Mainos

Eduskuntavaalit 2023

  • 381 353
  • 4 394

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
Riikka Purra taas tuntui ajoittain teennäiseltä.
Hän on muuten tainnut vaihtaa vaalien alla make-uppiaan. Nykyinen look on vähän pelottava, en ole aikaisemmin ainakaan pannut sellaista merkille.
Purra on aina ollut pelottavan näköinen ihminen. Pelottavimmillaan hän on silloin kun yrittää vääntää hymyä kasvoilleen.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Riikka Purra taas tuntui ajoittain teennäiseltä.

Omasta mielestä Purra oli tuossa yksityistentissä parempi kuin aikoihin. Selkeäsanainen, ei takellut tai änkyttänyt ja kysymyksiin tuli muutamaa poikkeusta lukematta napakat vastaukset. Eilen oli paras noista kolmesta, mutta ei tietenkään täydellinen, kukapa olisi.

Orpo häviää jo puheteknisesti näille kahdelle rouvalle, hänen onkin syytä keskittyä enemmän rautaiseen asiasisältöön.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Purra on aina ollut pelottavan näköinen ihminen. Pelottavimmillaan hän on silloin kun yrittää vääntää hymyä kasvoilleen.

Tätä mietin viime keväänä, kun hän käveli seurueeni ohi. Me muutamat hörpimme olutta ja naurettiin. Purra ehkä tajusi, mitä seuruetta olimme ja koitti ehkä hymyillä oikeasti, mutta näytti kovin teennäiseltä. Syvältä sydämestäni totean, että Kike Elomaa olisi ollut vilpittömämpi tuossa tilanteessa.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
En halua kommentoida näiden ehdokkaiden ulkonäköä, en yleensäkään sitä halua arvioida, joten sitä kautta kukaan ei miinusta tai plussaa. Purrasta huomaan sen, että on alkanut hiukan antaa periksi ja juuri kuten olen toivonutkin eli ei voi olla kaikkea työperäistä maahanmuuttoa vastaan, edes niin että se vastaisuus koskisi matalapalkka-aloja. Siinä hän on valitettavan oikeassa, että mikäli tietyillä aloilla koko työvoima alkaa olla muualta tänne muuttaneita, niin se laskee alan arvostusta, valitettavaa mutta samalla totta. Purran vastaantulo kielii siitä, että ymmärtää hyvin, että näin pakko tehdä, mikäli haluaa Kokoomuksen kanssa rakentaa hallitusta.

Toinen muutos on tapahtunut ilmastokysymyksessä. Nyt myönsi kuitenkin sen tarpeellisuuden, enemmän harasi vastaan aikataulussa. Itse uskon, että yleisesti niitä aikatauluja tullaan tarkistamaan ja monelta osin jopa nopeuttamaan, tietyissä taas saatetaan ottaa lisää aikaa jo sen vuoksi, ettei niitä ole käytännössä mahdollista toteuttaa tavoitellussa ajassa.

Nuo vastaantulot viittaavat siihen, että kokoomuksen kanssa mahdollinen yhteistyö kiinnostaa ja se kiinnostaa myös Kokoomusta, koska Marin vaikuttaa olevan täysin mahdoton henkilö, jonka kanssa yhteistyötä voisi tehdä. Mielenkiintoista on myös tuo Saarikon puukotus Marinia kohtaan, jos se ei ole vain peliä, niin siinä alkaa olla yli 50% mahdollisista leikkikavereista pois Sannan hiekkalaatikolta. Vähemmistöhallitus ei tule toimimaan, joten hankalaksi menee.

