Takaisin 80 -luvulle... eli käytännössä amatööriaikaan. 36 matsia ja 4 pleijareihin... muistan katkerasti kun jäätiin pleijareiden ulkopuolelle vaikka oltiin neljänsiä. Kun pleijari paikan ratkaskin tasapisteissä keskinäiset ja Hifk meni pleijareihin...
10 joukkueelle, pelejä, varsinkin pleijareita, radikaalisti vähentäen, raha joka kiekossa liikkuu tippuisi murto-osaan.
Kummallista näissä toiveissa on se, että tuollaista amatööri/puoliammattilas -sarjaa pelataan yhä, mutta jostain syystä se sit ei kuitenkaan kiinnosta...
Niin, mutta tätä tuntuvat isot joukkueet haluavan. Jos heillä tuon YLEn jutun mukaan mielessä on brändilähtöinen ajtusa liigaan ja sen joukkueisiin sekä määrään, jonka haluavat olevan se 10, niin ilman tuota tolkunta paikallisottelumäärää pelit jäävät väliin, ja jos taas kymmenen joukkueen liigassa käytännössä kaikki menevät poffeihin, niin sekin nyt kuulostaa ihan vähän urpolta sen runkosarjan pelaamisen suhteen. Senkun sitten suoraan aloittavat poffeista arpomalla sarjajärjestyksen vaikka hatusta vetämällä.
Tämä siitä nyt sitten on saatu, kun flaidis alkoi. Kyllä kaikkeen nyt kerrottuun ja esiin tulleisiin vaihtoehtoihin suhteutettuna, minä nyt vaan jatkaisin kuten ennenkin, ja jos joku menee konkkaan, niin joukkuemäärä pienenee.
Jos saadaan liiga jossa kuitenkin olisi edes se kaksitoista joukkuetta, niin sen kahdeksan voisi sinne poffeihin lähettää, mutta ei kymmentä oikein mitenkään. Tosin olisihan sillä se vaikutus kuitenkin, että todennnäköisesti siitä vimmeisestä poffipaikasta pelattaisiin ihan viimekierroksille saakka, joten ehkä siinä mielessä ei turhia otteluita tulisi. Mutta tuossakin tulisi vasta se 44 ottelun runkosarja. Jakamalla tuon sitten taas vaikka kolmeen lohkoon, saisi sen kuusi ottelua lisää, ja kahteen lohkoon jakamalla sen kymmenen ottelua lisää, mutta en pidä sen synnyttämästä mahdollisesti toisia suosivasta tilanteesta haalia lisäpisteitä. Jos tähän siis mennään, niin pitäisi sitten miettiä mahdollisuutta kerryttää pisteet omassa lohkossaan, ja edetä siten että kummankin lohkon neljä parasta pääsee poffeihin. Vähän sama systeemi siis kuin NHLssä, mutta istuisiko tuo tänne, niin en uskalla arvailla. Selvää on nyt kuitenkin se, että helvetin mielenkiintoiseksi menee, ja juuri nyt ei tunnu olevan esillä yhtainutta hyvää vaihtoehtoa.
Edelleen sitä mieltä vahvasti, että meillä ei vaan tule Ruotsin malli toimimaan, jos ei liiga rahoita mestistäkin. Kaksi eri mestaruussarjaa on siis juuri nyt lähinnä edes mitään järjellistä, ja siitäkään en ajatusten valossa oikein valoa löydä. Mielenkiintoista nähdä mihin päädytään.
Tämä on nyt tilanne, kuin viimeisen James Bond elokuvan jälkeen. Pidin ratkaisua ihan paskana, ja noiden kirjojen maailmassa kasvaneena mulle James Bond ei voi olla kuin hetero valkoinen vähän mulkero äijä joka ei myöskään kuole ilman että sarja sitteen kanssa lopetetaan siihen, ja olen siis jo valmiiksi päättänyt, että jos Bond vaihtuu naiseksi, ihan minkä muun väriseksi tahansa jne, niin en mene seuraavaa elokuvaa katsomaan. Ja tämä täysin ilman mitään huolta omasta rasismistani (kun en sellaista itsessäni tunnista), tai väheksymättä naisten oikeuksia ja tasa-arvoa minkään suhteen saati kiukuttelematta kenenkään sukupuolesta tahi seksuaalisesta suuntautumisesta (kaikilla oikeus rakastaa ja olla onnellisia). Se on nyt vaan mulle näin, että joihinkin asioihin ei vaan kosketa mielensäpahoittajien vuoksi. Sama koskee kirjojen uudelleen julkaisua ns "korjattuina". Jos ei kykene lukemaan niitä aikakuden tunnistaen, niin ei kannata lukea ollenkaan.
Sama koskee nyt liigaa. Olen nyt ja aina vain IFKn kannattaja tai en kenenkään. Se kenenkään on myös vaihtoehto, jos koen että mielenkiintoni liigaa kohtaan katoaa mahdollisten muutosten myötä. Ja se tapahtuu hyvin varmasti jos aletaan pelaamaan älyttömiä paikallisottelu määriä. Mä en itse asiassa kaipaa itse niitä ollenkaan, mutta ymmärrän toisten halun niitä vastakkainasetteluja saada. Itse tykkään että on useita joukkueita joita vastaan pelaamalla saadaan riittävä runkosarja. Jos sii vähennetään määriä, niin toivoakseni myös ottelu määrärt putoavat.