Otin ehdotuksesi huomioon ja muokkasin sitä ensi kautta ajatellen. 8+8-malli voisi toimia hyvin vastaavalla konseptilla - - -
8+8 -mallissa ulkopuolelle jäisi kuitenkin muutama hyväkin joukkue tai iso talousalue (lue: TuTo, Joensuu, Rovaniemi) ulkopuolelle. Nämä joukkueet jäisivät vähän turhan "hyviksi" alasarjaan. 10+10 -mallissa olisi mukana käytännössä jokainen Suomen kova kiekkokaupunki ja -joukkue (onko Hokki oikeassa paikassa?, olisiko K-Vantaalla kysyntää ylhäällä? jne. pikkuviilauksia). En tiedä - voi olla, että mä olen tässä asiassa pahastikin väärässä.
- - - jossa pelattaisiin 30 peliä siten, että kaikki vastustajat kohdattaisiin kotona ja vieraissa. Tämän jälkeen jouduttaisiin pelaamaan kahdesti kotona ja kahdesti vieraissa oman lohkon joukkueita vastaan eli yhteensä 58 peliä.
Tässä on 8+8 -mallin huonoin puoli (runkosarjassa). A- ja B-liigan joukkueet kohtaavat toisensa kolmasti kotona ja kolmasti vieraissa. Tämä tarkoittaa mm. Tampereelle kuutta paikallispeliä.
10+10 -mallin etuna - mun mielestäni - on ehdottomasti joukkueiden vaihtuvuus. RoKi tulisi vain kerran kaudessa vierailemaan Nordikselle. Samoin moni muukin todennäköisesti B-liigassa jatkava joukkue. Tällä hetkellä siellä vierailee Sport kahdesti, KooKoo kahdesti, ensi kaudella Jukurit kahdesti jne. Olisiko se kertavierailu kuitenkin riittävä ja herättäisi enemmän mielenkiintoa yhtä joukkuetta kohtaan. JOS haluat nähdä varmuudella XXX joukkueen, NIIN sinun on mentävä hallille sinä tiettynä päivänä. Varmuudella toista kohtaamista ei enää kauden aikana tule.
Eikä tämä ole rajoitettu pelkästään nykyisiin heikompiin (Mestis-?) joukkueisiin. Tampereella Ilves ja Tappara kohtaavat toisensa varmuudella vain kahdesti syksyllä. Jos Ilves jatkaa joulun jälkeen B-liigassa ja Tappara A-liigassa, niin paikallismatseja on pakko mennä katsomaan jo syksyllä.
Isot joukkueet (HIFK, Kärpät, Tappara, TPS) vierailisivat kerran jokaisella paikkakunnalla. Rovaniemellä, Joensuussa, Kajaanissa jne. on helppo kuvitella olevan mieluisa markkinointityö näiden matsipäivien osalta. Ehkä Vaasassakin mielenkiinto esim. sitä (mahdollista) yksittäistä Tappara-matsia kohtaan voisi olla vähän erilainen kuin nykyisellä mallilla, jossa Tappara saapuu varmuudella Kuparisaareen kolmasti kauden aikana?
Entä isojen joukkueiden kotiottelut? Mä en nyt näe niin hirvittävästi markkinoinnillista eroa sen suhteen, että pitääkö Turussa myydä kaudessa yhteensä kuusi matsia Sportia, KooKoo:ta ja Jukureita vastaan vai yhteensä kuusi matsia Sportia, KooKoo:ta, Jukureita, RoKi:a, Jokipoikia ja Hokkia vastaan. Mun mielestäni yksittäinen - ainutkertainen, mahdollisesti kauden ainoa - matsi yhtä vastustajaa vastaan olisi helpompi myydä kuin matsi, joka kuitenkin toistuu parin kuukauden päästä.