Yksi mielenkiintoinen skenaario olisi, jos Marin jatkaisi pääministerinä, Kokoomus ja PS oppositiossa, niin miten rajuksi sanailu menisi seuraavina vuosina, kun nyt jo ollaan käymässä rinnuksiin kiinni. Orpo on vielä aika kiltti mies Sannaakin kohtaan, mutta Kokoomuksen hävitessä vaalit vaihtunee myös siellä pj ja taatusti tulee vahvempi vastapeluri Petterin paikalle.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Autokanta on hyvin vanhaa Suomessa. Jotain tarttis tehdä pikaisesti Suomessa, jotta täällä ajettaisiin uudemmilla autoilla tulevaisuudessa. Se olisi mitä mainioin keino tehdä luonnonsuojelun puolesta työtä. Uudet autot ovat myös tervetulleita Suomeen. Kaikilla ei ole varaa ajaa sähköautoja.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Yksi mielenkiintoinen skenaario olisi, jos Marin jatkaisi pääministerinä, Kokoomus ja PS oppositiossa, niin miten rajuksi sanailu menisi seuraavina vuosina, kun nyt jo ollaan käymässä rinnuksiin kiinni. Orpo on vielä aika kiltti mies Sannaakin kohtaan, mutta Kokoomuksen hävitessä vaalit vaihtunee myös siellä pj ja taatusti tulee vahvempi vastapeluri Petterin paikalle.

En kyllä näe mitenkään, että Marin jatkaisi pääministerinä, paitsi vähemmistöhallituksessa ja sellaista ei taideta Suomessa oikein suosia. En ala tarkistamaan onko sellaisia joskus lähihistoriassa ollut. Kokoomus tai PS voittavat vaalit ja vaikka PS jäisikin voittajana vielä oppositioon niin Kokoomukselta tulee uusi PM. Sen verran ääniä tulee, että molemmat sekä Kokoomus että PS eivät jatka oppositiossa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
En kyllä näe mitenkään, että Marin jatkaisi pääministerinä, paitsi vähemmistöhallituksessa ja sellaista ei taideta Suomessa oikein suosia. En ala tarkistamaan onko sellaisia joskus lähihistoriassa ollut. Kokoomus tai PS voittavat vaalit ja vaikka PS jäisikin voittajana vielä oppositioon niin Kokoomukselta tulee uusi PM. Sen verran ääniä tulee, että molemmat sekä Kokoomus että PS eivät jatka oppositiossa.
Miettusen kolmas hallitus 29.9.1976-15.5.1977 näyttäisi olevan wikipedian mukaan viimeisin Suomessa muodostettu vähemmistöhallitus, jossa olivat mukana Keskusta, Suomen ruotsalainen kansanpuolue ja Liberaalinen kansanpuolue. Eipä noita vähemmistöhallituksia ole kovin järkeä Suomessa muodostaa, kun opposition olisi melko helppo kaataa ne välikysymyksellä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kaikilla ei ole varaa ajaa sähköautoja.
Keskustelu pitäisi siirtää tästä kokonaan autoilun tarpeellisuuteen. Ensinnäkin tarvitseeko kaikilla olla auto ja mitä voimme tehdä paremmin, jotta yhä useampi voi siitä luopua. Sähköautot eivät ole pitkällä tähtäimellä mikään ratkaisu.

Jotkut sanovat, että Suomi on pitkien välimatkojen maa, minkä takia autoa tarvitaan. Silti suurin osa automatkoista on etäisyydeltään lyhyitä, jotka voitaisiin korvata mikäli ihmiset olisivat valmiina muuttamaan tapojaan. Pitkiäkin matkoja tehdään, mutta niitäkin pitäisi tehdä enemmän joko julkisilla kulkuvälineillä tai vuokra-autoilla kuin omilla autoilla.

Ennemmin tai myöhemmin eteemme tulee iso kysymys elämäntapojen muutoksista. Toivottavasti enemmin.
 

molari

Jäsen
Keskustelu pitäisi siirtää tästä kokonaan autoilun tarpeellisuuteen. Ensinnäkin tarvitseeko kaikilla olla auto ja mitä voimme tehdä paremmin, jotta yhä useampi voi siitä luopua. Sähköautot eivät ole pitkällä tähtäimellä mikään ratkaisu.

