Ilmeisesti et itse jaksanut lukea ihan koko viestiäni ajatuksella, sillä itse kirjoitin näin (suora lainaus lainaamastasi tekstistäni):
”Teräväisellä on aivan kiistatta loistava peliäly ja liikekin on hänen vahvuutensa.” Mielestäni Eeron pelin suurimmat puutteet ovat kaksinkamppailuvoimassa ja siinä, ettei Eero jostain syystä pystynyt hyödyntämään liikettään ja hyvää pelikäsitystään käytännössä.
Minä en henkilökohtaisesti osaa sanoa, mikä Tanskan sanoista on faktisesti ”
asiaa, mikä sanahelinää", mutta sinä ilmeisesti osaat, joten voinet sen kertoa. Sanahelinää-sanana viittaa vahvasti valehteluun tai totuuden muunteluun, joten lienee aiheellista, että täsmennät, mitä tarkoitat.
Minä en ole missään erityisesti kehunut Varakasta, Ahosta tai Karjalaista. Motiniin minulla on ristiriitainen suhde, välillä ymmärrän, miksi hän meillä pelaa, välillä en. Omissa kirjoissani Teräväinen kisasi pelipaikasta ennen Auvitun tuloa Kousan, Lyytisen ja Winbergin kanssa. Lienee selvää, että Kousa ja Lyytinen menevät jo ihan profiilin ja kokemuksen vuoksi Teräväisen ohi, Lyytinen jo myös peliesitysten. Kousa ei ole oma kuppini kahvia, mutta kykenen silti ymmärtämään, miksi hän on Eeron edellä pakkihierarkiassa. Käytännössä HIFK olisi siis voinut antaa Pelicansille lainalle Teräväisen, Winbergin, Karjalaisen, Varakkaan tai Ahosen. Motin ei puutteistaan huolimatta tähän joukkoon kuulu. Kai siellä nyt Pelicansinkin sana jotain painaa? Lisäksi veikkaan, että Ahonen ja Varakas olisivat perheellisinä sanoneet heti "ei", jos lainaa olisi ehdotettu. Jäljelle jäävät siis Teräväinen, Winberg ja Karjalainen, joista Karjalainen ei kyllä pysty sitä roolia vetämään, mitä Eero ja Tobias, joten käytännössä valinta on tehty varmastikin vain Winbergin ja Teräväisen kesken. Ehkä, en varmaksi pysty tietenkään sanomaan.
Mitä tulee valmennuksen rooleihin, se on tiimityötä. Jokaisella on omat vastuualueensa ja Pikkarainen vastaa kokonaisuudesta. Kokonaisuuteen kuuluu paljon asioita, joten ei se Pikkarainenkaan siellä vain kahvia juo, vaikka apuvalmentajilla aktiivisempi rooli joissain asioissa onkin. Varmasti keskustelevat ihan päivittäin erilaisista asioista ja voisin kuvitella, että jokainen saa kyllä äänensä kuuluviin ja kaikilla on riittävästi töitä. Mutta se on kyllä ihan mennyttä ajattelua, että päävalmentaja yksinvaltiaan lailla vain sanelisi, miten toimitaan ja muut olisivat sitten vain tekisivät, mitä päävalmentaja sanoo. Tietenkin aina on joku hierarkia ja se pitää kaikkien ymmärtää ja hyväksyä, mutta ei kukaan yksin pysty kaikkea hoitamaan.
Minulle olisi sopinut ihan mainiosti se, että Eero Teräväinen olisi jatkanut HIFK:ssa ja pakkien rotaatio olisi nykyistä suurempaa ja Eerollekin olisi annettu peliaikaa. Mä en vain ihan ymmärrä, miten tästäkin saatiin ikään kuin sellainen HIFK vs. Eero Teräväinen- asetelma, missä Eeroa olisi kohdeltu jotenkin huonosti. Eerohan tässä nimenomaan on voittaja. HIFK olisi voinut ihan vain vittuillakseen pitää Eeron täällä ja tarjota hajapelejä silloin tällöin, mutta kun nyt tällainen vaihtoehto oli tarjolla, tarttui siihen. Se, mitä jatkossa tapahtuu ei välttämättä edes riipu yhtään nykyvalmennuksesta. Kenellekään ei voi kiintiöpaikkaa luvata, vaan se pelipaikka pitää ansaita. Miten ja millä tavalla, siitä päättää valmennus. Eeron jatko HIFK:ssa riippuu paitsi Eerosta itsestään, myös Salmelaisesta ja tulevasta päävalmentajasta. Jos Eero ei ehdottomasti halua HIFK:ssa jatkaa, häntä ei varmaankaan kannata täällä väkisin pitää ja sopimuksen purku lienee tällöin uuden seuran ja Salmelaisen näpeissä. Jos tähän joudutaan tai ajaudutaan, itse ihmettelisin tällöin kyllä myös Teräväisen toimintaa. Miettisin tällöin, että eikö Eero itse usko voivansa murtautua vakikokoonpanoon ja jos ei, niin miksei? Miettisin myös, eikö Eerolla ole halua taistella pelipaikasta ja kuvitteleeko hän mahdollisesti olevansa itse parempi kuin todellisuudessa onkaan? Ei nyt kuitenkaan mennä asioiden edelle, vaan odotellaan rauhassa.
@Postinjakaja , Peltosella ei ole mitään tekemistä Joonas Tanskan Kolli-pestillä. Tanska tuli edarin valmennustiimiin C-junnujen pääkoutsin paikalta, kun Peltonen vielä itse pelasi, eli kaudella 2012-13.