Ilmeisesti sinun sisälukutaitosi on jostain syystä ruosteessa.
Terveydenhoidossa on varaa tehostamiseen esim. tietotekniikan osalta, mutta väitteesi, että oikeistolaiset haluaisivat leikata lasten sairaanhoidosta, on kepulaista populismia. Tarkoituksena on vaan sumuttaa ihmisiä, jotta saavutetut edut säilyisivät.
Olen
@Jymäkkä n kanssa samaa mieltä julkisen sektorin läpi käymisestä. Olen tosin hyvin kyyninen tämän onnistumisen suhteen, poliitikot tuskin tähän pystyvät. Suomessa pitäisi käydä selkeä arvokeskustelu, jonka pohjalta laitettaisiin yhteiskunnan palvelut arvojärjestykseen. Ja hoidetaan ne palvelut, joihin meillä on varaa.
Voi olla, että sisälukutaidossani on kehittämisen varaa. Mutta pikkuisen on sellainen olo, että pata kattilaa soimaa. Missään en väittänyt, että oikeisto haluaisi leikata lasten sairaanhoidosta. Totesin, että osa oikeistosta haluaa pienentää julkista sektoria ideologisista syistä, ja se on mahdollista koska heidän ei tarvitse välittää hyvinvointipalveluista, kun on varaa mm. viedä lapset yksityiseen sairaanhoitoon.
Yleisemmin välillä tuntuu, että osalla oikeistoa on ideologinen halu pienentää julkinen sektori olemattomaksi riippumatta siitä onko tehokasta vai ei. Hyvin toimeentulevat eivät tietenkään tarvitse mitään turvaverkkoja. Lapset voidaan hoitaa yksityisellä lääkärillä ja parhaillaan varmasti kouluttaakin yksityisesti. Sosiaaliturvalla tai hyvinvointivaltiolla ei ole heille paljon annettavaa, joten se joutaa mennä.
Eli kun väität minun väittäneen oikeistolaisten haluavan leikata lapsilta, niin tosiasiassa minä en tarkalleen ihan tuota väittänyt. Mutta ei se mitään, muotoiluni olisi voinut olla selvempi. Pyrin vain huomioimaan, että on helpompaa leikata turvaverkoista, jos niitä ei itse tarvitse...Sinällään on selvää, että hyvinvointivaltion leikkaukset koskettavat eniten vähätuloisia ja lapsia.
Mutta yhtä asiaa kummastelen. Olit sitä mieltä, että yksikään puolue ei halua leikata lasten tai vanhusten sairaanhuollosta:
Yksikään puolue ei halua leikata lasten sairaanhoidosta tai vanhustenhuollosta. Kepulaista Suomea puolustavat haluavat luoda tällaisen mielikuvan, jotta he pystyisivät säilyttämään mahdollisimman monta saavutettua etua.
Onko nyt siis käsityksesi, että kaikki puolueet haluavat puolustaa kepulaista Suomea, kun yksikään niistä ei halua leikata lasten sairaanhoidosta jne? Vai onko Keskusta vain onnistunut mielikuvapolitiikassa niin hyvin, että muut eivät vain voi leikata lasten sairaanhoidosta ja vanhustenhuollosta, vaikka haluaisivatkin?
Mitä tulee tuohon julkisen sektorin läpikäymisestä, niin jaan kyllä täysin mm. sinun ja
@Jymäkkän mielipiteen. Ja minäkään en usko sieltä ihmeitä löydettävän. Sen takia tuohon toiseen keinoon, eli talouden kasvattamiseen ja siten verotulojen kasvuun ilman veronkorotuksia pitää kiinnittää iso huomio. Toki millään puolueiden vaaliohjelmilla ei ole mitään väliä, niin kauan kun maan talouspolitiikan sanelevat VM:n virkamiehet.