Jotkut sanovat, että Suomi on pitkien välimatkojen maa, minkä takia autoa tarvitaan. Silti suurin osa automatkoista on etäisyydeltään lyhyitä, jotka voitaisiin korvata mikäli ihmiset olisivat valmiina muuttamaan tapojaan. Pitkiäkin matkoja tehdään, mutta niitäkin pitäisi tehdä enemmän joko julkisilla kulkuvälineillä tai vuokra-autoilla kuin omilla autoilla.

Ennemmin tai myöhemmin eteemme tulee iso kysymys elämäntapojen muutoksista. Toivottavasti enemmin.

Tämä tulee kyllä olemaan kivulias vaihe, jos joskus toteutuu, meillä esim. monet kehyskunnat kilpailevat asukkaista tarjoamalla halpoja tontteja, vast, näistä liikkuminen käytännössä vaatii 1-2 auto/perhe. Sama tilanne luonnollisesti vapaa-ajanasuntojen ja useimpien harrastusten kanssa. Tai vaikka ihan "se tavallinen" perhe kaupungissa, jossa muutama lapsi ja vanhemmat harrastavat aktiivisesti, kyllä se auto(t) arjen logistiikkaa kummasti helpottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jotkut sanovat, että Suomi on pitkien välimatkojen maa, minkä takia autoa tarvitaan. Silti suurin osa automatkoista on etäisyydeltään lyhyitä, jotka voitaisiin korvata mikäli ihmiset olisivat valmiina muuttamaan tapojaan. Pitkiäkin matkoja tehdään, mutta niitäkin pitäisi tehdä enemmän joko julkisilla kulkuvälineillä tai vuokra-autoilla kuin omilla autoilla.

Niinkuin @molari tuossa jo laittoikin, ei se nyt ole noin mustavalkoinen asia, että lyhyet matkat voitaisiin aina hoitaa julkisilla tai kävellen. Mitenkäs monilapsinen perhe, jossa jokainen harrastaa eri lajeja eri puolilla kaupunkia? Bussillako ne lätkäkamat, golf-mailat ja kaikki muu tilpehööri roudattaisiin kolme kertaa viikossa? Ja millä aikataululla?

Älä vaan ehdota, että lapsille keksitään sellaiset harrastukset, johon ei tarvita autoa. Onhan sekin tietysti vaihtoehto, mutta ei minun mielestäni kovin kauaskantoinen. Varsinkaan, kun nykyaikana lasten liikkuminen ja/tai harrastaminen on muutenkin vähän niin ja näin.

Itse asun keskellä periferiaa. josta ei ihan kauhean helpolla löydy kulkuyhteyksiä muualle, omaa autoa lukuun ottamatta. Työpaikka sijaitsee onneksi kohtuumatkan päässä, sinne pääsee fillarilla 20 minuutissa. Toki talvella taitan tuon matkan autolla, kun se nyt kuitenkin tuossa pihassa on, ja siitä maksan helvetisti. Jos sen pitäminen olisi edullisempaa, ei kirpaisisi niin paljoa tehdä ilmastotekoa ja jättääkin se joskus ihan huvikseen siihen parkkiin.

Vaikka sinä kykenisit helposti muuttamaan elämäntottumuksiasi, niin muista että Suomessa on todella paljon ihmisiä, jotka eivät sitä valintaa voi tehdä. Tai halua tehdä. Siihenkin on oikeus vapaassa maassa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Käsittääkseni puhutaan maailman synnystä eli evoluutioteoriasta. Ihan samalla tavalla voisi sanoa evoluutioteoriaan uskovia satuja uskoviksi hörhöiksi. Menee jo eri ketjun asiaksi, mutta eihän evoluutioteoriaa ole tiedekään pystynyt aukottomasti selittämään todeksi eli ei se mikään fakta ole. Vain tyhmä kutsuu toisinajattelijaa/-uskovaa hörhöksi.

