Maahanmuutonkriittisyys on vain ja ainoastaan pelkoa, rasismia ja tietämättömyyttä puettuna erilasiin sekidanjauhannan muotoihin.
Miehekästä olisi tunnustaa ettei tykkää ählämeistä, eikä esittää pesudotilastointia maahanmuuton haitoista.
En edelleenkään ymmärrä tätä asennetta, että jos suhtautuu kriittisesti maahanmuuttoon ja vieläpä perustelee asiantilaa tilastoilla, joista suurin osa ei todellakaan vääristä tilannetta kumpaankaan suuntaan, leimakirves alkaa heilua ja vaaditaan tunnustusta siitä ettei pidä "ählämeistä".
En koe olevani rasisti tai koe, että en pitäisi ählämeistä vaikka suhtaudunkin suhteellisen kriittisesti vallitsevaan maahanmuuttopolitiikkaan. Olen työskennellyt maahanmuuttajien parissa, kansallisuuksia oli yli kymmenen (about), joten olen kyennyt vuosien aikana luomaan varsin hyvän kuvan siitä kuinka maahanmuuttajat asennoituvat työntekoon. Joukossa on hyviä työntekijöitä, niin kurdeja, irakilaisia kuin myös somalejakin - ei tuota todellakaan tuskaa tunnustaa tämä tosiasia. Mutta vastaavasti logistiikkakeskusessa ehti työskennellä minun aikanani kymmeniä, pääasiassa somaleja, jotka eivät yksinkertaisesti sopeutuneet suomalaiseen työelämään tai työrytmiin. Heillä oli omat tavat ja oma kulttuuri, josta kaikki eivät halunneet luopua edes sen vertaa, että työpaikalla olisi toimittu jouhevasti. Ja heitä ei kielletty rukoilemasta mutta ehtona oli se, että rukoilu ei saa häiritä työntekoa - silti se häiritsi, koska osa porukasta lähti rukoilemaan ruuhka-aikana. Ymmärtänet varmaan, että tämä aiheutti vastustusta muissa työntekijöissä.
Koska suhde hyvien ja "huonojen" välillä oli niin suuri, paikan toimintamalli on nyt se, että somaleja ei juurikaan palkata töihin vaan tarvittaessa palkataan suomalaisia ja ulkomaalaisia, joiden ryhmänä tiedetään työskentelevän riittävän tehokkaasti. Varmaan rasistista toimintaa viherpipertäjien mielestä mutta valitettava raha ratkaisee, eikä työpaikalla ole varaa tuhlata resursseja siihen, että palkataan työvoimaa, josta ei ole vastaavaa hyötyä. On huomioitava, että työhönopastus maksaa, jos työntekijä on vähän aikaa talossa - kuten monet somalit olivat, tarvitaan tilalle uusi työntekijä ja sen koulutus maksaa taas, koska tuolloin työhönoastajan on irrottauduttava omasta toimesta kouluttamaan uutta työntekijää, ja vastaavasi jostain on irrotettava työntekijä hoitamaan tämän työhönopastajan toimenkuva, jos hänelle oli listattu muitakin tehtäviä kyseiseen jaksoon.
Nykyään opiskelen ja oppilaitoksessa opiskelee toistakymmentä eri kansallisuutta. Joten näkemystä on siltäkin suunnalta, ja kaikkien kohdalla ei välttämättä päästä tavoiteisiin vaan opinnot venyvät - pääasiassa puutteellisen kielitaidon takia. Mutta olen tyytyväinen siihen, että ovat rohkeasti lähteneet opiskelemaan vieraassa kulttuurissa mahdollisista vaikeuksista ja ennakkoluuloista huolimatta. Suhtautumiseni heihin on ollut aivan luontevaa, tervehtinyt heitä, keskustellut heidän kanssa, auttanut heitä jos tarvetta ilmenee tms. Tärkeää on se, että heillä kaikilla on motivaatiota päästä eteenpäin, siitä huolimatta, että kielitaito ei ehkäpä vielä ole paras mahdollinen ja sen tähden opinnot joko myöhästyvät tai ryhmänä heille järjestetään mukautetut (pidennetty) opinnot. Motivaation ohella heillä on halua sopeutua kulttuuriimme, mikä on myös tärkeä seikka. Huomannet kaksi avainta: motivaatio ja halu sopeutua.
Eli en tykkää ählämeistä mutta kuitenkin olen työskennellyt erilaisten ählämeiden kanssa ja löytänyt mukavia tuttavuuksia, hienoja ihmisiä tms. Ja muista kansallisuuksista hienoja ihmisiä myöskin, motivoituneita ja sopeutuvaisia opiskelijoita tms. Onko sinulla kokemusta kaikkiaan noin paristakymmenestä eri kansallisuudesta joiden kanssa työskennellä tai opiskella? Jos on niin sitten ymmärrän kritiikkisi mutta jollei ole niin en jaksa paljoakaan panna arvoa arvostelullesi.
vlad.