tuomareille. Vähän tämän tapauksen jälkeen Liivik sai itse rangaistuksen samasta asiasta kutsuessaan erästä pelaajaa manneksi.
 

Filosofem

Jäsen
Hyvä ja ajatuksia herättävä viesti, McMulligan! Mä lainaan siitä vain osan, mutta käsittelen kuitenkin kaikkea kirjoitettua.

Kyse ei varmasti ole siitä, että tässä puheena oleva asia olisi monien mielestä turha tai väärä. Tossahan on oikeasti hyvä ja tärkeä ajatus taustalla, enkä tasa-arvon tärkeyttä usko kenenkään täällä vähättelevän. Mihin kuitenkin vedettäisiin se raja, mitä Jokereitten pitäisi julkisesti Venäjällä ajaa?

Omassa ajattelussani tämä identiteetin rakentaminen ei olisi kohdistettu Venäjälle, vaan se olisi jääkiekkoseura Helsingin Jokereiden imago. Esillä siellä, missä Jokerit kulloinkin on. Mikäli tästä oikeasti tulisi Venäjällä todellisia ongelmia, niin pidetään tämä identiteetti sitten vain Suomessa toimiessa.

Mä ehdin editoida mun edellistä viestiä, joten tässä siitä lainaus sulle ja Cobolille, että miksi juuri suvaitsevaisuus tulisi nostaa esille, eikä se, että USA:ssa teloitetaan myös syyttömiä:

Teema liittyy lätkään ja vieläpä ihan kotimaassakin, justhan YLE julkaisi lukuisi artikkeleita tähän liittyen. Mua surettaa, että kiinanjokidelfiini on piittaamattomuuden seurauksena kuollut todennäköisesti sukupuuttoon, mutta tämä aihe ei ole enää Jokereiden ja jääkiekon kontekstissa. Nää homohöpinät taas on.

Mä otan räikeän esimerkin: mikäli lätkäpelaajien toimesta esiintyisi raiskauksia esimerkiksi pelimatkoilla, toistuvasti vieläpä ja media kirjoittaisi lukuisia uutisia, niin mä olisin ylpeä, mikäli Jokerit ottaisi julkisesti tuomitsevan kannan ja kampanjoisivat pelien ohella tätä ällöttävää, lätkäänkin pesiytynyttä ilmiötä vastaan. Se olisi yhteiskunnallinen ongelma, joka koskettaisi myös jääkiekkoilevaa maailmaa. Mutta meidän hieno joukkue ei ole tässä saastassa mukana piste. Jotkut selittelevät, että uhrin syytä on osa, pukeutui houkuttelevasti, alkoholillakin oli osuutta, mutta me sanotaan, että tätä asiaa ei voi selitellä, eikä siihen voi suhtautua neutraalisti. Me olemme ihmisoikeuksien puolella!

Ehkä huono esimerkki, mutta toivottavasti siitä välittyy, mitä haen takaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ossi sanoi Liivikkiä "ryssäksi" sen jälkeen kun tämä tuli kolmantena miehenä sivusta lyömään Ossia päähän useita kertoja. Itse kullakin palaisi tuollaisessa tilanteessa hihat ja tulisi varmasti sanottua asioita joita myöhemmin katuu. Tuo tilanne tuli julkisuuteen Liivikin kanneltua siitä tuomareille. Vähän tämän tapauksen jälkeen Liivik sai itse rangaistuksen samasta asiasta kutsuessaan erästä pelaajaa manneksi.

