En löytänyt nopealla katsannolla juttua perussuomalaisten vaalivideosta
V niin kuin ketutus joten nostanpa esille. Saa vetää herneet nenään, jos en jonkun aiemman viestiä pikakelauksessa nähnyt aiheesta!
Mutta joo, pakko tällaisena suhteellisen epäpoliittisena opportunistinakin todeta, että nyt asetettiin raja niin alas, että seuraavaksi persuille pitää kai alkaa jo varailla vaalivalvojaisiin Bürgerbräukelleria. Kyllä, natsikortti esitetty.
Mutta seuraavaksi pyydän rauhoittumaan. Älä vastaa viestiin välittömästi ja heitä vastaukseksi suvakkihuoraa tai muuta nokkelaa, älä edes loukkaannu, nimittäin en väitä juuri sinua natsiksi. Mieti hetken, mitkä elementit tuota vaalivideota hallitsevat, ja mieti sitten, millaisista elementeistä 30-luvun äärioikeistolaisuus alkoi rakentua. Kyllä, lopussa kerrottiin, ettei tämä ole totta, ja että äänestämällä vaikutat, mutta se oli valkopesua. Todellinen viesti oli varsinaisessa videossa, se sama tarina, jota on toistettu tunnetuissa asiayhteyksissä aiemminkin - petollinen eliitti, hyödylliset idiootit ja raakalaismaiset toiset. Suomeksi Sipilän hallitus, vihervasemmisto ja maahanmuuttajat tai natsisaksaksi Weimarin tasavalta, kommunistit ja juutalaiset.
Ja taas, minua kauhistuttaa joidenkin turvapaikanhakijoiden (seksuaali)rikokset. Minua vituttaa poltiikan hyväveliverkosto ja olen pettynyt Sipilän hallitukseen, vaikka sitä neljä vuotta sitten toivoinkin jonkinlaiseksi politiikan tuuletukseksi. Lisäksi minua rasittaa äärivasemmistolainen paatos, joka toisinaan yltyy väkivallaksi tai ainakin rajuksi ilkivallaksi. Lähipiirissäni on vihreitä ilmastofanaatikkoja, jotka tuputtavat sinänsä tärkeää teemaa niin paljon, että tekee toisinaan mieli jättää vittuillakseni auto tyhjäkäynnille ja jätteet lajittelematta. Näistä huolimatta pidän em. videota erittäin vakana signaalina siitä, mihin suuntaan Persut on menossa. Pakko myöntää, että lievästi jopa järkytyin videon sävystä.
Pidin Soinin Persuja jollain tapaa terveenä ilmiönä suomalaisessa poliittisessa kentässä, en sanomaltaan, mutta siis sellaisena ullakontuoksuisena unohdetun kansan äänenä ja tuntojen tulkkina. Hienoa, että pihtiputaan mummo sai viimeinkin äänensä kuuluville! Vähän sellainen huvittunutkin suhtautumiseni oli, kun haalarijormat kaivautuivat rasvamontuistaan vaaliuurnille. Nykyinen Halla-Ahon Persut sen sijaan on jotain muuta. Mulle kelpaa hyvin argumentoidut oman mielipiteeni vastaiset ajatukset keskustelussa, jossa pitäydytään kuitenkin vastakkainasettelusta ja leimaamisesta, osin siksi Halla-Aho on ollut hyvää kuunneltavaa parhaimmillaan, vaikken miehen ajatuksia kovin usein sulata.
Vaan tällä videolla mentiin liian pitkälle. Se ei rakenna millään tavoin, vaan rikkoo. Se on kauniisiin kääreisiin kiedottua ääriajattelua, populistista paskaa, joka pahimmillaan saa yksinkertaisimmat poimimaan vain sen ilmeisen, jota video tuo esille, nimittäin väkivallan. Ei, sitä ei suoraan esitetä, mutta siinä leikitään tulella. Flirtaillaan merkityksillä, jotka on luettavissa, vaikkei suoraan sanotakaan. Minä yksiselitteisesti tuomitsen tuollaisen humanistina ja historian ammattilaisena, puolueeseen ja ideologiaan katsomatta. Häpeä, Jussi Halla-Aho.