Olet harvinaisen väärässä. Evoluutioteoriaa totuuden likiarvona* tukee ylivoimainen tieteellinen todistusaineisto ja "luomisteoriaa" ei mikään todistusaineisto. Jälkimmäinen lainausmerkeissä, koska eihän se ole mikään teoria, vaan sepite.

* Tiede tunnustaa, ettei mikään ole aukotonta. Teoriat ovat tavallaan ennusteita eli ikään kuin totuuden likiarvo. Teoria voidaan kumota todistamalla se vääräksi ja se vahvistuu sitä mukaan, kun se kestää testaamista.

Aika helposti saa maineen tiedevastaisena hörnönä, jos kristillisdemokraatti ajattelee toisin evoluutioteorista.

Kyllä se nimenomaan on tiedevastaisuutta, jos ihminen epärationaalisin ja tunteellisin perustein hylkää tieteellisen teorian. Varsinkin niin vahvan ja testatun, kuin evoluutioteoria.

Jokainen saa toki yksityisesti uskoa (haluamaansa) jumalaan. Mutta siinä vaiheessa, kun usko johtaa tuhansien vuosien tieteellisen prosessin ja lukemattomien tutkijoiden työn de facto mitätöimiseen, kyse on joko täydellisestä ylimielisyydestä tai täydellisestä sokeudesta.

Ilmeisesti Essayh ollut liian hyvä tentissä, niin pakko taas nostaa esiin, kuinka vastenmielinen ihminen kristitty on.

1. Missä olen väittänyt että Essayah on vastenmielinen ihminen? Tai että kristityt ovat vastenmielisiä?

2. Tenttejä en ole katsonut.

3. Kristinusko on täysin ok, ja jokaisen henkilökohtainen asia aivan kuten muutkin uskonnot.

Evankelisluterilainen kirkko ja roomalaiskatolinen kirkko tunnustavat evoluution tosiasiana ja pitävät luomiskertomusta kuvaannollisena kertomuksena elämän ihmeestä. Myös aivan ylivoimainen valtaosa tuntemistani kristityistä ajattelee juuri näin. Arvostan näitä katsantokantoja, jotka eivät ole ylimielisiä, vaan kunnioittavat ihmisen luontaista tahtoa pyrkiä mahdollisimman lähelle totuutta ja sitä prosessia, jonka se on sukupolvien aikana rakentanut pyrkimyksensä tueksi.
 
Viimeksi muokattu:

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Vaikka sinä kykenisit helposti muuttamaan elämäntottumuksiasi, niin muista että Suomessa on todella paljon ihmisiä, jotka eivät sitä valintaa voi tehdä. Tai halua tehdä. Siihenkin on oikeus vapaassa maassa.
Noh noh. Kaikki voi muuttaa Kallioon. Siellä julkinen liikenne toimii hyvin ja on harrastusmahdollisuuksia.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Dodiin, ääni annettu. Hieman piti ylen vaalikonetta ravistella, mutta löytyi sopiva. Nyt voi vaan odotella varsinaista vaalipäivää mielenkiinnolla.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tämä tulee kyllä olemaan kivulias vaihe, jos joskus toteutuu, meillä esim. monet kehyskunnat kilpailevat asukkaista tarjoamalla halpoja tontteja, vast, näistä liikkuminen käytännössä vaatii 1-2 auto/perhe. Sama tilanne luonnollisesti vapaa-ajanasuntojen ja useimpien harrastusten kanssa. Tai vaikka ihan "se tavallinen" perhe kaupungissa, jossa muutama lapsi ja vanhemmat harrastavat aktiivisesti, kyllä se auto(t) arjen logistiikkaa kummasti helpottaa.
Ei tuossa autojen ideologisessa vastustuksesta ole mitään järkeä. Kunhan ne vain saadaan päästöttömiksi. Helsingissäkin pitää useimmiten olla auto, jos asuu ratikkaverkon ulkopuolella. Lapsiperheillä toisinaan kaksi. Julkinen liikenne toimii parhaiten kantakaupungissa, mutta on siinäkin aina ongelmansa esim epidemioiden levittäjänä. Enkä siis tarkoita vain COVID-tyyppisiä tappajia vaan norot yms. flunssat. Ja kallistahan se on. Edes HSL ei pyöri päivääkään ilmaan julkista tukea. Julkisen liikenteen tulot eivät vaan kata menoja näillä asukasmäärillä edes PK-seudulla.