Okei, eli näin homma siis meni. Itse pointti on kuitenkin voimissaan, eli kyllähän näitä huuteluja, homotteluita ja nimittelyjä liigakentilläkin kuullaan. Minun tekisi mieli sanoa, etten näe ongelmaa mitenkään valtavan isona, rapatessa roiskuu ja urheilussa tunteet läikkyvät ylitse. En taida kuitenkaan tohtia tällaista mielipidettä esittää, siinähän leimautuu heti rasistiksi ja homovastaiseksi juntiksi, hymiö.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen ihan samaa mieltä, että tämä tuskin on jääkiekkoilevan maailman suurimpia ongelmia, mutta muistutetaan nyt kuitenkin, että kyllähän näitä rasistisia huutoja on kuulunut, myös kotimaan kentillä. Taisipa olla niin, että Jokerien kapteeni Väänänenkin on tämän asian suhteen kunnostautunut ja siitä myös rangaistuksen saanut..(?)
Pointtini oli se, että jääkiekkoyleisö ei ole sortunut homovastaisiin huutoihin jalkapalloyleisön rasististen huutojen tapaan. Ja FIFA:n antirasismikampanja sai alkunsa siitä. Nyt tässä ketjussa puhutaan siitä täyttyvätkö kriteerit sille, että Jokerien pitäisi ryhtyä ajamaan seksuaalivähemmistöjen asiaa. Pitäisikö kenties Kv. jääkiekkoliiton aloittaa kattava kampanja tästä asiasta?

Se onkin sitten toisen ketjun asia, jos aletaan pohtia pitäisikö Jokerien ryhtyä sateenkaariseuran lisäksi ryhtyä myös antirasistiseksi seuraksi. Uusia rönsyjä pukkaa koko ajan. Eikö teille mikään riitä?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Se onkin sitten toisen ketjun asia, jos aletaan pohtia pitäisikö Jokerien ryhtyä sateenkaariseuran lisäksi ryhtyä myös antirasistiseksi seuraksi. Uusia rönsyjä pukkaa koko ajan. Eikö teille mikään riitä?

Älä ainakaan minua sotke näihin vaatimuksiin, ensinnäkin mielestäni Jokereiden ei pidä mihinkään tällaiseen lähteä ja toisekseen se ei venäläisomistuksessa olisi edes mahdollista.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Omassa ajattelussani tämä identiteetin rakentaminen ei olisi kohdistettu Venäjälle, vaan se olisi jääkiekkoseura Helsingin Jokereiden imago. Esillä siellä, missä Jokerit kulloinkin on. Mikäli tästä oikeasti tulisi Venäjällä todellisia ongelmia, niin pidetään tämä identiteetti sitten vain Suomessa toimiessa.
Perustakoot homouden puolesta kampanjoivat oman seuransa, Jokereille riittää suvaitsevuus yleensä.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä olisi kyllä niin hieno veto, että joutuisi tulla katsomaan ihan KHL-peliä paikanpäälle. Vaan kuten moni hyvä idea, ei tule ikinä toteutumaan.

Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Onneksi Blues sentään teki rohkean vedon ja väritteli logonsa pinkiksi hyvän asian puolesta. Tempaukset mahdolliset PR-riskit otettiin kyllä huomioon mutta päätettiin, että tärkeän asian puolesta kannataa pistää itsensä likoon vaikka kaikki eivät siitä pitäisikään. Täytyy vissiin raahautua joku ilta Baronalle ihan vain tämän suoraselkäisen idean kannattamiseksi.

E: Ai taisin erehtyä, tarkistin Bluesin logouutiset, eikä se ollutkaan rohkea seksuaalivähemmistöpinkki vaan nössö rintasyöpäpinkki. En tulekaan Espooseen.
 
Viimeksi muokattu:

Filosofem

Jäsen
V-G-, ehkä me ei tajuta toistemme pointteja, kun tää menee jankuttamiseksi ja samojen asioiden toistamiseksi, mutta mä yritän vielä.

Oishan se ihan toiselta planeetalta, että Jokerit kampanjoisi koulukiusaamisen ohella syrjintää vastaan.

On ihan eri asia kampanjoida syrjintää vastaan, kuin kohdentaa sukupuolisen tasa-arvon puolesta puhuvia kannanottoja ulkomaan lainsäädäntöön. Jokereilla ei ole poliittista, vaan yksinomaan urheilullinen ulottuvuus. Niinpä Jokeritkin voi keskustella urheiluun liittyvistä asioista ihan hyvin, mutta tämä seksuaalinen suuntautuminen ei ole sellainen. Siihen voidaan ottaa kantaa julkisesti, mikäli tarvetta on, mutta nyt ei ole. Mä en voi ymmärtää miten tästä voi olla edes tarvetta puhua, kun asia on niin selvä.

