Hangon keksi
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Ei todellakaan enää tälläistä. Eikö jo kertaalleen nähty että playofftaistosta kalkkimetreillä pudonnut joukkue oli vaarassa pudota koko liigasta. Kyllä voittoon pitää tähdätä ja mestaruus olla kaikkien tavoite eikä se että viikko playoffpaikan menettämisen jälkeen joutuukin pelaamaan jotain hemmetin karsintaa.
Viimeinen karsikoon, jos karsinta on pakko järjestää.
Aikoinaan muuten tuota playout-järjestelmää ajoi voimakkaimmin Blues Tom Kivimäen johdolla. Blues myös halusi sen säilyttää kun seuraavana vuonna liigajoukkueet päättivät siitä äänin 13-1 luopua. En tiedä miten harmissaan Espoossa nyt ollaan, kun tänä vuonna ei playoutia pelata.
Mun mielestä just päinvastoin. Pudotuspeleihin pääsee aivan liikaa joukkueita, ja runkosarjan menestyksellä ei ole läheskään niin isoa merkitystä. Nytkin pudotuspeleihin pääsi kolme joukkuetta, jotka ovat runkosarjassa hävinneet enemmän otteluita kuin voittaneet.
Periaatteessa olen samaa mieltä. Mutta säälien poistaminen olisi pelkkää kosmetiikkaa eikä käytännössä antaisi runkosarjalle sen suurempaa arvoa. Jos oikeasti haluttaisiin korostaa runkosarjan merkitystä, pitäisi pudotuspelijoukkueiden määrä pudottaa esim. neljään ja aloittaa suoraan välieristä.
Itse suhtaudun muutenkin hieman epäillen tuollaisiin kosmeettisiin muutoksiin joissa pudotuspelien tai koko liigan joukkuemäärää pudotettaisiin yhdellä tai kahdella. Liigan tai Mestiksen taso ei olennaisesti nouse jos liigajoukkueiden määrä pudotetaan 12:en. Silloin vain ammattikiekkoilu loppuisi kahdessa kaupungissa. 10+10 -järjestelmä voisi sen sijaan oikeasti hyödyttääkin, koska siinä Mestiskin voisi oikeasti olla ammattimainen.