Suomalaisilla kiekkopäättäjillä on tällä hetkellä melkoinen momentum. Taivaalta on pudonnut sellainen tilaisuus, jonka sössiminen vaatii jo melkoista tyhmyyttä. Kun Mestiksessä on jo ennestään hyvässä nosteessa olevat Kiekko-Espoo ja Rovaniemi ja lisäksi sinne tupsahti Jokerit, niin ei voi kuin ihmetellä ellei tästä saada iloa revittyä irti. Näiden lisäksi kovaa potentiaalia omaava TuTo ja pelillisesti kovassa tikissä jo vuosia ollut Ketterä.
Eli Mestiksestä löytyy tällä hetkellä ainakin viisi organisaatiota, jotka pystyisivät haastamaan niin pelillisesti kuin taloudellisestikin Liigan bottom 5, mikäli siihen annettaisiin rehellinen tilaisuus. On toki muistettava, että esim. RoKi saattaisi syödä esim. Kärppien kuormasta ja Imatra tekisi samoin SaiPan kakulle.
Nyt on kuitenkin isommat asiat kyseessä kuin esimerkiksi Kärppien, SaiPan, Ilveksen, Tapparan tai TPS:n talousalueiden hallinta.
Jos Mestis-paikkakunnilla ei hallit ole täynnä Kiekko-Espoon ja Jokereiden kiertäessä maakuntia, voidaan porukalla ihmetellä tilannetta. Itse näen, että nyt on Mestiksellä ja sen seuroilla tilaisuus näyttää potentiaalinsa ja samaan aikaan Liigan on syytä seurata hyvin tarkkaan tilannetta. Ellei sarjajärjestelmä mene seuraavan 3v aikana uusiksi, on jossain epäonnistuttu pahemman kerran.
Vaikka Ketterä on ollut hyvä divarissa, niin ei sillä ole minkäänlaisia taloudellisia mahdollisuuksia liigaan. Halli ei ole liiga kelpoinen ja kapasiteetti on 1200 katsojaa, lisäksi SaiPa toimii samalla talousalueella 30km päässä. En usko myöskään Rokin tai vaikka TuTon pystyvän riittävään varainhankintaan. Pohjois-suomessa Kärpät hallitsee ja vaikka Turun seudun talousalueella asuu yli 300 000 tuhatta asukasta, niin ei vaan taida TuTo kiinnostaa sponsoreita ja yleisöä, kun tepsilläkin on vaikeuksia saada ihmisiä halliin.
Avoin sarja lisäisi varmasti mielenkiintoa joksikin aikaa, mutta pidemmän päälle niitä saatettaisiin pelata tyhjille katsomoille.
Mä olen jääkiekkoa seurannut -70 luvulta lähtien ja nähnyt sen ajan, kun seurat kävivät eloonjäämistaisteluita konkurssia vastaan, suljettu sarja antoi mahdollisuuden pitkäjänteisenpään toimintaan.
Enkä mä ymmärrä puheita huonoista katsomoluvuista tai sarjan huonosta tasosta. Ihmisiä käy peleissä hyvin, pelit ovat suurimmaksi osaksi hyviä ja sarja mielenkiintoinen. Joka vuosi sanotaan sarjan olevan poikkeuksellisen tasainen ja hyvä taso on siirtynyt myös maajoukkueen suorituksiin, kuten kausi 21-22 näytti. Ihmisillä tuntuu vaan olevan huono muisti. Ja tottakai pelien näkyminen TV:stä vaikuttaa paikanpäälle lähtijöiden määrään.
Joka palloilusarjassa ympäri maailmaa nyt vaan sattuu aina välillä olevan muutama heikompi joukkue. Eikä siitä nyt kovin montaa vuotta kuitenkaan ole, kun esim SaiPa pelasi ihan hyviä kausia, Jukureiden vastaavasta on vielä vähemmän aikaa.
Iso ongelma on alkuvuoden tyhjennysmyynnit, ne ovat pyllistys joukkueen kannattajille, mutta se taas voitaisiin kieltää jos vaan seuroilla olisi siihen halua.
Ja anteeksi, tuli turhan pitkä sepustus, mutta sitä se pullo punaviiniä saa aikaan.