Juurihan tämä on nyt tapetilla, homoseksuaalisuus Suomen lätkässä, siis. Näitkö sä näitä YLE:n uutisia:

http://yle.fi/urheilu/sm-liigan_seu...n_pitaa_kysya_koko_yhteison_mielipide/7509989
http://yle.fi/urheilu/setan_varapuh...e_kyseessa_haittatekija_vaan_resurssi/7509992
http://yle.fi/urheilu/nhl-pelaaja_k...liiganousijan_pomolle_tyosulun_aikana/7509994
http://yle.fi/urheilu/sm-liigan_kap...kuta_liikaa_jokapaivaiseen_toimintaan/7510003
http://yle.fi/urheilu/sateenkaari-j...liigaan_olisi_aarimmaisen_rohkea_veto/7510004
http://yle.fi/urheilu/sm-liigavalmentaja_on_valmis_valmentamaan_sateenkaari-joukkuetta/7510000
http://yle.fi/urheilu/tata_huutoa_ei_sallita_jaakiekon_sm-liigassa/7509999
http://yle.fi/urheilu/sm-liigaseura_kannustaa_pelaajiaan_olemaan_rohkeasti_erilaisia/7509995
http://yle.fi/urheilu/sm-liigan_kapteeneilta_laaja_tuki_suomen_homoavioliitoille/7509993
http://yle.fi/urheilu/kapteenit_kertovat_sm-liigan_homoista_eivat_tee_asiasta_suurta_numeroa/7509998

Tämä liittyy urheiluun, tämä seksuaalinen suuntautuminen. Konteksti lätkään on tällä hetkellä paljon selkeämpi, kuin vaikkapa Jokereiden koulukiusaamiskampanjoissa. Mun mielestä asia on täysin selvä.

Siihen mä en osaa sanoa mitään varmaa, että miten Venäjän lait taipuisivat homosuvaitsevaiseen imagoon. Mutta mä olen sanonut jo kolme kertaa, että mikäli Jokerit olisivat liian homoja Venäjälle, niin pidetään sitten karnevaalit yllä vain kotimaassa, eikä kohdenneta ärsykkeitä itärajan taakse. Vaikos?
 

Titaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Siis mikä tämä ketju on. Eiköhän nyt keskitytä ihan olennaiseen, eli jääkiekkoon ja siihen liittyvään, eikä mihinkään sateenkaarilippujen värittämään pelipaitaan. Kai tämä nyt on vain jotain mukahauskaa huumoria. Se ei tarkoita sitä, että Jokerit ei olisi suvaitsevainen seura tms., jos pelipaidoissa ei ole jotain sateenkaarilippuja. Ei ole Jokereiden tehtävä ajaa mitään homokampanjaa muulle Suomelle ja koko maailmalle. Voin jo mielessäni kuvitella ne huutonaurut naapurista, jos tämä idea joskus toteutuisi. Toivottavasti ei, enkä niin usko käyvänkään. Ei kyllä pitäisi ruokkia koko tätä ketjua, mutta oli vaan pakko sanoa mielipiteeni.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Juurihan tämä on nyt tapetilla, homoseksuaalisuus Suomen lätkässä, siis. Näitkö sä näitä YLE:n uutisia:

Siihen mä en osaa sanoa mitään varmaa, että miten Venäjän lait taipuisivat homosuvaitsevaiseen imagoon. Mutta mä olen sanonut jo kolme kertaa, että mikäli Jokerit olisivat liian homoja Venäjälle, niin pidetään sitten karnevaalit yllä vain kotimaassa, eikä kohdenneta ärsykkeitä itärajan taakse. Vaikos?
Ensinnäkin, antaa piirisarjan pikkupäälliköiden painia omien lausuntojensa kanssa. Kyllä Jokeritkin voi kysyttäessä vastata.