Muualla Suomessa taas pitää muistaa, että 70% pinta-alasta on julkisen liikenteen tavoittamattomissa. Perille pääsee vain autolla (kesällä prätkällä). Se, että Suomi on Euroopan toiseksi autoköyhin maa, johtuu vain siitä että eduskunta yliverottaa välttämättömyyttä. Soisi tulevan kulttuurimuutoksen ja verojen laskevan. Pitäisi tulla asennemuutos.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tätähän se nykyään on. Kultamussukoilla pitää olla pelkkiä oikeuksia ja vastuut voidaan sivuuttaa.

Hienosti erotettu asiakokonaisuudesta erilliseksi asiaksi.

Kyllä, nykypäivänä on valitettavan paljon sitä porukkaa, ketkä vaativat oikeuksia itselleen, mutta sitten niitä vastuita ei halutakaan. Vilkaise vaikka viimeiset sata sivua vartija tai poliisi-ketjuista, jos et muuten usko.

Tämä voisikin olla hyvä asia seoveltaa työelämäänkin; jos kerran työntekijät haluavat oikeuksia ja myönnytyksiä (=lisää palkkaa), niin voidaan varmaan sitten lisätä myös sitä vastuuta ja velvollisuutta?

Ja eiköhän yksityisautoilijat oikein mallikkaasti kanna vastuunsa rahalla, kuten se on tähänkin asti tehnyt. On toki tämä toinen porukka, kuka kyllä mielellään peräänkuuluttaa sitä vastuuta, mutta oikeuksia sitten kuitenkin ollaan kaventamassa, ainakin mielikuvapuheissa.
 
Eipä tarvinnut vaalikoneita tehdä, kun asetelma on että joko saamme sinipunan tai sinimustan. (Huutista jatkiksen pakotetuille ylianalyyseille tästä termistä).

Viimeksi kun demareille oli annettava taktinen ääni, äänestin ratikkarautarouvan eduskuntaan, nyt sitten yritetään tunkata pääministeriksi.

Ei demarit kuitenkaan näissä vaaleissa suurin puolue tule noilla esityksillään olemaan, joten olen suunnannut katseeni jo mikropopparivalikoimaan.
 

Jeffrey

Jäsen
(Huutista jatkiksen pakotetuille ylianalyyseille tästä termistä).

Johan Marin on kaivanut myös muita vastakkainasettelu termejä menneestä, esimerkiksi Vuorineuvos.

Vuorineuvos taas on terminä sellainen, että perusdemari toteaa: "en edes tiedä mitä se tarkoittaa, mutta pahalta kuullostaa perkule!".

Eikö myöskään tuo rasismikortti ollut ihan nyt tuoreinta analogiaa.
 

MendozaFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mestis-Jokerit
Ideologinen muutoksen vastustaminen on kyllä huvittavaa. Vaikuttaa siltä että kun ikää tulee riittävästi niin kaikkea järkevää pitää vastustaa. 60-70 -luvuilla syntyneet ovat jo menetettyjä tapauksia.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ideologinen muutoksen vastustaminen on kyllä huvittavaa. Vaikuttaa siltä että kun ikää tulee riittävästi niin kaikkea järkevää pitää vastustaa. 60-70 -luvuilla syntyneet ovat jo menetettyjä tapauksia.

Ai vähän niinkuin ydinvoima tuossa vielä muutamia vuosia sitten..? Aika moni sitä vastusti, ja ihan ikään katsomatta. Toki vastustajista moni profiloitui erääseen tiettyyn (poliittiseenkin) ryhmittymään.
 

MendozaFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mestis-Jokerit
Ai vähän niinkuin ydinvoima tuossa vielä muutamia vuosia sitten..? Aika moni sitä vastusti, ja ihan ikään katsomatta. Toki vastustajista moni profiloitui erääseen tiettyyn (poliittiseenkin) ryhmittymään.
Taisi osua arkaan paikkaan. Koita nyt olla loukkaantumatta jokaikisestä viestistä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Ideologinen muutoksen vastustaminen on kyllä huvittavaa. Vaikuttaa siltä että kun ikää tulee riittävästi niin kaikkea järkevää pitää vastustaa. 60-70 -luvuilla syntyneet ovat jo menetettyjä tapauksia.
Tosiasiassa muutosta ei voi vastustaa. Muutos on ns. ainoa pysyvä asia. Sen sijaan muutoksen suuntaan voi yrittää vaikuttaa. Esim. Ilmasto muuttuu koko ajan, mutta nyt yritetään hidastaa ihmisen aiheuttamaa lämpenemistä. Mutta tuloksena ei ole staattinen tila, vaan muuttuva. Ei myöskään ole staattista "luontoa" mitä suojella. Elämä pyrkii a) jatkumaan b) kehittymään. Mm. tämä sekä universumin jatkuva liike ylläpitää jatkuvaa muutosta.

Politiikka on paljolti suunnan ottamista. Mennään nyt tähän suuntaan. Mihinkään perille ei päästä. Nykyhallitus on mennyt liian pitkälle velkaantumis- ja ilmastotoimien vauhdissa. Tähän tulee muutos, otetaan toinen suunta. Mutta kuten sanottua, sekään politiikka ei ole pysyvää, eikä pidäkään olla. Elämä muuttuu, politiikka muuttuu.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Taisi osua arkaan paikkaan. Koita nyt olla loukkaantumatta jokaikisestä viestistä.

Täh?

Siis esimerkiksi ydinvoiman vastustamisessa ei tainnut olla kyse lainkaan iästä, vaan ihan muista tekijöistä. Kuitenkin ensin yleistit tyylikkäästi tuon ikäkysymyksen koskemaan kaikkea uuden vastustamista...

En mä vastusta kaikkea uutta. Ainoastaan sitä, mikä on typerää.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ei tuossa autojen ideologisessa vastustuksesta ole mitään järkeä. Kunhan ne vain saadaan päästöttömiksi. Helsingissäkin pitää useimmiten olla auto, jos asuu ratikkaverkon ulkopuolella. Lapsiperheillä toisinaan kaksi. Julkinen liikenne toimii parhaiten kantakaupungissa, mutta on siinäkin aina ongelmansa esim epidemioiden levittäjänä. Enkä siis tarkoita vain COVID-tyyppisiä tappajia vaan norot yms. flunssat. Ja kallistahan se on. Edes HSL ei pyöri päivääkään ilmaan julkista tukea. Julkisen liikenteen tulot eivät vaan kata menoja näillä asukasmäärillä edes PK-seudulla.

Muualla Suomessa taas pitää muistaa, että 70% pinta-alasta on julkisen liikenteen tavoittamattomissa. Perille pääsee vain autolla (kesällä prätkällä). Se, että Suomi on Euroopan toiseksi autoköyhin maa, johtuu vain siitä että eduskunta yliverottaa välttämättömyyttä. Soisi tulevan kulttuurimuutoksen ja verojen laskevan. Pitäisi tulla asennemuutos.
Minun mielestäni vasemmiston kannattaa nimenomaan vastustaa yksityisautoilua, sillä lakkoase toimisi aina vain tehokkaammin, mitä vähemmän olisi yksityisautoja.
Kaikki eivät kuitenkaan halua tai pysty kulkemaan sähköpyörillä ja skuuteilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös