Olisi muillakin, jos olisivat valmiina joustamaan käytännössä kaikesta paitsi jostain muiden melko vähäpätöisenä pitämästä asiasta (ruotsin kielen asema).
Vain koska lukiolaiset ei yleensä voi äänestää, eikä nuorten mielipiteillä ole niin väliä. Yliopistoissakin joutuvat päästämään säälistä virkamiesruotsin läpi koska muuten ei päästäisi lähellekään kiintiöitä. Samoin lukiossa ansaitsemattomat säälivitoset ruotsista ettei koko luokka jäisi luokalle.
Käytännössä ketään ei ruotsin opiskeleminen kiinnosta, eikä sillä ole myöskään mitään käyttöä(itse en ole kertaakaan tarvinnut lukion jälkeen). Jos elää jossain missä sitä tarvitsee, niin valinnaisena saa ottaa. Itse otin valinnaisenä Venäjää, ja paljon enemmän on siitä ollut hyötyä kuin Ruotsista. Ja muutenkin Ruotsinkieltä on kannattamatonta opettaa pakollisena koska siinä on niin surkeat tulokset ja oppimismotivaatio, joten resursseja menee vaan hukkaan.
Mitä jos annettaisiin ihmisten itse valita mitä opiskelevat ja keskityttäisiin pakollisissa aineissa oikeasti hyödyllisiin, elävässä elämässä tarvittaviin asioihin? Ja alkaa pikkuhiljaa tämän pienen vähemmistön tapa pompottaa koko muuta Suomen kansaa piisaamaan.
Hyvä homma että itse kirjoitin kun Ruotsi ei ollut pakollisena. Pääsin livahtamaan kuin koira veräjästä.