Ostaisin muuten tämän ajatuksen, mutta pelkään että tässä olisi liian nopea muutos, ja erityisesti jos tästä tehtäisiin päätös jo koskemaan vaikkapa tulevaa kautta. Uskon että kuitenkin on parempi hidas muutos tähän, kuin liian nopea, jossa ihan varmasti joku alkaa hötkyilemään. Tämä antaisi mahdollisuuden nyt sitten kehittää sitä mestistä, ja lisäksi sinne tulisi usemman kauden aikana lisää joukkueita sitä tasoa haastamaan.Tässä mallissa on vain yksi vika, että silloin Mestiksen nykyseurat ovat tuomittuja pelaamaan Mestistä siihen saakka, että sarja olisi optimikoossa ja senkin jälkeen vielä pelaamaan itsensä sinne sisään tai maksamalla kabinetin kautta, jos urheilullisuus jää taaskin vähemmälle.
Oikea ratkaisu olisi mielestäni 2 ulos ja yksi sisään, jotta Mestiksen seuroillakin on edelleen se nousun mahdollisuus. Jota siis nyt ei ole kuin rahan ja kabinetin kautta.
Tässä mestiksen haasteet ja taso kasvavat kausi kaudelta, ja samalla sen pitäisi -ainakin täällä kuultujen teorioiden pohjalta- parantaa mestisjoukkueiden taloutta. Tämä siis olisi se turvallisin vaihtoehto.
Toki se monen haave nopeasta seilalusta sarjojen välillä jäisi tulevaisuuteen, mutta siellä se kuitenkin olisi tulevaisuudessa odottamassa. Ja jos kuitenkin nähtäisiin tässä ajassa, että ei mestisseurat saa toimintaansa kannattamaan, niin sitten voi voi.
Tietenkin tässä samassa ajassa täytyy myös mestistä alkaa tyhjentämään seuroista, ettei siellä joukkuemäärä kasva liian isoksi. Ehkäpä sinne pitää sitten hetkeksi rakentaa liigan kaltainen tilanne, että mestikseen ei nousta eikä sieltä pudota, kunnen nähdään se todellinen määrä seuroja, joilla sitten on resurssit pelata edes sen mestiksen vaatimalla tasolla. Kuten sanottukin, niin seurat joutuvat kasvattamaan budjettejaan ihan hemmetisti, ennen kuin voidaan hakea vertailukohtaa mistään menestyvästä jääkiekko maasta tämän nousun toteuttamiseksi.
Rehellisesti voin itse kyllä tunnustaa, että kun nytkin ajoittain on vaikeaa, niin en kyllä halua liigaan suin surminkaan mitään tonnin yleisöjä erilaisissa ladoissa pelailemassa, jaj otka yrittävät pyristellä liigassa jollakin 300K miehistöillä, vaikka silläkin toki voisi vahingossa onnsitua sarjapaikan säilyttämään.
Mutta siis tässä on se ero, miten itse asiaa tarkastelen. Mulle ei sinänsä muuten ole väliä miten tässä käy. Pystyn itse elämään molempien vaihtoehtojen kanssa. Toki enemmän se liigan mielenkiinto laskee omassa mielessäni sillä, että siellä käy noita yllämainittuja seuroja seilaamassa. Ei se oikein mitenkään nähdäkseni paranna Liigan statusta, eikä edes Suomalaisen jääkiekon. Mutta tämä lienee makukysymys.