Toisekseen, se, että YLE on ottanut asiakseen tehdä aihesta vajaat kymmenen uutista ei tarkoita, että siihen olisi jokaisen lätkäseuran lähdettävä kertomaan mielipiteitään. Muutenkin tuntuisi vähintään kököltä, jos Jokerit ilmoittaisi ihan puskista, että Me suvaitaan homoseksuaaleja. Mun logiikka on, että kaikkia suvaitaan Jokereissa ihan samalla tavalla, eikä tarvitse erikseen spesifioida.

Kolmanneksi, ja tämä on tärkein, ei ole Jokereiden tehtävä mennä näpäyttämään Venäjää sen ihmisoikeuksia loukkaavista laeista. Se voi olla Suomen duuni tai vaikka YK:n, Unicefin tai SETAn, mutta ei Jokereiden. Mitä noihin lakeihin tulee, niin ei, ei ole mahdollista viljellä Venäjän puolella homopropagandaa, joksi ne sitä siellä kutsuvat, sillä se on siellä kiellettyä.

Ylipäätään mä snaijaa yhtään, että miksi jääkiekkojoukkueen tulisi olla jokin ihmisoikeuksien airue. Fokus lähtee herkästi pois jääkiekosta, jos sitä viedään sen luota muihin asioihin ihan varta vasten :) Ja jos todella aletaan pohtia ajankohtaisia asioita, joissa Venäjällä poljetaan pientä ihmistä maan rakoon, niin Jokereiden pitäisi alkaa taistella ainakin
- Miliisien korruptoituneisuutta
- Siperian kaasuesiintymien laajaa soihtuna polttamista
- törkeitä tuloeroja
- huumeongelmaa
- epäturvallista liikennettä
ja toteutumatonta demokratiaa vastaan unohtamatta tietenkään tuota sikailua Ukrainassa.

Tai sitten vaihtoehtoisesti voidaan keskittyä siihen lätkään, ja nykyajan globaalin maailman hengessä limittäisten yhteisöjen mahdollistamana keskittyä Venäjän (ja muidenkin maiden) ongelmiin jonkun muun, sopivamman, instanssin kautta.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Hyvä Vege!

Täydellisesti purettu sanoiksi omat ajatukseni tästä keissistä.

Ajatus Eteläpäädyn sateenkaaritifosta tai Jokereista pelaamassa sateenkaaripelipaidoissa piristivät kyllä tätä ankeaa maanantaita. Sikäli hyödyllinen ketju tämäkin!
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...
Tämä jos mikä olisi hyvä napautus Venäjän surkeaa homolakia kohtaan.
...

Näpäyttelitkö useinkin vanhemmillesi, kun asuit heidän katon alla ja iskä tai äippä päättivät karkkirahoistasi?

Siinä mielessä Jokerit olisi sopiva tällaiseksi seuraksi, kun sateenkaaren värit on ollut seuralla historian aikana käytössä, ysärillä jopa kaikki samanaikaisesti esillä peliasussa.

wink-wink
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siinä mielessä Jokerit olisi sopiva tällaiseksi seuraksi, kun sateenkaaren värit on ollut seuralla historian aikana käytössä, ysärillä jopa kaikki samanaikaisesti esillä peliasussa.
Jokerit antoi jo ysärillä kaikkien kukkien kukkia. Siihen maailman aikaan seksuaalivähemmistöjä oli julkisuudessa vähemmän kuin oravia Marsissa.

Paitsi värien lisäksi niin kyllähän Jokerit aina on ollut avoin ja liberaali seura. Aika kaukaa saa hakea, jos Jokereita yrittäisi jossakin suhteessa lukea konservatiiviseksi. Pelaajiakin on ollut jos jonkinlaisia. Clark Wilm oli pesunkestävä kirveellä veistetty ilmeetön alfa ja sitten on ollut ainakin pari pikkuruista nimeltä mainitsematonsa veskaria, jotka paitsi pelityyliltään niin myös olemukseltaan muistuttivat balettitanssijoita. Ja kaikki ovat kelvanneet, jopa useampi ruotsalainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös